Onko LR:ssä mitään konstia emuloida perinteisiä mv-suotimia mm. taivasta tummentamaan ilman sävyrajoihin syntyviä haloja? Ohessa esimerkkikuva, ei mitenkään paras mutta siitähän tuo ilmenee. Vasemmalla photoshopin Black and White -filtterillä tehty. Oikealla LR:llä tehty. Molemmissa sinistä on pudotettu roimasti, LR:ssä -36 ja ps:ssä kunnes taivaan kirkkaudeksi tuli sama kuin LR-versiossa. Muista RAW-ohjelmista ainakin Capture One osaa säätää eri sävyjen kirkkauksia ilman halo-efektiä, mutta sen käyttöä ei vaan pystynyt oppimaan. Vinkkejä probleemin kiertoon? Vai pitääkö editoida suosiolla LR:ää perinteisemmin välinein? ps. lisäsin toisenkin esimerkin LR:stä.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Josko vain kuvaisit mustavalkoiset mustavalkoisena juu ei vastannut kysyttyyn asiaan suoraan mutta teki kysymyksen tarpeettomaksi
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Tuleeko tuo myös ihan normaaleja väriliukusäätimillä säädettäessä. Enemmänkin näyttäisi terävöitykseltä.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Niistä väriliukusäätimistä. Samahan näkyy värikuvissakin aika railakkaasti joskus jos sopivassa ulkokuvassa lähtee pienentämään sinisen kirkkautta. Ounastelen ongelman olevan osin LR:n ideologiassa, jossa RGB-kanavat on piilotettu pois ulottuvilta. Tuo liukusäädinten sininen taas ei vastaa sitä sinisen komponenttia, jota todellisuudessa pitäisi tummentaa. Sitä, joka vaikuttaisi sopivissa määrin myös sinisen kanssa yhteisen rajan muodostaviin väreihin. Toki tämä ei selitä sitä, miksi photoshopissa homma toimii paremmin. Ja Capture One:ssa. (LR:ssä voi kyllä kanavia ronkkia käyrien kanssa, mutta niillä ei ole mv-muunnokseen mitään vaikutusta)
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Nuo esimerkit ehkä ovat vähän huonoja, suurennoksissa se ei ole yhtä silmiin pistävä kuin pienemmissä kuvissa, joissa se ikäänkuin korostuu. Tässä yksi esimerkki vähäisemmällä suurentelulla. MV ja väri, molemmissa samat säädöt. Väriversiossakin paikoin osuu silmään halo, ei kuitenkaan yhtä näkyvästi tällä kertaa kuin mv:ssä.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? En ymmärrä tuon r_bw-conversion-halo.jpg -kuvan väriliukujen säätöjä. Voisitko vähän kertoa?
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? En tiedä mitään LR:stä, mutta tuo taivastahan ei ole läheskään "sininen", eli enemmänkin turkoosi tai ohjelman termistössä kenties Aqua. Vetäisin sen reilusti miinukselle ja sitten kenties sen viereisiä säätimiä ihan pikkuisen.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Musta tuntuu että tuo ilmiö korostuu jos on käytetty shadows/highlights säätimiä hieman reippaammin. Silloin tuota haloa syntynee herkemmin tummien ja kirkkaiden raja-alueille? Joskus olen omissa kuvissa törmännyt samanlaiseen mutta aika on pyyhkinyt jo terävimmät muistikuvat.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Samahan on toki Adobe Camera RAW:ssa. Tätä on helppo kokeilla itsekin jos on raw-kuva, jossa sattuu olemaan sininen taivas jota vasten esim. lehvästöä, puita, oksia tai jotakin. Sama tulos lie muillakin väreillä... Taitaa olla niin, että ainoa lääke tosiaan on vaativamman säädön / mv-touhun tekeminen jossain muussa kuin LR:ssä. Esimerkkikuvissa olen tummentanut sinistä raahamalla suoraan sinisen sävyn päällä, en suoraan liukusäätimistä. Koska sininen ei ole ihan sinistä, on LR päättänyt vähennellä samalla hieman purppuran osuutta sinisen ohella. Joskus päättelin viisaana, että aqua ja vihreä vaikuttavat omalta osaltaan haloon ja kokeilin niidenkin vähentelyä jotta porras sävyrajalla ei olisi ainakaan niin suuri. Ei sillä ole vaikutusta. Jos haluaa prosessoida LR:ssä, voisi ongelmia kierrellä tekemällä vain lievää tummennusta sävysäätimillä ja editoimalla maskien kanssa lisätummuudet. Ikävä vain maskien tekoon ei ole kovin hyviä työkaluja, LR:n automask-toiminto kun jättää myös pahan halon raja-alueelle. Ennenkuin joku ehtii kysymään, että miksi edes vaivaantua tekemään LR:ssä mv-kuvia. Syyhän on juuri tuossa vain vähän levytilaa syövässä tallennustavassa. Myös varmuuskopiot jäävät pieniksi, kun jokaisen muutoksen jälkeen varmistukselle menee vain xmp-tiedosto eikä koko jättimäistä kuvatiedostoa. Ja mikä parasta, samasta kuvasta ja perus-editoinneista voi varioida milloin vain erilaisia versioita aloittamatta aina alusta. Onnistuu toki photoshopillakin layereiden ja säätömaskien kanssa, mutta tiedostot ovat isoja...
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Kyllä, syyllinen oli metadata-paneelin sisältö. Jos siinä on jotain muuta kuin 'Default' valittuna niin kaikki hyytyy kumuloituvasti. 5.4 on myös korjannut export-bugeja ja jotain muitakin. Kiusallisin bugi taitaa tällä hetkellä olla LR:n tapa joskus näyttää library-näkymässä valittuna ihan eri kuva kuin mille todelliset operaatiot kohdistuvat. Tyyliin, jos klikkaan kuvaa 1234.raw ja merkitsen sen deletoitavaksi, operaatio tapahtuukin oikeasti kuvalle 0012.raw jota olen käsitellyt jokin aika sitten. Kiusallinen ja hyvin dokumentoitu bugi, jonka toistettavuus luotettavasti on hankalaa. Kunpa 'channel mixer' vain toimisi paremmin niin LR:llä tekisi melkein kaiken jo.. Mutta ei se toimi, löysin viimein hyvän hakusana-yhdestelmän googleen eikä tähän halo-ongelmaan ole tosiaan mitään lääkettä. Paitsi Capture One, Photoshop, Nik, Gimp, .... Jotka kaikki ovat yhtälailla ulkoisia softia ja tulos pitää tallentaa bittikarttana. (no, ehkä kaikki enemmän LR:ssäkin käsitellyt kuvat olisi hyvä tallentaa myös bittikartta-masterina jos tulevaisuudessa ei voikaan LR:llä enään renderoida originaalista + xmp:stä hyvää tulosta)
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Hankalaa spekuloida, kun ei ole Lightroomia enää. Minulla on Photoshop 6, joten luovuin LR 4.3:sta päällekkäisyyden vuoksi. Joka tapauksessa jokainen värin muutos, muuttaa myös kyseisen laskennallisen värin kontrastia, aiheuttaa pikselikohtaisen laskutoimituksien sarjan monimutkaisine interpolointilaskentoineen ja muuttaa kuvaa tavalla tai toisella. Voi hyvinkin olla, että Lightroomissa terävöitetään aina interpoloinnin jälkeen ilman eri toimenpidettä. Mistä näistä tietää, kun em. toimenpiteitä ei ole speksattu missään kunnolla Adoben toimesta. Ainoastaan proseduraalisia ohjeita löytyy kirjavalta toimittajakunnalta, mutta käyttäjän ymmärrystä lisäävät speksit loistavat poissaolollaan. Markkinointilauseissa toistuvasti vilahteleva kuvainformaatiota hävittämätön kuvankäsittely kuulostaa uskomattomalta lupaukselta, ellei asioita tulkita siten, että mukana kulkeva koskematon kuvatiedosto on se muuttumaton kuvainformaation lähde, johon loppuviimeksi kuva palautetaan.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Olet aika lailla oikeassa tulkinnassasi. Saan vastaavanlaisen ilmiön aikaiseksi kuvassa, jossa on ohuita oksia sinistä taivasta vasten. B&W:n filtterit ovat kapea-alaisia, eivätkä vastaa mv-kuvauksessa käytettäviä filttereitä. Sininen säädin vaikuttaa vain kapeaan siniseen kaistaan. Kun oksan paksuus alkaa lähestyä yhtä pikseliä, renderoidaan kuvaan siihen oksan tummien pikseleiden väleihin jotain harmaata tms. Ja sitä Lightroom ei sitten säädä sinisellä säätimellä. Halo on siis tavallaan sitä, että oksan reunat alkavat näyttää vaaleammalta kuin taustan taivas, mikä ei näytä kovin hyvälle. Ongelma olisi sama, kun yrittäisi säätää mitä tahansa alunperin harmaata noilla värialuesäätimillä. Katsokaa miten taivasta vasten oleva ohuet puun oksat käyttäytyvät kun suurennatte kuvan vaikka 5:1. ja koetatte säätää taustan sinistä. Asiaan tuntuu pystyvän vaikuttavan mm. moire-säädöllä ja cromaattisen aberraation korjauksilla, joten veikkaisin että asiaan vaikuttaa myös optiikan laatu. Saan muuten ihan saman efektin Photarin B&W-säädöllä, mutta sinistä säädintä pitää viedä melko paljon alaspäin. Samoin jopa channel-mixerillä, kunhan sinistä on merkittävästi vähemmän kuin muita värejä. Tuon tyyppinen säätö pitää tehdä jotenkin muuten. Itse käytän usein sitä, että vaihdan kuvan mustavalkoiseksi ja säädän ensin tummuuksia nopeasti värilämpösäätimillä. Ne vaikuttavat edelleen kuvaan, mutta eivät niin kapeilla kaistanleveyksillä. Toinen tapa on vain säätää ensin noita värisäätöjä sopivasti ja sitten hoitaa asiaa eteenpäin valoisuussäätimillä. Esim. tuossa oksien tapauksessa taivas on yleensä selkeästi kirkkaampi kuin maisema, joten highlight-säätö usein tummentaa sitä enemmän kuin muita. Kolmas konsti, joka voisi toimia sinulla parhaiten, on mennä sinne alimpaan "Camera calibration" -säätöön. Siellä on säädettävissä ne värikanavat. Katso mitä tapahtuu, kun säädät sinisen saturaatiota, kun kuva on mustavalkotilassa. Minusta Photarissa on ihan samanlaisia juttuja, joissa pitää tietää miten säätö tehdään, ei se mikään absoluuttinen oikea tapa ole tehdä valotussäätöjä. Mustavalkokonversio ei todellakaan ole ollut mikään itsestään selvyys koskaan.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Kiitos näistä, hyvä tietää. Täytyykin pitää silmällä tuota deletointibugia erityisesti. Käsittämätön ja harmillinen juttu, semminkin jos toistettavuus on luokkaa random.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Sama tietysti muidenkin lippujen, tähtien, labeleiden, hakusanojen yms. kohdalla. Huhuja muilta foorumeilta: Bugi tulee ehkä useammin kohdalle jos käyttää paljon vertailu-näkymää (C-nappi). Toinen huhu sanoo, että jos valitsee kuvat aina siitä alareunan filmirainasta ja varmistaa, että siinä näkyy aina aktiivisena sama/samat kuvat kuin varsinaisessa library-näkymässä, niin silloin toimii hyvin...
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Olen huomannut tuon tapaista juttua ihan ACR:n kanssakin. Itse tulkitsin sen ainakin osin johtuvan aberraatioista; jos oksassa on syaani/magentareunuksia kovin paljon, niin eihän sinisen säätö niihin vaikuta. Ainakin jossain määrin auttaa, kun raw-muunnoksessa säätää ne fringet mahdollisimman tarkkaan pois. Tosin, jos jotain oksaa ajatellaan, niin ainahan sen kuvan reunoilla on "puolivärisiä" pikseleitä, jotka jäävät vaaleammiksi, jos/kun taustaa tummennetaan reilusti. Taitaa olla niin, että vanha kunnomn filtteri opiskan nokalle on se ratkaisu
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? Näin minäkin sanoisin, tällä olen välttänyt tuota ilmiötä, kun sen havaitsin.
Vs: "mv-suotimet" ja Lightroom? OlliR: värilämpö on hyvä idea, kokeillen jos sen kanssa saa aikaan fiksun mv-vääntelyn. Kamera-kalibrointien (miksei jopa profiilien) hyödyntämistä mv-puolella en myöskään hoksannut. Jos siinäkin säädöt vaikuttavat laaja-alaisemmin niin sitä käyttäjän voi simuloida perinteisiä filttereitä kivasti.