Noista on ollut aika vähän keskustelua, varmaan niillä niin suurta merkitystä vai onko? Oletteko huomanneet eroja jos olette useampaa käyttänyt. Itsellä Ilford Rapid Fixer käytössä toista pulloa. Ihan 5 min ajalla menen tuoreella ja sitten kun tuntuu että on vanhempaa niin pidentelen aikoja. Välillä tuoreistan.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Minulla on sama käytössä enkä keksi mitään syytä sen moittimiseen.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Kiinnitteitä ei kannata tuorestaa. Liikaa hopeaa ei saa päästä kertymään siihen.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) ADOFIX:illä mennään tällä hetkellä ja 5min. Seuraavana varmaan hommaan Agfa-Gevaert FIX-Ag tai Rollei RXA FIX ACID kiinitettä.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Tuli muuten mieleen, että mites se kahden kiinitteen käyttö menee ? Joku sellainenkin systeemi on, että kahdella eri kiinitteellä fixataan ?
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Paperivedoksien teossa niin useimmin toimitaan. Kaksi kiinniteallasta ja kun kiinnite uusitaan, viimeinen allas siirretään edelliseksi ja viimeiseen laitetaan uusi kiinnite. ----------------- Kiinnitteeseen kertyvästä hopeasta: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,30564.msg297197.html#msg297197 Toinen (jossa en tajua PasiZ_n sanomaa että hopeapitoisuus laskisi tuorestamalla. Tiivisteen lisääminen ei paljoa laimenna) http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,52146.msg393098.html#msg393098
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) kiinnite pesee paperista sen hopean pois mikä ei kehittynyt ja "kiinnittää" näin kuvan. sillä ajatuksella kun mennään niin analogia sunlightiin tai fairyyn on melko suora. pääasia että pesee puhtaassa vedessä ja kunnolla. kahdella kiinnitealtaalla varmistetaan että viimeinen on mahdollisimman puhdas. hca on myös ajattelemisen arvoinen asia.. ja toonaus ,)
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Suuret kiitokset noista paperin kaksi kertaa kiinitteen käyttö vinkeistä. Oliko tuota kahden eri kiinitteen käyttöä myös filmeille olemassa ?
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Oon käyttäny tota Illun Rapid Fixiä ja ihmetelly sen punaistumista. Onks sille olemassa jotain selitystä?
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Ihan vapaasti sama metodi on valittavissa filmillekin. Sehän on oikein perusteellinen tapa, jossa varmistetaan täydellinen kiinnitystulos ja erinomainen säästäväisyys kun kiinnitteen uskaltaa näin käyttää hyvin pitkälle kapasiteettinsa loppuun asti. (Filmipalatestiä sitten siihen ensimmäiseen vanhempaan kiinnitteeseen, jonka näin uskaltanee käyttää pitemmälle ihan tehottomaksi asti verraten yksikylpyyn.)
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Kiitos Otankin tämän tavan käytäntöön. Vanha fiksi päätyy siis aina siksi ensimmäiseksi fiksiksi kun laitan uutta kiinitettä. Tuolla tavallahan se kiertokulku menee niin..että se eka fiksi sitten aina hylätään...kun se uusi fiksi on päätynyt vanhaksi eli ykkös fiksiksi. Vaikuttaisi järkeenkäyvältä kyllä.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Onhan se! Kun ensimmäisessä on vielä tehoa ja jos jo siinä tapahtuu kiinnitys kokonaan (eli filmin valottumaton hopea liukenee), ei toinen kiinnite edes vielä kulu. Mutta kun vain osa kiinnityksestä ehtii tapahtua ensimmäisessä kylvyssä, jää toisellekin tehtävää. Jos ensimmäinen ehtisi kulua aivan tehottomaksi (turhan) pitkän uusimisvälin takia, toinen tekisi homman kokonaan. ed. Kun avaa purkin jo heti kiinnityksen alussa, voi seurata livenä kiinnityksen edistymistä. Agitointi spiraaleja nostelemalla ja pyörittelemällä. Se on mitä kätevin tapa, kun näin näkee samalla kiinnitteen tehon alenemisen käytön myötä ja lisäksi se korvaa pitkälti filmipalatestinkin.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Kodakin T-max filmeihin (ehkä muihinkin) jää vielä pesun jälkeenkin rosanpunaista pohjaväriä joka värjää kiinnitteen. Väri katoaa itsekseen eikä siitä ole mitään harmia.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) Ainakin RPX 400 irtoaa punaisuutta, mutta hyvä tietää ettei siitä tarvitse stressailla.
Vs: Kiinnikkeet (MV-filmin fixaus) pyöräyttää rodinalissa niin ei enää irtoa punaista kiinnitteeseen ,)