Vs: Ohi män, maaliin män Parhaiden jääkiekkokuvien kulttuuriin kuuluu kaksi värimaailman asiaa: 1) Tiukka valkotasapaino, jossa valkoiset pelipaidat ja valkoinen jää ovat valkoisia, eikä sinisävyisiä. Se nostaa muut värit esille ja puhtaan valkoinen on sisällöllisesti hyvä tausta ja kontrasti kaikelle sille, mitä kaukalossa tehdään ja tapahtuu. 2) Vahva värikylläisyys - energinen, kontrastinen... Niitä parantamalla voisi näitä kuvia parantaa tältä osin.
Vs: Ohi män, maaliin män Keinovalossa valkotasapaino aina vähän haasteellinen ollut itsellenikin. Ihan ookoo kuvaa muuten nämä.
Vs: Ohi män, maaliin män mvuori vaihteeksi ihan asialla, joskin em. kuvausongelma on tuttu kaikistahalleista, joissa purkauslamput. Spektri on niin pirstoutunut ja vaikeasti korjattavissa, ellei mahdoton korjata - vaikka digin puolestapuhujien mukaan digissä kaikki on mahdollista
Vs: Ohi män, maaliin män Ongelma näissä junnukiekkomatseissa on hallien surkea ja sekalainen valaistus. Valkotasapainoa ei käytännössä saa kohdalleen. Lisäksi jää ei ole yleensä valkoinen vaan ikävän harmaa. Joskus jopa rusahtavaa. Liigamatsien valaistus on ihan jotain muuta. Ja Vesa Koivunen on erinomainen urheilukuvaaja, joka lisäksi osaa hyödyntää tekniikkaa. Olen kuvannut lapsenlapsen (molari) matseja kolmena talvena ja valaistus on aina yhtä surkeeta. Salamalla suoraan räiskimällä saa värit jotenkuten kohdalleen, mutta sitten kaukalon reunojen pleksit aiheuttavat helposti heijastumia. Eli pitää pistää vastavalosuoja pleksiin kiinni. Joulukuun alussa kuvasin Lohjalla aluksi salamalla ja kun puolivälissä joku laittoi lisää valoja, niin kokeilin ilman salamaa. Jos noita kuvia haluaa katsoa, niin ne löytyy osoitteesta Pekka Nisula