Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Tämän ketjun oli alunperin tarkoitus olla todellakin filmikamojen hehkutusta, ei filmikuvaamista kaipaavien digijäärien puolustelua. T Jukka
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Moni jäärä kaipaa oikeasti filmihommia, mutta peruslaiska luonne estää moiset kuvitelmat. Sama tiki/filmikeskustelu äityy oli mikä ketju hyvänsä. Digi on mukava ja helppo, mullakin on sellainen vielä.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Niin, että tämä ketju oli filmikamojen hehkutusta varte, ei digi-filmi keskustelulle. T Jukka
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Tuo Kowa on kyllä hienon näköinen. Itse yritän löytää Kowan valmistamaa Komaflex S kameraa. Mulla on yksi hajonnut runko, mutta se on tosiaankin hyvin hajonnut ettei siitä kameraa enää saa, mut kyllä mä jostain vielä toimivan keksin. Baby Rollei ja Yashica 44 sekä 44LM on ostoslistalla jossain vaiheessa.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Muistan aikoinaan kuinka kuolasin tuon Kowan perään, siinä oli sitä jotain jyhkeyttä ja asennetta mitä en nähnyt Hasselissa tai RB vempeleissä, objektiivit on kuin ne hallitsisi koko kameraa, ja niin sen mielestäni tulee ollakin Edit: Katsokaa nyt, objektiivi on isompi halkaisijaltaan kuin kameran runko on leveä.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Tuli mieleen tuosta kromiobjektiivista mustassa rungossa kuva Hasselbladista vanhalla Sonnarilla. Aina välillä kun näkee juttuja kuinka joku on kuvannut filmille, hankkinut siihen materiaaleja tai näkee kuvia, niin syntyy halu ladata itsekin kamera. Juuri nyt vain olen sellaisen halun tietoisesti tukahduttanut, koska on muuta tekemistä eli ikäänkuin järkevämpää tekemistä itselle juuri nyt. Ja tuleehan noita tuntemuksia myös digin kanssa kuvatessa. Silloin pitää alkaa manata että älä nyt hötkyile vaan opettele sitä digiä. Kuva on tärkein, kuva on tärkein. Opettele opettele, totuttele totuttele. Että tämmöistä hehkua vaan. Kaksijakoinen suhtautuminen: tottumus vetää vanhoihin fiiliksiin ja aitoon asiaan, järki sanoo että pitää opetella muutakin.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Filmikamera kiinnostaisi...Osaisiko / viitsisikö joku valaista huomioitavaa mamiya 7 ja rz valintojen välillä ? Rz lienee ainakin helpommin löytyvän ? Kiitos etukäteen...
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Seiska voisi olla sun juttu, RZ kolisee jo aika kivasti sulkimen lauettua ja siitähän ei elukat tykkää supikin leikkii luultavasti kuollutta muutaman tunnin kuultuaan kameran äänen. Seiska on lähes äänetön vehje
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Yksisilmäinen peilikamera ja mittaetsinkamera, niin hyvässä kuin huonossa puolin ja toisin. Eikö sentään siitä ole ensisijaisesti lähdettävä tuohon valintaan? Seiskaan on erillisetsimiä niin laajakulmille kuin teleille. Ebayssa Mamiya 7 lens (Onko 80mm vähän kiven alla kun en yhtään näe? No, rungon kera niitä kyllä näkyi.) Mamiya 7 (Sitten on Mamiya 6 myös, jos 6x6 yhtään kiinnostaa...)
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Mittaetsimestä on kokemusta...yksisilmäistä en ole koskaan kokeillut. Se tekee tämän hankalaksi Ummikkona kuvittelen että ei niillä voi kuvan kannalta olla paljonkaan eroa ? Mm. pienmaisemakuvaus mustavalkoisesti kiinnostaa. Kiitos molemmille.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Olihan sulla kai Nikon sentään eniten käytössä? Mitä enemmän lähikuviin mennään, tai teleobjektiiveihin, sitä mielekkäämpi on SLR. (tai jopa välttämätön tiettyjen rajojen jälkeen) Ei parrallaksivirhettä ja etsimestä näkee muutenkin tarkempaa mitä kuvaan tulee. Onhan noita Mamiya 7:n objektiiveja kehuttu. Rakenteellinen hyöty niissä laajakulmissa on optisesti kun ei tarvitse olla retrofocusrakennetta. Hinta on kyllä kova käytettynäkin. Pahat kielet sanovat että se on vaan sähköinen muovirunko. (Voin olla kyllä väärässäkin muovin osalta?) RZ kai vastaavasti sähköinen metallikamera. Painoero taitaa olla merkittävä, ja kokokin. On kyllä niin erilaiset kamerat että pahan pistit. Mikähän seiskan lähin tarkennusetäisyys on? Ehkä se riittäisi sinulle. (Itse lähtisin tuollaiseen käyttöön seiskasta, kuutosesta tai Hasselbladista. En RB/RZ:taa viitsisi "kentälle" kantaa.)
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Totta Tarkoitin tollasta linnunpöntön näköistä päältä katsottavaa. Tuohon mamiya 7:ään alan kallistua...Täytyy alkaa pitää silmät auki ja lisäksi saada jostain rahaa...
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Niin kuiluetsin! Peilikuvaan kyllä tottuu aika hyvin ja sitten se voikin olla mitä mainioin. Kokeile sellaista aluksi jollain 6x6 kaksisilmäisellä? Niitä saa pikkurahallakin oikein hyviä ja ovat kevyitäkin yleensä. (Yashica?, Minolta?)
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) joo tota rolleiflexiä kanssa olen miettinyt. En tiedä. Joku tuossa mustavalkofilmissä kiinnostaa. Huomaan täälläkin suurimman osan itseäni kiinnostavat kuvat olevan filmille kuvatut. Se on ehkä se tietty rupisuus ja jotenkin vielä keskikoko näyttää paremmalta kuin kino. Onhan niitä silver efexissä filttereitä, mutta en ainakaan minä omilla taidoillani pääse lähellekkään samaa fiilistä...
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Itselläni on monta lempikameraa, joita voisin ja myös hehkutan. Olen keräilijä/haalija, en niinkään kuvaaja. Keskari on kiinnostavampaa minulle kuin kino. Isompi formaatti kiinnostaa myös, pitäisi jossain vaiheessa hankkia joku kiva fieldi. 25 vuotta minulla ollut Yashica C on loistava kaksisilmäinen, mutta viime syksynä ostin Minolta Autocordin, joka menee ehkä ohi. Molemmat ovat erittäin suositeltavia ja niitä saa pilkkahintaan vielä toistaiseksi. Formaattina 6x9 on kyllä mieluisampi. Minulla on ollut vuosia 3 paljekameraa, joissa ei ole paljon hehkutettavaa, mutta satuin ostamaan viime kesänä Zeiss Ikon Erconan Novonarin linssillä, ja se tekee sellaista jälkeä joka minua puhuttelee. 21 euroa Huuto.netissä, muistaakseni. Joku aika takaperin ostin Adox Sportin Cassarin linssillä, ja se tekee hyvin kaunista jälkeä. Ehkä eniten on tullut kuvattua Dacora Royalilla, 6x6 palje, jostain syystä, vaikka jälki ei ole kovin terävää. Se on kiva näppäilykamera, siinä on koplaamaton etäisyysmittaus. Samassa sarjassa on Voigtländerin Perkeo I, mutta ilman etäisyysmittaria. Pentacon Six on hieno kapistus myös. Se on kuitenkin ehkä jo turhan hyvä kamera, ja sitten 6x6 formaatti on vähän tylsä. Kuiluetsin on se mistä siinä on kysymys minulle, se on valtavan miellyttävä käyttää. Viime aikoina on tullut shoppailtua kinokoon rangefindereita, joista toistaiseksi mieluisin lienee Revue S22 (= Konica S2). Jotain kinosta jää puuttumaan. Johtuu kyllä myös skannausongelmista. Ja kehitysongelmista. Ja siitä että 36 kuvaa rullalla on ihan liikaa. Oikeasti ehkä vuodessa löytyy kuvattavaa 36 kuvaa. Isompaa formaattia olen testannut muutamalla vanhalla 9x12 kameralla, Voigtländer Avus mm. Se on kyllä mieletön kapistus. Tähyslasilta tarkennus on se juttu tässäkin. Naurettavan suuret ja tarkat negat myös. Peltiset filminpitimet ovat kyllä syvältä filmille. Mutta kun kameran ikä lähestyy 100 vuotta, siinä on oma viehätyksensä, ja paljon voi antaa anteeksi.
Vs: Filmikamojen hehkutusta, rehellisesti (ketju) Noissa vanhoissa kameroissa on linssin ominaisuudet sen verran heikommat varsinkin vastavalon ja vaaleiden alueiden suhteen että jos haluaa niillä hyvää kuvaa pitää varmasti kikkailla valotuksen kun kehityksenkin suhteen. Ite olen mennyt sillä linjalla että olen niiden heikkouksien antanut tulla ja jopa halunnu korostaa niitä. Se tuo kuviin minun mielestä jotakin mitä mä haluan. Nämä kuvat kuvattu Verax 6x9 kameralla.