Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kodak TMAX 400 120 hjelp

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Renuzor, 6 Helmikuu 2014.

  1. Renuzor

    Renuzor Member

    92
    0
    6
    Kyseiselle filmille tarvisin teiltä tietäjilta apua.

    Mielellään macodirectiltä tilaan kun se ainut mistä oon ostanu.
    1. Mikä kehite?
    2. Mikä fixi?
    3. Tarviiko stopin vai meneekö vedellä?
    4. Toner?????
    5. Ja jos mielestänne on jokin parempi 400 filmi nii kertokaa toki :)
     
  2. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Kokeneemmat voi vastata, mutta heitän oman mielipiteen...

    1. Riippuu mitä haluat filmistä saada irti. Tuota voi kehittää onnistuneesti kymmenillä kehitteillä. Jos haluat peruskehitteen ja päästä helpolla, niin nestemäinen HC-110 tai jos jaksat blandata jauheista kehitepohjan, niin sitten D-76
    2. Ihan mikä vaan peruskiinnitte.
    3. Mä vetäisi stopilla.
    4. Harvemmin filmejä toonataan, kuten vedostuksia, joten unohda tämä kohta.
    5. Vähän sama kuin kohta 1. TMAX on kait rakeettominen, jos sitä haluaa, mutta sen sävykäyrä on "suora" ja monet pitävät enemmän filmeistä joissa on toisella tapaa olkapäätä ja varvasta, tietty kehityksestä jne riippuen.

    PS: Kannattaa vaikka surffailla TMAX vs. Tri-x, HP5+, Delta 400, APX 400
     
  3. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Loistava filmi toi on. Mun lemppari yhdessä tmax 100 kanssa.

    JLN tuossa jo hyvin vastasikin, mutta vastataan vielä toiseen kertaan.
    1. Minä käytän kehitteenä tuolle D-76, mutta kyllä tuolle kaikki käy. Parhaimmillaan on kuulemma oman tmax kehitteen kanssa. Oon joskus sitäkin käyttänyt, mutta siitä on aikaa. Tuo tmax kehitehän on tehty nimenomaan näille t-rae filkoille.
    2. Fiksinä käytän FIX-ag:ta, mutta kuten jo sanottu muutkin käy.
    3. Stoppi on hyvä olla, mutta kyllä se pelkkä vesikin käy jos säästää haluaa. Mulla on käytössä ihan marketeista löytyvää sitruunahappoa (maustehyllystä jauheena n. 500g purkki. maksaa vajaan kympin). Etikka toimii myös. Ja saahan sieltä macolta jotain stopin nimellä myytävääkin.
    4. Tonereita ei filmeille käytetä.

    Loppuhuuhteluainetta kannattaa tilata samalla jos ei löydy vielä. Photoflo, ilfotol, agepon ja saattaa noita olla muitakin. Mun kokemusten perusteella ainakin nuo kaikki listaamani toimii hyvin tehtävässään.
     
  4. Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    ja muuten toneereita käytetään filmille :)
     
  5. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Voi sen seleenillä toonata, mutta se saattaa vaikuttaa vähän tiheyksiin. 
     
  6. jap

    jap Member

    303
    2
    18
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    itse käytin paljon Omaa t-max kehitettä koska oli hyvin säilyvää raakana, laimensin joitakin tunteja ennen käyttöä ja sitten heitin pois, voisi käyttää jonkin kerran uudestaankin, muistaakseni mutta vaati kehitysaikojen säätelyä, liian vaikeaa..

    käytä stoppia niin kehitys pysähtyy varmasti,

    fixinä esim. Hypam fixi 1:4 kiinnitys aika n.2x kirkastumisaika, voi käyttää pitkään kun välillä tarkistaa ajan

    riittävä loppuhuuhtelu joka riippuu huuhtelu menetelmästä ja laitteesta ja itse käytin aina phoFlota. kuivuu nopeammin eikä tule kuivumis raitoja/laikkuja

    toonereita kannattaa käyttää mielestäni lähinnä säilyvyyden varmistamiseksi, en mä muuta keksi..

    j
     
  7. Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Niin tai kullalla jos oikein hyvä ruutu on napsahtanut ja haluaa negasta oikeasti säilyvän, sulfidisävytteetkin käy köyhemmille...
     
  8. Renuzor

    Renuzor Member

    92
    0
    6
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Lisätään viel et semmonen filmi mitä on hyvä skannata?
     
  9. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Just oon kokeillut Tetenal Ultrafin T-Plus kehitettä. On viritetty noille Tee-filmeille. Hienoa jälkeä muillekin (mm tri-x). Ei haise pahalle, uudelleen käytettävää.
    Aculux 3 on kans ollut hyvä, myyntiteksteissä mainitaan skannaus, on tosin ollut loppu macodirectiltä vähän aikaa.
    Itse nyt oon stoppina käyttäny ilfo stoppia (tjsp), pullosta riittää pitkälle.
    HP5+ ym on ollut kanssa mukava filmiä. Kohta kokeilen acrosia kunhan haen kaverilta ja uskon että pidän.
    Itse kokeilisin aurinkoisina päivinä myös esim 50 ASA filmejä.
    Rollein filmeissä tulee noi purkit mukana jossa on kätsy noita filmejä säilyttää.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Niin tai vaikka kahvilla, kun kerran printtejäkin voi toonata ;), mutta seleeni on varmaan noista kotikäytössä se mielekkäin. Ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi, väri on sellainen, ettei se toimi kontrastisuotimena ja jos on edes jonkinlainen liesituuletin, niin ei tarvitse olla ihan zombina käsittelyn jälkeen. Se vahventava vaikutus kannattaa huomioida, ettei tule vaikeasti vedostettavaa. Taannoin katselin, että ainakin Ilfordilla oli konsentraattina.
     
  11. Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    1. Xtol tai rotsku, tetenal ultrafin liquid oli myös hyvä aikanaan.
    2. Mikä vain, koestrippi ja aika x2 niin varmasti "puhdas".
    3. Vedellä käy, mutta säästät kiinnitettä jos käytät esim citrinstop joka on myös "ympäristölle" parempi.
    4. Eos
    5. Tri-X!


     
  12. Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Periaatteessa kai mikä vaan filmi.
    Ehkä se olisi sellainen joka kuivuu mahdollisimman suoraksi, koska skannerien negapitimet on kuraa. (itse käytän vain Rollei Retro 100 ja Tri-x:ää. Näissä ei ainakaan pahoja ongelmia).
    Negan voisi varmaan myös kehityksessä jättää vähän ohuemmaksi, koska monesti skannereilla on ongelmia tiheiden negojen kanssa.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Oon käyttänyt tmy 400 muutaman vuoden.
    Pidän erityisesti siitä, että voi kehittää samalla kehitysajalla 400 ja 800 valotetun filmin.
    Tietysti, jos oikein hifistelee, niin pitäisi tuota 800 asalla valotettua kehittää vähän yli.
    Kehitteenä käytän kertakäyttöistä d76 ja 1:1 laimennettuna.
    Mun kehitysaika on 11 min 15 sek, 30 sek välein purkkia kääntäen 20 asteessa.
    Tulee mun käyttöön hyvää negaa.
    Kun antaa ilmakuivata kunnolla, niin on kohtuullisen suora.
    T Jukka
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Nyt tulee aika hyvää negaa seuraavasti:
    valotus 320 mukaan, kehitys d76 1:1 20 astetta ja puolen minuutin välein kaksi purkin käännöstä.
    11 min
     
  15. Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    eikös "kultatoonaus" heikennä säilyvyyttä?
     
  16. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Ei tietääkseni. Jos säilyvyyttä haluaa lisätä, niin polysulfidisävyte.

    Kapa
     
  17. Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Filmin kehittäminen on ajan ja määrän mukaan muuttuva prosessi.

    Jos haluaa tietää itsekin missä mennään, on hyvä pysyä yhdessä kehitys- ja purkin kääntelytavassa ja lämpötilassa. Mitä tarkemmin sitä parempi.

    Kun tuo vaihe on iskostunut pysyvästi takaraivoon, voi parantaa tuloksiaan kehittämällä aiheen/sään/ tms. muuttujien mukaan ja siirtyä vakioidulta reitiltä sivupoluille kokemaan tarkemmin. Ääriesimerkkeinä kirkas, myöhäissyksyn/alkukevään valo, tai kuten tänään täällä Espoossa, masentavan harmaata ja märkää. Molemmat ansaitsevat omat valotus- ja kehitystapansa, jotka poikkeavat kultaisesta keskitiestä.

    Pitkillä kinorullilla tuo voi olla vaikeaa kun filmiin mahtuu usein monen moisia aiheita. Helpompaa esim. rullafilmeillä, kun yksi rulla uppoa yhteen aihepiiriin melko iloisesti.
     
  18. TKa

    TKa Well-Known Member

    2 978
    238
    63
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Aloitin harrastelun keskarilla n. 2v sitten ja kuvailen harvakseltaan RB ja RZ67:lla, jotka ostin eläkkeelle siirtyneeltä ammattilaiselta.

    Valitsin Kodakin ekosysteemin (TMAX 100 ja 400 ja kehitteenä D-76, kiinnite mitä lie Ilfordia ja stoppina Päijänne, huuhtelussa joskus joku Ilfordin riittoisalta vaikuttava litku) ja olen yrittänyt saada vakiomuotoisesti toistuvan (varsinkin purkin pyörittelyn) ja ohjeitten mukaisen kehityksen filmille. Yritän opetella ensin ohjeen mukaisen prosessin ja saada sen vakioksi ennen kuin alan mietiskellä virittelyjä.

    Harrastelun perusteella sanoisin, että prosessi on varsin armelias, lopputulos on kelvollinen vaikka lämpötila ei ole ihan tarkka eivätkä sekoitussuhteet ihan kohdillaan. Litkutkin saa käyttää muutamaan kertaan.

    Suurennuskonetta minulla ei ole, vaan digitoin kuvia halvalla kotiskannerilla Lightroomiin ja tavoitteni on saada lähinnä hyvätasoinen kymppikuva, joskus jopa n. A4. Joskus kehitytän kuvat liikkeessä (niitäkin vielä on). Minulle aiheutti eniten vaivaa löytää kunnolliset pergamenttipaperitaskut negojen arkistointia varten. Pölyhaittojen vähentämiseen kannattaa kiinnittää huomiota läpi prosessin aina kuvaamisen aloittamisesta negojen arkistointiin asti - hihat palavat harvemmin. Aikuisena ymmärtää, että läikät tietty kuuluvat elämään. Pitkä pinna auttaa vähän tässäkin asiassa ;)

    Ostin itse välineet, fimit ja kemiat Macosta, kiinnitteet ym muistaakseni Telefotosta. Macolta saattaa saada nuo arkistointisysteemitkin mitä en aikanaan itse hoksannut tilata.
     
  19. Mugn

    Mugn Member

    366
    0
    16
    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Onks kukaan kehittäny Tmax 400 Rodinal+HC-110-seoksella? Watasen antamilla suhteilla oon kehittäny RPX 400 kuus minuuttia hyvillä tuloksilla. Mitkäköhän ajat mahtaa toimia tmaxin kanssa?
     
  20. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kodak TMAX 400 120 hjelp

    Minä olen löytänyt tuohon tmax 400 filmiin aika hyvän vakioidun kompon:
    - valotus 320 asan mukaan
    - kehitys d76 1:1 20 asteessa 11 min, puolen minuutin välein 2 rauhallista purkin pyöritystä tehden.
    Tulee hyvä sävykäs nega, josta jyrkkyydellä 2-3 saa tehtyä vedokset.
    T Jukka