Diakuvissa on yleensä hyvin saturoituneet värit. Digikuvausaikoinani tuotin kuvankäsittelyn avulla usein kuvia, joihin tein keinotekoisesti hyvin niukan ja laimean sävymaailman. Onko olemassa diafilmejä, joissa värit olisivat hyvin latteat ja suorastaan monotoniset, jos niin voi sanoa? Vai pitääkö latteus tuottaa kehitysprosessissa? Mikä ihme se varsinkin 70-luvulla käytetty tekniikka oli, jossa jotenkin kahdella eri värikomponentilla tuotettiin väreiltään latteita kuvia? Ei kirveelläkään muista, mutta jotenkin siinä värit saatiin hieman vääristymään ja latistumaan. Tekniikkaa saatettiin käyttää mainoskuvissa ja laadukkaita kuvia sisältävissä aikakauslehdissä.
Vs: Missä diafilmissä olisi latteat värit? Fujichrome Provia 100F (RDP-III). Tiedä nyt ihan latteista, mutta liian värikylläiseksi ei voi sanoa - pikemminkin kylmäsävyisiksi. Kts. muutama esimerkki:
Vs: Missä diafilmissä olisi latteat värit? Hunnittamista kokeilin joskus. Siinä rulla kuvataan harmaata (valkoista) pintaa epäterävänä kuvaten ehkä 2,5-3 aukkoa alle mittarilukeman. Sitten varsinainen kuvaus, sekin 2 aukkoa alle. Niin kontrasti kuin saturaatiokin vähenevät jonniinverran.
Vs: Missä diafilmissä olisi latteat värit? Crossaamalla negaa saa toki latteata, ei kyllä kovin neutraalia.
Vs: Missä diafilmissä olisi latteat värit? Kodakin E100G ja Agfan CT100. Latteus on tietysti suhteellista kun on kyse diafilmeistä