Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Itseasiassa aihe tais olla tämä: Eli liikaa shaissea foorumille jengi postailee... ja aivan täysin väärillä kameroilla kuvaavat... mua jaksaa aina naurattaa ihmiset jotka kritisoivat jengin kuvausvälineitä Siitähän tässä on aina kyse. Väärillä kameroilla vääriä kuvia ottavat, ja väärin postaavat niitä väärälle foorumille. Huomiokin menee väärille ihmisille. Ja lopputulos oli vanha kunnon:
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Bännii kun ei tuu bannii...nyt olisi sellainen tarkoin kohdennettu banni boikaa
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Välillä tarkoituksella skippasin näiden keskustelujen lukemisen rasittavana jankkaamisena, mutta on täällä välillä ihan hupaisatkin hetket
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Nyt kai virtuaaliMODE voisi kiikuttaa riitapukarit pihalle ja lyödä päät yhteen................Sitten voisi osapuolet vaikka pyytää toisiltaan anteeksi. Aihe on näköjään tulenarka, mutta minusta ainakin helvetin kiinnostava.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? En ihan virallista tarkoittanut, vaan näin yleisenä "rauhanmiehenä" toivoisin ymmärrystä puolin ja toisin.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Noo... sama täällä. Asiasta on 'keskusteltu' ja jatko näyttää tien jolla kuljemme.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Samaa mieltä, siksi juuri yksärit on yksäreitä, ettei niitä muille laverrella, yksäreistä voisi ottaa sen ilon irti mitä on saatavissa, eikä menettää loputkin mahiksista.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Jos riita on puhallettu poikki, jatkakaa ihmeessä siitä, tuoko filmille kuvaaminen esim digiaikana aloittaneelle kuvaajalle mitään lisää tai hyödyllistä Se hetki ku siitä keskusteltiin noin kahden kolmen kommentin verran oli mielenkiintosta lukea.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Tjaa, joku roti olisi olla yksäreissäkin eli ei postailla ihan mitä mieleen tulee - ei ääneen, eikä kaikessa hiljaisuudessakaan. Siitäkin huolimatta, että onhan tämän foorumin meininki mielestäni kuitenkin asiallisempaa kuin puoli vuotta sitten.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Sanotaan vaikka niin, että yksäreihin voi suhtautua monella tavalla, jos joku vaikka kertoo minulle että mun henki haisee karseelle ja pistää ilkkuvan hymiön perään, niin voin joko suuttua ja hakea tukea ulkopuolisilta, että nyt on minua haukuttu ja vielä ilkeästi, TAI voin ottaa asiasta onkeen, selvittää haiseeko henkeni todella ja jos haisee, niin pyrkiä korjaamaan asia. Minulle tuollaiset huomautukset ovat mahdollisuus muuttua paremmaksi ja korjata virheitäni, tiedän, että usein se vituttaa kun joku nälvii, mutta jos asiassa on osa totuuttakin mukana, niin siitä pitää ottaa oppia - minusta. Juu, ja olet oikeassa, ei tämä meno ole lainkaan samaa kuin vielä keväällä, mutta eipä tämä nyt ihan hohdokastakaan ole vielä.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Tuota jäin miettimään... olen itse aloittanut (harrastus)kuvaamisen filmiaikana, kauan sitten. Tuoko filmi digikuvaajalle jotain lisää, ehkä, jos mennään isoon formaattiin ja mielestäni tuokin. Jos kuvaa keskaria tai kinoa, niin lopputuloksessa ehkä ei ole isoa eroa. Nykyiset filmisimulaatio-ohjelmat pystyvät tuottamaan melko aitoa jälkeä, jos sitä haluaa hakea. Itseäni rupesi kiinnostamaan filmi muutama vuosi sitten uudestaan, kun hain parempaa dynamiikkaa, mutta nykyisten digikameroiden dynamiikka taitaa jo helposti mennä yli filmin kapasiteetin. Vaikka nykyisin kuvaan pääasiassa digille, niin puuhaan edelleen myös filmikameroiden ja negojen kehittämisen parissa, mutta siinä hommassa taitaa viehättää minua joku muu, kuin lopputulos (joka minulla on skannattu kuva). Tuosta tämän säikeen otsikosta en sinänsä ymmärrä hölkäsen pöläystä. Sielunmaailmaan tuskin vaikuttaa se, kuvaako filmille vai piirteleekö kuvat värikynillä. Sielunmaailma tosin voi vaikuttaa siihen millaisia kuvia itse kukin tuottaa.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Jep, ei se varmaan silla lailla lopputulokseen vaikuta. Ite alotin taas digillä, nyt oon kiinnostunu filmistä ja kuvaan kinoa ja keskaria välillä, en älyttömän aktiivisesti vielä. Tai ainakaan nyt ku on rahat vähissä. Mut se itse kuvaustapahtuma kyllä pakottaa ajattelemaan eri tavalla ja eri asioiden kokeminen ja siitä laatikosta ulos astuminen varmasti kehittää, ainakin itse uskoisin. Jo pelkästään se, ku lataa vaikka rullan mustavalkosta filmiä, niin sitä on pakko kattoo maailmaa eri silmin, se kattominen jää varmasti päälle kun sitä tekee tarpeeksi kauan. Sitten myöhemmin ku osaa yhdistää nää eri elementit niin kuvatkin varmaan kehittyy. Tai jotain tällästä ajatusta mulla on.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? +1 Otsikko on tosiaan aika tulkinnanvarainen, ja siksi kai tämä keskustelu onkin "hieman" harhaillut. Voisin sanoa, että jokaisella on varmaan aika oma käsitys asiasta, miten miettii mv kuvaamista (joka tässä kai on ollut se filmin edustaja josta on puhuttu) tai toisaalta digikuvaamista. On varmaankin väärin vetää johtopäätöstä, että toimisimme kaikki samalla kaavalla, päin vastoin, ja siksi tämäkin keskustelu ja vastakkainasettelu on aika turhaa, periaatteessa jokainen on oikeassa omasta kannastaan itsensä suhteen, mutta turha sitä on sovitella muiden käyttäytymissäännöksi. Minä koen kuvaavani eri tavalla jos kuvaan digille tai filmille, ja minun osalta tilanne on juuri niin. Filmille kuvatessani harkitsen rajausta tarkemmin, koska en halua ainakaan kinarin osalta antaa mitään tasoitusta kuvanlaadussa joutumalla rajaamaan liikaa. 6x6 koossa rajausta pitää miettiä jo siksikin, koska sen vaaka/pysty-kuva edellyttää rajaamista jos ei sitten hyväksy neliömuotoa sellaisenaan. Filmille kuvatessa itää minusta myös valita jo filmi sinänsä sekä median koon, että myös herkkyyden ja rakeen muodon kannalta, digillä roiskitaan hiukan eri keinoin. Ja viimeiseksi toistan vielä oman käsitykseni postattavien kuvien laadusta, mitä suuremman vaivan kuvan tekeminen on aiheuttanut, sitä vaikeampaa sitä on hylätä ja toisaalta sitä helpommin niitä tulee postattua vaikka järki sanoisi toista, mutta kun...
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Varmaankaan ei tuo mitään lisää tai hyödyllistä. Digiajalla aloittanut kuvaaja etenee näiltä lähtökohdiltaan. Toki filmi kuvaamisen tuntemus avaa joitakin photarin kummallisuuksia. Ne kun perustuvat siihen pimötekniikkaan. Ja hyvä niin,perusasiat on hyvä olla tiedossa. Kapa
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? No toi mun viimeisin kuvapostaus, niin se kasvikuva oli vähän toi, mä sommittelin sitä ja sormilla ripottelin lisää vettä siihen, ku se tippa siitä tuulessa lähti ennen ku suljin räpsähti Mut en mä sitä olis yksinään postannu. Osin myös mun lähtökohdat filkkakuvien postaamiseen voi olla ihan vaan sen filmin maailman oppimista varten. Mut samaa mieltä pitkälti muutenkin. Se onkin just hauskaa täällä, ku luulis että se erilaisten ihmisten ja käytettävien tekniikoiden sekä makujen yms. pitäisi olla just se kehittävä tekijä, keskustelupalstojen suola, mut ei, se kun on vain riidankylvämistä. Mä ite tykkään just välillä lukee ja kattoo sellasten kuvia ja kirjotuksia mitkä vastaa täysin omia mieltymyksiä, sieltä tulee just niitä mielenkiintosia näkökulmia ja joutuu ite välillä kyseenalaistaa omat ajatukset.
Vs: Filmikuvaajan sielun maailma? Mites sitten ku mä kuvaan tolla mun keskarilla kuilun kanssa ja jos kuvaan käsivaralta sillä, niin jo kuvakulma on usein vähän alempana lähes automaattisesti. Joo voishan digin kanssa myös kyykistyä, mut ei sitä tuu välttämättä ajateltua sillä tavalla aina?