Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

In Tune

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana hannu523, 20 Joulukuu 2013.

  1. hannu523

    hannu523 Well-Known Member

    2 652
    579
    113
    ...

    edit. toinen kuva lisätty
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: In Tune

    On upea!
    T Jukka
     
  3. Vs: In Tune

    Sommittelun magiikkaa. Noita portaita on pakko seurata katseella. Silti pianon virittäjä? erottuu omana rajauksenaan. Valot tekevät tämän kuvan.
     
  4. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: In Tune

    Hyvä Hannu!
     
  5. TKa

    TKa Well-Known Member

    2 978
    238
    63
    Vs: In Tune

    Sommittelultaan tasapainoinen kuva!
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: In Tune

    Juuri näin
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: In Tune

    Tuo portaikon hajallaan olevan näköinen valoasetelma heijastaa nykyvireyden tilaa:
    Kun aikanaan siirryttiin luonnonvireisestä tasavireiseen, tuolta se kuulostaa.
    Joka sävellajin pitää soida yhtä epäpuhtaasti (tasavireisyys), ei saa olla
    oikeassa vireessä (luonnollinen viritys)
    T Jukka
     
  8. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: In Tune

    Tämä nyt on niin off-topic mutta tuned in:

    Jos nyt tarkkoja ollaan niin juuri tuollaiselta epävireiseltä portaikolta kuullostaa juuri luonnonvireinen kiinteäviritteinen soitin kuten flyygeli kun sillä soitetaan jokin muu sointu kuin oikein viritetyn sävellajin perussointu tai sen sävelistä muodostuva melodia. Tästä löytyy mainio esimerkki eräästä Händelin orkesteriteoksesta joka äänitettiin niin että luonnontrumpetit saivat kerrankin soittaa puhtaasti yläsävelsarjan mukaan ja muu orkesteri soitti trumpettien virityksen mukaan. Alku kuullosti todella hienolta, sitten tuli vastaan eri harmonia joka kuullosti todella "mielenkiintoiselta". Melodia ja harmonia ovat myös vähän eri asioita. Laulamalla täysin puhtaita luonnollisia intervalleja sopivassa järjestyksessä päätyy lopulta eri sävellajiin. Ei-kiinteästi viritettävät instrumentit kuten lauluääni ja nauhattomat kielisoittimet (lukuunottamatta vapaita kielilä) voidaan teoriassa saada lennosta kohdalleen eri harmonioissakin (tosin käytännössä yksittäisen sävelen osumisprosentti soittajalla on vauhdissa huonohko mutta pitempään kestävät soinnut voi saada puhtaiksi). Barokkiaikana tehtiin spesiaalisoittimia joissa oli mahdollista tuottaa enemmän kuin 12 säveltä per okaavi. Niillä pystyi hanskaamaan noita vaihtuvia harmonioita joissain rajoissa. Nykyisillä digivehkeillä tämä vaihtuva viritys on tietysti mahdollista toteuttaa paljon helpommin kuin ylimääräisillä kielillä tai koskettimilla.
     
  9. hannu523

    hannu523 Well-Known Member

    2 652
    579
    113
    Vs: In Tune

    Kiitoksia, myös mielenkiintoisesta off-topicista !
    Pujotan tähän vielä laajiskuvan heijastuksineen (kuvattu kahden savulasiseinän lävitse) - ei taida tämäkään olla ihan oikeassa vireessä ... Tykkään itse yläritsin hemmosta - veronmaksaja tjms (?)
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: In Tune

    Joo, sekotin termit:
    Kyseessä tarkoitin tuon luonnollisen virityksen tilalla puhdasta viristystä, jotka voidaan soittaa esim. viululla tai laulaa.
    Tasavireisessä viritysjärjestelmässä Pythagoraan komma on jaettu tasaisesti kaikkien kvinttien kesken.
    T Jukka
     
  11. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 444
    442
    83
    Vs: In Tune

    Kyllä... molemmat. Ja itseasiassa jälkimmäinen paljon milenkiintoisempi lisähemmon kera.