Niin, kun monesti kuva arvosteluissa lukee että muokkaa tuo pois/ tai editoi pois joku, niin miten tehdään ne poistamiset? Esim. tässä kuva josta haluisin tuon lapsen taustalta pois? Photo by kathryt Sitten toinen kysymys, mikä vaikuttaa siihen tausta sumeuteen? Ilmeisesti tarkennus vaikka niillä punasilla pisteillä, jlla siis aina kuvaankin kohdetta, mutta varsinkin liikkuvissa kuvissa on useasti tausta terävä myös, vaikka haluisin lähes aina taustankin sumeaksi/ epätarkaksi jotta kohde erottuu. Niin mikä edesauttaa tai mikä yleensä menee vikaan jos tätä ei käy? Kiva jos joku vois ihan maalikolle yrittää vääntä rautalankaa
Älä nyt hitossa poista tuota lasta kuvasta, minne sekin sitten joutus. Okei, mutta oikeasti niin harvemmin kuvista itse ainakaan rupean poistelemaan pois mitään. Eli kuvattaessa on katsottava se tilanne niin että mahdollisimman valmista kuvaa tulee. Tuohon sun kuvaan sopii tuo lapsi, se tuo sen mukavan yksityiskohdan. Taustan sumentaminen, eli opetteluun aukot. Tausta sumentuu parhaiten käyttämällä pitempää teleä ja isoa aukkoa. Eli esimerkiksi 85mm optiikka ja aukko f1.8. Nyt sinun on tiedostettava se että mitä suurempi aukko niin sitä pienempi numero. Av muistaakseni on se valinta siellä kiekossa kanonissa josta voidaan säätää aukkoa. Eli laitat sen kittiputken mahdollisimman pitkäksi eli tele 50mm. Ja sitten aukko suurimmaksi mitä sillä optiikalla pystyt eli f5.6 muistaakseni. Sitten otat kohteeksi jonkun metrin tai kahden päästä ja tarkennat siihen ja otat kuvan. Sitten kokeilet samalta paikalta eri aukkoja pienentämällä eli laittamalla isomman numeron esimerkiksi f8 ja f16 jne. Sen jälkeen laitat optiikan mahdollisimman laajaksi eli 18mm ja menet lähemmäs sitä kohdetta jotta se näkyy samankokoisena kuin äsken mitä oli telessä ja otat taas kuvia. Sitten katsot kuvien vaikutusta tietokoneella. Sitten kyselemään lisää tänne.
Klooni-työkalua voi kokeilla häiritsevien tekiöiden poistamiseen. Toimii hyvin jos tausta on tarpeeksi yksinkertainen, esimerkiksi taivaalta on helppoa poistaa linnut sun muut pois. Tuossa sun esimerkkikuvassa poistaminen onkin jo vähän työläämpää mutta saattaa sekin onnistua, lopputuloksesta en sitten tiedä Emerik tuossa jo kertoikin tuosta aukon ja polttovälin vaikutuksesta eli suurinta aukkoa vaan peliin. Mitä suurempi aukko, sitä pienempi syväterävyysalue. Sama homma polttovälin kanssa.
Kiitti Emerik ja Savolainen! Kysyn nämä toiset kysymykset heti, koska muuten unohan. Mitä tapahtuu kun kuva menee pilalle liiallisesta pakkauksesta? Eli mitä se pakkautuminen on? Liikaa muokkaamista ym. kö? Sit, onko jokun ohjalma perus photarissa millä saa ihon näyttämään hyvältä, eli ehkä pehmeemmältä? Esim. tälläseen: Photo by kathryt Ihmeen kiilokas iho kuvassa muutenkin... No niin, nyt alan tutustuun sun neuvoihin, koht kyselen niistäkin lisää varmasti p.s niin, ehkä mä pidän ton lapsen kuitenkin
Jos jo otetusta kuvasta haluaa poistaa jotain häiritseviä yksityiskohtia niin photoshopissa siihen on monta eri vaihtoehtoa. Siinä työkaluvalikossa on sellainen laastarin näköinen kuva ja saman napin alla on toisena vaihtoehtona housunpaikan näköinen juttu. Valitse käyttöön se paikan näköinen ja piirrä sen kanssa poistettavan kohteen ympärille valinta. Sitten otat hiirellä kiinni siitä piirretystä alueesta ja vedät sen sivuun sellaiselle pinnalle mistä haluaisit siihen kopioida. Jos toimii väärin päin eli poistettava kopioituukin niin siinä vaakasuorassa työkalun säätöpalkissa kuvan yläpuolella Source ja Destination -valinta toisin päin ja uusi yritys. Toinen konsti on käyttää Clone Stamp Toolia (S -kirjain pikavalintana. Senkin napin alla on useita vaihtoehtoja. Niitä voi selata vaihtonäppäin pohjassa). Sen kanssa valitaan joku pehmeäreunainen pensseli ja ehjällä pinnalla klikataan Alt pohjassa, näin siitä tulee kohta, mistä kopiointi alkaa kun painat hiiren napin alas. Lisää käyttökelpoisuutta lisää MODE: -valinta mistä voi valita vaalentava tai tummentava kopiointi (lighten, darken). Olisi vielä varmaan kolmas, neljäs ja viideskin vaihtoehto. Kunkin sopivuus riippuu siitä minkä kokoinen poistettava kohde on ja onko siinä mitä säännöllisiä kuvioita vai ei. Tee aina kopio mihin teet muokkauksia (Ctrl + J). Ohjeet ei välttämättä ole ihan kirjaimellisesti oikein kun työmaalla ei ole itse ohjelmaa mistä voisi tarkistaa esim. oikeinkirjoituksen. Vaikka olisikin oikein niin vaatii paljon harjoitusta tehdä luonnollista jälkeä isommissa poistoissa tai kopioinneissa.
Liiallisessa pakkauksessa on kyse siitä, että kuvatiedostoa on pienennetty rankalla kädellä jonka seurauksena kuvanlaatu huononee(menee suttuiseksi ja yksityiskohdat katoaa). Esimerkiksi täällä kameralaukussa kuvatiedoston maksimikoko on 100kb. Jos taas katsot omia kuviasi niin niiden koko on luultavasti 3-6 megaa. Eli kuvatiedostoa pitää pienentää rankasti. Joitakin kuvia on kuuleman mukaan vaikeaa saada mahtumaan tuohon 100kb:n, itse en ole siihen törmännyt Tuohon ihon softaukseen oon käyttäny seuraavaa menetelmää, tämä tosin vaatii hieman photarin käyttöä mutta tuskin tähän plugariakaan löytyy.. 1. Aloita Gaussian Blur -suodatuksella. Tarkoituksena saada pehmeä siirtymä sekä aiheen valopuolen vaaleimman pikan ja kiillon välille että tumman pään ja täytetyn varjon välille. Tavallisesti naisissa kannattaa käyttää 30-60 pikselin sumennusta ja miehissä 15-30 pikseliä. 2. Ota historiapalettiin uusi tilannekuva Alt+napsautus historia paletin alareunassa olevaa kamerakuvaketta. Anna tilannekuvalle nimi. Esim. Softaus ja napsauta OK. 3. Peru sumennus Undo Gaussian Blur 4. Valitse historia sivellin, aseta sekoitustilaksi Darken (tummentava) ja peittävyydeksi 30%. Aseta historiasiveltimen lähteeksi kohdassa 2 tehty tilannekuva Softaus. Maalaa koko ihoalue useilla historiasiveltimen vadoilla, kaula mukaan lukien. Vältä hiusten, silmien ja huulten alueelle maalaamista. Huomaa kuinka kiillot himmenevät. 5. Vaihda sekoitustilaksi Lighten ( vaalentava ) ja toista prosessi maalaamalla koko ihoalue. Peittävyys edelleen 30%. Tässä vaiheessa huomaat, kuinka pisamat ja pienet näppylät häviävät ja iho alkaa näyttää hyvältä. Vältä tiukasti hiuksia, hampaita huulia ja silmiä. Isommat näppylät, luomet ja virheet korjataan Patch työkalulla.
Syväterävyys kasvaa kun: Etäisyyttä kohteeseen kasvatetaan, aukkoa pienennetään (suurempi numero) tai polttoväliä pienennetään ... Kuvan syväterävyys pienenee (tausta sumenee, kun kohde tarkka) etäisyys kohteeseen lyhenee, aukkoa suurennetaan (pienempi numero) tai polttoväliä suurennetaan ps. on hyvä huomioida myös, että pienikennoisissa digipokkareissa polttoväli on paljon pienempi samoilla suurennuksilla kuin isokennoisissa tai filmillä, jolloin niiden syväterävyys on paljon suurempi kuin järjestelmäkameroissa. Niillä saa lahjaksi syväterävyyttä, mutta sitä on myös tietynlaiseen taustan sumentamiseen myös usein liiaksi
Tuollaisella taustalla noin ison kohteen poistaminen taitaisi olla taitavallekin kuvamanipuloijalle monen tunnin työ. JPEG-pakkaus näkyy ensimmäisenä suht tasavärisissä taustoissa eriväristä osaa ympäröivänä "röpellylsenä".
Ilmeisesti liiallista jpg pakkaamista? Tarkista että kamerassa on jo jos jpg kuvaat niin paras mahdollinen laatu käytössä (Suurin koko ja pienin pakkaus). Tallettaessa sitten photarissa katsot että talletat sen koneelle editoinnin jälkeen hyvällä laadulla, muistaakseni se kysyy aina sitä millä asetuksella talletaan? Jos on suurempi editointi ja tiedät sitä editoivasi myöhemmin niin voi tallettaa photarin omalla tallennusmuodolla jolloin säilyy layerit ja kuva ei pakkaannu. Tiff on myös. Noissa kahdessa edellämainitussa on vain se että ne kuvat on sitten aika isoja megoissa verrattuna jpg. M tilassa voit säätää aukkoa ja aikaa, silloin sinun täytyy tarkkailla sitä etsimen mittaria jotta se pysyy 0 tilassa. Jos se on miinuksella niin alivalottuu ja jos plussalla niin ylivalottuu. Edit. Tännehän tupsahti tekstiä kun kirjoitin.
Voi tuhannet kiitokset vastauksille, ihan uskomattoman paljon tietoa sain, vielläkun siirrän ne päähän ja alan käytännössäkin hahmottaa
M on käsisäätö, joten toki sinäkin säädät itse aukon. Av:ssa sinä säädät aukon ja kamera ajan, mutta M-asetuksella sinä säädät kummankin. Olisiko valokuvausopas mitään? Vaikka kirjastosta kuukaudeksi lainaan nippu
Joo, itseasiassa tätä on pitänyt jo toteuttaa ajat sitten. Ongelma on oma huono teorian oppiminen, lukihäiriötä hiukan, ja tuntuu että liika termisanasto on hyvin sekavaa. Kirjastossa kuulemma kirjoissa paljon selventäviä kuvia, joten odotan innolla kun pääsen hakemaan kirjoja. Myös helpottaa kun saan käytännössä tulevaisuudessa apua, näin hahmotan parhaiten, mutta yritän nyt uppoutua näihin vinkkeihin ja testailla kameralla ja muokkaus juttujakin
Juuh, hidas oppija olen itsekin. Hoono muisti. Kysypä kirjastotätiltä muiden muassa vaikka tätä. Wanha joten ei mitään digistä, eikä automaattitarkennuksestakaan mutta valokuvauksesta, sen tekniikasta ja historiasta mukavasti: Hedgecoe, John: Suuri valokuvauskirja, 1977 ISBN 951-0-07759-3
Tuon lapsen poistaminen on noin kahden minuutin työ. Kloonaussiveltimen sijaan kannattaa kopioida vierestä pala hankea lapsen päälle (kuulosta tosin raa-alta...) ja käyttää pensseleitä vain paikan reunojen siistimiseen. Tärkeäähän ei ole toistaa eri syvyystasoilla olevia lumipenkkoja täysin todenmukaisesti, koska katsoja ei ole niitä käynyt mittaamassa.
Jos et sitä löydä, niin voin lainata hyvin pitävään kotiin sitä, löytyy hyllystä... toinenkin Hedgecoen kirja: "Värivalokuvauksen taito"
Tossa tulos n. 15min kuvankäsittelyn jälkeen, ei lähelläkään täydellistä, mutta menisi varmaan läpi useimmissa yhteyksissä. 2-3 tunnin työllä saisi kloonaukset tehtyä hyvin, samoin koiran reuna-alueet paremmiksi, nyt bluurattu koira hieman työntyy skarpin koiran alta reuna-alueilla. Muutakin pientä virittelyä kaipaisi.