Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

diafilmeistä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Kimonen, 16 Tammikuu 2006.

    mulla on nyt vähän sellainen kyselyvaihde päällä kun kerta siihen annetaan mahdollisuus,eli mikä olis mielestänne luontokuvaukseen(maisema) paras diafilmi,ja herkkyys.Jalusta luonnollisesti käytössä.Velvia käsittääkseen sisältää kehityksen,onko muita vastaavia?
     
  1. Jossu

    Jossu

    566
    0
    0
    Velvia 50 on mun valinta maisemiin. Harvemmin maisemissa tarvitsee nopeampaa filmiä. Kehitys ei kuulu velvian hintaan, sen sijaan sensia 100 filmejä myydään myös kehityspussin kanssa.

    Esim. Telefotosta saa Velviaa 10 kappaleen paketeissa 71€:lla.
     
  2. Niinpä, heitit hyvän kysymyksen...

    Velvia 50 on värikylläisyydellään eräs oman lajinsa kunkku (100F Velvia on aivan paska), tosin Velvia 100 pitäisi kai olla melkoisen sama, kuin 50.

    Mutta Agfan 100 RSX II on kanssa vallan maino 'realistisempien väriensä' kanssa. Joku tossa kehui, että sen tilalle/lähelle osuisi Fujin Astia. En ole kokeillut, kun tuota RSX:ää on vielä pakastimessa ja olen sen sävymaailmaan tykästynyt. Ongelmahan on, ettei sitä enää tahdo saada... perskeles.
     
  3. uhontuipa kysyä jos ostaa muun diafilmin kun velvian ,jossa kehitys kuuluu hintaan,paljonko maksaa rullan kehitys ja ketkä sitä tekee
     
  4. Itse pidin aikoinaan eniten Kodak Ektachromesta sen sinisten ja keltaisten takia, mutta en tiedä, onko se edelleen hyvä. Ei ole tullut kuvattua diaa pitkään aikaan.
     
  5. Joka valokuvausliikkeen palveluun kuuluu filmikehitys, joka tehdään itse tai ostetaan palveluna/alihankintana kehittämöstä. Hinnat ovat liikekohtaisia, mutta noudattavat negakehityksen tasoa.
     
  6. Maisema ei karkaa etsimestä, joten hidas filmi antaa parhaan tuloksen. Jos suunnittelet skannaavasi diojasi tehdäksesi niistä digitaalisia kopioita, niin siinäkin hidas filmi on paras, koska sen raekoko on pieni.

    Mitä luontokuvaukseen muuten tulee, niin kohde ja valoisuus ratkaisevat, mikä filmi on sopivin. Floraa kannattaa kuvata hitailla filmeillä, koska niiden sävyntoistokyky on yleensä parempi kuin nopeiden filmien. Faunaa taas kannattaa kuvata nopeilla filmeillä, koska kohteen liike pysähtyy sitä paremmin mitä nopeammat suljinajat ovat käytössä. Jos kuvaat vain yhdellä kamerarungolla, jonkinlainen kompromissi näiden vaatimusten väliltä on ISO 200.
     
  7. Musta Provia 400F:ssä ei oo juurikaan häiritsevä raekoko edes sataseen verrattuna. Ja toimii oikein hyvin 800:aan prässättynäkin. Eli käyttäisin joko Velvia 100:aa tai 50:tä tai sitten rehellisesti 400F:ää. 200ISO on minusta huono kompromissi.

    E100 VS:ssä oli ainakin ennen kammo karkkivärit, jos semmosia haluu.
     
  8. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Tuo värikylläisyysasia on aika oikukas. Velvia on huippufilmi maisemiin, mutta aina ei värikylläisyys istu kuvaan ja kohteeseen. Velvia on myös aika jyrkkä.
    Neutraalimpi ja loivempi filkka (esim. RSX tai uusi Astia) pitäisi olla toisessa rungossa vaihtoehtona. Kotona voi sitten arpoa kummasta pitää enemmän.
     
  9. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Tuo E100G tekee varsin oivat värit, joskus tulee käytettyä portra 160nc tai 400nc,
    sille tulee sitten kans ihan omansa fiilis. Jossakin valaistuisolosuhteissa kun alivalottaa portraa
    niin saa kivaaa syaanin väristä kuvaa, itse pidän semmosesta :)
     
  10. toinen ääni 100Geelle mutta johtuen vain siit'ä että se soveltuu erikoisen hyvin myös muotokuviin.
     
  11. jude

    jude

    5
    0
    0
    Osaisko kukaan antaa vinkkiä mikä olis hyvä diafilmi skeittikuvaukseen? Velviaa on moni kehunut ,mutta ainakin tuo viiskymppinen ei ole vissiin tarpeeksi herkkää. Kamera on Nikonin F90.
     
  12. Kuinka muuten valotus tulee ottaa huomioon kuvatessa dialle? Mitä pitää tehdä toisin kuin kuvaisi negalle?
     
  13. Valotusvara on pienempi kuin negafilmeissä.
     
  14. voiko kameran valotusmittariin luottaa?
     
  15. Jossu

    Jossu

    566
    0
    0
    Negat valotetaan yleensä tummien kohtien mukaan ja diat huippuvaloista. Jos dialle kuvatessa huippuvalot on valkosia (lumi), niin ylivalotan n. 1,5 aukkoa, että ne olis kuvassakin valkoisia eikä harmaita.

    Pistemittausta, tai jos sitä ei kamerassa ole niin rajatun alueen mittausta kannattaa käyttää dialle kuvatessa.
     
  16. Dialle kuvataan kuin digille: puhkipalamista peläten. Valotusmittareita on moneen junaan. Diasta huomaa neljännesaukon valotuseron.
     
  17. mkoo

    mkoo

    35
    0
    0
    no sekin riippuu pitkälti valosta eli syssymmällä herkemmällä filmillä.
    Meikällä ei kauheasti ole kokemusta aiheesta,mutta en alle 200 filmillä kuvailisi, spotit on kumminkin aina niin erilaisia että valon määrä vaihtelee paljon.