Vs: Päivän =) Mitä helvettiä sanon minä, yksilönoikeudet menee yhtäällä yli kun ei jaksa hakea A-olutta handelista, mutta toisaalta/toisaalla mielipiteen vapaudesta pitäsi tinkiä? Kadensista on nyt kyse ja sattumoisin tutustuin pyörään joka automaatisesti ohjaa polkemaan raskaasti, jopa ylämäkeen. Kadenssi on siis poljinten kierrosnopeus, kun tuo on annettu automaatin hoidettavaksi, niin on tehty pyörä joka määrää kadenssin. Pyörällä ei ole mahdollista polkea tiuhempaan, koska se vaihtaa alemmalta vaihteelta isompaan, ennen kuin savutetaan polville edullinen voiman käyttö. Kyseessä ei todellankaan ole mistään kilpapöyräilystä, vaan ihan normaalista sunnuitai pyöräilijän luontevasta poljenta nopeudesta. On syy miksi pyöräilyssä opetettaan polkemaan tiheämmin, se on energia taloudellisempaa ja polvia säästävää. Mutta jos on tehty väline aloiteleville pyöräilijöille (nuoret), mikä nimen omaan ohjaa polkemaan runtaten, tehden pyöräilystä raskasta ja polville rasittavaa, niin kyllä se liittyy aiheeseen, on se sitten valmistettu missä tahansa. Pari viikkoa sitten pyöräilin isojopolla ja juuri tuo kadenssi balanssin ohella mieleen.
Vs: Päivän =) Plagaali kadenssi I-IV kvarttisekstikäännös-I on aina hyvänkuuloinen, tosin lyhyt kadenssi. Itse pidän ad libitum kadensseista, jossa solisti saa soittaa vapaammin. T Jukka
Vs: Päivän =) Juuri nyt näyttäisi olevan se hetki, kun täällä Porvoossa aurinko jaksaisi puskea pilven läpi. Sattaa olla että tulee taas lämmintä ja vedet kerkeisi hieman lämmitä.
Vs: Päivän =) Polkupyöräreissu maitokauppaan tai kouluun ei ole mikään kilpapyöräilytapahtuma - siksi matkalla vastaantulevilla kadeteilla ei ole mitään merkitystä...
Vs: Päivän =) Ihmeellistä kyllä, jopoilijoille ei energiataloudellisuus ja polvien kuluminen ole ollut lainkaan ajatusten kärkipäässä pyöräillessä. Olennaisempaa sen sijaan on aina ollut letkeys ja rauhallisuus ja kaikkinainen vastakohtaisuus polkimiaan hysteeriseen tahtiin vinguttaville rationalisteille ja heidän teholaitteilleen.
Vs: Päivän =) Jäsen vuori ja niffe ei ole nyt kartalla, on selvää että jopo ei ole matkapyörä, vaan sen funktio om toimittaa lyhyehköjä kaupunki matkoja. Iso Jopo on kuin pinkki varvastossu, sillä pääsee kauppaan mutta pikkusenkin pidemällä matkalla tulee jalkoihin pipiä. Vanha 60 luvun jopo oli valmistus teknisesti innovaatinen ja sen ajan pyöriin verattuna suht. toimiva geometria. Tämä nyky versio ja siitä johdettu isojopo on kaukana esikuvastaan. No nuoret on nuoria ja jos joku muoti auktoriteetti sanoo että korot lenkkareihin niin...
Vs: Päivän =) Kävin parin tunnin lenkin. Mun kadenssi onkin välillä 90-100, tuntuu ihan luonnolliselta. Ei ota polviin eikä muutenkaan jalkoihin. Ketju vaan vääntyi lenkillä ja alkoi hyppimään. Onneksi oli kuusiokoloavain, jonka avulla sain vääntyneen palan sen verran suoristettua, että ketju pysyi takaisin ajon. Se kun vääntyi tietysti kauimmaisessa pisteessä. T Jukka
Vs: Päivän =) Kaikista eniten ketjun vääntyminen juurikin haittaa rattaan kohdalla. Sitähän sä tarkoitit ;-)
Vs: Päivän =) Sramin Automatix napaa Ei voi säätää jälkeenpäin ja tarjolla on vain määrätyt vaihtovälit. Tuosta Sramin navan säädöistä oli pitkään vääntöä, mutta lopulta luovuttivat ja päättivät tehdä vain tehdassäätöisinä ja niitäkin vain kaksi eri aluetta riippuen käytetystä rengaskoosta. Olet varmaan tietoinen, että välityssuhdetta on melkoisen helppo muuttaa takaratas vaihtamalla ja trimmaamalla ketjun lenkkimäärä muutoksen mukaisesti, 23H on isoin normaalimyynnissä oleva takaratas, johan saisit nitkuttaa sielusi kyllyydestä. Et ole ilmeisesti ns perinteinen tarvepyöräilijä, ne ei käytännössä polje yli 60 kadenssilla kuin satunnaisesti. Mutta sinulle ei isojopo todellakaan sovi, hyvä kun sait testattua ettei olisi tullut harhaostoa
Vs: Päivän =) Nyky jopot on yllättävän lähellä esikuviaan, 22"/24" rungogeometria on käytännössä sama kuin aikoinaan, ei ollut syytä muuttaa onnistunutta geometriaa. Miksi väität tuollaisia vaikka et tiedä asiasta näköjään mitään? Nykyjopojen etuna vanhoihin on selkeästi jäykempi runko ja korkean ohjaimen antamat suuremmat säätövarat, en oikein keksi mikä nykyjopossa olisi huonommin kuin vanhassa, tiedätkö sinä?
Vs: Päivän =) Pitää suhteeuttaa 60-luvun pyöriin joihin verrattuna jopo oli lähes tasavertainen, jääden kuitenkin polkemisominaisuuksiltaan käyttöpyörille. Nimen omaan tuo korkeampi ohjaus ja lyhyt matka penkistä ohjaimeen tekevät pyörästä huonon ohjata. Nyky pyörissä mialuummin kasvatetaan ohjainakannattimen pituutta eteen päin saaden vakauta ohjaukseen, päinvastoin kuin jopossa jossa viedään ohjaustuntama nostamalla ohjaus korkeaalle etuhaarukasta taka viistoon. Minulla on vw-touran, mihin mahtuu neljä maastopyörää sisään heittämällä kun ottaa takapenkit pois, mutta yksi isojopo ei mahtunut. Siis kun en haluunut polkea sillä enään metriäkään ja menin omalla pyörällä hakemaan auton, vein sitten autolla tuon isojopon takaisin. Ihan kiva kuitenkin että rungon valmistus on taas Suomessa, voisi monet muut ottaa esimerkkiä.
Vs: Päivän =) Vanhan jopon ohjainkannatin oli todella korkea ja ohjain matalahko, tällä sydeemillä ei saatu käytännössä lainkaan pituussäätöä, eli oltiin vain istuimen pituussäädön varassa. Korkea ohjain on suunniteltu jopoon jotta se olisi nimensä mukaisesti jokaisen polkupyörä, eli yleispyörä jonka säätövarat riittävät hyvinkin eri kokoiselle henkilölle. Korkealla ohjaimella saadaan suuri pituussäätö ilman että kädensijan asento muuttuu liikaa pituussäädön takia. On kai selvää, että kaupasta ostettaessa pyörään kannattaa tehdä säädöt jotka sopivat ajajalle. Leuka melkein ohjaimessa kiinni ja katse kohti etuakselia ei ole se asento jolla tavan pyöräilijä haluaa ajaa. Minulle korkeahko ohjain on melkein välttämättömyys, muuten käsien huono verenkierto puuduttaisi sormet jo parin kilometrin matkalla, eikä jatkuva käsien ravistelu edistä lainkaan ajonautintoa. Kiitos kuitenkin kotimaisen tuotannon arvostuksestasi, saapa nähdä mitä mieltä olet ensi vuonna julkistettavasta isojopon versiosta - siis vasta ensi vuonna, no ehkä jo syksyllä
Vs: Päivän =) Olipa kiva aloittaa aamu reippaalla parin tunnin pyörälenkillä hyvässä ilmassa. T Jukka
Vs: Päivän =) Piti käydä naapurimaassa asti katsomassa Newtonin näyttelyä. Kiva oli. Semmonen viikinkilinjan laiva on ihan hieno ja tilava kulkuneuvo, kyllä sillä Tukholman reisut sujuvat. Itse asiassa sellainen tuntuu niillä kapeilla saaristoväylillä ihan isolta alukselta. Niin kauan kun viereen ei satu isojen poikien retkeilyvehkeitä. .