Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän =)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana herby, 11 Heinäkuu 2006.

  1. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Päivän =)

    Mitä helvettiä sanon minä, yksilönoikeudet menee yhtäällä yli kun ei jaksa hakea A-olutta handelista, mutta toisaalta/toisaalla mielipiteen vapaudesta pitäsi tinkiä?

    Kadensista on nyt kyse ja sattumoisin tutustuin pyörään joka automaatisesti ohjaa polkemaan raskaasti, jopa ylämäkeen.
    Kadenssi on siis poljinten kierrosnopeus, kun tuo on annettu automaatin hoidettavaksi, niin on tehty pyörä joka määrää kadenssin.
    Pyörällä ei ole mahdollista polkea tiuhempaan, koska se vaihtaa alemmalta vaihteelta isompaan, ennen kuin savutetaan polville edullinen voiman käyttö.

    Kyseessä ei todellankaan ole mistään kilpapöyräilystä, vaan ihan normaalista sunnuitai pyöräilijän luontevasta poljenta nopeudesta.

    On syy miksi pyöräilyssä opetettaan polkemaan tiheämmin, se on energia taloudellisempaa ja polvia säästävää.
    Mutta jos on tehty väline aloiteleville pyöräilijöille (nuoret), mikä nimen omaan ohjaa polkemaan runtaten, tehden pyöräilystä raskasta ja polville rasittavaa, niin kyllä se liittyy aiheeseen, on se sitten valmistettu missä tahansa.

    Pari viikkoa sitten pyöräilin isojopolla ja juuri tuo kadenssi balanssin ohella mieleen.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Päivän =)

    Plagaali kadenssi I-IV kvarttisekstikäännös-I on aina hyvänkuuloinen, tosin lyhyt kadenssi.
    Itse pidän ad libitum kadensseista, jossa solisti saa soittaa vapaammin.
    T Jukka
     
  3. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Päivän =)

    Juuri nyt näyttäisi olevan se hetki, kun täällä Porvoossa aurinko jaksaisi puskea pilven läpi.
    Sattaa olla että tulee taas lämmintä ja vedet kerkeisi hieman lämmitä.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Päivän =)

    Polkupyöräreissu maitokauppaan tai kouluun ei ole mikään kilpapyöräilytapahtuma - siksi matkalla vastaantulevilla kadeteilla ei ole mitään merkitystä...
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Päivän =)

    Ihmeellistä kyllä, jopoilijoille ei energiataloudellisuus ja polvien kuluminen ole ollut lainkaan ajatusten kärkipäässä pyöräillessä. Olennaisempaa sen sijaan on aina ollut letkeys ja rauhallisuus ja kaikkinainen vastakohtaisuus polkimiaan hysteeriseen tahtiin vinguttaville rationalisteille ja heidän teholaitteilleen.
     
  6. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Päivän =)

    Jäsen vuori ja niffe ei ole nyt kartalla, on selvää että jopo ei ole matkapyörä, vaan sen funktio om toimittaa lyhyehköjä kaupunki matkoja.

    Iso Jopo on kuin pinkki varvastossu, sillä pääsee kauppaan mutta pikkusenkin pidemällä matkalla tulee jalkoihin pipiä.

    Vanha 60 luvun jopo oli valmistus teknisesti innovaatinen ja sen ajan pyöriin verattuna suht. toimiva geometria.

    Tämä nyky versio ja siitä johdettu isojopo on kaukana esikuvastaan.

    No nuoret on nuoria ja jos joku muoti auktoriteetti sanoo että korot lenkkareihin niin...
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Päivän =)

    Kävin parin tunnin lenkin.
    Mun kadenssi onkin välillä 90-100, tuntuu ihan luonnolliselta.
    Ei ota polviin eikä muutenkaan jalkoihin.
    Ketju vaan vääntyi lenkillä ja alkoi hyppimään.
    Onneksi oli kuusiokoloavain, jonka avulla sain vääntyneen palan sen verran suoristettua, että ketju pysyi takaisin ajon. Se kun vääntyi tietysti kauimmaisessa pisteessä.
    T Jukka
     
  8. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Päivän =)

    Kaikista eniten ketjun vääntyminen juurikin haittaa rattaan kohdalla. Sitähän sä tarkoitit ;-)
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Päivän =)

    Sramin Automatix napaa Ei voi säätää jälkeenpäin ja tarjolla on vain määrätyt vaihtovälit. Tuosta Sramin navan säädöistä oli pitkään vääntöä, mutta lopulta luovuttivat ja päättivät tehdä vain tehdassäätöisinä ja niitäkin vain kaksi eri aluetta riippuen käytetystä rengaskoosta.
    Olet varmaan tietoinen, että välityssuhdetta on melkoisen helppo muuttaa takaratas vaihtamalla ja trimmaamalla ketjun lenkkimäärä muutoksen mukaisesti, 23H on isoin normaalimyynnissä oleva takaratas, johan saisit nitkuttaa sielusi kyllyydestä.
    Et ole ilmeisesti ns perinteinen tarvepyöräilijä, ne ei käytännössä polje yli 60 kadenssilla kuin satunnaisesti.
    Mutta sinulle ei isojopo todellakaan sovi, hyvä kun sait testattua ettei olisi tullut harhaostoa :)
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Päivän =)

    Nyky jopot on yllättävän lähellä esikuviaan, 22"/24" rungogeometria on käytännössä sama kuin aikoinaan, ei ollut syytä muuttaa onnistunutta geometriaa.
    Miksi väität tuollaisia vaikka et tiedä asiasta näköjään mitään?
    Nykyjopojen etuna vanhoihin on selkeästi jäykempi runko ja korkean ohjaimen antamat suuremmat säätövarat, en oikein keksi mikä nykyjopossa olisi huonommin kuin vanhassa, tiedätkö sinä?
     
  11. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Päivän =)

    Pitää suhteeuttaa 60-luvun pyöriin joihin verrattuna jopo oli lähes tasavertainen, jääden kuitenkin polkemisominaisuuksiltaan käyttöpyörille.

    Nimen omaan tuo korkeampi ohjaus ja lyhyt matka penkistä ohjaimeen tekevät pyörästä huonon ohjata.
    Nyky pyörissä mialuummin kasvatetaan ohjainakannattimen pituutta eteen päin saaden vakauta ohjaukseen, päinvastoin kuin jopossa jossa viedään ohjaustuntama nostamalla ohjaus korkeaalle etuhaarukasta taka viistoon.

    Minulla on vw-touran, mihin mahtuu neljä maastopyörää sisään heittämällä kun ottaa takapenkit pois, mutta yksi isojopo ei mahtunut.
    Siis kun en haluunut polkea sillä enään metriäkään ja menin omalla pyörällä hakemaan auton, vein sitten autolla tuon isojopon takaisin.

    Ihan kiva kuitenkin että rungon valmistus on taas Suomessa, voisi monet muut ottaa esimerkkiä.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Päivän =)

    Vanhan jopon ohjainkannatin oli todella korkea ja ohjain matalahko, tällä sydeemillä ei saatu käytännössä lainkaan pituussäätöä, eli oltiin vain istuimen pituussäädön varassa.
    Korkea ohjain on suunniteltu jopoon jotta se olisi nimensä mukaisesti jokaisen polkupyörä, eli yleispyörä jonka säätövarat riittävät hyvinkin eri kokoiselle henkilölle.
    Korkealla ohjaimella saadaan suuri pituussäätö ilman että kädensijan asento muuttuu liikaa pituussäädön takia.
    On kai selvää, että kaupasta ostettaessa pyörään kannattaa tehdä säädöt jotka sopivat ajajalle.
    Leuka melkein ohjaimessa kiinni ja katse kohti etuakselia ei ole se asento jolla tavan pyöräilijä haluaa ajaa.
    Minulle korkeahko ohjain on melkein välttämättömyys, muuten käsien huono verenkierto puuduttaisi sormet jo parin kilometrin matkalla, eikä jatkuva käsien ravistelu edistä lainkaan ajonautintoa.
    Kiitos kuitenkin kotimaisen tuotannon arvostuksestasi, saapa nähdä mitä mieltä olet ensi vuonna julkistettavasta isojopon versiosta - siis vasta ensi vuonna, no ehkä jo syksyllä :)
     
  13. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 607
    1 320
    113
    Vs: Päivän =)

    Ens yönä filmiunia
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. arko

    arko Member

    789
    22
    18
    Vs: Päivän =)

    Sulla on aivan liian snadi fiude jollei aikuisten fillari mahdu kyytiin...
     
  15. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Vs: Päivän =)

    Huomenna koittais taas Naamat.

     
  16. kuhaw

    kuhaw

    152
    0
    0
    Vs: Päivän =)

    Hyviä naamoja!!!
     
  17. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Vs: Päivän =)

    Kiitos! Kuuluin niiden onnekkaiden joukkoon, jotka saivat liput.
     
  18. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Päivän =)

    Olipa kiva aloittaa aamu reippaalla parin tunnin pyörälenkillä hyvässä ilmassa.
    T Jukka
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Päivän =)

    Piti käydä naapurimaassa asti katsomassa Newtonin näyttelyä. Kiva oli.

    Semmonen viikinkilinjan laiva on ihan hieno ja tilava kulkuneuvo, kyllä sillä Tukholman reisut sujuvat. Itse asiassa sellainen tuntuu niillä kapeilla saaristoväylillä ihan isolta alukselta.  Niin kauan kun viereen ei satu isojen poikien retkeilyvehkeitä.

    .
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. Vs: Päivän =)

    Se on Viking Line ei viikinkilinja.