Täällä lienee alan harrastajia. Tänään heräsi kuume, kun kävin liikkeessä, olisi kiva olla pyörällä liikkeessä. Mikähän runkokorkeus olisi hyvä 181 cm miehelle? mulla oli kerran 56 ja oli liian matala. Olisiko 58 tai jopa 60 sopiva? Mistä tietää hyvän rungon pituuden? Riittääkö, jos ajoasento tuntuu 'omalta'? Mitä kokemuksia focus -merkkisistä pyöristä, paikallisessa liikkeessä on kiitettävästi eri malleja tuolta valmistajalta? Onko harrastajakäytössä minkään maailman väliä osien malleilla esim. jarruilla ja vaihteilla? Riittääkö peruspakassa tarpeeksi kevyet välitykset, en hirveän kovaa aja ja maasto välillä aika mäkistä. T Jukka
Vs: Maantiepyöristä Ukon kokonaismittahan ei vaikuta pyörän oikeaan kokoon ollenkaan, vaan jalan sisämitta ja selän pituus. Miten se 56 tuntu liian pieneltä ? Kädet puutu? Alaselkä ei kestänyt ? Niin ja jokaisella merkillä geometriat ovat hieman erilaisia.
Vs: Maantiepyöristä Mulla on kolmen focuksen kokemus ja pidän niitä ihan käypinä vehkeinä. Viimeinen 29" mtb. Muuta valittamista ei ole kuin se, että maahantuojayrittäjä haukkui minut pystyyn, kun astuin jonkun näkymättömän viivan yli ojentaessani viallisen vanteen vastaantulevalle myyjälle jonkun takatilan kynnykseltä. Aika outoa käytöstä tänä päivänä vaikka niiden myyjä viittasi, että annas vanne tänne ja katotaas. Harkitsin pitkään, mutta hyvät kokemukset ratkaisivat Focuksen hankinnan ja netistäkään ei löytynyt halvemmalla. Itse pyöräthän ovat hyvin laakeroituja ja niissä voi yleensä valita saman mallin eri variaatioita sen mukaan paljonko haluaa upottaa jarru- ja vaihteistokomponentteihin. Rungot ovat laadukkaasti kursittu kasaan alumiinista tai hiilikuidusta ja niissä on jäykkyyttä paksun alaputken vuoksi riittävästi XL-miehillekin. Ainakin Black Hillseissä geometria on lisäksi hyvä, eikä woblaa niin kuin halpis mtb:t. Laakerit mainitsinkin jo - verrokkina poitsun vanha Tunturi mtb, jota piti uutenakin polkea alamäessä, että se pysyi jo jonkin verran käytetyn vapaalla rullaavan Focuksen rinnalla edes jotenkuten.
Vs: Maantiepyöristä Joo, eipä noita netissä kauheasti haukuta. Mutta ihmetykseni heräsi, kun renkaat ei olleet slickit, vaan niissä oli aika vahva pitävän näköinen kohokuviointi. Paskat kai ne silloin mitään maantipyöriä ole,vai ovatko? Kysyin kuvioinnista ja nuori jannu vastasi, että voi ajaa jonkinlaisella hiekkatiellä. Ovatko nuo joitain uudenlaisia hybridejä, perhana kun en muista tarkempia mallimerkintöjä. T Jukka
Vs: Maantiepyöristä Larun pyörä niitä tuo. Täällä pääsee selaamaan kaikkia variaatioita http://www.larunpyora.com/.
Vs: Maantiepyöristä Jos mutkatanko niin voipi olla cyclocrossi.... Koko EI saa olla liian iso, sinulla luultavasti 54 tai 56 välilläkorkeutena. Tosiaan lajan sisämitta sen ratkaisee , esim täältä (http://www.bikeshop.fi/Kokotaulukko-6.html ). Ohjainkannattimella voi säädellä pituutta, alussa lyhyt kannatin... Higg
Vs: Maantiepyöristä Joo, kävin larun pyörän sivuilla. Katsoin renkaita, näyttivät tuollaisilta schwelben renkailta, kuviointi oli samanlainen. Ei kai mikään cyclocross toivottavasti ollut, asfaltilla mä ajaisin pelkästään. T Jukka
Vs: Maantiepyöristä Jos haluaa kevyttä menoa, niin mitä kevyemmät kiekot, sitä kevyempää menoa.... Kannattaa satsata jos meinaa tosissaan polkea... Vaihteiden merkillä ei niinkään väliä... Higg
Vs: Maantiepyöristä Jos on vielä koko käyttötarkoitus osittain harkinnan alla, kannattaa ottaa huomioon käyttöympäristö vähän kokonaisvaltaisemminkin. Puhtaan katukilpurin hankkiminen rajoittaa käyttöä aika tavalla. Minäkin ajan pelkästään kaupungissa, mikä Helsingissä tarkoittaa katuja, joiden kunto vaihtelee perunapellon ja motocross-radan väliltä. Siksi on mukavaa, että renkaissa paljon ilmaa ja vanteen halkaisija on suuri (29"), koska suuri vanne kiipeää pehmeämmin esteiden yli. Suuret vanteet kuitenkin rajoittavat kääntyvyyttä nopeissa käännöksissä verrattuna 26"-vanteisiin. Samoin huippulevyjarrut ergonomisin kahvoin ovat kaupungissa ehdottomat, että ehtii väistellä eteen lampsivia jalankulkijoita ja narun päässä olevia koiria. Kahden sormen jarruvivut mahdollistavat käsien tukevan otteen tangosta. Lisäksi edellisessä viestissä jo mainitsemani hyvä laakerointi kuitenkin takaa kevyen rullauksen, joten asfalttipyörää ei oikein osaa kaivatakaan.
Vs: Maantiepyöristä Joo mutta jos Varkaudesta ajaa sen 2 kilsaa ulos, on tuo 29 maastopyörä painava ja kankea... Higg
Vs: Maantiepyöristä Ehdottomasti maantiekonkeli ja jos mettässä mielii ryskyttää niin Maastosinkula. Merkillä ei mitään väliä koska päivität parempaan varmasti vuoden sisällä jos oikein innostut.
Vs: Maantiepyöristä Jos kaveri haluaa maantiepyörän, niin anna ostaa ja usko.... Oikea fiilis pyöräilyssä on kuitenkin tärkeintä... HIgg Ps. Focuskin on hyvä merkki...
Vs: Maantiepyöristä Mä ajoin Focuksen kun aika jätti Somec:sta, kaunis italiaano Columbuksen putkea, juotetuilla muhveilla prego. Mulla oli yks maantielle ja kaks maastoon Campagnolon osilla. Focus oli oikein hyvä mut intohimoton...lankesin Wilieriin Campagnolon osilla, olis rikollista laittaa siihen muuta <3 Wilieriä myy Mysport tms Vaasassa. On tietty muitakin, Pinarello, DeRosa, Colnago...mulla on saksalainen maasturi sramin osilla rypemiseen ja hyvä se on mutta se jokin uupuu... V-M
Vs: Maantiepyöristä Mites olisi tusinapyörien ja blingblingin sijaan joku klassinen, tyylikäs? http://pelagobicycles.com/polkupyorat
Vs: Maantiepyöristä Meneekö aivan metsään, jos haen tälläisen pyörän työmatkan polkemiseen? Asfalttia helsingissä. http://www.cyclecenter.fi/product/774/felt-qx-65-m-2013-stealth-black Edit: Ja saanko vähille rahoille selvästi enemmän vastinetta, jos tilaan tämän saksasta? http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Hyde-shadow-black-2013/c-WG000886/a-A011618 Pyöristä en siis en tiedä oikeastaan yhtään mitään, viimeksi olen polkenut kulkurilla. Nyt heräsin todellisuuteen ja huomasin miten huonoksi kunto on päässyt.
Vs: Maantiepyöristä Osta Jukkis tuollainen. Mahtuu kalusto mukaan http://pelagobicycles.com/bicycles/pelago-linahammar.html