Vs: Päivän :-( oookei, oletko muuten itse ajanut koskaan Ladalla? Minä olen, enkä enää aja jos vaan mahdollista, nyky Ladasta en tiedä, mutta siitä fiiun kopiosta on yhden ajokerran verran kokemusta. Jopa vaihteisto huusi niin, että pitemmän päälle olisi kuulo heikentynyt ilman kuulosuojaimia, ajo-ominaisuudet...niin no, minusta niitä ei ollut lainkaan, mutta kyllähän se vanha kommari tiesi paremmin kuin TM koska oli monta Ladaa omistanut, tosin muita autoja ei ilmeisesti yhtäkään. Ajokortti mulla on ollut 46v ja ei varmaan ihan, mutta melkein milj. km ajanut, nykyään tosin tulee enää n.16.000km/v, mutta nuorempana tykkäsin kovasti ajaa. En ole kauheampaa autoa ajanut kuin Lada, jopa kupla ja Rellu 5TL oli selkeästi parempia, niin ja jopa se yhden kesän ajamani vuoden 1958 Ford Prefect (hieno sivuventtiilikone joka söi enemmän öljyä kuin bensaa. Mutta onhan se ladakuski tietysti asiantuntija Ladojen osalta kun sitä verataan autoihin joita hän ei ole ajanut ;D
Vs: Päivän :-( No, kysyttäessä joudun vastaamaan, että enpä ole Ladalla ajanut, en ole tainnut olla edes kyydissä. Tosin noin 6 ekaa autoani olisin riemusta hihkuen ja kärrynpyöriä heitellen vaihtanut uuteen Ladaan, jos se olisi ollut taloudellisesti mahdollista. Eka autoni oli Moskvitsh -57. Parhaasta päästä, 4 seuraavaa olivat huonompia...
Vs: Päivän :-( Lohduttaudumme sillä, että eipä ollut Skodakaan häävi silloin kuin Lada oli kunniansa kukkuloilla. On myös mainittu Renault 5. Vaikka se olikin ns. "huono auto" oli se mielestäni aivan mainio menopeli nuorelle ihmiselle joka ei ollut turhan tarkka. Ja toki myös Ladoissa on oma viehätyksensä jos asiaa siltä kantilta osaa tarkastella. Lada on kuitenkin erilainen ajopeli. Sanoisinko, että "perussuomalainen" siinä missä Renu sateenvarjon muotoisine vaihdekahvoineen estottoman boheemi.
Vs: Päivän :-( Isällä oli jonkin aikaa Skoda. Kyl se oli karmee, muovit nitku ja kitku. Varmaan nykyään vähän parempia.
Vs: Päivän :-( Toisten Ladoilla on joskus ajeltu ja ellei nyt ripusteta näitä persoonallisuusasioita autoihin, niin lattarauta oli ihan käypä peli päivittäisten asioiden hoitoon. Eivät ne autot takavetoisten aikaan muutenkaan mitään ihmeellisiä olleet ajo-ominaisuuksiltaan tai mukavuudeltaan. Aikanaan halpa käyttöauto, joka tyydytti tavallisten pulliaisten logistisia tarpeita todennäköisesti markkinoiden parhaalla hinta-/laatusuhteella.
Vs: Päivän :-( Sain ensimmäisen oman auton 10-vuotiaana. Se oli ekaa mallia oleva Lada, 1200 eikä 1200L. Siitä tehtiin oitis lava-auto leikkaamalla katto pois ovien välistä ja laittamalla lastulevy seinäksi. Aukko, josta näki taakse, tehtiin moottorisahalla. Lavan lattia tehtiin lankuista ja takaovet hitsattiin kiinni, jottei kori nitkahtaisi. Tuolla kuskattiin mökillä vettä monet vuodet. Lähti hämmästyttävän hyvin käyntiin, aina. Jarrut tosin jumitti, mutta nokkelana poikana öljysin tippakannulla jarrulevyt. Sitten tosin otettiin osumaan isin peugeotiin... Auto maksoi muistaakseni 400mk ja monen vuoden uskollisen palveluksen jälkeen sillä vaihdettiin iso säkillinen sipulia.
Vs: Päivän :-( Muistin väärin, tuo rellu oli tyypiltään 6TL, ihan mahdoton huojumaan vaikka yritti ajaa suoraan, hankin uudet takaiskaritkin, mutta eihän ne olleet viallisia, tuo vaan oli auton ominaisuus Skodasta sen verran, että takamoottorisethan oli täysiä...no niitä, ja kun siirryttiin etuvetoisiin, niin aluksi käytettiin niitä samoja myllyjä kuin takanakin ja nehän ei kestäneet, yleensä kannen tiiviste meni. Vanhat kardaanivetoiset Octaviat oli laatuautoja, aikalaisten joukossa ihan kärkikastiin kuuluvia. Kun VW group osti Skodan, alkoi huima kehitys jolla päästiin taas takaisin hyvälle laatutasolle, Saksan katsastusviranomaisten tilastoissa Skoda on pärjännyt ajoittain paremmin kuin emoyhtiön autot. Mulla tämä on eka Skoda, joten noitten mm 1000MB:n ajo-ominaisuuksista ei ole omakohtaisia kokemuksia. Jos ajo-ominaisuudet on hyvät mikäli autoa pystyy kääntämään ratia pyörittämällä ja kaikki pyörät pysyy maassa alle 80km/h nopeuksissa, niin sittenhän Lada on kelpo peli. Oikeassa on ne jotka kehuu Ladan ylläpidettävyyttä, eipä ole elektroniikkaa katkaisemassa matkaa jonkun varoituksen takia, ja joka kyläsepältä löytynee varaosia, mutta se ei kovin paljoa kerro ajo-ominaisuuksista - siis minun mielestä
Vs: Päivän :-( Katsastuskonttorin vikatilastossa Lada sentään on Skoda Fabiaa edellä: 90 Lada 93 Skoda Ihan kärkeen ei kumpikaan sijoitu http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info ... o_2009.pdf"]http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2009.pdf
Vs: Päivän :-( Ennen neuvostoinvaasiota Tsekki olivat kuuluisia maailman parhaimpien tarkkuustyökalujen ja hienomekaanisten laitteiden valmistuksesta. Toverit sittemmin roudasivat infrastruktuurin parempaan talteen Uralin taakse ja loppu on sitä historiaa, jonka me muistamme.
Vs: Päivän :-( Ladaa on montaa eri mallia, tuo nyt on jo monta pykälää uudempi kuin se fiiun kopio. Tuon tilaston eka "sivu" koski vuonna 2006 käyttöön otettuja autoja, jos jotain kiinnostaa, niin tilanne on hieman toinen kun siirrytään noissa tilastoissa taaksepäin aikaisemmin käyttöönotettuihin autoihin ja niiden tilanteeseen vuoden 2009 katsastuksissa. Yllättävää on, että Passat on, ainakin niissä taulukoissa mitä minä hieman selailin, Octavian huonommalla puolella.
Vs: Päivän :-( Passattien, Audin A4- ja Audi A6-mallien etuakseliston tai etujouksituksen linkkujärjestelmä aiheuttaa paljon hylkäyksiä. Konstruktio on herkkä kulumisille ja väljyydelle, mutta vastapainoksi saa yhden parhaista alustoista pidon ja ajomukavuuden näkökulmasta. Noita tilastoja ei kannata lukea, kuten piru raamattua pelkkien lukujen valossa, vaan kannattaa selvittää tarkemmat syyt hylkäyksiin tai hylkäämättä jättämisiin.
Vs: Päivän :-( Eihän se lada kummoinen ole, mutta miulla oli aikanaan Escort -74 ja kun kerran kaverin Ladaa lainasin (1500 muistaakseni, fiat kopio yhtäkaikki), niin en osaa sanoa yhtään asiaa joka ladassa olisi huonomin kuin Escortissa, vaikkei ehkä hirmu paljon paremminkaan. Kyllä minusta Lada on paljon mainettaan parempi. Jos sen ajan autoja miettii, niin A-Kadet on melko kamala, Datsun 100A huono ... Ja kupla, miten se on parempi? Hauska se voi olla, mutta jösses, jopokin taitaa olla vakaampi kahdesankympin vauhdissa, sateella ainakin. Vetokaan ei Jopon satulassa ole merkittävästi kovempi kuin kuplan ohjaamossa Jos Escorttia (original, 1000cc, rummut edessä) huonompaa autoa koitan miettiä, niin taitaa olla juuri kupla, joka minulle ensin tulee mieleen. Soralla ehkä mini on pahempi ajaa, kun pyörä mahtuu nimismiehen kiharaan ihan kokonaan. No, nykypäivänä nuo kaikki lienevät 99%:sti harrastepelejä, omistajiensa ylpeydenaiheita.
Vs: Päivän :-( Vanhalla (=oikealla) Minillä pitää ajaa soralla vähän reilummin, silloin Hydromystic-jousitus hoitaa hommansa. Mutta jos sillä tosiaan hissutteli, meno oli karmeaa. Topi
Vs: Päivän :-( Seitsemän hengen kuormalla Mini oli huomattavan hutera jo suoralla, hyväpintaisella asfaltilla aivan ilman kaasun hölläämistäkin. Topi
Vs: Päivän :-( Höpsis, tuo vetojuttu ei pidä paikkaansa: päinvastoin kuplasta ei meinaa saada edes ovea kiinni, jos ei ole ikkuna auki, muuten se on kuin pulloon puhaltaisi. Muuten kyllä kuplaan pätee arvio, että sympaattinen, ja siinä ne hyvät puolet olivatkin. Pensarohmu, äänekäs, kallis, tehoton, kylmä, huono näkyvyys, yllättävät ajo-ominaisuudet, ei tavaratilaa jne.
Vs: Päivän :-( Moottori piti vaihtaa noin 60 000 välein.... Niillä spekseillä meidän Toyotassa olis jo kahdeksas kone pyörimässä. No, oli takamoottorisilla puolensakin. Kupla kulki melko hyvin lumessa