Eli filmihän pitää digitalisoida ennen kuin sitä voi vaikka kameralaukussa näyttää. Kuinka paljon siinä välissä teette säätöjä/ joudutte tekemään säätöjä/ taiteilette digitaalisuuden mahdollisuuksilla?
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Verrattuna märkävedokseen, mun skanneri sekä jyrkentää/leikkaa ääripäitä että hukkaa valon nyansseja. Lisäksi tulee roskatäpliä ja terävyys katoaa. Mun toimenpiteet negalle on käytännössä skannerin tekeleiden palautusta. Osalle negoista ei tartte tehdä mitään koon muunnosta, irtoroskien poistoa ja terävöitystä lukuunottamatta. Tutulla filkka-kehitekombolla jälkiduuni on pienentynyt oleellisesti.
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Ite teen sen minkä pimiössäkin osaan tehdä, käytännössä siis en juuri mitään
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Kloonailen kissankarvat yms. pois häiritsemästä ja levelssillä sävyt. Eikä sitten muuta ku pienennys, terävöitystä mä en osaa kunnolla ja siksi jää tekemättä.
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Säädän, putsaan, kiroan, skannaan uudelleen, putsaan roskia, kiroan....ja jätän lopulta julkaisematta. Joskus 2000-luvun taitteessa tuli hetken sitä kokeiltua.
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Kyllä moneen kuvaan ihan samanlaiset säädöt kuin digitiedostollekin. Eri kontrasti kuvan eri kohtiin, hieman dodgea ja burnia, mutta valintatyökauluja ja gradientia käyttäen jne. Saman kyllä yritän tehdä pimiössäkin perinteisin menetelmin. Skannaushan on digitiedosto.
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Samoin, paitsi että märkävedoksissa on merkittävästi vähemmän roskia ja ne on teräviä
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Negaan yritän saada sopivan kontrastin ja sitten... Kino skannilla yleensä melko suoraan käyttöön. Keskarit tälähetkellä valopöytä-kamera yhdistelmällä ja tarvii aika voimakkaan curves-käsittelyn sillä toi mun valopöytä hukkaa ylä- ja alasävyt joten ne on vaan kaivettava esiin. Pitää ostaa skanneri. Tarvittaessa koirankarvat ja pölyhituset joita ei paljon ole sen jälkeen ollut kunolen laittanut loppuhuuhteluun RWAta ja ennen skannausta negalle ravistus ja puhallus.
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Pölyn prikkaus..... Sen jälkeen kontrasti kurveilla, paikalliskontrastit ja tummennokset/vaalennokset. Kurvit maltillisesti jotta pysytään paperin toistossa, sen jälkeen jos tuntuu, että digiteitse kurvittelemalla saa kuvaa oleellisesti paremmaksi niin reippaampaa kurvittelua.
Vs: Kuinka paljon käsittelette ennen näytteillepanoa Skannaan yleensä aika "loivana", jonka jälkeen sitten tuon tummat ja vaaleat esiin photoshopissa, kurvien avulla. Teen näin, jotta varmasti käyn jokaisen räpellettävän arvoisen kuvan läpi omin silmin, ettei käy niin että jätän jotkut automaattilevelssit skannerin softaan ja sitten läpikäydessä totean että "tämä on tarpeeksi hyvä" enkä tee mitään kuvalle. Samalla rajailen kuvat. Jos kuvassa on hurjat vaihtelut valon määrässä eri kohdissa niin niille teen erinäisiä gradient filter tyylisiä käsittelyitä. Yleensä niin että kopioin layerin, säätelen kurvit uusiksi sen kohdan mukaan mikä vaatii säätöä ja sitten isken pehmeän maskin läpi. Joskus voi olla useampikin kohta kuvassa joka vaatii tämän käsittelyn. Sen lisäksi poistelen väistämättömät pölyhiukkaset, karvat, ja jos jotain on käynyt hassusti niin naarmut jne. Harvemmin elementtejä kuvasta itsestään poistan tai editoin, mutta joskus joku oksa tai risu saattaa päätyä kloonityökalun alle. Silloin tällöin saatan tuupata unsharp maskia tms. vastaavaa hyvän maun mukaan, mutta parempi on jos kuva ei sitä kaipaa. Sitten kovalevylle muhimaan yön yli ja huomenna tai parin päivän päästä käyn uudestaan läpi ja mietin että mitä sitä oikein tulikaan ajateltua, ja teen vielä viimeiset hienosäädöt tarpeen mukaan.