Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Salaman käyttö riippuu tilan valaisusta, hämärämmässä valaisussa salama on häiritsevä, etenkin jos yrittää jotain akrobaattisempaa tehdä - silmät näkee tilanteen silloin pikkasen jälkijunassa. Päivänvalossa salama ei haittaa mitään. Hämärässä tehtyjä akrobaattisempia juttuja kuvaisin mielummin jatkuvalla valolla.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Jos tanssija tekee jotain koko kuva-alalla, eikä muka synkka riitä, nin silloin toki ei myöskään mikään hi-spede salamakaan riitä. Niillä on käyttöä paikallisessa liikeessä, mutta koko kuva-alalle voi tulla vääristymää. Mitä tosin en usko tanssimisen kyseenollen...
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Ai niinkuin esim. BXRi 250 jolla välähdysaika (t=0.5) on täydellä teholla 1/2762s vs. RX 300 jolla välähdysaika (t=0.5) on täydellä teholla 1/2850s Ero suorastaan huimaava... Kumpikin noista on aika "hitaita", ja pitää muistaa että lyhin valaistus saadaan Elincoilla täydellä teholla. Jos tarvii nopeampaa pitää hankkia esim. Elinchrom-salamat joissa on erillinen voimaosa. Muistelisin että Rangeritkin on aika nopeita isolla teholla ja Speed-välähdyspäillä (?)
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Ja pitää muistaa myös, että kyseessä on se puoliintumisaika. Suuri teho puolittuu nopeasti, mutta paljon sitä on vielä sitten jäljelläkin.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Kyllä. Tuo 0.5 tarkoittaa että puolet salaman tehossa purkautuu tuossa ajassa. Paljon rehellisempi ja käyttökelpoisempi olisi joidenkin käyttämä t 0.1 aika, mutta ikävä kyllä moni ei sitä käytä sillä ajat venyisivät kiusallisen pitkiksi.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Pisin valaistus, lyhin puoliintumisaika... Paloaika on rajusti pidempi kuin pienillä tehoilla.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Ei. Pienillä tehoilla tulee pitkä "häntä" joka aiheuttaa kuviin liike-epäterävyyttä. Kokeile vaikka huviksesi jos et usko.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Itse asiassa riippuu käytettyjen paukkujen tehokontrollin tyypistä. Esimerkiksi solairin paukut kontrolloivat paloaikaa, eivät kondensaattorijännitettä, näin saavuttaen joka välähdykseen saman valkotasapainon. Tällöin välähdysajan kesto on suoraan verrannollinen tehoon. Eli huvikseen kokeilemalla pitää spesifioida ettei käytä scoroja tai solaireja vaan elinkan halpistunkkeja... -P
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 No elincoista tuossa oli puhe eikä mistään muusta...
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Lyhin paloaika saavutetaan pikkusalamalaitteilla (SB800 ja vastaavat) osatehoilla. Nyt kun kamerat tuottavat kelvollista jälkeä isoillakin ISOilla, niin ongelmat ovat pieniä.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Tällaisen yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen vinkki. Suljinaika ei vaikuta liikkeen pysäyttämiseen, oleellista on saada vallitseva valo pois kuvasta, joka vaikeuttaa liikkeen pysäyttämistä. Eli ilman salamoita kuvan pitäisi olla täysin musta ja kun vallitseva valo on poissa kuvasta niin silloin ei ole väliä onko suljinaika 1/80 vai 1/200 tms.. Tässä minun ottama kuva elinkan D-lite 4 salamoilla ja suljinaika oli 1/160.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 No enpä nyt noinkaan sanoisi. Jollain 1/16 teholla ja pikkutuikulla ei kyllä ihan hirveän helposti kuvaa esim. liikkuvia tanssijoita, ainakaan jos valoa haluaa muokata pehmeämmäksi.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 SB-800 voinee olla 1/4-tehollakin. Pari sellaista rinnan. - No, kukin tyylillään. 1/1050 sec. at M1/1 (full) output 1/1100 sec. at M1/2 output 1/2700 sec. at M1/4 output 1/5900 sec. at M1/8 output 1/10900 sec. at M1/16 output 1/17800 sec. at M1/32 output 1/32300 sec. at M1/64 output 1/41600 sec. at M1/128 output