Mitäs mieltä ollaan Mamiyan C220 tai C330 vehkeistä? Kannattaisiko sellainen hankkia maisemakuvausvärkiksi keskikoolle? TLR konseptina kiinnostaa, ja nuo Mamiyat näyttävät tehdyiltä kestämään rytyytystä... Miten on optiikan laatu? onko noille tehdyissä objektiiveissa joku erityisen hyvä tai erityisen huono malli?
Vs: Mamiya C220/C330 ??? 1. Hieno ainutlaatuinen järjestelmä. Minulla on C33, joka vastaa C330 runkoa. Laatu on hyvää Mamiya Professionalia. 2. Kannattaa, jos 6*6 formaatti miellyttää eikä ole hakemassa kompaktia ja kevyttä kameraa. Optiikkasarja on myös hauska ja helppo siinä mielessä, että missään polttovälissä ei ole vaihtoehtoisia erilaisia valovoimia valittavana. 3. Minä en ole kuullut huonoista Mamiya TLR -objektiiveista. Jostain jäi mieleeni erään 'hifistin' arvio, että 105 mm on paras. Objektiiveja on eri vuosikymmeniltä kuten runkojakin. Objektiiveissa pitää tarkistaa, että linssien kittaukset ovat kunnossa ja että suljin toimii hyvin. Uudenveroiset objektiivit viimeisiltä valmistusvuosilta maksavat jopa yli 200 euroa. Pääsääntöisesti järjestelmä on kuitenkin nykyään edullinen sen suhteellisen yleisyyden vuoksi. (ainakin jo Euroopan tarjontaa tarkastellen)
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Huh, jopa 200 euroa! Hirveä hinta. Tuollahan keskivertoperhe söisi jopa viikonlopun yli. kapa
Vs: Mamiya C220/C330 ??? No niin! Kamerat ovat kalliita. Nimittäin toisaalta monessa perheessä mieluummin syödään kuin ostellaan uusia järjestelmiä pöytään. Uudelleen muotoiltu lause: Pääsääntöisesti järjestelmä on kuitenkin nykyään halpa sen suhteellisen yleisyyden vuoksi (ja kuinka pieni onkaan siihen nähden niiden edes potentiaalinen käyttäjäkunta). http://cgi.ebay.de/Teleobjektiv-fuer-C-330-C220-C33-C3-MAMIYA_W0QQitemZ320239873699QQihZ011QQcategoryZ26845QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Paramender on kätevä varsinkin lähikuvissa. http://search.ebay.de/search/search.dll?sofocus=so&sbrftog=1&dfsp=32&catref=C6&from=R40&satitle=paramender&sacat=-1%26catref%3DC6&floc=1&sargn=-1%26saslc%3D3&sadis=200&fpos=Postleitza&sabfmts=1&saobfmts=insif&ga10244=10425&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=32&fsoo=2
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Tuosta paramenderista pitikin kysymäni, miten se oikein toimii? Laitetaanko se paikalleen vain lähikuviin vai voiko se olla kokoajan?
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Paramender yksinkertaisesti mahdollistaa helpon ja täsmällisen kameran noston ja laskun etsin- ja kuvausobjektiivin optisten akseleiden välisen etäisyyden verran. Tuo etäisyys taitaa Mamiyassa olla 50mm. Kyseessä on siis parrallaksivirheen korjaus. Kaukaisemmissa kohteissa ei ole hölkäsen pöläystä merkitystä, otetaanko kuva 50mm alempaa kuin on sihdattu - ainakaan kovin usein. Voihan tuo laite olla vaikka koko ajan paikoillaan, mikseipä voisi. En tiedä C220 rungosta mutta ainakin omassani on etsimessä osoitin, joka liikkuu vetämän mukaan. Se osoittaa sekä parrallaksivirheen että valotuskertoimen. Osoittimen mukaankin saa siis nostettua kameraa, mutta Paramenderillä asia on tehty nopeaksi ja helpoksi.
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Varoituksen sana niistä "silver"sarjan laajakulmista eli 65-millisistä joissa suljin on vanhan Compurin näköisessä alumiinikehyksessä. Itse olen kuvannut 400-asaista Ilford HP5:ttä sekä monikalvopäällystetyllä "blue dot" -sarjan uudemmalla 65mm:llä että vanhalla pullonpohjalasilla, ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Vanhan kontrasti ei sanalla sanottuna riitä yhtään mihinkään, mutta ymmärrän että mielipiteitä voi olla monia. En ostaisi myöskään kokokiiltävällä viritysnupilla varustettua keskivanhaa optiikkaa, vaan mieluummin ostaisin huonompikuntoisenkin blue dotin ja korjauttaisin. Evilbay on ehtymätön optiikkatarha kyllä. Mitä koneistoihin tulee, Fototeknisillä tuntui olevan Lahdessa paljon osia ja jopa kaikenikäisiä sulkimia varaosina Eirin konkkapesästä. Jos harrastus etenee... kestävin kenttärunko lienee valurautaosista tehty C22, mutta C33:n kiertäisin kaukaa (C330:n edeltäjä). Maisemointiin riittää C220 kun ei parallaksista ole väliä.
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Minulla oli puoli vuotta vuokralla C330, tykästyin kaksisilmäisen konseptiin kovasti. Ko. pakettiin kuului n. 55 ja 150 mm lasit. Kaksisilmäiseksi rullafilmipeliksi Mamiya on kai massiivisemmasta päästä, mutta ainoa johon on aitoa vaihto-optiikkaa. Ihastuttava yhdistelmä kepeää yksinkertaisuutta ja sukupolvien kulutusta kestävää laatutyötä. Mamiyan paljetarkennus on kyllä hieno, sillä pääsee varsin lähellekin. Varsin lähellä tietty parallaksi alkaa kiusata enemmän, itse en oikein tottunut siihen parallaksinkorjausviisarinäyttöön, usein nopeammissa tilanteissa tuskastuin ja sähläsin sen kanssa. Tietenkin pelkkä tottumyskysymys. Ahkera "makroilija" hommaa ehkä jalustakuviin sen hissilaitteen jolla kamera tähtäilyn jälkeen nostetaan objektiivien välin verran korkeammalle. Joku nettikeskustelija väitti jossain että se n. 55 mm tms. laajis ja 150 tele olisi erittäin onnistuneita optiikoita, 80 mm ihan jees muttei ihan niin terävä. Mutta mitäpä noista yksittäisistä kirjoittajista, voihan olla yksilövika tms. [ Kaksisilmäisellä kuvaan kuvaamisen ilosta enkä insinööriasenteella ja (melkein) aina mukana olevaksi kameraksi päädyin kuitenkin n. vuosi sitten ostamaan hieman halvemman, pienemmän ja keveämmän Minolta Autocordin, ja siihen lähikuvauslinssistön ja telejatkeet. Yashican ja Rolleiflexin tällaiset ovat siihen yhteensopivia. ]
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Mitään perusteita C33:n heikkouksiin et kertonut. Tietääkseni kyseessä on käytännössä sama kamera kuin C330. (En tosin ole tuota uudempaa versiota käsissäni pidellyt. Enemmän muovia kuulemma eli vähän kevyempi ainakin.) Parrallaksi/valotuskerroin -osoitin on aivan mainio ominaisuus nimenomaan 'kentällä'. Eikö 'maisemakuvaaja' ota myös läheltä kuvia. http://medfmt.8k.com/mf/mamiyac330.html
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Hei kannattaa katsoa sivusto joka on otsikoitu Mamiya TLR System, http://www.btinternet.com/~G.A.Patterson/mfaq/m_faq-1.html#Heading21 Sen mukaan: A C33 repair manual indicates that there was considerable development of the C33, with many variations in the internal parts, including the film advance mechanism. More use was made of rivets in place of screws, and the gears were made heavier. (kappaleesta 1.12. joka käsittelee C33:n muutoksia). Tämän perusteella ainakin C33:n ensi versiot ovat lastentautisia heikkojen rattaidensa vuoksi. Rullafilmin rullaus ja automatiikkakoneisto on ollut speksattu liian kepeäksi rankkaan käyttöön. Miten muuten voidaan selittää, että seuraavaksi tuli eri mallinumero (C-330), josta vielä f- ja S-versiot tehtiin? Nähtävästi C-330 onnistuttiin saamaan luotettavaksi, mitä C-33 ei rankasta massastaan huolimatta ollut. Muuallakin muistan lukeneeni että C-33:n koneisto ennen pitkää vaan jumittaa kiinni. Itse hankin 1 sellaisen linssin vuoksi, ja se oli täysin jumissa... jos haluat raadon ota yhteyttä. Suositella voi C-330 tai varsinkin C-330f Professional, koska sitten C-330S:n kerrotaan sisältävän muovipalkeen joka alkaa jäykistellä. Lisäksi kansa maksaa C-330S:stä liikaa kun se on ollut viimeinen versio. Onneksi Mamiya-tlr:t sisältävät 2 päällekkäistä (!) paljetta, joten valovuotojen syntymiseen pitäisi mennä noin vuosisata huonolla käytöllä.
Vs: Mamiya C220/C330 ??? No niin, hyvä tietää. Huomasin samalla että tuolla sivustolla on suuri hieno paketti Mamiya TLR tietoa. Mutta mallisarja uudistui säännöllisin välein, C33:n ollessa noin keskivaiheilla, ja kysymyksesi on outo. Sivuilta sai lukea kuinka C33:n koneistoa kehitettiin joten ongelma on kameran hankkijan kannalta siinä, miten tunnistaa yksilön mekanismin rakenteen. Sen tunnistaminen ei oikein helposti käynyt edes vaikka kamera oli kädessä ja sivuston tiedot käytössä - yritin mutta en onnistunut. Onneksi toimii! Se onkin vanha Suomi-runko. Optiikoita vaivaa toisinaan sumeus (linssien kittaus) ja niitä saa katsoa todella tarkkaan huomatakseen, kun vaiva on alussa. En päättelisi yksittäisen objektiivin pehmeyden perusteella koko objektiivimallia huonoksi. (Viitaten toiseen aiheeseen tässä edellä.) Minulla on melko monipuolinen valikoima näitä optiikoita, eri ikäisiä, tällä hetkellä ja kunhan ehdin, tulen kokeilemaan niitä ihan testaten. Minulla on jopa oikein piirtokykytaulut printattuna valmiina, joita asetetaan kuva-alalle. Unohtamatta tietenkään kunnollista kuvauskohdetta samassa, josta näkee tietenkin käytännössä paremminkin. Mutta mistäs minä tiedän, vaikka olisit nimenomaan oikeassa mainitsemasi laajakulman suhteen. Täytyykin jossain vaiheessa tutkia mainitun sivuston tietoja siitä, miten optiikoita kehitettiin ja voidaanko kaikki 'silverit' niputtaa.. (Ja niin, nimenomaan laajakulmaa minulla ei satu olemaan silverinä)
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Mamiya c220 se uusin mulla on ollut. Ei pallerokorjausosoitinta joka kyllä henkilökuvauksessa tarvittaisiin. Häkellyttävän helppo tarkentaa mattalasilla, jollaisella en aiemmin ole osannut tarkentaa. kaksisilmäisyys antoi kyllä kirkkaan etsimen käyttöön siitä on helppo katsella. Kuvasin kameralla paljon dokumentäärityyppistä ulkoilukuvaa, joka osoittaa että kameraa on kiva kanniskella mukana.. olen erittäin laiska mies.. siis erittäin. käsivaralla kuvasin. Maisemakuvauksesta en osaa sanoa mutta linssien laatu ei ainakaan ole mitenkään erityisen huono. Medium Format Cameras - Testing Lenses Itse olen keskikoonsetin uudelleen hankinnan edessä taas valinnat heilahtelee pentacon sixin ja mamiya C330f/s välillä. Luonnollisesti ostaisin mamiyaan vain sinitäpläisiä linssejä että saisi sanoa sellaisia omistavansa ,p 105mm oli kyllä helvetin hyvä lasi ja kuten oli 135 macrokin. laajiksilla en kuvaa.
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Siinä vaihtoi omistajaa kiva C330 aloittelijan paketti. Paramender, Billingham-laukku, suotimia. Myyjä ei suostunut lähettämään UK:n ulkopuolelle, joten hinta jäi noin pieneksi. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=160287857948
Vs: Mamiya C220/C330 ??? mamiya c 330 lenses vs rollei/hasselblad zeiss lenses 105mm/f3.5 MAMIYA-SEKOR lens for MamiyaC3 question
Vs: Mamiya C220/C330 ??? mä kun harvemmin ammun elokuvakamerajalustalta vakioilmastoidussa huoneessa mittakuvaa niin lasitavara jaottuu vain käypäsiin ja paskoihin. Mamiyan linssit on kirkkaasti käypäsiä.
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Myyntipuolelta kysymys C330 rungosta: En vanno mutta uskoisin koko C-sarjan olevan samaa järjestelmää. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mamiya_products#Twin-lens_reflex Mamiya C - Wikipedia http://grahampatterson.home.comcast.net/~grahampatterson/grahamp/mfaq/m_faq-contents.html Testaus jäi ajatukseksi. En noita testitauluja ole tullut käyttäneeksi mihinkään muuhunkaan.
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Ongelma on se viritystappi. C330 on tehty virittymään automaattisesti, eli siihen eivät C2:n vanhat linssit käy. Niiden reunassa on viritinvivussa iso kiiltävä tappi joka estää laittamasta uuteen runkoon. Muita käytännön eroja ei sitten olekaan. Jos C2:ssa on uudempia mustia linssejä, ne on tietysti uusia. On nimittäin mahdollista että vanhassa rungossa on uusi linssi. ... Edelleen lievä varoitus 65-millisistä vanhoista jotka kärsii ajan hampaasta. C2:n linssit on syytä istuttaa C2- tai C220-runkoon.
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Jaahas. Tuntematon juttu tuo C2 ja iso kiiltävä tappi minulle. Mutta tuossa mustien ja C2 aikakauden välissä on toki runsaasti yhteensopivaa. http://www.tlr-cameras.com/japanese/middle-three-mamiyas.gif Löytyisikö sen ratkaisevan eron näyttävää kuvaa C2-kakkulasta tapilla? Tuollainen se ei taida olla? Eikö näytä ihan tavalliselta: http://www.flickr.com/photos/50699409@N07/6818139845/ Ei kun siis viritinpuolesta puhuit: http://camerapedia.wikia.com/wiki/Mamiya_C33_Professional?file=Twin_lens_for_Mamiya_C33_-_1.jpg Tuostakaan oikein selviä vaikka siinä on ensimmäisen sarjan (Seikosha MX) suljin: http://collectiblend.com/Cameras/Mamiya/Mamiyaflex-C2.html
Vs: Mamiya C220/C330 ??? Ettei nyt vaan säätäjä puhuis omiaan? Mun muistaakseni ne kaikki linssit käy c330 runkoon. Eivät tietenkään vaan virity automaattisesti. Mistä oot siihen tulokseen tullut, että 65mm on susi?