Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivällä kuvatut yökohtaukset elokuvissa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Tepi_78, 13 Maaliskuu 2013.

  1. Tepi_78

    Tepi_78 Member

    342
    3
    18
    Ennen vanhaan on selvästikin ollut yleistä kuvata yökohtauksia keskellä päivää. Tämä näkyy hyvin esim. vanhoissa Bond-leffoissa ja jokin aika sitten tulleessa Sherlock Holmes -sarjassa.

    Miten yöfiilis on loihdittu? Itse epäilen alivalotusta ja sinertävää suodinta. Onko lisäksi käytetty joitakin erikoisfilmejä?
     
  2. hsalonen

    hsalonen Member

    63
    0
    6
  3. savali

    savali Member

    160
    0
    16
    Vs: Päivällä kuvatut yökohtaukset elokuvissa

    Kokeileppa kysyä digivideon foorumilta. Aiheesta on puhuttu siellä paljonkin, tosin pidemmän aikaa sitten. En ole kyseistä foorumia seurannut muutamiin vuosiin...

    Mutta nyrkkisääntönä kontrasti pieneksi, saturaatiota alas ja ehkä vähän sinertävää sävyä.
     
  4. Vs: Päivällä kuvatut yökohtaukset elokuvissa

    Yöfiilis on etenkin filmiaikana saatu joskus aikaan myös alivalotuksella, mutta iso osa yökohtauksista on kuvattu ja kuvataan edelleen studiossa tai muissa riittävän isoissa sisätiloissa, useimmat "ulkokohtaukset" mukaanlukien. Erikoisfilmejä ei tietääkseni ole yleensä käytetty.

    Toki ennenkin kuvattiin myös pimeään aikaan, mutta pääosin valaisu suoritettiin (ja suoritetaan) sekä pimeällä että päivänvalossa tarkkaan harkitun keinovalaistuksen, heijastimien, varjostimien ja diffuuserien avulla. Sekä studiossa että ulkona. Lähinnä nk. b-kelan materiaali, lyhyemmät laaja- ja yleiskuvat sekä isot päivänvalo(toiminta/joukko)kohtaukset voidaan jättää pelkän luonnonvalon varaan, mutta niitäkin usein parannellaan em. konsteilla.

    Vanha still-kuvauksessakin usein käytetty temppu on tosiaan alivalottaa se ulkomaisema muutamalla aukolla, ja sen jälkeen valaista kuvassa lähellä oleva sankari värikalvotetulla spotilla + suotimilla, heijastimilla jne. Kuvakulmien valinnalla ja lavastuksella oli illuusion toimivuuden kannalta usein ratkaiseva merkitys.
    Nykyisin sillä ei enää ole niin suurta merkitystä, kun koko tausta voidaan toteutaa digitaalisesti, eikä sankarin tarvitse poistua studion green screenin ja kameran välistä mihinkään. Mutta siinäkin huolellisesti toteutettu keinovalaisu on avainasemassa niin sisä- kuin ulkokohtauksisa, sekä päivä- että yökohtauksissa. Se vaikuttaa oleellisesti mm. jälkiprosessoinnin määrään ja sitä kautta tarvittavan budjetin kokoon. Niin ja tietysti lopputuloksen näyttävyyteen.

    Nyt leffanteonkin muuttuessa pikkuhiljaa kokonaan digitaaliseksi erilaisten silmänhuijaustemppujen kirjo senkun vaan laajenee, mutta moni wanha temppu on silti pitänyt pintansa, ja pitää varmaan jatkossakin.
     
  5. Tepi_78

    Tepi_78 Member

    342
    3
    18
    Vs: Päivällä kuvatut yökohtaukset elokuvissa

    Päivällä kuvatuille yökohtauksille on ihan termikin, American night ja Day for night. Yksinkertaisuudessaan kuvataan sinisen suotimen läpi alivalottaen pari aukkoa. Tuloksena on kuutamoinen tunnelma. Ostopalstalla kaipailenkin sinistä suodinta kaitafilmiräpellyksiini.
     
  6. Gris

    Gris

    119
    0
    0
    Tuntematon sotilas, E.Laineen versio

    Piti tarkistaa vanha muistikuva aikalaistodistajalta . Isäni, joka tänään täytti 80 v, osallistui "Tuntemattoman sotilaan" (Edvin Laineen versio...) kuvauksiin  Viipurilaisen Osakunnan riveissä avustajana. Karjalaisnuorukaiset esittivät  neuvostoliittolaista osastoa, jonka Rokan Antti Suen Tassun avustamana niitti talviselle aukealle. Kuvaus tehtiin päivällä, yötehostus saatiin aikaan joko puna- tai sinisuodattimella.