Moikka Tulen kuvaamaan tanssijoita muutaman viikon päästä ja haasteena on tuo sulkijan nopeus EL - BXRI salamoiden kanssa. Olen yleensä kuvannut 1/200 asetuksella mutta nyt hyvin nopea tanssiliike pitäisi oikeasti pysäyttää ja tarvitsisin sulkijan nopeuden >500. Miten tämä teidän mielestänne kannataisi tehdä? Olen kokeillut suoraan tätä ja synkkauksen kanssa tulee se musta varjo kuvan alareunan... Onko ainut vaihtoehto laittaa jatkuvavalo päälle (+ kasvattaa ISOa tarpeen mukaan) ja unohtaa salamasynkka? Kokemuksistanne kiitollinen! t: Arto
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Jos sisällä kuvaat salamalla, niin miksi tarvitset kamerassa lyhyttä aikaa? Eikö muita valoja saa pois? Salaman välähdysaikahan sen valotusajan määrää, yleensä on yksi lysti, mitä kameran sulkimessa on. - Kunhan on riittävän pitkä synkalle, siis.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 moikka kiitos viestistä. Kuvaus tapahtuu sisällä ja sulkijan nopeus pitäisi olla hyvin nopea ilmalennon pysäyttämiseksi.tässä tapauksessa un käsitys on se että synkka on liian pitkä tähän kuvaan eli jos synkka on 200 ja tarvitaan 500 niin sulkimen varjo tulee kuvissa esiin. Vai onko mulla joku ajatuskukkanen tässä
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Terve, Salama pysäyttää liikkeen. Suljinajalla ja aukolla vaikutetaan taustavalon määrään kuvassa. Toisin sanoen: jos kuvaat ajalla 1/30 tulee taustan valoa mukaan kuvaan ja salama pysäyttää tanssijan. Jos käytät 1/250 saattaa käydä niin, että kuvassa näkyy vain salaman pysäyttämä tanssija mustuudessa...
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Jospa asia avautuisi kun katselee täältä testikuvat ja lukee jutun.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Kuvasin joskus limsapullon räjäytystä. (Älkää kysykö miksi...) Kuvassa tapahtuma kestää noin 1/20 000 sekuntia, ajoitus on aika tarkka tuohon puoliväliin. Salaman välähdys kestää 1/40 000 sekkaa. On tosiaan ihan yksi lysti, mitä kameran suljin tekee; sillä kun ei ole hölkäsen pöläyksen merkitystä.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Kun ajatellaaan kuvaustilannetta, niin tanssijat ovat ilmeisesti jossainkin tilassa, jossa on oltava muita valoja. Kun tanssista on kyse, niin tilakin lienee aika suuri. Jos kuvaustilanteessa salaman valo on ainoa merkitsevä valonlähde, niin eipä taida tanssista tulla mitään. Mutta monissa salamoissa on FP-täsmäys, joilla 1/200sek lyhyempien aikojen käyttö on mahdollista. Olen itse käyttänyt Canoni 580EX:llä 1/1000:aa ongelmitta. Yleensä kylläkin sekä salama että kamera manuaaliasetuksilla. Jos tilan valaisu onnistuu jatkuvalla valolla, niin se on kyllä parempi vaihtoehto tanssin luonteen eli jatkuvan liikkeen mukaan saamiseksi. Kannattaa myös kokeilla täytesalamavaihtoehtoa pitkähköllä ajalla. Ja synkrononoinnin asettamista myös sulkimen sulkeutumiseen.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Mietipä uudelleen. Normaali huonevalaistus riittää kai tanssimiseen. Jos salaman teho riittää johonkin aukolle f:11, olisi vallitsevan valon valotusaika mittarin mukaan luokkaa 1/10 sekuntia. Ajalla 1/250 ollaan 5 askelta pienemmällä.... Saataa sillä huonevalaistuksella joku merkitys olla, mutta käytännössä ei. Tässä oli puhe BXRi- salamalaitteista. Niitten ohjausvalot jo riittänevät tanssijoille vallan hyvin. Toinen juttu saattaa sitten olla, riittääkö puheena olleen Elinchromen välähdysaika pysäyttämään liikkeen, se taitaa olla aika pitkä. Tyristoriohjatut pikkusalamat ovat siinä suhteessa parempia.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 BXRi Elinkat ovat harrastelijasalamoita ja niissä on melko pitkä välähdysaika. RX:t olis parempia...tai sitten muun merkkiset kunnolliset. Salamatehot pitäis pystyä pitämään pienenä jolloin välähdys olis nopea....paljon nopeita studiosalamoita pienellä teholla käyttöön. Salamavalo pysäyttää liikkeen, ei suljinaika. Pikkusalamat vois hoitaa asian myös kunhan niitä on tarpeeksi.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Moikka Iso kiitos kaikille vastanneille, erityisesti SakkeM:lle ja JMiehelle. Näiden avulla itsekin olen nähnyt valon Täytyy harjoitella vain vielä enemmän!
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Hmmm... onko tämä speksattu jossain? Aikaisemmin isot powerpackit paloivat kauemmin ja nopeat pikkumonot nopeammin. Vastaavasti kauemmin palava salama oli väriltään lämpimämpää ja nopeasti palavat pikkustrobot hemmetin kylmiä. No kondensaattoreistahan tuo on pitkälti kiinni millaisen paukun saa aikaiseksi, mutta onko tällä hetkellä yleispätevää tietoa?
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Melkein kaikki studiosalamat "häntivät", teho siis pienenee vähitellen maksimista nollaan. Ilmoitetut paloajat ovat jotain T50 tai vastaavaa, siis ilmoitetaan aika, jonka kuluessa valaistusteho on pudonnut puoleen. Valoahan riittää pitempään... Teho määräytyy siitä, kuinka paljon konkkia ladataan, ja ne tyhjennetään aina kokonaan välähdyksen aikana. Erikseen on sitten jotain "Speed" välähdyspäitä ja voimaosia, mutta hintaakin taitaa kertyä. Pikkusalamat ovat tavallisesti tyristoriohjattuja, ja niissä virta katkaistaan "kesken purkauksen", konkkaan siis jää varausta, eikä häntimistä esiinny. Tyristoriohjatun salaman välähdysaika on tosi lyhyt pienellä teholla, just tuota luokkaa 1/40 000 s. Tehoakaan ei sitten kyllä paljoa ole. High speed sync - toiminnossa pikkusalamat vilkuttavat valoaan pienellä teholla moneen kertaan riittävän pitkään (synkronointiajan), jolloin sulkimen raon liikkuessa kuvapinnan yli valoa tulee joka kohtaan. Sellainenkin systeemi sopisi tanssin kuvaukseen, mutta vaatii tietysti sitten niitä laitteita. Kysytty juttu ei ole ihan yksinkertainen, jos tosiaan pyritään nopean liikkeen pysäyttämiseen. Mahdollisuuksia on useita, mutta kaikilla on huonot puolensa. Jos jatkuvan valon valaisimia on tarpeeksi, ja riittävän suuritehoisia, niin niitä ehkä kannattaa kokeilla. Muutenkin kannattaa testailla vekottimia ennen varsinaista kuvausta, ettei tule yllätyksiä.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Ainakin tuttu kuvaaja vaihtoi BXRi:t pois kun normaali studiokuvaaminen ei sen mielestä kunnolla luonnistanut hitaiden välähdysten takia, RX:t toimii paremmin. RX:t ovat paremmin tehtyjäkin ja huollossa niille voidaan tehdä enempi kuin halpismaissa tehdyille BRXi:lle. Ja RX:t ovat kompakteja nekin.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Testatkaapas huviksenne studiovaloa silleen että laitatte sen tehon vaikka puoleen väliin ja optisen sensorin päälle. Sittenhän se välähtää kun jossain välähtää. Kameran päälle laitatte sen kameran oman pikkutuikun mikä ymmärtää FP:n päälle (Canonilla kai HSS). Tuikussa lukee tällöin M 1/16 FP. Teho ei ole niin oleellinen, kunhan on pieni teho ja suunta saa olla vaikka kattoa kohti tai johonkin mistä studiosalama sen näkee. Sitten vaan suljinaika 1/500 tai 1/1000. Oman testauksen mukaan 1/2000 menee vielä kevyesti eikä ruutu pimene mistään kohtaa. Joko aukkoa tai ISOa joutuu tietysti säätämään kun rako verhoissa pienenee. Pikkutuikut ei samalla ohjauksella toimi vaikka kuinka laitan SU-moden päälle. Radionkin kanssa tuo homma toimii 1/500 asti. Käytössä FR-602:t, mutta ei paljon sen yli. Studioverme on Puolalainen Quantuum 300Ws. Muita en ole kokeillut, mutta voin kokeilla eli lahjoituksia otetaan vastaan. Tarkoitus on demota tuota Saimaan Kameraseuran meetingissä huomenna. Sitten voin sanoa että kyllä se kotona vielä toimi
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 No, jos sen studiosalaman paloaika on todella pitkä, yli sen kameran lyhimmän täsmäysajan, niin toimiihan se. Ajalla ei pitäisi olla merkitystä sitten, sulkimen verhojen liike ei nopeudu enää tuota synkka-aikaa lyhyemmillä ajoilla, vaan tosiaan se rako kapenee. Tuon Quantuumin paloajaksi ilmoitetaan aika tyypillinen T(0.5) 1/800 sekuntia, joten kyllä sen pitäisi himmentyä aika paljon kuva-alan reunaa kohti. Kokeilepa kuvata jotain tasasävyistä pintaa.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Tuossa on vaan se ero, että jos kameran päälle ei laita pikkusalamaa FP:llä niin ruudusta on puolet mustaa jo 1/500s. Jos kyse olisi vaan salaman paloajasta niin tuolla ei pitäisi olla merkitystä.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 http://toivari.kuvat.fi/?v=caa28ac48d62 ... 485ea9057c"]http://toivari.kuvat.fi/?v=caa28ac48d6286221aa7db4439448e485ea9057c Linkistä aukeaa kissakuva missä yläosa on hieman tummempi kuin alaosa. 1/1600s kuvattu. Piti olla 1/2000, mutta sormi kävi rullalla jossain vaiheessa. Samalta se kuitenkin näyttäisi. Siinä on koko ruutu korjaamattomana.
Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500 Eikö siinä käy silleen, että ilman FP-synkalla toimivaa salamaa se studiotuikku saa synkkasignaalin vasta kun ensimmäinen verho on liikahtanut perille asti?