Onko niin, että nyt pitää olla niin hienotunteisia, ettei todellisuutta saa kuvata? Muuttuuko se hyväksyttäväksi, jos mukaan otetaan historiasta rinnastuksia? Olenko nyt mulkku, kun menin kuvaamaan tämän päivän leipäjonoa? Kapa p.s. Eivät ole uusia, kuvattu 2010.
Vs: Leipäjono myös Kuka on sanonut ettei todellisuutta saisi kuvata? Enkä ymmärrä miten rinnastus tekisi asioista hyväksyttäviä... joskus ymmärrettäviä ja osoittaa että tahtomme ei oikeasti ole muuttaa asioita vaan pitää ne omasta ympäristöstämme poissa, ei yleensä muuttamalla niitä vaan ajamalla ne pois näkyvistä. Sinua sen enempää tuntematta en pysty sanomaan tuohon viimeiseen mitään, se, millä mielellä kuvaamisesi olet tehnyt määrittänee sen.
Vs: Leipäjono myös Tästä Markku55:n hymiöllä varustetusta kommentista tuolla toisessa leipäjonossa tuli mieleen. Nykyisin ollaan vain niin yliherkkiä täällä meillä. Afrikan nälkä ja ihmiset siellä ovat sallittuja kuvauskohteita, meidän länsimaalaisten näyttäminen vastaavassa tilanteessa on lähes ihmisoikeuksia loukkaava. Piille sen verran, että toin nuo rinnastukset siksi, että monesti ajatellaan, miten ennen oli asiat ihmisillä unohtamatta/huomaamatta, että samaa on nykyisinkin myös meillä "sivistysvaltioissa". kapa
Vs: Leipäjono myös Totta! Kauas on helpompi auttaa kuin jotakuta lähellä. Todella hieno kuvasarja kyllä
Vs: Leipäjono myös Pientä ymmärrystä kehiin, jos joku ongelmakuva Afrikasta on esillä täällä, kukaan ei tunnista henkilöitä, mutta Hesan ruokajonojen henkilöitä ei sovi kuvata, koska he leimaantuvat ehkä jopa työpaikan menetyksen uhalla. Asiat on mielestäni aika erilaisia, eikös?
Vs: Leipäjono myös Vähän enemmän vaivaakin vois nähdä, pari räpsyä ja sitten arkistoista kaivettua rinnastuskuvaa.. kyl sanosin että uskaltamisen puute on enemmän tekijän ongelma, kuin yleisön, näissä duuneissa. Vois melkeen ajatella että tollanen rinnastus johdattaa ajatukseen "köyhyyttä on aina ollut ja tulee olemaan"...
Vs: Leipäjono myös Jos joku menettää työpaikkansa leipäjonossa seisomisen takia, niin kyllä niin kurja työnantaja on se joka leimaantuu. Kyllä leipäjonon, asunnottomuuden, eriarvoisuuden näkeminen on edellytys ja tarpeellinen muistutus meille kaikille ihmisinä, jotta emme tuudittaudu epätodelliseen totuudelta näyttävään pullamössötodellisuuteen. Kyllä meillä on kanssaihmisinä velvollisuus uskaltaa nähdä, meidän katsomisesta aiheutunut tuskamme ei varmasti ole niin suuri kuin niiden jotka todellakin elävät tuota todellisuutta. Jos tässä jonkun ihmisarvo on hutera niin meidän jotka annamme kaiken tapahtua. Ihmisen tärkeimpiä tarpeita on tulla nähdyksi. Minusta Kapa täyttää tätä tarvetta erinomaisesti näillä kuvilla.
Vs: Leipäjono myös Minusta kotimaisen (Kapahan on kuvannut ulkomaista)leipäjonon kuvaaminen oli liian helppo, epäluova, itsestään selvä ja ikävästi hyväksikäytävästi leimaava tapa ilmaista köyhyyttä. Yhtä epäluova, kun kuvata afrikkalaislapsi käsi ojossa kärpänen silmässä.
Vs: Leipäjono myös Mun mielestä Markku pistää afrikkalaiset ja suomalaiset vähän eri arvoasteikolle. Tietty noiden köyhyystasossa on huima ero, mutta että kotimaisista köyhistä ei saisi (heitä kunnioittavaa) kuvaa laittaa esille, ja ulkomaisista saa? Taustalla tuntuu olevan ajatus että muista kuin tutuista/suomalaisista saa esittää kuvia joissa ihminen tilanteessa jossa ei ei pärjätä. Melko elitistä.
Vs: Leipäjono myös Tuttavani (asuu omakotitalossa ja ajaa Grand Cherokeella) kiristeli hampaitaan.... anoppi kantaa jatkuvasti heille leipää pakastimestaan, johon ei enää mahdu. "Kun sain niin halvalla, oli tarjouksessa". Kävi ilmi, että mummo poikkeaa säännöllisesti leipäjonossa. Ilman varsinaista syytä, tietysti, hyvinkin toimeentuleva. En mitenkään usko, että kaikki leipäjonolaiset olisivat oikeasti nälän uhkaamia - ihmisen ahneus vain voittaa häpeän. Salossa viisi loukkaantui rullaportaissa, kun tavaratalossa jaettiin ilmaisia sateenvarjoja. Joku rihkamakaupan nanoganttitarjous tukkii tiet lähialueelta. http://1.bp.blogspot.com/-tBnWRd-dWEg/U ... 143669.jpg"]http://1.bp.blogspot.com/-tBnWRd-dWEg/UPu9DcTH1JI/AAAAAAAAD58/_I52kOK10RY/s1600/1288533143669.jpg Kuvasta tai kuvaamisesta sitten..... Yhteiskunnallinen dokumentarismi ei oikein ole muodissa, mikä lienee. Kai se taas tulee pinnalle, jaksoinahan kaikki kulkee kuin hameen pituus. Minusta on hyvä, ja oikeastaan tärkeääkin, että edes joku kuvaa tällaistakin asiapitoista juttua. Niitä 13 tusinaan mahtuvia itseään olohuoneen sohvalla kuvaavia on kyllä riittävästi, oikeista tekijöistä sitten taitaa olla pientä pulaa. Rinnastus on fiksu juttu kuvallisesti, eettisiä seikkoja en osaa arvioida. Se ainakin on totta, että Suomessa ollaan jotenkin hillittömän yliherkkiä, herne tuntuu aika monen patjan alta. Kohtahan joku sanoo, ettei jalan tai polkupyörällä liikkuvia saa kuvata - sehän on loukkaavaa, kuvasta voi päätellä, että ihmiset ovat köyhiä, kun ei ole autoa millä mennä.
Vs: Leipäjono myös MItä tulee leipä jonoihin ja muihin sosiaalitoimisto yms. apuihin, niin ymmärtääkseni moiseen turvautumista pidetään vielä yleisesti häpeällisenä? Henkilökohtaisesti olen hyvinvointiyhteiskunnan vakaa kannattaja ja ihmisillä on väliaikaista ja pysyvää taloudelista ahdinkoa. Olen törmännyt avoimesti pysyvästi köyhiin, jotka avoimesti kertoo hakevansa leipäjonosta ruokaa ja he ovat kertoneet miten fattasta saa rahaa, ymmärtääkseni ainakin yksi tällainen tapaamani henkilö on menettänyt toivonsa ja alistunut kohtaloonsa, hän on sanonut että häntä ei kiinnosta mitä muut hänestä ajatelee. Olen myös kuullut, että ihmisillä on ollut tiukkoja paikkoja, kun ansiosidonaista ei ole kuulunut, sosiaalitoimistoon on kuukauden päästä aika ja lopputili on käytetty. Tuolloin saattaa iskeä nälkä ja leipäjono käydä mielessä? Sattaa olla tapauksia, joissa mieluummin on nähty nälkää, kun menty mahdollisen harrastaja tai ammatritaidekuvaajan ilmaisun kohteksi ja päästy nettiin?? Sori ot...
Vs: Leipäjono myös Asiaa voi lähestyä oman näkemyksen suunnalta tai sitten yrittää ymmärtää miltä suunnalta kirjoittaja on asiaa lähestynyt. En arvosta afrikkalaisia sen vähempää kuin suomalaisiakaan, otin vaan esimerkin jossa henkilön tunnistettavuus Suomessa on varmasti nolla. Miettikääpä mikä ero on sillä, että pitkä leipäjono kuvataan takaviistosta jossa kenenkään kasvot ei näy tai sitten etuviistosta jossa kaikkien kasvot näkyvät hyvin, minä en ainakaan uskaltaisi julkaista tuota etuviistosta otettua kuvaa ilman kuvattujen hyväksyntää. Takaviistostakin otettu kuva kertoo ihan saman, eli että leipiä jonotetaan. Ei tässä sen ihmeellisemmästä asiasta ole kyse, jos te olette rohkeampia, niin siitä vaan, minun pirtaan tuollainen ihmisten anonymiteettiin puuttuminen ei sovi.
Vs: Leipäjono myös Uskaltaminen ja rohkeus ovat ehkä tuossa hiukan oudoksuttavia sanoja, eihän tuo kuvan ottaminen ja julkaisu mikään miehuuskoe ole. Edellä linkitämäni Salon seudun sanomien kuva mm. esittää ihmiset vähintään yhtä alentavasti, tappelemassa tavaratalon ilmaistarjouksista. Kyllä vastaavia kuvata voi ja julkaistakin, jos katsoo aiheelliseksi. Toinen juttu on sitten etiikka, ja siinähän kukin asettaa arvot itselleen. Jos kuvaajan arvoihin kuuluu harrastaa niin, ettei kukaan sivullinen varmasti pahoita mieltään, niin sehän on ihan asiallinen valinta. Mikäs siinä - tosin pitänee rajoittua kuvaamaan kukkia ja mehiläisiä, mutta nehän ovat muutenkin suosittuja.
Vs: Leipäjono myös Mitään etiikkaahan ei silloin ole, kun kuvaaja tekee päätöksen kuvattavasta kohteesta puhtaasti omasta tahdosta.