Tämä on varmaan paatuneempien konkarien silmissä sarjassa hölmöjä kysymyksiä, mutta eipä tässä ole paljoa mainetta menetettävänä joten kysyn pois. Kuinka te saatte "oikean" tai mieluisan väritasapainon RAW-kuviin käsittelyssä? Itse olen kokenut erityisesti talven erilaisine valolähteineen haasteelliseksi. Otetaanpa vaikka valokuva lumisesta maisemasta oranssisävyisen keinovalon kanssa. Kuvankäsittelyohjelmasta (itselläni käytössä yleensä Aperture) löytyy toki erilaisten valonlähteiden esiasetuksia, mutta oman kokemukseni mukaan harvoin ne ovat ihan nappiin. Toisaalta voi valita vaikka sen puhtaan lumen referenssiväriksi, jolloin ohjelma muokkaa kuvan sellaiseksi kuin se olisi ollut neutraalin värisellä valonlähteellä. Ja sehän ei ole tietenkään se, miltä tilanne on ihmissilmin näyttänyt.Vielä työläämmäksi minusta menee, kun niitä valonlähteitä on useampia eli vaikkapa hiipuvan päivänvalon silmämääräisesti sininen sävy ja selkeästi oranssi katuvalo. Eli onko tuohon loppujen lopuksi parempaa menetelmää kuin että säätää tuota ihan manuaalisesti eri värikomponenttien avulla ja luottaa hataraan muistikuvaansa paikan päältä mikäli haluaa autenttisen värin?
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Osta harmaa lätkä, jolla säädät tasapainon kohdalleen ennen kuvausta.
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Ennen kuvausta? Ja eikö lumi ole aika neutraalin valkoista tuohon käyttöön? Mutta siinähän tulevat eteen nuo yllä mainitsemani ongelmat.
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Säädän valkotasapainon sellaiseksi minkä luontevaksi ajattelen. Hyvin harvoin tämä tarkoittaa täysin neutraalia valkotasapainoa.
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Keskiharmaan sävyt on pipetillä tihrustaessa 175, 175 ja 175 , sori siis 128, 128 ja 128
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Jos valonlähteitä on yhtä enemmän niin värieroja hangessa on varmasti eri kohdissa kuvaa. Jos ne häiritsee pahasti niin säädä ensin wb niin että muu osa kuvaa on sinne päin ja valitse lumi taikasauvalla tai millä hyvänsä vaikka omalle tasolle ja vähennä sen saturaatiota niin paljon että ei enää silmään satu. Jos sattuu olemaan ohjelma missä on U-point-säädin niin sen kanssa voi valita kohdan hangesta mikä häiritsee ja määritellä sille haluamansa värin. Saturaatiota voi myös vähentää pensselillä eri ohjelmissa, kunhan sen asetukset on kunnossa.
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Kiitosta, käsityöllä mennään siis. Ilmeisesti katsotte kaikki ihan "silmällä" mikä on tavoiteltu väri? En ole varma missä määrin näin pitkälle meneviä prosessointeja löytyy Aperturesta.
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Harjoitus tekee mestarin, tai ainakin auttaa kehittymään vähän paremaksi. Pipettihomma käy joskus, mutta ei läheskään aina. Lumen valkoisessa kieltämättä useammin kuin jossain muussa mystisessä olosuhteessa.
Vs: Raakakuvien väritasapainon säätämisestä Aperturessa on suhteellisen helppo korjata esim. sekavalosta johtuvia sävy/värieroja luonnollisempaan suuntaa.