Moi, Tosiaan olen aloitteleva kameraharrastaja ja tarve rupeaisi olemaan pienelle tuelle "käsi ei ole ihan vakain". Tuen pitäisi olla helppo ja nopea käyttää (tripodi). onko kiinnityksissä kameraan eroja? Itselläni on nyt d5100 nikon eli siis mitähän minun kannattaisi hankkia ?
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Nopea tarkoittaa pikakiinnitystä perusjalustan lisäksi. Standardi 1/4" -kierrekiinnitys sopii kameraasi. Jalustaksi niin tukeva kuin vaan lompakko sietää.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi http://www.verkkokauppa.com/fi/product/8674/cftkq/Slik-Sprint-Pro-II-GM-gun-metallic-harmaa-kolmijalka http://www.verkkokauppa.com/fi/product/18824/cvdnm/Vanguard-Alta-264AO toimiskohan kumpi paremmin näin aloittelijalla?
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Noista kahdesta Slikki on enempi ehkä "matkajalusta" lue: kevyempi kantaa, menee pienempään tilaan kasattuna, ja on siis toisaalta juuri sen verran huterampi.. Vanguardi on taas 2x painavampi ja siis tukevampi ( ja myös korkeampi, yleensä hyvä asia kuvauksen kannalta.. ei tarvi nostaa keskiputkea välttämättä: lisää "huteruutta" ) Toisaalta itse olen huomannut samantyyppiset jalustat omistaessani, että sitä kevyempää tulee ehkä helpommin otettua mukaan... Näillä amatöörivehkeillä ( lähinnä hinta / paino, ei niinkään kuvanlaatu ), niinkun sun D5100 ja mun D80 ja D90 nuokin jalustat kyllä asiansa ajaa - sitten jos runkoon on ruuvattuna jotain tuhansien eurojen "isoa" optiikkaa, jotka tuppaa jo painamaan, niin kannattaa noihin jalustanhankintabudjetteihinkin soveltaa varmaan jotain x3 - x5 kerrointa
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi ...tai päinvastoin; painava kameracombo kun saattaa jopa vakauttaa sen muuten tuulessa huojuvan himmelin ;-)
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Olette varmasti jo tietoisia siitä, että jalustojen kiertojäykkyyksillä on isoja eroja, ja väittäisin että niissä se suurin ero syntyykin. Filmi/video jalustoille tuo kiertojäykkyys on vielä tärkeämpää kuin still kuvauksissa, koska joudutaan panoroimaan. Silti väittäisin, että hyvin tehdyn jalustan suurin ongelma on myös still kuvauksissa kiertojäykkyys. Hyvänkin still jalustan kiertojäykkyys voi olla huono, kaikki nivelet on stabiileja jne, mutta jalkojen oma kiertojäykkyys on huono, koska halkaisijat on liian pieniä ja nivelen leveys liian pieni (nivel millä jalat liittyy kolmiorunkoon). Tähän kun liitetään jokaiseen kolmiojalkaan tuki keskiputkeen, niin lopputulos on melkoisen jäykkä joka suuntaan. On yllättävä tunne kokeilla kunnon filmi/videojalustaa, sen jämäkkyys suhteessa painoon on ilmeinen, ongelmana on tietysti jalkojen leveys yläosastaan, eli jokainen jalka on oma jäykkä kolmionsa jonka yläosa on melkoisen leveä. Nyt tulenne siihen mihin itse tähtään, eli painon ja jäykkyyden suhteeseen. Kolmen kolmiomaisen jalan yhdistäminen kameranpitimeen on selkeästi kevyin ratkaisu jos halutaa kevyt mutta tukeva jalusta, koko on pienimmillään isohko, mutta tukevuus painoa parempi. Nyt sitten vastustavia mielipiteitä odotellen;-))
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Ostin äskettäin tämmöisen http://www.telefoto.fi/tuote/73/602/benro-tarnsformer-travel-angel-c2682t-jalusta-b1-kuulapaa-c2682tb1 Tuon päällä pysyy parin kilon kamerasysteemi (D700 normizoomilla) sen verran hyvin, että ei pelota. D5100:lle saattaisi välttää vähän pienempikin malli. Ihan keijukainen tämä ei ole, mutta viikkaantuu sen verran pieneen kokoon, ettei "luonnehdinta "matkajalusta" ole aivan tuulesta temmattu. Jalustasta saa myös monopodin. Vanha Manfrotto lähtee varmaan myyntiin. Se oli ihan ok jalustana, mutta kuljeteltavuus aika heikkoa. Ja kotiin jätetystä jalustasta harvoin on iloa :-(
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi markku55, mitä mieltä olet Benbo/Unilock -tyyppisestä ratkaisusta kiertojäykkyyden suhteen?
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Tuon Bendon rakennetta en tunne lainkaan, saatikka että olisin sellaista kokeillut, eli en sano mitään. Kuitenkin jo tekniikan ja lujuuden lait tunteva voinee noista asioista sanoa aika paljon jos vaan näkee konstruktion kokonaisuudessaan. Kokeilemalla onkin jo selkeästi paremmat mahikset määritellä jalustan kyvyt vähentää erisuuntaisia liikeitä ja näin arvioida jalustan laatua.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Minulla on sekä Gitzon "perinteisellä" jalkojen kiinnitystavalla oleva Gilux Sport että Uni-loc:n System 1700, jossa on ns. "bent bolt" -rakenne. Mutta en osaa niiden kiertojäykkyyden eroja arvioida, edes käyttökokemusten perusteella. Indikoiko tämä sittä ettei kummastakaan kiertojäykkyyttä puutu? Videoita en ole niillä kuvannut. http://www.uniloctripod.com/images/UNI-LOC%20Tilt%20Bracket.jpg
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Itse ostin lähiaikoina uuden, kovinkin näppärän Manfroton kuulapään pikakiinnitykseltä lähi-Anttilasta huokeaan ~80€ hintaan. Riittänee varmasti digillä kuvailuun ellei mitään ihan mielettömiä polttovälejä käytä. Menee tosi näppärään kokoiseen pakettiin eikä ainakaan mielestäni paina mitään, ja pysyy pystyssä tukevasti.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Jos jalustaan saa keskiputkeen tai sen tukiin kiinnitettyä vaikka pussillisen hiekkaa, niin silä vaimentaa kummasti värinöitä kun kaikki välykset asettuu "toiseen laitaan" ja kokonaisuuden massahitaus voimistuu. 2-4kg lisäpaino tekee jo ihmeitä ja rimpulastakin tulee kohtuu toimiva jalusta.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Harvoin tarvitsee jalustaa, mutta taas lauantaina tuli todettua että 20-vuotias Manfrotto 055 ei ole tarpeeksi tukeva. Tarvittis uuden....mutkun niin harvakseltaan tarvitsee.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Tuo Markun mainitsema kiertojäykkyys on ihan oikea ongelma näiden kuluttatason videopäiden kanssa. Jälkimmäisissä on lepokitkaa sen verran, että jalustat eivät pysy ilman lisäpainoja kunnolla paikallaan. Hyvä pointti Markulta.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Riippuu tietenkin kovasti siitä miten pitkä objektiivi on käytössä. Jos kamerassa on lyhyt laajis-prime, ja massat siten keskittyneitä kamerapään pystyakselille, niin ei kiertojäykkyys siloin voi olla iso asia. En ole kylläkään koskaan surrut jalustoissa kiertojäykkyyttä. Kyllä ne minulla paljon perinteisimmillä tavoilla ovat heiluneet, joskaan eivät nyt sentään aivan kaatuneet
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Jos on tyyni sää ja käytät aika/lanka/radiolaukaisinta, niin kiertojäykkyydellä ei todellakaan ole kauheasti merkitystä, ei loppujen lopuksi millään jäykkyydellä kunhan annetaan jalustan kameroineen "rauhoittua". Monet kuitenkin kuvaavat jalustalta ns. molemmin käsin, eli kuvaaja itse aiheuttaa kameran liikkumisen ja siinä nimenomaan kiertojäykkyys on tärkeää. Kuvitelkaa kuvaavanne jalustalla joka on täysin jäykkä, mutta sen päällä on kamera herkästi pyörivällä alustalla joka ei salli muuta kuin kiertoliikkeen, ei onnistu terävän kuva ottaminen helposti - kiertojäykkyyttä siis tarvitaan, elävässä elämässä ei ole olemassa VAIN pystysuuntaista liikettä, liikettä on enemmän tai vähemmän joka suuntaan. Koska video/filmijalustat joutuvat vielä suuremmalle kiertorasitukselle, ihan riippuen videopään laadusta, on nämä jalustat usein tehty kolmella kolmiojalalla ja vielä tuettu keskiputkeen. Nykyaikaisissa jalustoissa on menty, ainakin edullisimmissa, kätevyyden ehdoilla, eli käytetään suorakaiteisia ja jopa avonaisia profiileja jaloissa joiden kiertojäykkyys itsenäisenä jalkana on jo heikko, ja kun niitä sitten kiinnitetään rimpuloilla nivelillä toisiinsa ja lukitaan vielä pikalukituksilla joiden kiristäminen on mahdotonta, niin ei voi odottaa että ne toimisivat hyvin.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Ei varmaan jos jollain pokkarilla kuvailee, keskikoon peilikameralla alkaa peilin läpsähdys heiluttelemaan heiveröisempiä jalustoja. [QUOTE> [/QUOTE] Kuulapäissä tuppaa olemaan erillinen liike pystyakselin ympäri, jos kääntelen kameraa jalustalla kuvatess niin eipä tuota tule yleensä kiristeltyä kuvaa otettaessa, kummasti tuntuu tärinätöntä tulevan. Markulla on kamerassa joku neliömetrin softbox keräämässä tuulta, vai nojaatko siihen kun kiertojäykkyys tuntuu olevan ongelma? EDIT: Laitapa kamera jalustalle kuvaamaan videota jollain pitkällä telelinssillä niin nähdään miten se heiluu tuulessa itsekseen
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Pitkällä valotuksella jotain pistemäistä valolähdettä kohti on ollut ihan hyvä perinnetapa myös.
Vs: Mikä olisi hyvä tripodi tai monopodi Ajatteleppa asiaa ääriarvotehtävänä, täysin tyynessä tuulella ei ole mitään merkitystä, kovassa myrskyssä kai myönnät, että sillä on. Entäpä sillä välillä, ei kai se tuuli ala yhtäkkiä vaikuttamaan vasta kun tuulee yli 20m/s, ei, vaan sen merkitys lisääntyy koko ajan tuulen voimistuessa. Millä sitten on merkitystä, no kaikki on suhteellista, itse kukin vetää rajan oman maun ja vakaumuksensa mukaan, mutta merkitystä sillä aina on, ja sitä enemmän mitä enemmän tuulee ja sitä enemmän mitä huterampi jalusta on käytössä. Jos sinulla tulee tärinätöntä kuvaa kun panoroit vapaasti kiertyvällä kuulapäällä, niin olet sen verran vakaa kaveri, että et kolmijalkaa taida tarvitakaan, monopodi olisi ihan riittävä ja saisit vapausasteita kuvan sommittelluun mukavasti lisää.