Vs: Polkupyörien kuvaaminen Jos pyörä roikkuu kuvatessa ylösalaisin niin voi näyttää melko vinkeältä kun ketjut lopullisessa kuvassa roikkuu väärään suuntaan. Harvemmin ne niin tiukalla on ettei yhtään näkyisi roikkuvan.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Olet oikeassa. Yht'äkkiseltään tulisi mieleen, että laita taivutettu hitsauslanka rattaalta rattaalle, niin voit taivutella mieleisesi ketjulinjan...
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Mä kyllä luulen, että pistän ton kuvauspaikan sinne kapeampaan eteläpäähän ja kohteet saa lepäillä ihan lattialla. Toi ketjujuttu nyt oli se lopullinen niitti, no ainakin nurinpäin kuvaamiseen, ripustus sinänsä voisi edelleen olla harkinnassa, ainakin osassa tuotteita. Jos värilämpötila on oikea myös valoissa, niin luonnonvalo ei haittaa jos se ei ole suoraa auringonvaloa, ja eteläpäässä luonnonvalon suuntakin on oikea.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Älä pistä. Toinen pääty on tilavampi ja taustan tasainen valaiseminen vaatii tilaa sivusuunnassa. Valaisemiseen päädyt kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, kunhan olet ensin vääntänyt sutta ja sekundaa sekavaloissa. Vaikka päivänvalo ja keinovalo olisivatkin värilämpötilaltaan samoja, loisteputkien väri viiraa vihreään. Oikean reunan kun korjaat neutraaliksi, vasen on magenta. Saahan sitä korjattua photarin gradienteilla, mutta vanha kunnon sääntö pätee myös digihommissa: Mahdollisimman valmista jo kuvausvaiheessa. Fillarin metallipinnat heijastavat ympäristönsä väriä. Mitä enemmän eroja on, sitä kirjavampi on lopputulos.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Roikkuvat toki, mutta aika vähän elleivät ihan älyttömän löysällä ole ja väitän että kovin helposti tuota ei huomaa, jos pyörä on muuten valaistu niin ettei valo näytä tulevan väärästä suunnasta. Kuten erilaisista vinkeistä on jo selvinnytkin, nämä kuvausratkaisut ovat aina jonkinlaisia kompromisseja ja niistä pitää vaan valita tilanteeseen sopiva. Edellisen vastauksen neuvo on kuitenkin se olennaisin; jotta sekavalosta päästään eroon, on järkevintä alusta pitäen valaista pyörä hallitusti ja siihen menee joka tapauksessa x määrä rahaa, vaivannäöstä puhumattakaan.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen X-määrä rahaa onkin juuri se hankalin osio, eli rahoista päättävät tahot ei haluaisi investoida mitään kuvaamiseen mikä ei riitä kauppias/kuluttajaesitetasoon. Kuvaukset mitä olen tehtaalla tehnyt, ovat menneet nopeasti tehtyihin väliaikaisiin esiteisiin, kuten messuja tai vastaavia varten. Kamerana olen käyttäny omaa A700 runkoa ja 50mm objektiivia (siis 75mm kinokoossa). Eläkkeeseen on vielä 1,5v aikaa, eli ongelmat loppuu siihen, mutta jatkuvuuden kannalta olisi hyvä saada vakioitua tuo kuvaustilanne. Voisin kuvitella, että 1000€ menisi vielä kohtuu helposti läpi varsinkin jos kuvan laatu paranisi nylyisestä ja osa kuvista kelpaisi jopa esitteisiin.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Jos pyörät voi nostaa ilmaan niin silloinhan ikkunan edessä kuvaaminen olisi yksi vaihtoehto. Riittääkö tila näin päin? Taustalle valoa läpäisevä valkoinen kangas. Näin taustan saisi valaistua. Pyörän valaisu edestä olisi sitten helppoa. Ainoa ongelma tässä saattaa olla taustan värin muuttuminen. Tosin en tiedä haittaako se jos taustan polttaa puhki jo kuvatessa.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Tausta saa mennä puhki jo kuvatessa. Voimakkaasti valaistu tausta saattaa tietysti aiheuttaa objektiivissa sisäisiä heijastumia kuten vastavalotilanteessakin. Läpivalaistu taustakangas poistaisi hienosti varjot, mikä taas helpottaisi kuvankäsittelyä.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Antaisikohan tämä video ajatuksia : Löydetty strobisti blogin etusivulta : http://strobist.blogspot.fi/2012/11/why-is-this-pepper-smoking.html
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Taustaa ei saa polttaa liikaa puhki. 1 aukko on sopiva määrä. Sillon tausta on valkoinen mutta se ei vaikuta vielä kohteeseen, niin että sen reunat palaisivat. Kokeilemalla sekin selviää, niin että valoa ei anna liikaa. Laitoin linkin yhteen omaan kuvaan, jonka tein tällä periaatteella: Itse tehty Beauty Dish. Kuten kuvasta näkyy niin BD oli melko lähellä taustakangasta. Se turmeli hieman kuvaa, niin että ääriviivat hukkuivat vasemmassa alakumassa lähes taustaan. Kohde ei saisikaan olla lian lähellä taustaa juuri tästä syystä. Kokeilemalla sekin selviää. Annoin edestä valoa softboxiin upotetulla salamalla ja toisesta reunasta annoin hieman valoa pelkällä salamalla. Kuvassa on havaittavissa pienen huoneen ongelma, kun tilaa ei ole riittävästi. aminofin videolinkeistä selvisi idea ihan konkreettisesti.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Tausta kannattaa myös rajata vain juuri niin laajaksi kuin mitä kuva-ala vaatii, kaikki sen ulkopuolelta tuleva vastavalo on turhaa. Polkupyörä on taustan puhkipolttamisen kannalta kovin epäkiitollinen kohde, siinä kun varsinaisen aiheen pinta-ala on muutenkin pieni ja siitäkin vähästä suuri osa on pyöreää, taustaa heijastavaa rajapintaa (runkoputket, pinnat, jne...), joka häivyttää ääriviivat. Lisäksi laajan taustapinnan kirkkaus syö kuvan kontrastia, vaikka käytössä olisi laadukaskin optiikka, eli siinäkin suhteessa olisi hyvä jos taustaan voisi jättää reilusti sävyä. Jossain vaiheessa alkaa sitten pohtia, onko kuvaamiseen ja käsittelyyn uhrattu työmäärä enää suhteessa lopputulokseen, kun kunnolla syvättyihin esitetason kuviin ei kuitenkaan olisi enää pitkä matka.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Mites tämä on lähteny rullaamaan ? Ens viikolla tarvis taas kuvailla muutama pyörä ja aiempien kokemuksien mukaan olen tässä tullut siihen tulokseen että kolme salamaa on maksimi mitä tarvii ja yhdelläkin pärjää hyvin jos käyttää mustaa taustaa...
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Meikäläisen kiireet on olleet sen verran kovat, että näihin aiheisiin ei ole tarvinnut palata toistaiseksi. Jos haluat olla avuksi, niin kerroppa miten missä ja millä välineillä kuvaat pyöriä, ehkäpä konkreettisemman esityksen myötä saisin asiaa vietyä eteenpäin.
Vs: Polkupyörien kuvaaminen Tämän esim kuvasin kolmella softboxilla kaksi taustaan ja yksi pyörään http://www.suomenurheilupyora.fi/show_image.php?image=%2Fuploaded%2Fproduct_images%2F867d21543bfdadcb80aecb28733a106c%2FBiabchi1.jpg Itse suuntailen boxit kohdilleen lightroomin avulla ja katselen kiillot että ovat siedettävät, näissä hommissa vaan ei ole juuri aikaa hienosäätöön ja hifistelyyn kun tuonakin päivänä kuvattiin noin 10 pyörää... Sitä en sitten tiedä onko kuvat hyviä mutta kyllä ne nyt asiansa ajaa. Niin ja siimoilla roikku katossa ja tilaa meni noin 3x4m