Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Polkupyörien kuvaaminen

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana markku55, 18 Marraskuu 2012.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Näin on aiemmin keskusteltu:
    markku55 sanoi:
    Siis ymmärsinkö oikein dlite setti kahdella 200sella kaikkine romppeineen vain 499€?
    Meillä pitää aina aika-asoin kuvata duunissa polkupyöriä ja väritasapaino on melkein mahdoton hallita sekavalossa jossa on mukana luonnonvaloa ja putkia sekä hehkua.
    Jos taas tyytyy vain luonnonvaloon, se tulee sivulta, eli pyörä on epätasaisesti valaistu.
    Ajatus olisi tehdä jonkin näköinen pikastudio, eli näyttelytilan päätyyn nopeasti pystytettävissä oleva kuvauspaikka (esitekuvia emme tulee ottamaan, ei ainakaan tässä vaiheessa). Taustana on valkoinen lasikuitutapetti, ja se on kuulemma kuvankäsittelijöille ok, jalkalistan ja lattian päälle voisi vetää valkoisen puhdistettavan muovilevyn (kartonki olisi melkoista kulutustavaraa, renkaista kun tuppaa aina jäämään jälkiä ja aina ei muista ottaa kenkiäkään jalasta)
    Tarve jota emme ole vielä ratkaisseet on tasainen tasalämpöinen valo, riittääkö yksi valo pyörään ja yksi taustaan, vai tarvitaanko kaksi valoa pyörään, vai onko haaveet saada halvalla pyörästudio toivoton?


    hsm vastasi:
    Ei siihen oikein kaksi valoa riitä.
    Eteen suuri tasovalo suunnattuna keskeltä ylhäältä 45 asteen kulmassa fillariin. Taustaan valot molemmin puolin. Ei taustaa muuten saa tasaisesti valaistua. Pehmennyksen voi hoitaa styrox-kulmilla, joilla samalla rajataan valon valuminen fillariin. Taustaksi valkoinen taustakartonki, joka kaartuu lattialle asetetun valkoisen levyn alle. Levy voi olla valkoiseksi maalattu kovalevy, akryyli tai mikä tahansa tarkoitukseen sopiva.
    Siinä jonkinlainen, todennäköisesti toimiva resepti. Hienosäätö kokeilemalla.

    markku55 jatkaa:
    Polkupyörä on sikäli hankala, että se on kuin luuranko jonka läpi/ohi suurin osa etuvalosta menee ja muodostaa siis varjoja taustaan.
    Tässä tapauksessa etäisyys plkupyörän ja taustan välillä ei voi oikein olla kuin 1-maks 2m. Useimmat kuvani nykyään olen ottanut jopa niin, että ohjain nojaa taustaan, silloin ei tarvitse siirtää hurjasti pyöriä kuvausalueen tieltä.
    Tausta ollaan saatu poistettua sitenkin, että sen annetaan mennä puhki tai lähes puhki ja tummentamalla sitten runko takaisin kohtuu oikean väriseksi.
    No nyt jos jotain investoidaan, niin parempaa laatua pitäisi syntyä helpommin ja säästäen kuvankäsittelyajassa.
    Laitetaan lähtökohdiksi seuraavat rajat:
    Pyörä korkeintaan 2m taustasta, kamera sitten pyörästä n.kolmen metrin päässä (objektiivi 50mm runko A700, 35mm vois olla helpompi, mutta sellaista minulla ei ole), leveyttä ei paljoa yli 3m ole, tai sitten menee jo hankalaksi näyttelytilassa tiheästi sijoitettujen pyörien takia.
    Tuohon tilanteeseen halvat valot jolla raakakuvasta tulee sen verran hyvä, ettei kauheasti tarvittaisi kuvankäsittelyä.
    Onko ehdotuksia?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Ei se valojen määrä ja tilojen suuruus ole olennaista vaan käyttö.  Valoa kuljetetaan taustan edessä polkupyörän takana valaisten tausta sopivan kirkkaaksi ja varjottomaksi, vaikka puhki.  Mustissa vaatteissa.  Toisella valotuksella valaistaan itse pyörä. Kuulemma kahdella eri valotuksella (vs. kaksoisvalotus) saadaan hyvä lopputulos kun kuvat yhdistetään photarissa yhteen ja voidaan korostaa sopivasti ääriviivoja.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Nämä ovat jos ymmärsin valoja, eikä salamia?
    Käytimme aikoinaan filmiaikana punapäitä, eli 300 - 500W halogeeniputkia ja päivänvalosuodattimia, ongelmana oli hurja lämpö.
    On nuo valot kai vielä tallella, mutta sen hikoilemisen ja näppien polttamisen takia en niistä ole kovin innostunut.
    No, nykyiset valot on kai selkeästi kylmempiä ja niiden avulla on tietysti helpompi sovitella valot niin, että varjot ei häiritse, salamilla joutunee pläjäyttelemään useammin löytääkseen oikeat valaistuskulmat jne.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Salamoissakin on usein halogeenit ohjausvaloina.

    Jatkuvat valolähteet ovat kehittyneet sen verran että niihin kannattaa tutustua.  Kalliimpi on esim. HID valaisin (monimetallipurkauslamppu)
     
  5. valotus

    valotus Member

    62
    1
    6
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Tuossa kannattaisi satsata ensisijaisesti fillarin hyvään valoon, eli aiemmin mainittu iso tasovalo päältä/yläetuviistosta on oikeastaan ainoa keino saada runkoon nätit kiillot. Jos jätetään laskuista kaikki hinnaltaan vähintään nelinumeroiset valmiit tasovaloratkaisut, niin yksinkertaisimmillaan tämä on kattoon ripustettava tasopinta, joka valaistaan joko alhaalta heijastavana, tai sitten yläpuolelta läpiammuttavana. Jos kuvaustilan katto sattuisi olemaan tuurilla sopivan matalalla ja tasaisen valkoinen, niin siinähän se olisi jo valmiina. Sivuille vielä pari styroksia heijastimiksi.

    Jos taustasta halutaan jo valmiiksi valkoinen, niin se on joka tapauksessa valaistava erikseen ja tällöin taustavalojen säätöjen on oltava niin tarkat, että sille saa haettua juuri oikean valoisuuden. Toki fillarin sävyjen kannalta valkoiseen taustaan syvättävä kuva kannattaisi ottaa niin että tausta ei mene kuvattaessa puhki, tällöin se kylläkin pitää irrottaa mekaanisesti taustastaan jälkikäsittelyssä. Tuohon on vuosien varrella kokeiltu kaikenlaista kikkailua ja maskausta, mutta edelleenkin käsisyväys poluttamalla on osoittautunut laadullisesti parhaimmaksi vaihtoehdoksi.

    Käytännön työn kannalta vaivattomin ratkaisu ovat studiosalamat; pari pienempää taustaan ja yksi tehokkaampi pyörää valaisevaan tasoon. Nämä ovat kuitenkin loppupeleissä säädettävyydeltään ja teholtaan omaa luokkaansa kaikenlaisiin päivänvalovirityksiin ja monivalotuskikkailuun verrattuna. Kuvausolosuhteet ovat kuitenkin ymmärtääkseni aikalailla vakiot, joten kun valot kerran hakee kohdalleen ja laittaa kaiken muistiin, niin hirveästi ei sen jälkeen enää virittelyä tarvita.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    En pitäisi tuota itsestään selvänä (vaivattomuus, säädettävyys, vakioitavuus) verraten valolla maalaamiseen sopivan suurehkolla valaisimella.  Riittävä vakioitavuus voisi olla myös lopputuloksen kannalta parempi kuin täysin vakioitu. Ja mahdollisuus on helpolla vähän suurempiinkin variaatioihin "tuosta vaan lennosta".

    Lisäsin myöhemmin edelle maininnan mustista vaatteista ulkopuolelta saamani kommentin takia, vaikken sen merkityksestä taustan maalaamisen osalta olekaan lainkaan varma. (?)
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Tässä kuva paikasta johon studio pitäisi voida rakentaa helposti ja poistaa taas kuvausten jälkeen.
    Päällä kaikki valot ja ikkunat peittämättä (harvinaista, että aurinkokin paistaa). Tuo päätyseinän keskiosa olisi sitä taustaa.
     
  8. valotus

    valotus Member

    62
    1
    6
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Näyttää ihan asialliselta paikalta kunhan saa vain raivattua syvyyssuunnassa niin paljon tilaa että taustan saa valaistua tasaisesti ja myöskin kuvausetäisyyttä tarpeeksi. Ikkunoihin sen verran kaihdinta tai verhoa että saa suoran auringonvalon blokattua pois, normaali päivänvalo ei salamakuvauksessa haittaa.

    Kuvausalusta paskaantuu joka tapauksessa, sen kannalta on ihan oma valinta käyttääkö kartonkia jota joutuu aika ajoin uusimaan, vai tekeeko alustan jostain kovasta ja helpommin puhdistettavasta materiaalista. Taustan pitää joka tapauksessa ulottua pyörän etupuolellekin, jotta myös lattiasta tulevat kiillot ovat siistit. Kartongissa on etuna tasaisuus, mattapintaisuus ja saumattomuus, fillarien kanssa normaali 2,7 metrinen taustafondi toimii vielä noilla etäisyyksillä leveytensä puolesta. Ripustimet seinään niin siellä se säilyy odottamassa käyttöä. Siististi kun toimii, niin siinä kuitenkin kuvaa kerralla useamman kymmentä pyörää ennen kuin puhdasta taustaa on pakko ottaa rullasta lisää.

    Edellä mainitun mukaiseen päävaloon kuitenkin satsaisin, siinä kun saa kohtuullisella vaivannäöllä lopputuloksesta huomattavasti paremman kuin millään muulla edullisella valaisuratkaisulla. Eli kokoluokkaa 1,5x2,5 metriä oleva kehikko alumiiniprofiilista ja siihen pingoitettuna sopiva kangas. Isoja tasovaloja valmistava Bacht käyttää kankaana valkoista 200g/m2 Trevira CS:ää jonka voi valaista läpi tai heijastavana. Kehikko ripustetaan kattoon ja narut viedään rissojen kautta seinälle köysilukkoihin, niin siinä meillä onkin olosuhteisiin nähden täydellinen tasovalo.

    Tässä kohden lisäät keitokseen enää vain ne valolähteet...
     
  9. hsm

    hsm Member

    852
    0
    16
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Mustissa vaatteissa sen takia, että kuva-alalla mahdollisesti liikkuva valaisija ei aiheuttaisi haamukuvia. Samoin pitää kuvauspaikan olla pimeä ja mieluiten musta eikä esim. ikkunoissa saa olla valovuotoja.
    Koska suljin on auki koko maalailun ajan, kaiken ylimääräisen valon vaikutus on odottamattoman suuri. Sulkimen pitkä aukioloaika tuo myös kuumat pikselit hyvin esiin.
    Myös valaisun koreografian suunnittelu ja kokeilu vie oman aikansa.
    Valomaalauksella saa todella hienoja kuvia fillareista ja motskareista, mutta mikään läpihuutojuttu se ei ole. En lähtisi yrittämään tuossa tilassa.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    OK! Heijastavien ylimääräisten pintojen merkityksen huomioiminen on toki yleinen oikea neuvo.  (Vaan tuon yksityiskohdan kohdalla, jossa valaisija liikkuu pyörän takana ja maalaa taustan vitivalkoiseksi, mikä on mustan vaatetuksen merkitys?  Siitä valotuksesta kun vielä otetaan kuvaan vain tausta ilman pyörän silhuettia.  Ymmärtääkseni ei minkäänlainen, mutta jos ymmärryksessäni on puutetta toivoisin vielä korjausta.)
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Näin vanhan liiton miehenä ihmettelen tuota valomaalausta. Eikö se nyt ole aika monimutkainen manööveri tuollaisen ison kohteen valaisemiseksi, ellei siitä nyt kuvaa johonkin taidekatalookiin tehdä. Jos normi ilmoituskuvaa tehdään, niin heijastimilla ja epäsuorilla valoilla vaan rohkeasti kaikki paikat auki. Taustan voi sitten syvätä veks Photarissa. Markkuhan on varmaan ihan ihmeissään, jos sille lyö jedi-miekan käteen ilmoituskuvien ottamista varten.
     
  12. hsm

    hsm Member

    852
    0
    16
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    :)

    Alun perin tässä oli kai ideana ottaa kohtalaisia kuvia mahdollisimman yksinkertaisin järjestelyin.

    Kun lattia aivan fillarin takana on taustan hankalin kohta valaista valkoiseksi ja syväys pinnojen ympäriltä kohtalaista näpertämistä, tuli mieleeni, että pyörän voisi nostaa lattiasta irti roikkumaan parilla metallilangalla (jos huonekorkeus riittää). Näin se olisi kokonaan pystysuoraa pintaa vasten. Langat sitten pois kuvankäsittelyssä.

    Edit: Näyttäisi korkeus riittävän. Yksi fillari jo onkin ilmassa takaseinää vasten.
     
  13. valotus

    valotus Member

    62
    1
    6
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Ripustus on oikein toimiva ratkaisu jos lopullista kuvaa ei tarvitse kasata useammasta ruudusta (eli pyörä ei saa liikkua valotusten välillä). "Tasovalonkin" saa silloin rakennettua vielä edullisemmin, kun ripustaa pyörän ylösalaisin ja valaisee lattialle levitetyn valkoisen kartongin tai pari styroxlevyä. Tuosta nurin päin ripustamisesta on vielä sekin hyöty, että fillarit tulevat automaattisesti keskenään samalle tasolle kun ne roikkuvat vanteistaan.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Jyrkästi samaa mieltä edellä kirjoittaneiden kanssa!
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    No voi helkkari, taas meni pitkät kirjoitelmat harakoille:(
    Lyhyesti ripustus nurinpäin on harkinnan arvoinen asia, silloin luonnonvalokin tulisi pyörän edestä kun ketjusuojan puoli on kameraa kohti (pyörän ns. paraatipuoli).
    Ripustus ei vaan onnistu painavilla ja ei varsinkaan isoilla kolmipyöräisillä pyörillä.
    Jos kuvataan lattialla, niin huoneen toinen pääty olisi luonnonvalon tulosuunnan kannalta parempi.
    Toinen pääty on kapeampi, vapaan seinän leveys n.3m.

    Ja sitten vielä se kuvan liittämisyritys, joka äsken meni pieleen vaikka kuvien koko olikin alle 600kb.

    [ylläpito on poistanut liitteen]
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    No olisiko tahto- ja tekniikkakysymys kuitenkin.  Jos vastavaivana on tasovalonomaisen lakanan tms virittely katon puolelle lattian sijaan. 

    Vaan mitä sitä luonnonvaloa funtsii?  Toisaalta toki sitä voi yhdistää sekavaloksi, mutta kun se on muuttuvaista väriltäänkin kuitenkin.  Toki onhan mahdollista kuvata ihan luonnonvalossakin, sopivin helposti siirrettävin ja käänneltävin heijastimin. (Semmooset atraimet tai heinähangot on muuten käteviä styrokseihin.  Vaan myös niveltä ja jalkaakin tarvitaan kätevään säätöön.  Styrokseja saa olla aika monta kun polkupyörä on sen verran suuri kohde.)
     
  17. Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Eipä tuo nyt niin mahdottomalta paikalta vaikuta. Oikeastaan vaan positiivista, että isohko ikkunakin löytyy, mistä saa tarvittaessa "ilmaista" päinvänvaloa. Koska kyseessä on normaali myymälätilan osa, missä tilaa ei yleensä koskaan ole liikaa ja sen tulee näyttää myymälältä, ei moiseen varmaan edes kannattaisi kovin kummoisia studio- tai muita ihmeviritelmiä rakentaa. Saati investoida semmoisiin. Ne pitää kumminkin sitten pystyä purkamaan nopeasti pois sieltä, eikä muitakaan vermeitä aina pysty roudaamaan tieltä pois. Kyseessä kun on kuitenkin myymälä- eikä studiotila.
    Toki siihen voisi erilaiset studiosalamatkin viritellä, jos aikaa, rahaa ja tilaa on riittävästi. Useimmissa normimyymälöissä ei vaan aina näin ole, ja ilmankin kyllä pärjää.

    Eli homman voisi varmaan yrittää ratkaista esim. muutamalla salamajalustalla, edullisella ja/tai pestävällä taustalla, läjällä klamppeja, kokoontaittuvalla skrimmillä, yhdellä tai parilla normaalilla salamalla ja riittävällä määrällä erilaisia heijastimia, varsinkin kun kyseessä on polkupyörän kaltainen tuote. Eipähän menisi rahaakaan niin paljoa, ja romppeet mahtuisivat kuvausten välillä siivouskomeron nurkkaan tmv. pieneen varastotilaan.

    Heijastimien virkaa voisivat hoitaa muutama erikokoinen styroksilevy tai vaikka Bauhausista tmv. löytyvä valkoinen (+toinen puoli mustaksi) ohuempi sisustuslevy yhden (tai useamman) kaupallisen heijastimen (hopea+valkoinen) kanssa, joka mielellään on myös läpikuultava. Skrimmiä tai isohkoa heijastinta voi sitten käyttää tarvittaessa joko auringonvalon pehmennykseen, blokkaukseen, heijastukseen tai sen keinotekoiseen luomiseen salaman avustuksella silloin kun arska on tauolla.
    Yhdellä levyllä voi tarvittaessa blokata kattovalaisimien vaikutuksen ylhäältä, toisella sivulta, jos tarve on, ja muilla apuheijastimilla + valoilla kontrolloidaan kohteen ulkonäköä, ts. annetaan kohteelle eli fillarille jotain mitä heijastaa. Ainakin oletan, että ko. fillareista kuvataan myös yksityiskohtia, eikä oteta pelkkiä "passikuvia". Tarvittaessa joku pikkusalama tai led-valo tausta- ja täytevaloksi, jos tarvetta on.
    Pari kolme edullista salamajalustaa ja riittävä määrä klamppeja (tai vaikka rulla jeesusteippiä) huolehtii siitä, että kädet eivät lopu kesken, jos heijastimia ja/tai salamaa piteleviä assareita ei satu olemaan käytettävissä, eikä taustaa saa teipattua takaseinään. Itse salamalaitteeseen (-siin) voi sitten viritellä erilaisia muokkaimia, tilanteen ja tarpeen mukaan.

    Tai jotain sinne päin. Kuvia katselemallahan se tarve selvinnee, sekä valojen että heijastinpintojen osalta. Kokeile itse ja sävellä oma operetti.

    Kohtahan on varmaan fillaripuolella hiljaisempaa, eli varmaan on aikaa kokeilla ja kehitellä omia sävellyksiä aiheesta. Tai sitten tehdä homma pitemmän partituurin ja lihavamman libreton mukaan. Mikä nyt vaan itsestä passelilta tuntuu.

    Aiemmin melko vastaavassa tilanteessa pyrin itse ottamaan niitä tuotekuvia mahdollisuuksien mukaan myös ulkona, missä tausta oli joko neutraali tai edes jotenkin teemaan sopiva. Vähän vaihtelua kuvitukseen.
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    Näyttelytila on tehtaalla, kyse ei siis ole myymälästä.
    Pitää miettiä noita ehdotuksia ja tehdä hieman laskelmaa, kannattaako investoida, vai onko nykyinen käytäntö rahoittajan mielestä "halvempaa", tarve on kuitenkin aika vähäistä, muutama kerta vuodessa.
    Kiitos neuvoista!
    Ja anteeksi kun en osaa edes oikein pienetää kuvaa:(
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Polkupyörien kuvaaminen

    No nyt oli aikaa harjoitella hetki, ja näyttäisi onnistuneen, eli kuvauspaikan toinen mahdollisuus nyt esillä myös kuvana.