Haluan ottaa lapsista ja aikuisista kokovartalokuvia valkoisella taustalla yritykseni käyttöön. Kokemusta kuvaamisesta ei ole, mutta projektin taustalla on halu oppia valokuvauksesta, joten vaihtoehtona ei ole kuvien tilaaminen ammattikuvaajalta. Olen lukenut artikkeleja studiokuvauksesta valkoisella taustalla ja Gavin:n video oli kanssa avartava: En omista kameraa tai studiotarvikkeita, joten kaikki hankinnat pitää tehdä. Haluan, että kuvista tulee mahdollisimman hyviä, joten kaipaisin vinkkejä laitehankinnoista. Hahmotus siitä mitä tarvitsen: 1) Kamera Olen ajatellut kameraksi käytettyä 1D MARK III Canonia. Monilla käytetyillä on otettu 50.000 laakia. Onko tälläinen käytetty ammattilaiskamera hyvä hankinta? Näkyykö tämän verran kuvatuissa kameroissa jo kameran kuluma? 2) Objektiivi Tarkoituksena on ottaa alkuun vain yhdenlaisia kuvia, eli kokovartalokuvia valkoisella taustalla. Haluan ostaa vain tätä käyttötarkoitusta palvelevan objektiivin/objektiivit. Ehdotuksia otetaan vastaan 3) Studiovalot / Studiosalama Olen lukenut usealta palstalta, että olisi hyvä että kaikki studiovalot ovat keskenään samanlaisia. Mikä olisi hyvä kokoonpano? Valaistus lienee kaikki kaikessa, joten tässä en haluaisi säästää (budjetti 2-3 tuhatta) 4) Valotusmittari 5) Valkoinen taustakangas + teline 6) Jotain muuta?
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla minkäkokoinen on tila, johon studio on tarkoitus pystyttää. min 5 metriä syvyys. ja mitäs mahtanee maksaa ehdottamasi canon käytettynä. ja valotusmittaria et mielestäni tarvitse. digillä pari kuvaa niin se on siinä.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla 5 metriä on aika vähän, jos kokovartalokuvia halutaan. Riittäähän se, mutta 7-8 metriä helpottaa elämää. Valkoinen tausta on valaistava valkoiseksi. Sen osalta ei ole niin noko nuukaa, ovatko salamat samanlaisia kuin muut. Kohdetta valaisevien on tosiaan hyvä olla, jotta ohjausvalot olisivat suhteessa välähdystehoihin - silläkään muuta merkitystä ole kuin se, että silmällä näkee paremmin, mitä tuleman pitää. Edellisen lausuman "digillä pari kuvaa niin se on siinä" totuus tietysti pätee.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla noniin. lisäpohdintoja. ottamatta vielä kantaa canon vai nikon . optiikka. 35 jos tilaa niukasti. 50 jos tilaa enemmän. 50mm aavistuksen halvempi. entä salamat, riittääkö taustan valaisuun 2* 400 Ws salamaa vakio kuupalla. 2 metrinen mies. ja paljonko pitää olla etäisyyttä, että leviää tarpeeksi. en ole koskaan 2 metrisestä miehestä ottanut kokovartalokuvaa 400 Ws elinchrom studiosalama 249 digitarvikkeesta. 3* tuo niin menee 747.+ posti ja radiot mukana. sitten vielä tausta. mitä maksaa kiinteästi asennettu kartonkiteline. liikulteltava olisi sen 250,- + kartonki.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Seinäpitimet noin 50 pari, rullan päät about 100 egeä pari. Koottava vie metrin sitä tilaa. 2x400 J riittää vaikka mihin. Helpointa on elää, jos mallista taustaan on noin 3 m, ja samanverran sitten mallista kameraan. 35 mm lienee hyvä optiikka kroppirunkoon, jos kaksimetrisiä korstoja kuvataan.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Noniin. jokohan tuota jonkinlaista pakettia. Taustakangas: seinäpitimet 50,- rullan päät 100,- 2,75m leveä valkoinen rahteineen 100,- Valot: 3*Elinchrom D-lite it 3*400 Ws 770,- (kuupat mukana) + Elinchrom softbox tms. Kamera: Nikon D700 1300,- objektiivi 50/1.8G AF-S 200,- summaksi tulee: + 1 softbox enää kysymys - paljonko sitä tilaa oli?
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla No siinähän olis asiallinen setti kerrassaan. Melkein täysin sama kuin itselläni, studiovalojen osalta Mulla on omassa studiossa tilaa 8x5,5 metriä ja korkeutta 2,70. Kuvaan kuitenkin suurimmaksi osaksi vain 4x5 metrin alueella ongelmitta. 50mm objektiivi on just sopiva, sillä saa jo kokovartalokuviakin otettua.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Kiitos paljon vastauksista! Studiotilaa ei vielä ole, mutta olen hahmottanut tilantarpeeksi n. 7x4m ja korkeudeksi minimissään 2,5 metriä. Digitarvikkeen sivulla, sanotaan että 200w/400w setti toimisi paremmin: "Kokemuksesta tiedämme että kuvaajilla D-lite 4 salaman liian suuri minimiteho on paljon yleisempi ongelma kuin se että D-lite 2 salamassa loppuisi teho kesken. Liian suurta minimitehoa on hankala kompensoida. Salamaa voidaan vielä kauemmaksi, mutta tällöin softboxin pinta-ala suhteessa etäisyyteen laskee eli softbox piirtää varjot terävämmin. Jos taas salaman teho loppuu kesken niin se on pienempi ongelma. Uudet DSLR-kamerat ovat niin hyviä että voit nostaa herkkyyttä ISO 100 -> 200 tai jopa iso 400 asti ilman kohinaa. Herkkyyden nosto yhdellä pykälällä vastaa samaa kuin jos salamateho tuplattaisiin. Näiden seikkojen vuoksi pääasiassa suosittelemme D-lite 2/2 tai 2/4 settiä." (Elinchrom D-Lite RX To Go Set, Sateenvarjot - Digitarvike.fi). Jos ostan kolmen salaman setin, niin käytänkö kaksi salamaa taustan valaisuun ja yhden kohteen valaisuun? Jos taustalla käytetään 2 x 400ws salamoja, niin riittäisikö kohdetta valaisemaan 200ws salama, jolloin valotehoa pystyisi paremmin säätämään? Ainakin tuolla Gavinin videolla nimenomaan opastettiin, että taustan tulisi olla kirkkaampi. Mitä mieltä muuten olette noista 50.000 laakia ammutuista 1d kameroista, onko niillä vielä elinikää jäljellä
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Itse ainakin tykkään kun saa laitta silmämääräisesti valot kohdilleen kun salamat on synkassa. Usein tulee valaistua valokiilan reunalla ja silloin on todella hyötyä siitä että salama valaisee niinkuin ohjausvalo näyttää. En suostuisi studiossa kuvaamaan millään sekasikiövalaistuksella. Salamatehoja on helppo vähentää ND-kalvolla joita voi ripustella tarvittaessa tasovalojen, sateenvarjojen ja hunajakennojen eteen, iso beauty dish on hankalin tapaus. Itse kuvasin yli 10 vuotta Elinkan EL 500:lla jossa on ruhtinaallinen 2 aukon tehonsäätö, LEE:n kalvot tuli tutuiksi Nyt käytän tärkeimpinä salamoina Elinkan RX 300:a joissa on laajin tehonsäätö Elinkan kompakteissa ja vielä pienempi minimiteho kuin D-Lite 2:ssa. Aika usein täytyy pistää tehot tappiin, mutta tarvittaessa EL 500:t tulee apuun. EL 500:n ohjausvalot oon synkannut sinitarralla RX:en rinnalle.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Vähän ot: Tuli tässä mieleen, että jos jollain kameralaukkulaisella on ihan ammattitason studio. Niin olisko mitään mahdollisuutta päästä ihmettelemään paikanpäälle miten homma "oikeassa" studiossa toimii. Oppisi itsekkin lisää studiokuvauksesta.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Mä suosittelen noita dlitejä. Ostin juuri tuon 200/200/400 ws digitarvikkeelta. Tehot riittää enemmän kuin hyvin ja toimintavarmuuskin on hyvää luokkaa. Olen kuvannut niillä 15 jääkiekkojoukkuetta kylmässä jäähallissa ja monta muutakin kuvausta. Eivät ole tehot loppuneet kesken. Noissa uusissa elincoissa (ainakin dlitessä) on kiva, kun vaikka on eri tehoiset salamat, niin sama teholuku antaa saman valotehon eri wattisekuntisissa salamoissa. Näihin olen käyttänyt lisänä ranger quadra settiä, joita pienen tehonsa ansioista on hyvä käyttää esim. irroitus tai hiusvalona. Joten hommaa se 3 dliten setti ja sitten myöhemmin voit ostaa vaikka käytettynä 2 kpl lisää, ovat hinta/laatusuhteeltaan erinomaisia. Ja kevyitä, sitä arvostan itse, kun ei ole vakiostudiotilaa. T Jukka
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Meillä on kimppastudio Tikkurilassa, Silkkitehtaalla. Tervetuloa, ammattistudio se ei ole, mutta hyvin varustettu harrastajille. Tarvittaessa 12-15 välähdyspäätä erilaisilla valonmuokkaimilla.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Meiltä löytyy studio Turusta ja paikanpäälle voi tulla tutustumaan ihan vapaasti. Meillä välkkyinä on Elinchromin 2 x RX600 ja 2 x RX300 ja tarvittaessa studion saa vuokralle.
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Ja meillä Nokialla kimppastudio myös. Tutustumaan ja ihmettelemään saa tulla. Vuokrastudio emme ole, mutta kaveria aina jelpitään jos tarvis tulee. Avajaisten yhteydessä joku vuosi sitten kutsuimme tällä foorumilla ja dc:netissä paikkakuntalaisia tutustumaan tiloihin. Silloin avajaisissa poikkesikin mukavasti väkeä. Olisiko porukoilla nyt kiinnostusta tulla viettämään vaikka iltaa ja ihmettelemään keinovalon ihmeellistä maailmaa? Mitään kurssia en lähde vetämään, mutta pelejä, vehkeitä ja perusasioita voin näyttää. Jos löytyy joku innokas joka haluaa oikein kurssia vetää, niin saa ilmoittautua. Laittakaa meilä jos innostaa, jos jokunenkin innostuu laitetaan asia näkyvämmälle paikalle. <EMAIL email="kaitsu@studiootti.fi"]kaitsu@studiootti.fi</EMAIL>
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Siis ymmärsinkö oikein dlite setti kahdella 200sella kaikkine romppeineen vain 499€? Meillä pitää aina aika-asoin kuvata duunissa polkupyöriä ja väritasapaino on melkein mahdoton hallita sekavalossa jossa on mukana luonnonvaloa ja putkia sekä hehkua. Jos taas tyytyy vain luonnonvaloon, se tulee sivulta, eli pyörä on epätasaisesti valaistu. Ajatus olisi tehdä jonkin näköinen pikastudio, eli näyttelytilan päätyyn nopeasti pystytettävissä oleva kuvauspaikka (esitekuvia emme tulee ottamaan, ei ainakaan tässä vaiheessa). Taustana on valkoinen lasikuitutapetti, ja se on kuulemma kuvankäsittelijöille ok, jalkalistan ja lattian päälle voisi vetää valkoisen puhdistettavan muovilevyn (kartonki olisi melkoista kulutustavaraa, renkaista kun tuppaa aina jäämään jälkiä ja aina ei muista ottaa kenkiäkään jalasta) Tarve jota emme ole vielä ratkaisseet on tasainen tasalämpöinen valo, riittääkö yksi valo pyörään ja yksi taustaan, vai tarvitaanko kaksi valoa pyörään, vai onko haaveet saada halvalla pyörästudio toivoton?
Vs: Studiokuvat valkoisella taustalla Ei siihen oikein kaksi valoa riitä. Eteen suuri tasovalo suunnattuna keskeltä ylhäältä 45 asteen kulmassa fillariin. Taustaan valot molemmin puolin. Ei taustaa muuten saa tasaisesti valaistua. Pehmennyksen voi hoitaa styrox-kulmilla, joilla samalla rajataan valon valuminen fillariin. Taustaksi valkoinen taustakartonki, joka kaartuu lattialle asetetun valkoisen levyn alle. Levy voi olla valkoiseksi maalattu kovalevy, akryyli tai mikä tahansa tarkoitukseen sopiva. Siinä jonkinlainen, todennäköisesti toimiva resepti. Hienosäätö kokeilemalla.