Onkos kellään vinkata paikkaa Suomesta, josta saisi Olympus 35 RC:lle paristoa. Weinin PX625 ainakin on korvaava, mutta kaikki vinkit otetaan vastaan. Nyt joutu virittelemään kuulokojepariston tuohon, että pääsi tulille laittamaan. Ja samaan hengenvetoon kysyn, notta missä noita kannattaisi sitten kehitellä kun rulla tulee täyteen. Itsellä ei ole tällähetkellä moiseen resursseja, kun talonrakennuksen takia asutaan evakossa.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Mun mielestä ne kuulolaitepatterit on ihan jees. Värit ja diat voi kehityttää vaikka Who's Next Labilla. Hyvästä MV-kehittämöstä ei ole havaintoa.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Joo uhrasin työaikaa ja sorvailin holkin kuulolaiteparistolle. Lähinnä mietitytti tuon kesto ja toimintavarmuus.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan 675 menee ihan suoraan ilman mitään holkkeja. Kyllä ne kestää ihan riittävästi - en ole pitänyt kirjaa, mutta arviosta ainakin 6kk.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Kuulolaiteparistot on halpoja ja kestää ainakin 6kk ilman sen kummempia toimenpiteitä. Eikä tarvitse kalibroida valotusmittaria suuntaan tai toiseen. Jos pitää kameraa pidempään komerossa niin paristo ulos ja pala teippiä siihen pariston reikäpuolen päälle niin säilyy pitkään.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Kerrotko tarkemmin? En ole kuullutkaan. Hopeaoksidinapit ovat 1,55V. Kuulokojepariston (sen suurimman, no ei kai kukaan erehdy niitä minejä ostamaan) ympärille voi kiertää vaikka paperista liuskan ympärille elohopeapaeristoa pienemmän halkaisijan vuoksi. Paperi jää kivasti pesään, kun vanhat napit kippaa ulos. Pienemmän paksuuden takia laitoin lisäksi pätkän juotoslankaa U tai O muotoon pariston päälle pesän kantta vasten. Mikä tahansa sopivan paksuinen johdin käy. (alumiinifolio kai toimii?) Ei tietenkään aina tarvita vaan riippuu pesän jousituksesta, mutta kahden pariston pesässä tarvitsee todennäköisemmin. Kuva: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,9579.msg182647.html#msg182647 Napit näyttivät kestävän vain reilun kaksi kuukautta, lähes riippumatta käytöstä. Oli Gossen Lunasix 3:ssa. Paristot Clas Ohlssonilta, tyyppi 675.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Juu,kyllä se on niin, että hopeaoksidi-parilla, jossa ko aineet reagoi, syntyy jännite, joka on 1,55V (itseasiassa uuden/täyden patterin jännite on 1,59V) Lithium-patterin nimellisjännite on 3V (uuden tosiasiallinen jännite on 3,10V) Vanha mercury-patteri (reagointi aineena elohopea), jonka valmistus ja myynti kiellettiin EUssa jo 90-luvun alussa (viimeinen valmistaja näille oli saksalainen Varta) antoi nimellisjännitteen 1,35V, mutta uuden patterin jännite oli 1,39V. Näitä käytettiin kameroitten lisäksi ensisijaisesti ennen quartz-kellon keksimistä valmistetuissa paristokelloissa, kuten äänirauta- ja liipotinmoottorikellot (niitä valmistettiin 1968-1974) Kuulokojeisiin tarkoitetun Zink-Air -parin jännite on 1,40V (ko patterissa pariston sisältämä sinkki reagoi ilman kanssa. Logiikan mukaisesti arvo ylittynee käytännössä 0,10Vllä. Kesto on kumminkin huomattavan lyhyt, kuten todettu.)
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Hommasin (myynnissä olevaan) Leica M5 runkoon Sony 675 1,4V sinkki-ilmaparistoja. (6,90€ 6kpl K-market.) Maalarinteipillä laitoin sen ympärille täytettä ja foliota johtimeksi. Valotusmittari näyttää muuten oikein mutta auringonpaisteessa tulee puolen aukon virhe, joten lineaarisuus mittarin näyttämässä ei ole aivan kohdillaan. Ehkä tämä johtuu yksinkertaisesti jännitteen erosta alkuperäiseen elohopeaparistoon ja siten Weincell sinkki-ilmaparistollakin se olisi samoin?
Leica M5 ja 1,4V vs 1,35V valotusmittarin pariston ero? Laitoin otsikkoon tarkemmin kysymystäni yllä, josko löytyisi kokemusta aiheesta. Ölymieshän taisi sanoa että sinkki-ilma olisi uutena jopa 1,5V?
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Tällaisiakin on tarjolla: http://www.ebay.de/itm/MR-9-Battery-Ada ... 1e6b1d0830"]http://www.ebay.de/itm/MR-9-Battery-Adapter-for-Film-Camera-Exposure-Meter-Mercury-MR9-PX625-PX13-/130646083632?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6b1d0830 Itse ostin tuollaisen kun OM-1:n valotusmittarilla erityisen aurinkoisessa tuli iloisesti alivalotettua. Eipä ole ollut valittamista, tosin pitäisi varmaan kuvata rulla diaa kesäpäivänä että varmaksi tietäisi...
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Millä paristolla? Samaan suuntaan oli virhe M5:ssäkin. Hopeaoksidi jännitettä alentavassa adapterissa on varmaan aika hyvä, mutta eiköhän hopeaoksidikin loppuaan kohti alenna jännitettään (mitä elohopea ja sinkki-ilma ei merkitsevästi pitäisi tehdä)? Alkali on huonoin tässä suhteessa ja adapterissa (tai säädätetyllä valotusmittarilla) siitä voi käyttää vain 'pintavirrat'. Ihan kaikki elohopeiselle tehdyt valotusmittarit eivät kuitenkaan ole tarkkoja jännitteestään.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Kestävin ratkaisu elohopeaparistoa käyttäneisiin kameroihin on kytkeä kameran paristojohtoon 1N-6263 tai 1N-34A schotkey diodi pudottamaan ja vakioimaan hopeaoksidipariston hieman korkea napajännite alkuperäisen pariston tasolle. Noissa parin kympin sorvatuissa adaptereissa on tuo diodi kytkettynä. Sama juttu voidaan tehdä kameran sisälle, jolloin adapteria ei tarvita. Jos kamerassa on kaksi paristoa tai kaksoisparisto, tarvitaan kaksi diodia sarjaan. Jos itse ei uskalla modata, kamerahuolto tekee sen varmaanikin ilomielin pientä korvausta vastaan. jk linkki tukkurille: http://fi.farnell.com/jsp/search/produc ... tch|p|plid"]http://fi.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=9801251&CMP=KNC-GFI-FFI-GEN-SKU-ROBOTICS&mckv=s7tYuOMBF|pcrid|13493527827|kword|1n6263|match|p|plid| Määrä Yksikköhinta 5 - 20 0,68 € 25 - 95 0,40 € 100 - 995 0,25 € 1000 - 2995 0,104 € 3000+ 0,095 €
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Vakioiko diodi siten että myös alkaliparistoa voisi käyttää loppuun asti? (Tai periaatteessa vaan, sinkki-ilmaparistokin antaisi sillä 1,35v?)
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Menee mutuksi kun vitua ei ole paikalla. Hopeaoksidiparisto antaa melko tasaisen, mutta liian korkean jänniteen koko purkausajan kunnes romahtaa purkausjakson lopussa. Jännitteen alennus on silloin toimiva ratkaisu. Alkalipariston jännite taas alenee koko käyttöajan. Sen sovitukseen ei riitä yksi diodi. jk
Leica M5 valotusmittari Nyt on selvinnyt asia ja se on kuten epäilinkin: M5:n valotusmittari on niin herkkä jännitteen muutoksille ettei sinkki-ilmapari ole täydellinen korvike elohopeaparille. Asia selvisi sitä kautta että mittasin rungon mukana tulleen käytetyn alkalipariston jännitteen: 1,35V. Tällä mittari näytti lähimmäs oikeaa kaikissa valaistusolosuhteissa virheen ollessa suurimmillaan puoli aukkoa. (Mittari kaipaisi varmaan pientä säätöä.) Suurempi virhe tuli kuulokojeparistolla jonka jännite oli mittarini mukaan 1,49V. Kaikkein suurin virhe tuli uudella hopeaoksidilla jonka jännitteeksi mittasin 1.59V. Kaikissa tapauksissa virhe oli lineaarisuusvirhe, joka kasvoi mitä enemmän oli volttia. Vaikuttavin virhe oli aina hyvin kirkkaassa. Verrokkina toimi M6TTL ja M5:n paristokotelon kansi oli poissa. Eroa sisään suljettuun kuulokojeparistoon ilman kannen ilma-aukkoa en bongannut, vaikka kansi oli ollut suljettuna monta päivää. Sitä asiaa pitäisi kuitenkin tutkia enemmän jos kiinnostaa, sillä aivan varma en ole.
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Nettijuttua ja linkkejä paristoista: Leica FAQ — PX625 batteries Perusteksti on Leican pohjalta kirjoitettu mutta soveltuu muihinkin vanhuksiin. jk
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Pitää huomata että jos Weinn Cell paristossa lukee 1,35V (kuten linkistä yllä voisi päätellä) on se bluffia. Sinkki-ilmapari on aina sinkki-ilmapari ja niin se on muittenkin tyyppien kohdalla!
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Jännitteen mittauksesta. Kun mitataan suuri-impedanssisella yleismittarilla (digimittarit), pienten paristojen jännite voi nousta korkeammalle kuin ne todellisessa käyttötarkoituksessan antavat. Pikkuparistoa tulisi kuormittaa mittauksen aikana sellaisella kuormalla, jolle paristo on tarkoitettu. Ns. tyhjäkin paristo voi digimittarilla näyttää lähes täyttä napajännitettä, mutta kun paristoa kuormitetaan vähänkin (mitä digimittari ei tee), jännite putoaa alas. Jännitteeseen vaikuttaa myös mittausaikainen pariston lämpötila. Sinkki-ilma paristoja mitattaessa jännitteeseen kuormitettuna vaikuttaa lisäksi ilman kosteus ja se, kuinka paljon paristo saa ilmaa. Paristo sinänsä tuottaa vakaan jännitteen kuormittamattomana. Kun jännite on vakaa, kamerakohtaisen kompensoinnin voi tehdä siirtämällä filmiherkkyyssäädin hieman poskelleen, kompensoimaan virhettä. jk
Vs: Paristoa vanhempaan kameraan Sitten ehkä mittaukseni on epäluotettava tämän kamerayksilön osalta, etten voi vielä varmasti päätellä että se toimisi oikein elohopeaparistolla tai paristoadapterilla (tai edes niin oikein kuin se nyt kuluneella alkalilla toimi). Mittaukseni vastaa Ölumiehen kertomia uusilla paristoilla (sinkki-ilma ja hopeaoksidi) Ihmetyttää kuitenkin kuinka alas M5:ssä vielä toimiva alkaliparisto oikein voi kulua kun mittaukseni oli 1,35V. Viimeinen koskee varmaan kaikkia paristoja. Täytyy se jännite olla myös oikea, jos valotusmittarin tyyppi sitä vaatii kuten M5:n mittari, joka liian korkealla jännitteellä toimii epälineaalisesti. Ei siis auta filmiherkkyydestä kompensointi. Muuten ei olisi koko elohopeapariston korvaajan ongelmaa olemassakaan.