Diakuvausvinkkejä otetaan kiitollisena vastaan! Oletetaan tässä, että diafilmiä käytetään kuvauksen ja kehityksen jälkeen niin kuin sitä kuuluu käyttää, diaprojektorilla. Unohdetaan skannaukset ja editointi Photoshopissa. Koska kuvat ovat filmin kehityksen jälkeen valmiita, on selvää, että kuva pitää saada onnistumaan kuvaustilanteessa. Miten kuvat sitten saadaan onnistumaan kuvaustilanteessa, kertokaa te, arvoisat diakuvaajat. Miten ottaa huomioon erilaiset filmit, valaistusolosuhteet, vuodenajat, valonmittaustavat, jne, jne...?
Vs: Diakuvausvinkkejä Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa, mutta ensimmäiseksi menisin kamerahuoltoon tarkistuttamaan kameran (tai mahd erillisen mittarin) valonmittauksen oikeellisuuden. Valotuksen haarukointi on hyödyllistä varsinkin alkuvaiheessa, kunnes pääsee ns. hypyn päälle. Taitojen karttuessa haarukointitarve vähenee, mutta ei poistu koskaan kokonaan. Käytännön harjoittelu on huomattavasti kehittävämpää kuin internetin palstojen selailu, joten hus kuvaamaan siitä
Vs: Diakuvausvinkkejä Diafilmi on lähtökohtaisesti jyrkempää kuin negatiivifilmit ja ei anna juurikaan anteeksi ylivalotusta. Siinä mielessä valotus muistuttaa digikameran valottamista -- valotus huippuvalojen mukaan. Eri filmeillä on erilainen jälki: Fujin Velvia on jyrkkää, pienirakeista, värikylläistä. Fuji Provia on neutraalimpaa ja aavistuksen loivempaa. Fuji Astia puolestaan vieläkin loivempaa ja ihmiskuvaajien suosimaa. Velvialla muotokuvat ovat varsin haastava taiteenlaji, ihon sävyt kun ovat erilaiset kuin luonnossa. Komppaan edellistä eli harjoittelua vaan! Haarukointi on hyödyllistä alkuvaiheessa, tarpeeksi kun on harjoitellut ei tarvitse välttämättä edes valotusmittaria (kun opettelee yhden kameran ja yhden filmin ominaisuudet).
Vs: Diakuvausvinkkejä Parikymmentä vuotta myös diaa (ammatikseni) kuvanneena en tainnut sitten harjoitella tarpeeksi, kun aina haarukoin. Arkkitehtuurikohteet olivat monesti sellaisia, että paluu kohteeseen olisi ollut turhan tyyristä. Siksi varman päälle, vaikka (spotti)mittari oli aina matkassa. Kapa
Vs: Diakuvausvinkkejä No tietysti ihan samalla tavalla kuin digikamerallakin kuvattaessa. Eli kuvataan huolella ja ajatuksen kanssa niin, että laadukasta ja valmista tulee suoraan kamerassa. Sen suhteen ei oikeastaan mikään ole muuttunut digikameroihin siirryttäessä. Ei edes Photoshopin myötä. Photoshop ei ole antanut kuvaajille lupaa unohtaa perusasioita, kuten sopivaa valotusta, rajausta, sommittelua jne. [QUOTE> [/QUOTE] Valaistusolosuhteet, vuodenajat ja valonmittaustavat eivät ole muuttuneet juuri mihinkään filmiajoista, eli kuvataan filmikameralla ihan samalla tavalla kuin digikamerallakin. Tietysti siitä filmikamerasi ominaisuuksista riippuen. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. Pidät vaan mielessä ne ainoat olennaiset erot, eli herkkyys on aina se, mikä filmipurkkiin on merkattu, (ei ole mitään Auto-ISO -asetusta) ja rullalla on vain 36 varmaa otosta, joita et voi tarkistaa heti kuvaamisen jälkeen. Saati pistää susia&sekundoja suoraan roskiin. Nyrkkisääntöinä noita jo mainittuja vinkkejä mukaillen sen verran, että nyt kun Kodakin filmiä lienee jo vaikeampi saada, kannattaa vaan varmistaa, että kameraan ladattavassa filmissä ei lue Velvia, muuten ei ole niin väliä. (Joo, tiedetään, joku hurja saattaa jopa tykätä Velviasta, mutta tykkäähän joku ilmeisesti mämmistä ja suomalaisesta iskelmämusastakin, joten...) Samoten tuo haarukointi on ihan hyvä vinkki, mutta senkään kanssa ei kannata mennä överiksi, rullassa kun on vaan se 36-37 kuvaa. Yleensä +/-1 aukon haarukointi suuntaan tai toiseen on ihan riittävästi. Tai vaikka puoli aukkoa molempiin suuntiin. Eli ei siinäkään ole mitään sen mystisempää. Jos saat digikamerallasi aikaan kuvia, jotka näyttävät suht ok suoraan kamerassa (kamerasta), osaat kyllä kuvata diafilmiäkin. Ainoa olennainen ero on se, että et voi tarkistaa otoksesi onnistumista ennen filmin kehitystä. Minusta sen kummempi itsensäpelottelu tai loitsuaminen on tarpeetonta, ja kuvaamisen rutiini yhdessä kalustosi tuntemisen kanssa takaa onnistuneen lopputuloksen. Kuten tuossa sanottiin, harjoitus tekee mestarin, eli osta suosiolla ainakin pari rullaa filmiä. Eli pyri tosiaan valottamaan huippuvalojen mukaan normiolosuheissa ja välttele Velviaa, (ainakin aluksi), opettele tuntemaan niin filmi- kuin digikamerasi nippelit, ominaisuudet ja omituisuudet kunnolla, jotta tarkka kuvaaminen ylipäätään onnistuu. Tallennusmediasta riippumatta. Diafilmin tapauksessa puolen aukon alivalottamisesta on usein vähemmän haittaa kuin saman verran ylivalottamisesta, toki hiukan filmistäkin riippuen. Ja eikun ylös, ulos ja kuvaamaan! ...äh, nyt sait minutkin innostumaan ajatuksesta kuvata vähän filmiä, pitkästä aikaa. Tätä kirjoittaesa onnistuin suggeroimaan itsenikin kokeilemaan vaihteeksi sekä negaa että diaa. Onneksi filmirunkokin on vielä tallessa ja hyvässä iskussa.
Vs: Diakuvausvinkkejä Kiitos vinkeistä! Tuo, että Photoshop ei olisi antanut lupaa unohtaa perusasioita, ei täysin pidä paikkaansa. Kuvitellaan, että kuvaan oppikirja- tai keskustelufoorumilauseen "Valota huippuvalojen mukaan" mukaisesti maiseman mitaten valon taivaalta. Tuloksena on oikein valottunut taivas, mutta alivalottuneet maa-alueet. Photoshopissa alivalottuneita alueita voi kaivaa jonkin verran esiin. Diaversiolla ei tee mitään. "Valota huippuvalojen mukaan". Tuota nyt näkee joka keskustelufoorumilla, mutta ei se näin mustavalkoista ole. Dian dynamiikka on huono, eikä kuviin vaikuteta myöhemmin, koska vedostusvaihetta ei ole. Näen tuon lauseen ennemminkin muodossa "Valota kohteen valoisan puolen mukaan". Ja mitä Velviaan tulee, tilasin Telefotosta Velvia 50:ttä, Velvia 100:aa ja vieläpä Provia 100F:ää. Juurikaan muita dioja siellä ei Anttilasta saatavaa Precisaa lukuunottamatta ollutkaan. Mitä filmejä suosittelette ja mistä niitä saa?
Vs: Diakuvausvinkkejä Ohjenuora valottamisesta varjojen tai valojen mukaan ei todellakaan tarkoita sysimustia tai varsinaisia huippuvalokohtia. Vaan eikö sentään jonkinlaisella HDR tekniikalla saisi irti varsin kontrastikkaistakin dioista irti ihan uudella tavalla?
Vs: Diakuvausvinkkejä Eikös se dian valottamisen nyrkkisääntö ollut, että mittaa huippuvaloista se mihin juuri haluat sävyt vielä näkyviin ja avaa kaksi aukkoa reikää isommaksi? -jja
Vs: Diakuvausvinkkejä No nyt tuli käyttökelpoista ohjetta! Samainen ohje taitaa päteä lumisien maisemien kuvaukseenkin, kun mitataan valotus lumesta?
Vs: Diakuvausvinkkejä Riippuu siitä, minkälaista lopputulosta halutaan.Tässä esimerkissä valonmittaus etualan lumesta oheisen ohjesäännön mukaan olisi tuottanut ihan toisenlaisen lopputuloksen.
Vs: Diakuvausvinkkejä Alkuun voisi käyttää myös harmaakorttia apuna valotuksen määrittelyssä. Valotusmittarit ovat yleensä kalibroitu keskiharmaan mukaan. Niitä saa edelleen valokuvaustarvikekaupoista. Kokemukseni mukaan kirkas sinitaivas (riittävän kaukana auringosta ettei se posota linssiin ja vaikuta valotusmittariin) on lähellä keskiharmaata: ISO 100 filmillä kun mittasin taivaasta sain EV-arvoksi 15 eli f/8 ja 1/500. Sillä on provia ja velvia hyvin toiminut. Huippuvalojen mukaan valottaminen käsittääkseni tarkoittaa sitä valoisuusalaa, johon haluaa sävyjä, kuten alla todettiin. Lumi, valkoinen seinä auringonpaisteessa, morsiamen puku ym. ovat niitä haastavimpia. Dia kun palaa puhki ei sävyjä ole kaivettavissa millään. Vastaavasti jos tumma pää on tukossa niin sieltä ei skannerillakaan saa paljoa kaivettua. S'on kerrasta poikki se valotus. Muttei se mitään rakettitiedettä ole.
Vs: Diakuvausvinkkejä Toisaalta selittäminen ymmärrettävästi on paljon hankalampaa, kuin ottaa se ensimmäinen rulla ja katsoa mitä tuli. Tulosten perusteella voi sitten hienosäätää lisää omaa kuvaamistaan. Jo tämän keskustelun perusteella, dia vaikuttaa ihan supervaikealta ja haastavalta, mitä se ei missään tapauksessa ole. Edelleen harjoitus tekee mestarin ja olen varma, että kysyjän jännityskakkahätä helpottaa heti, kun se eka kehitetty diarulla on käsissä muutaman nappiotoksen kera
Vs: Diakuvausvinkkejä Vain siinä tapauksessa, jos on taipumusta äärimmäiseen pedanttisuuteen ja annettujen vinkkien jyrkän kirjaimelliseen tulkintaan. Muussa tapauksessa se kyllä pitää pitkälle kutinsa. Ei se dian tai ylipäätään filmin kuvaaminen nyt oikeasti niin vaikeaa ja mystistä ole. Jos kuvaajalla on perusjutuissa homma hanskassa digipuolella, ei diankaan valottaminen ole sen kummempaa. Vai mitehkähän ne takavuosien valokuvaajat onnistuivat ylipäätään missään ennen digikameroiden ja Photoshopin keksimistä? Eihän esim. sitä nyrkkisääntöä huippuvalojen mukaan valottamisesta kannata eikä voi tuijottaa sokeasti missä tahansa tilanteessa, vaan kuvaaja käyttää tietty omaa harkintaansa tilanteen mukaan, ihan kuin digipuolellakin. Myös digikamerallla voi ja kannattaa pyrkiä tekemään kuva 'valmiiksi' jo kamerassa, eikä vasta tietokoneessa. Nuo annetut vinkit ja nyrkkisäännöt ovat vain karkeita yleisohjeita, eli niitä kannattaa soveltaa kulloisenkin tilanteen mukaan, ja ennen kaikkea antaa sen kameran laulaa. Aiheesta voi varmaan jauhaa vaikka jouluaattoon asti, mutta se ei vielä valota ensimmäistäkään ruutua siitä diafilmistä. Eli edelleen, turhat teoretisoinnit sikseen, ja ei muuta kuin ylös, ulos ja kuvaamaan siitä! PS. Tulipas sitten tehtyä uhkauksen mukaisesti, ja hommattua tänään filmiä kameraan.
Vs: Diakuvausvinkkejä Diahan on jyrkkää matskua, ja joskus se tuottaa ylipääsemättömiä ongelmia. Monissa kameroissa on kuitenkin kaksoisvalotuksen mahdollisuus. Käytin joskus metodia, jossa kuvasin ensin kohteen ja sitten siihen päälle A4-arkin tai harmaakortin runsaasti alivalottaen. Näin avasin varjoja. Tällöin täytyi myös valottaa se ensimmäinen valotus siten, ettei valokohdat menneet lopullisessa kuvassa puhki. Kapa
Vs: Diakuvausvinkkejä Itse tässä kelailin, onko digikamerasta hyötyä diojen valotusten suhteen. Siis jos kuvaa molemmilla, niin mitä voi päätellä mielestään hyvin valotetusta digikuvasta?
Vs: Diakuvausvinkkejä Ainakaan ei tarvitsisi kysellä saiteilta, jos kaksi metodia olsivat toisilleen verrokkeja. Ja jos olisivat, voisi kyseenalaistaa koko kokeilun, ja sen vaatiman teorettisen ja kuvitellun kynnyksen.
Vs: Diakuvausvinkkejä Ja jos osais kuvata, ei tarvitsisi pyöriä keskustelufoorumeilla apua etsimässä. Tiedossa kyllä on, että digikuvaus ja diakuvaus ovat melkoisen lähellä toisiaan. Digikuvaajat tuppaavat yleensä vain räpsimään ja tsekkaamaan, josko kuva olisi onnistunut. Mielenkiinnolla halusin kuulla "oikeilta valokuvauskurkoilta" miten he hommat hoitavat.
Vs: Diakuvausvinkkejä Harmittavan vähän niitä täällä on jakamassa neuvoja. Kohdalleni ei ole vielä osunut yksikään. Edit: Enkä ihmettele yhtään jos suurin osa ketjuista on täynnä kummalista vittuilua ja vanhojen kaunojen purkua...
Vs: Diakuvausvinkkejä Ton mä ymmärtäisin jossain jääkiekko- tai bodausfoorumilla, mutta että valokuvausfoorumillakin...
Vs: Diakuvausvinkkejä Aika tylyä kritiikkiä saavat loistavat vinkit diakuvaamisen suhteen - jopa kontrastin muokkaaminen kaksoisvalotuksella esitelty. Ihmettelen, miksi kukaan yleensä viitsii vastailla, jos ei kelpaa...