Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympus OM-D E-M5

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ppotka, 8 Helmikuu 2012.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Hyvä!

    kapa
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    2-3 vuotta sitten verkkokauppa.com vielä myi EyeFi:n EyeFi-kortteja.

    Tuo Pro X2 -korttihan osaa myös itse toimia wlan hotspottina. Ns. Direct Mode:ssa siirto kameran ja wlanilla varustetun tietsikan välillä onnistuu ilman "ulkoista" wlan-verkkoa ja nimenomaan ilman, koska muuten direct mode ei käynnisty. Siirto on vieläpä varsin ripeää, "mopo" luokan miniläppärillä Windows 7 kertoo 65 Mbits! Ainakin vielä 5 metrin etäisyydeltä.
     
  4. efini

    efini Member

    33
    0
    6
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Insinööreillä pitää olla omat hilavitkuttimet. Yhtä hienona hilavitkuttimena pidän OM-4 ja OM-3ti kameran monipistemittausta, joka on edelleen hieno lisä valotuksen säätämiseksi.
     
  5. Schind

    Schind Member

    493
    1
    18
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Minusta tässä ei ole kyse siitä, että käytettäisiin hienoja hilavitkuttimia ja hienosteltaisiin vain koska on mahdollisuus, vaan tämän kameran oikkuilusta valotuksen suhteen eli että kamera alivalottaa toistuvasti ja sitä pitää erikseen ohjaamaan oikeaan suuntaan asetuksilla, lightroomista ja muuttamalla kuvaustottumuksiaan.

    Toinen asia joka oudoksuttaa OM-D:n logikassa on ISO Auto Set. Sellaiset tilanteet esimerkiksi sisätiloissa, joissa nikonin D300/D3 ehdottaisi ISO-arvoksi 400 tai 800, on Olympuksen Auto ISO jatkuvasti 3200:ssa, tai jos sen vain antaa nousta vielä korkeammalle, niin se harvoin tulee alas 6400:sta.
    Yksi keino, millä tätä ehkä voisi säätää oikeaan suuntaan, olisi ISO Auto Setin tavoitesuljinajan hallittavuus - ettei runko jatkuvasti yrittäisi pitää suljinaikaa jossakin 1/60-1/125 -akselilla. Toivottavasti tällainen säätömahdollisuus tulee jossakin vaiheessa ohjelmistopäivityksen yhteydessä.
     
  6. efeos

    efeos

    12
    0
    0
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Auto ISO:n minimisuljinaikaa voi kyllä säätää tietyissä rajoissa, mutta säätö löytyy hieman yllättäen 'Käyttäjäkohtaisen valikon' salama-asetuksien kohdasta 'Hidas rajoitus'. Kaiken logiikan vastaisesti tämä asetus siis vaikuttaa myös kuvattaessa ilman salamaa Auto ISO:lla.
     
  7. Vs: Olympus OM-D E-M5

    Kehno provo, tai sitten sisälukutaidossasi on vikaa. Targetti oli siinä sen havainnollistamiseksi, mitä värikanavissa tapahtuu. Valotukseen sitä ei tarvita. On nimittäin mahdollista valottaa yksittäisiä värikanavia korjauskelvottomiksi (= ei sävyvaihtelua vaan kuvassa on piirteetön, tasainen väripinta) vaikka valkoinen ei olisikaan puhkivalkoista. Ehkä sinua ei asia kiinnosta mutta Kapaa vedostajana sen pitäisi. Toki sävyttömien väripintojen teko on sallittua, mutta ehkäpä sen pitäisi olla kontrolloitua eikä kameran sattumanvaraisesti tuottamaa.

    Minkään valmistajan mikään runko ei osaa itsekseen, ilman kuvaajan ohjausta osaa valottaa 'oiken', kuten ilmaiset. Muutamalla järkkärungolla kuvaajan on mahdollista valottaa täydellisesti ilman, että tarvitsee iteroida jälkikäteen takatelkkarin avulla. Ja lisäksi ilman, että täydellisesti valottamisesta aiheutuisi kuvaustilanteessa mitään lisävaivaa. Siitä kerron blogissani.

    Kaikilla digirungoilla yhden aukon alivalotuksella menetetään puolet kuvan mahdollisista sävyistä. Alivalotuksella tarkoitan tässä valotusta suhteessa kennon saturaatiopisteeseen, en sitä mitä kameran valotusautomatiikka kulloinkin sattuu näyttämään. Suurimmassa osassa digikameroista nimittäin valotuksen mittaus ei ole millään tavalla sidoksissa itse kennoon vaan toimii kennoon nähden täysin irrationaalisesti oman logiikkansa mukaan. Tällaisen alivalotuksen tuloksena on kuva, joka kohisee tarpeettomasti, kun joudutaan käyttämään varjoista kaivettuja sävyjä ja vaaleita sävyjä täplittää korkea lukukohina. Mutta tämänkin kerroin blogissa, jos olisit viitsinyt lukea.
    -p-
     
  8. efeos

    efeos

    12
    0
    0
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Onhan se tietysti perin ikävää kun nykyajan tekniikka mahdollistaa niin paljon enemmän kuin ennen. Tuo jos mikä on väärin ja harmillisesti vielä päivän trendi.

    Perimmäinen ongelmahan tässä on se, että OM-D:n akku kestää huonosti nimenomaan harkitusti kuvaten, joten turhan paljon siitä ei tässä kannattane saarnata. Sarjalla surutta lauottaessa kuvia saa mittariin varmasti aivan erilaisia määriä. Voi myös tulla pienoisena yllätyksenä, mutta joillakin voi olla varsin erilaiset käytännön tarpeet esimerkiksi juuri kuvien määrän suhteen kuin itselläsi. Ihan käytännön tasolla huono akun kesto voi muodostua ongelmaksi vähäisiä ruutumääriä kuvaavallekin vaikkapa reissun päällä verkkovirran ulottumattomissa pitempään ollessa.
     
  9. Vs: Olympus OM-D E-M5

    Näin on. Sieltä Auto-ISO:saa käyttämään esim. käytetyn polttoväiln mukaista aikaa.
    -p-
     
  10. Vs: Olympus OM-D E-M5

    Itse en ole havainnut mitään tällaista eikä itselläni ole kyse tästä. ISO-herkkyydelle ei ole olemassa yksiselitteistä standardia. Olympus käyttää yhtä versiota sallituista vaihtoehdoista. Se tarkoittaa standardin harmaassa 1/3 aukkoa niukempaa valotusta kuin toinen vaihtoehto. Eri valmistajat käyttävät näitä sekalaisesti.

    Parasta olisi, jos kaikilla valmistajilla olisi sama tapa määrittää valotus. Se toive vain kuuluu osastoon älä unta nää. Päinvastoin on käymässä, kun koko ajan kehitetään valotusmoodeja, joissa kamera säätää valotusparametreja, gammakäyrää, väritasapainoa jne jokaisen kohteen suhteen erikseen jatkuvasti vaihtuvilla algoritmeilla. Näpräsin eilen Canonin EOS-M:ää ja EOS 650D:tä, ja siellä on "vihreä laatikko" nostettu potenssiin n juuri tällaiseksi kaikkia mahdollisia parametreja toisitaan riippuvasti säätäväksi moodiksi "vihreä laatikko +". Näyttäisi toimivan hienosti, mutta silloin kuvaaja on tosiaankin vain kyydissä ja kamera vie.
    -p-
     
  11. Vs: Olympus OM-D E-M5

    Tämä on juuri se, johon itsekin yrittää aina matkojen kohdalla varautua. En ole keksinyt muuta tapaa kuin riittävästi akkuja, koska kaikki muut varavirtaratkaisut ovat painavampia ja vievät enemmän tilaa. Vaikka edellä sanoinkin ennätykseksi 1700 ruutua akullisella, varaudun elämään keskimäärin noin 300 ruudun mukaan. Useimmiten ei voi tehdä niin, että jokainen kuvaustilanne hoituu ilman tarvetta pitää kameraa valmiustilassa. Tämä on näiden pienten sähköisten kameroiden ongelma. Pieni akku ja kaikki toiminnot syövät sähköä, koko ajan.
    -p-
     
  12. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Eivätkö "kaikki" digit pyri alivalottamaan oletuksena koska se puhkipalaminen on iso paha mörkö?
     
  13. torwinen

    torwinen Member

    73
    0
    6
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Hetkonen. Mistä? En ole löytänyt kuin maksimivalotusajan jonka pystyy valitsemaan. Oletuksena 1/60.

    Edit. Googelilla löytyi. Maksimiaika vaan pitkäksi niin rajoittaa polttovälin mukaan.
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Näin kuvittelen minäkin, eli vähän niin kuin diojen kanssa, yli ei saa mennä missään nimessä, hieman ali kylläkin.
    Kai noissa eri kennojen dynamiikassa on isojakin eroja, joistakin löytyy kirkkaastakin päästä sävyjä, mutta ilmeisesti harvemmassa on niin hyvä kenno - vai onko asiat ihan toisin ;-)
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  16. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Olympus OM-D E-M5

    Dynamiikoissa on eroja, mutta jos se menee yli, se menee yli eikä ole enää mitään informaatiota, ns pelkkää ykköstä. Sama kuin audiojutuissa. Näitä digitekniikan huonouksia että sitten leikataan täysin. Siitä tietysti tiedä mitään, että onko siellä jotain "limitteriä/kompressointia" tai erinäistä epälineaarista kikkailua ihan ääripäässä, ettei menisi niin helposti yli.

    Toinen asia on tietysti kennon dynamiikka vs. prosessoidun kuvan dynamiikka. Kennot ovat usein 12- tai 14-bittisiä, kuten myös raw-filut, mutta jpeg on vain 8-bittinen. Siinäpä se rawin hienous onkin ja prosessoinnissa pystyy usein kaivelemaan vielä sävyjä vaikka kuva on palanut puhki, koska se jpeg on vain eräänlainen otos/kuvaus sieltä jostain rawin dynaamiselta alueelta. Sitten vain muutellaan mitä siitä rawista saadaan jpegin esittämälle alueelle. Ja sitten jos kuvataan jpeginä, niin kamerahan näitä tekee sitten itsekseen millä nimellä milloinkin, "huippuvalojen toisto" ym.

    Toivottavasti ei ollut ihan puutaheinää. En toisaalta enää ihan näe, miten esimerkiksi tuo Pekan ETTR osuu tähän ja mitä esimerkiksi tuo leikkaaminen etsimessä ym edustavat. Arvot kuitenkin ovat 8-bittisiä. Mutta kuitenkin, oikealta löytyy sitä informaatiota, mutta se totaalinen puhkipalaminen on se paha mörkö.
     
  17. Vs: Olympus OM-D E-M5

    Ei ollut puutaheinää, kameran tuottama jpeg on joillakin parametreilla valittu otos kennon koko dynaamisesta alueesta. Omassa systeemissäni jpegin epälineaarisuus ja ja muut rajoitukset pyritään minimoimaan konffaamalla asetukset mahdollisimman lähelle kennodataa. Se mitä erehdytään, erehdytään turvalliseen suuntaan. Artikkelissani hahmottelin näitä asioita ja jäljelle jäävää pelivaraa.

    Keskustelin Olympuksen Akira Watanaben kanssa tästäkin aiheesta viikko sitten Saksassa. Hänen mukaansa on teknisesti mahdollista tuottaa varoitusvärit tai vastaaava systeemi suoraan kennodatasta ennen valotusta. Silloinhan saataisiin tasan tarkkaan saturaation osoittava valotusmittari. Bayer-filtteri vaatii valokuvaominaisuuden vuoksi varmaankin jonkinlaista lisälaskentaa niin, että se ei voi mielestäni olla pelkkä liipasinarvo. Nyt en pyri omassa menetelmässäni saturaatioon asti vaan RGB-arvon 245 tarkkaan toteamiseen. Sehän on visuaalisesti tärkein arvo vaaleissa sävyissä. Jatkan keskustelua aiheesta Mr. Watanaben kanssa. Mihin se sitten johtaa, jos mihinkään, ei ole minun päätettävissä.
    -p-
     
  18. Vs: Olympus OM-D E-M5

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Alivalotus rulettaa.
    Tämä Pekan tyyli valottaa mahdollisimman oikealle ei ainakaan sovi minun kohteilleni, pimeässä liikkuvat eläimet ja linnut. Valotankin aina eläinkuvauksissa (poikkeus kirkas valaistus, mitä sattuu vain keskimäärin kerran kesässä) mahdollisimman paljon vasemmalle, mutta niin että tummanpään sävyt eivät kokonaan katkea. Eläinkuvauksessa a ja o on riittävän nopea suljinaika, siksi revinkin kamerasta ja tiedostoista kaiken herkkyyden irti. Sävyt, kohinat ja suhinat ovat täysin epäoleellisia kun pitää saada ilta-ja aamuyön tilanteita talteen luonnosta. Kotona mäcilläni revin sitten Lightroomissa ja Photoshopisa kaiken irti, 40-vuoden kuvankäsittely kokemukseni avulla tiedostoista.
    T. Lauri Viiksimon salomailta.
    Tässä toissailtana otettu nallukka. E-30 + Sigma 70-200mm ISO 1000
    Ahma kuvattuna vajaa viikko sitten Kajaanissa aamuyöstä. EPL-3 Panasonic 100-300 ISO 3200.
    Molemmat kuvat alivalotettu -1,3 aukkoa. Valitettavasti olen vielä 2 viikkoa reisussa ennen kuin pääsen kotona näitä kuvia tarkemmin säätämään. Nyt kuvat on vain konvertoitu jpegiksi mukanani kulkevalla haisevalla peeceen miniläppärillä.
     
  19. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36