Hei, osaisiko joku sanoa, mitä kannattaisi yrittää tällaisten laakafilmien kanssa? Minulle kulkeutui paketillinen Gevaert Process Pan -nimistä filmiä (ks. kuva), ja tietysti heti yritin valottaa sitä (Polaroid-kameralla, johon 9x12 sopii ongelmitta). Sitten kehitin Rodinalissa (1+50) puolisen tuntia. Tuloksena oli musta negatiivi, jossa on vain vähän "reikiä" ja sumua, joka näkyy valoa vasten katsottaessa, ikään kuin filmi siis olisi ylivalottunut. Saakohan näistä ylipäänsä mitään irti? Filmit ovat ilmeisesti 1950-luvulta. Voihan olla, että ne tosiaan ovat valottuneet joskus. Toisaalta pakassa on varmasti eroja filmien välillä. Otin kokeiluun päällimmäisen. Paketissa on myös ohjeet kehitettä varten. Tällaisia aineita (en osaa suomentaa) siihen tarvittaisiin: Metol Sodium Sulphite Hydroquinone Sodium Carbonate Potassium Bromide ja lisäksi vettä. Onkohan Rodinalissa ylipäätään noita tai vastaavia aineita? Kehitysajaksi sanotaan vain joitakin minuutteja. Kiitos vinkeistä, jos jollakulla niitä on!
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Lieneekö tuo sitä vanhaa gevapania. Siinähän oli vielä erikseen numerot 27-36 mitkä ilmoitti tuon herkkyyden. 25-400 isoa. Mä kehittäisin tuolla rodinalilla jonkun 8-15 min. Voi kyllä olla aika epätodenäköistä saada noihin kuvaa syntymään.
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Ohjeessa oleva kehite on tyypillinen mustavalkokehite, lähempänä paperikehitettä kuin esim. D-76:a. Rodinal on melko matalahuntuinen ja siten parhaita mahdollisia kehitteitä vanhalle filmille. Jos sillä tulee mustaa, ei paljon ole tehtävissä.
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Kuten edellä sanottiin, Rodinal on mielestäni paras tuossa tapauksessa. Kannattaisiko ottaa pois pari ylimmäistä negaa laatikosta pimeässä ja kokeilla kameralla vasta sitä kolmatta gegaa alaspäin laskien? Jos edeltävä omistaja onkin sattunut avaamaan laatikon vahingossa valossa?
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Minä ottaisin kehityskokeiluun yhden ruudun jostain pakan keskivaiheilta ja kehittäisin ilman valotusta. Filmi hunnuttuu pitkän ajan kuluessa myös muutenkin kuin että joku avaa pakkauksen valossa. Keskimmäiset ruudut lienevät olleet parhaiten suojassa. Jos valottamattomaan ruutuun tulee kehityksessä voimakas huntu tai mustuma, ei kyllä paljon ole tehtävissä.
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Kiitos vinkeistä! Hyvä tietää, että Rodinal olisi oikea valinta. Taidanpa kokeilla sitä, että kehitän keskivaiheilta valottamatta yhden ruudun. Olisi vaan niin hienoa, jos näistä saisi edes jonkinlaisen haamun esiin.
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Hyvä, itsekin ajattelin samaa! Sillä tavoin olen kehittänyt C41-mv-filmejäkin onnistuneesti.
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Nyt sain kokeilut tehtyä. Noin tunti 1+100 Rodinalissa toimi yllättävän hyvin. Koefilmistä näkyi läpi ihan kohtuullisesti. Kuvasin nopeasti yhden ruudun vanhalla Polaroidilla, mutta (ilmeisesti) ylivalotin, koska filmin herkkyydestä en löytänyt mitään vihiä. Tässä oli pilvinen sää, aukko n. 9, aika 3-4 s. Mutta siitä jo saa hyvät pohjatiedot seuraavaa ruutua varten. Ikävää, ettei skanneri (tai ohjelma) tee kovin hyvää jälkeä noin sumuisesta negasta. Paljaalla silmällä filmissä näkee enemmän informaatiota kuin skannauksessa. Pinnakkaisia näistä voisi tehdä, kunhan saan vähän mielenkiintoisempia ruutuja kuvattua. Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä vielä!
Vs: Tosi vanhan 9x12-filmin kehittäminen? Metol Sodium Sulphite Hydroquinone Sodium Carbonate Potassium Bromide vettä. Ai häh? Tuohan nyt on suurin piirtein D-76:sta. Metol ja hydrokinoni toimivat superadditiiveina kehitteinä, natriumsulfiitti pitää Metolin hengissä, potaska toimii kiihdyttimenä ja bromidi inhibiittorina... Rodinal on aivan eri tuote, joskin saahan silläkin kehitettyä. Jossei muuta, niin golf-pallon kokoiset rakeet siihen laakaan. Terv. Niffe