Vs: Olympus OM-D E-M5 Onko kellään tietoa onko realistista odottaa että Olympus viilailisi E-M5:n jatkuvaa tarkennusta videon tallennuksen aikana tuleviin firmwareihin? Itseäni häiritsi lyhyehkössä kauppakokeilussa jatkuvan tarkennuksen pumppaaminen. Toinen videokuvauksessa kiva ominaisuus olisi focus peaking. Focus peaking tosin voi olla sen verran iso muutos ettei onnistu pelkällä firmwarella. Mikä on ollut Olympuksen korjausten historia aikaisemmin? Korjataanko vain ilmiselvät virheet vai parannetaanko toiminnallisuutta?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Luulis itseasiassa onnistuvan aika iisisti. Kun Canonin järkkäreissäkin toimii focus peaking Magic Lantern firmiksellä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Olikohan kamerassa päällä Full-time AF ja kaikki tarkennuspisteet aktiivisia? Minulla oli juuri kolme viikkoa kokeilussa NEX-7 enkä ole täysin vakuuttunut focus peakingista. Huonokontrastisissa kohteissa mikään ei piikkaa ja läpikontrastisissa hiukan himmennettynä koko ruutu piikkaa. Kaipaisi hienosäätöä tai jonkinlaista säädettävää kynnystä. Mutta kyllä, valovoimaislla primeilla isoilla aukoilla sillä on ehdottomasti puolensa. Muuten tuli käytettyä NEXillakin enemmän etsinkuvan suurennusta manuaalitarkennuksessa. E-M5:ssä (ja ylipäätään EVF-kameroissa) voi toteuttaa eräänlaisen focus peakingin RAW-kuvauksessa: terävöitysasetus täysille, jolloin terävät rajapinnat "helmeilevät". Sama asia ilman värejä ja helppo nähdä varsinkin etsimessä. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Hyvä kysymys tarkennusmoodista ja -pisteistä. En tiedä. Täytynee ottaa kokeilu uusiksi jos kerran lupa olisi odottaa enemmän(?). Mulla on tällä hetkellä nex-5n ja mielestäni focus peaking on mainio. Threshold on maksimilla. Still moodissakin tarkennuksen osumisen näkee paremmin ko ominaisuuden ollessa päällä. Nämä peaking kokemukset siis takatelkkari käytössä. EVF-käytössä ko ominaisuudesta ei mitään kokemuksia.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Nyt on kahvakin kameraan ja on kyllä sen verran reilu parannus tuo vaakakahva, että saisi kuulua vakiona mukaan tai oikeastaan integroituna kameraan, sillä rungosta taitaa tulla aikalailla pannarilinssien paksuinen myös kahvan kohdalta, eli kokokaan ei varsinaisesti kasva. Ranteen asento on sen verran parempi, ettei Fn1 napillekaan tarvi kovin hirveästi enää kurkotella, vaan löytyy varsin luontevasti. Ainoa miinus kahvassa oli tuo, ettei vaaka- ja pystykahvaa myydä erikseen, sillä pystykahvalle ei ole itselläni käyttöä ja siinä mielessä vähän hintava kahva.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Terävöityksen laittaminen täysille -kikka ei taida toimia videon puolella? Oletan ainakin, että terävöitys vaikuttaa videokuvaan.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Laitoin blogia Olympuksen uudesta 75mm f/1.8 -objektiivista. http://www.pekkapotka.com/journal/2012/6/26/olympus-zuiko-m-75mm-f18.html -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Todella tyylikäs tuo blogitekstin aloituskuva. Ja on kyllä tuo yhdistelmäkin. Tuo objektiivi on puhdasta linssipornoa ja sopii kyllä tuon hopeisen rungon kanssa täydellisesti. Nyt hieman harmittaa, että en malttanut odottaa omaa hopeista runkoani vaan otin sen mustan. Mutta ei nyt niiinn suuri juttu, onhan tuo musta ehkä huomaamattomampi. Eikä minulla tuota 75-millistä ole varaa ostaa Mutta hieno peli on varmasti.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tästähän tuli varsinainen tyylikeskustelu. Valoista yms. täällä puhutaan aina sen verran, että voinen raottaa miten kuvaan näitä blogin laitekuvia. Laiskana teen sen ruokapöydällä... Siitä puupinta. Joskus tosin käytän myös ihan valokuvatarkoitukseen tarkoitettuja muovitaustoja, varsinkin jos jaksan mennä ulos terassille kuvaamaan. Mutta yleensä pöytä on nopeampi pyyhäistä puhtaaksi kuin virittää jalustoja taustan tueksi. Vasemmalla on iso, leveä lounaisikkuna, jota käytän ainoana valona, jos ulkona on tarpeeksi kirkasta, että epäsuora valo muotoilee riittävästi. Ikkunan ulkopuolella on edellä mainittu terassi ja sen katos ehkäisee talvea lukuunottamatta suoran auringonvalon. Ikkunan avuksi käytän paria valkoista A4-arkkia. Valotan sellaisen perusvalotuksen ja sitten muutaman otoksen lisää heijastellen haluamiini kohtiin lisää valoa tai kiillon muotoa. Käytän jalustaa ja lankalaukaisinta, objektiivina 50mm Macro (4/3). Kuvatut ruudut menevät päällekkäisiksi layereiksi, joista maalaan perusvalotuksen päälle layermaskien avulla haluamani kohdat. Näin on tehty parin edeltävän (esim Canon G1 X ja Sigma 30mm f/2.8) blogin otsikkokuvat. Ei mitään taidetta mutta silti asiallisia kuvia nopeasti ja helposti. Tämän kuvan kohdalla objektiivin pikavisiitin vuoksi ei ollut mahdollisuutta odotella sopivaa ulkovaloa ja siellähän satoi kaatamalla. Valon määrä ja suunta olivat olemattomat. Siksipä otin avuksi keinovalon eli pöydän päällä olevan valaisimen, jossa on hehkulamppu. Kuvasta tuli näin yhdistelmä sinistä luonnonvaloa ja lämmintä keinovaloa. Tein jälleen perusvalotuksen ja sen lisäksi muutaman lisäruudun ohjaten valoa A4-arkeilla. Loppu yllä kerrotun mukaisesti. Tässä tapauksessa sekavalo istui niin hyvin yhteen, että jätin värit näkyviin kuvaan ja kuvan muutenkin valojen korostamisen vuoksi kontrastikkaammaksi. Joissakin aiemmissa vastaavissa tilanteissa olen yksinkertaisesti tiputtanut saturaatiota alas, jos sekavärit eivät ole toimineet. Niitäkin löytyy siis aiemmista blogeista. Lisähaasteena "studiossani" (sekä sisällä että terassilla) on auringon paistaessa vihreät heijastukset terassin edessä olevista omenapuista. Näissä kamerahärpäkkeissä on harvemmin mitään isompaa vihreää, joten yksinkertainen ratkaisu ongelmaan on vihreän saturaation tiputtaminen nollaan Lightroomin HSL-säätimissä. Samalla konstilla olisin saanut tästäkin kuvasta sinisen värin pois, mutta se nyt vain istui kuvaan liian hyvin... -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Laitoin blogia Voigtländerin 17,5-millisestä (f/0.95) Noktonista: http://www.pekkapotka.com/journal/2012/6/28/voigtlander-nokton-175mm-f095.html -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kiitokset taas hyvistä kirjoituksista. Tällä objektiivilla saa uskomattoman tarkkoja kuvia. Odotan vielä, että sen saisi tilattua mustana
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kyllästyin metsästämään OMD:n alkuperäisiä akkuja. Tilasin kokeeksi kiinalaisia kopioita. http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=DSTE+E-M5&_sacat=&_ex_kw=&_mPrRngCbx=1&_udlo=&_udhi=&_sop=12&_fpos=&_fspt=1&_sadis=&LH_CAds=
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tuli mieleen videokuvauspuuhia miettiessä että onko tässä OMD5 rungossa hyvät videokuvaus ominaisuudet? Pystyykö videokuvauksessa käyttämään jotakin langatonta kaukoohjausta esim kittilinssin kanssa myös zoomin kanssa ja niin että kantama olisi kohtuullisen pitkä esim 200-300m? Ilmeisesti saa ainakin jonkin erillisen mikrofonin myös kytkettyä ja vanhojakin manuaalilaseja käyttää?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Googlettamalla löytyy runsaasti erilaisia esimerkkejä onnistumisista ja kameran vioiksi laitetuista epäonnistumisista videokuvauksessa. Tässä yksi, joka vastannee useimpien ajatusta liikkuvasta kamerasta siellä ja täällä: http://the.me/a-voyeurs-walk-olympus-om-d-e-m5-video-test/ Tosin siinä on mukana tiettyä "aikuisviihdeosastoa", joka ei kuulune ilmaisuun useimpien ajatuksesta. Foorumin äijävaltaista keskiarvoa en tosin lähde arvottamaan. E-M5:n bittivirta on luokkaa normaali verrattuna ammattimaisten laitteiden korkeaan. Bittivirran riittämättömyys suhteessa liikkeen nopeuteen voi aiheuttaa kameralle liian nopeissa liikkeissä pikselöitymistä tai bandingia. Rødet ja muut ulkoiset mikit käyvät. Itse olen käyttänyt Olympuksen natiivia adapteria EMA-1, johon saa kiinni Olympuksen sekä mono- että stereomikrofoneja. Manuaaliobjektiivit käyvät. Nykyisessä firmwareversiossa IBIS ei toimi niiden kanssa videokuvauksessa. Alla linkki omiin testiklippeihini Voigtländer Nokton 17,5mm f/0.95 -objektiivilla. Kolmen ensimmäisen klipin taustat hoiteli satakieli. Otin äijän tarinaa kuvauspaikalla talteen erillisellä nauhurilla. Muut äänet kameran sisäisellä mikillä. Viimeisessä klipissä nopea seuraaminen kapealla sävyalueella (taivas) tuo esiin em. bandingin. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Pikselipiippaajat varmaan löytävät eroja(?), mutta onkos jossakin päin nettiä semmoinen ihan oikea vertailu, jossa on kuvattu molemmilla kameroilla, vedetty eri kokoisia printtejä ja sitten annettu vaihtelevan raadin sokkona raakata kummallakin kameralla tulkitsemisekseen kuvatut omiin kasoihinsa? Tämä yleensä kertoo enemmän kuin testisaittien viilaustestit. Paperilta esitettäviksihän ne kunnon kuvat kuitenkin otetaan eikä isolta monitorilta osasuurennoksina katsottaviksi.