Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

tmax100 outo väri

Discussion in 'Filmikuvaus' started by kuhaw, May 22, 2012.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: tmax100 outo väri

    Vedä noista vähän lisää filmiä ulos niin näkee valon vaikutuksen väriin.  Hopea tummuu valossa ilman kehitystäkin. 

    (vai onko T-Maxissa hopeaa?  :D)
     
  2. Vs: tmax100 outo väri

    Ei.

    Tmax on huipputekniikan tuote, jossa hopea on korvattu yksisarvisten sarvijauheella. Filmi valmistetaan keskiyöllä täysikuun valossa. Prosessin viimeisenä vaiheena siihen lisätään magentaa väriainetta ihan vaan ihmisten kiusaksi.
     
  3. Vs: tmax100 outo väri

    wau, kerrankin Alhonen sanoo niinkuin asiat on. pisteet nousi aivan uusiin sfääreihin. Se on just näin, kun MV tekniikasta puhutaan, ihan yhtä oikein tämä, kuin useimmat muutkin "asiantuntija lausunnot"

    ( muuten: itse prosesst on maailman simppelein. pudotetaan filkat kehitteeseen, huljutellaan senverran kun katsoo passeliksi, vettä ja fiksiä, huuhtelua ja ylös kuivumaan. sitten pähkäillään, miksi näin kävi... sitten besserwisser höpinöitä ja taas korjauksia ja lisää höpinöitä..)
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: tmax100 outo väri

    Esihuuhtelun vaikutuksista voisi tietysti yhden ketjun saada aikaan, mutta muistelen, että aika paljon sitä väriä lähti jo esihuuhteluun. 4 min on aika kauan, mutta luulisin, että se auttaa siihen magentaan melkoisesti.  3x kirkastumisaika on jo niin pitkä kiinnitys, että se saattaa vaikuttaa negan säilyvyyteen ja osin jo liotella hopeaakin varjokohdista.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: tmax100 outo väri

    Näinhän se on.  Niin tehdään mm. peruskoulun kuvistunneilla.

    Niin tekevät jotkut vanhat ja kokeneetkin - tulokset sitten ovatkin samankaltaisia kuin niillä peruskoulun kuvistunneilla. 
     
  6. Vs: tmax100 outo väri

    Mä tein just sunnuntaina noin ja tulos oli juurikin kuvaillun mukainen. Kyllä siihen joku kuva muodostui, mutta... Vaan nyt on viimeiset kinofilkat käytetty ja uusia ei enää koskaan kaappiin tule.
     
  7. Vs: tmax100 outo väri

    Tää on jo tuota "asiantuntija tietoa". T -max emulsiot on aivan eri juttu kuin nuo perinteiset, TRI-x ja HP-5
    kaikki tapahtuu hitaammin, niin kehitys kuin fiksautuminen. Jos vaikka sakke vilkaisisit sinäkin noita speksejä etkä vaan Mutu tietoa levittäis.
     
  8. Vs: tmax100 outo väri

    hehe, ja kuitenkin netti on täynnä "enemän ja vähemmän oikeaa tietoa"  Digitaltruth developing charts. maco Rodinal ja D74 development charts jne. tää on just sitä, mutu- tehdään kuten ennenkin. kehitteiden speksit muuttuu, filkat muuttuu. T-max 400 filkasta on sekä uusi että vanha versio ja niin edelleen...
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: tmax100 outo väri

    Vaikka kaikki tapahtuukin hitaammin, on 3x kirkastumisaika edelleen 3x kirkastumisaika.... :)

    - Joo, mutua muistelen. Mutta, on minulla jossain vanhassa mapissa vielä excel-taulukoita ihan kokeiluistakin.

    Tuota en kyllä osaa arvioida, missä vaiheessa nega alkaa vaurioitua tai säilyvyyteen vaikuttavia kompleksiyhdisteitä muodostua haitallisessa määrin, mutta edelleen on varmaa (emulsiosta riippumatta), että tolkuton ylikiinnitys heikentää negan laatua. Varjokohdista häviää sävyjä.  (Sehän ei tietenkään pätkääkään haittaa niitä, jotka vetävät varjot mustiksi kummiskin...:)

    No, ei kait kukaan nykymaailmassa kinofilkkaa kuvaakaan laatua tavoitellakseen.  - Siis vedoksen teknistä laatua, tarkoitin.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
  11. Vs: tmax100 outo väri

    Ei ollut joo kauheasti apua tosta digitaltruthista, kun äkkiä vilkaisin jotain osviittaa saadakseni. Mulla oli Tmax400 filkkaa valotettuna n. 1600 mukaan ja ainoa kehite hyllyllä oli rodinaali, missä oli vielä markkamääräinen hintalappu.

    Stetson-Harrison menetelmällä arvoin sekoitussuhteeksi 1+50 ja ajaksi 15 minuttia ja tosiaan kuva muodostui kalvolle. Ei mikään mairitteleva, mutta kyllä se asiansa ajoi. Mutta kuten todettu, ei kai kukaan järkevä ihminen enää tänäpäivänä kuvaa kinokokoiselle filmille mitään saadakseen teknisesti laadukkaita vedoksia, kyllä se pienen filmiruudun käyttämisen motivaatio pitää piillä jossain mualla.
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: tmax100 outo väri

    Tämä on kyllä totta.
    Mun mielestä jo 6 miljoonan aps-kenno meni kinofilminn ohi ja osittain jopa keskikoon filmin.
    T Jukka
     
  13. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2,141
    41
    48
    Vs: tmax100 outo väri

    Ilmeisesti täällä ei kukaan tiedä onko Tmax 100 ok.
     
  14. Vs: tmax100 outo väri

    Todennäköisesti sitä ei täällä pysty kukaan sanomaan, ainakin se on tuon väristä kun sen paketista ottaa.

    Filminä tuo on kyllä ihan ok, mukavasti prässättävää ja muutenkin aika moneen taipuvaa. Melko tasalaatuistakin vielä.
     
  15. Vs: tmax100 outo väri

    TMax on n.s. deltarae filmejä. oikeilla kehitteillä kohtuullisen hyvää mutta väärillä kehitteillä tai väärillä metodeilla ihan hirveätä. Oikeita kehitteitä on HC110 ja D-76 1:1 laimennuksella (muunmuassa)  vääriä kehitteitä on rodinal ja acufine (muun muassa)
    vertauksena voi sanoa että kun HC 110 laimennussuhteella B ( 30ml 1 litraan vettä) Double X ja TRI-X filmeillä menee normaalikontrasti 3,5-4 minuutin kehitysajalla vaatii T-MAX 100 ja 400 ainakij 7-8 minuutin kehitysajan.
    Jos rodinalia kehitää normaali filmien suositusajalla ( esim 12 minuuttia), vaatii T-max kaksinkertaisen ajan
     
  16. Vs: tmax100 outo väri

    Pitääpä väittää vastaan tähän: Minun mielestäni 100-asainen T-max kehitettynä 1+50 -Rodinalilla tuottaa erittäin kauniin lopputuloksen, ainakin jos filmi on valotettu oikein.

    Samalla heitän oman vaatimattoman mielipiteeni myös muihin prosessin vaiheisiin: 1) Olen havainnut kaksinkertaisen kirkastumisajan satunnaisesti (en ole analysoinut syitä sen tarkemmin) jäävän kiinnityksessä vajaaksi, enkä ole havainnut kolminkertaisesta kirkastumisajasta olevan haittaa lopputulokselle. Sen vuoksi suosittelen kolminkertaista kirkastumisaikaa vakiokäytännöksi. 2) Samoin suosittelen jättämään pois esipesut. Ne eivät tälle(kään) filmille kuulu.
     
  17. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2,141
    41
    48
    Vs: tmax100 outo väri

    Ei syytä huoleen.
    Sain juuri postipaketin Telefotosta.
    Samanvärinen Tmax100 filmi kuin sinulla sieltäkin tuli.
    Pahvikotelon tekstikin "100Tmax" on lähes samaa väriä kuin filmi.
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: tmax100 outo väri

    Kauneus kun on katsojan silmässä, niin tuohon ei voi väittää vastaan...  :)

    Uskotaan, jos niin monet osaavat tekijät väittävät 3x sjsn olevan sopiva.

    Esihuuhtelu ei nyt kinarilla ole välttämätön, mutta isommilla on epätasaisen kehityksen vaara niin suuri, että itse kyllä käyttäisin, kuuluvuudesta viis.
     
  19. Vs: tmax100 outo väri

    Näköjään en kulu "osaajiin" kun teilasit ensimmäisenä, who cares, onhan sitä sentään jäljellä Digi MV ja Monochrom...
     
  20. c

    c Well-Known Member

    5,425
    111
    63
    Vs: tmax100 outo väri

    magnumohio

    Oletko tota seurannut? Sellanen fiilis että toi vois hyvinkin olla kuvattua sillä mv leicalla... tai ainakin veikkaisin että magnum niitä on saanut ekaksi käsiinsä