Vs: Salaman tehon säätö? Mittari on paras keino. Ei ole väliä, onko softbox, beutydish vai helvetinkartano pehmentämässä valoa. Yksinkertaisella, halvallakin salamaa mittaavalla kuplamittarilla selviää. Väläyttää salamat yksitellen, mittari kameran suuntaan, niin näkee valoisuuserot. Enkä voi taas olla toitottomatta, että jokainen erilainen valotus pitää kyetä toistamaan tarvittaessa, siksi muistikirja ja mittari ovat välttämättömät. T Jukka
Vs: Salaman tehon säätö? Joo. Helpoissa olosuhteissa voi kokeilla TTL-salamaa, mutta vähänkin hankalammassa ja varsinkin silloin kun homman PITÄÄ onnistua on paras varautua käsisäätöihin. Kameran päällä TTL-salama on ihan paikallaan.
Vs: Salaman tehon säätö? JukeK:lle vielä. Aika karkeasti voi todeta jos sekoitat edes kevyimpiä studiosalamamoita ja EX-sarjalaisia joudut varmaankin pelaamaan elinkojen minimitehoilla ja EX:n kanssa taas lähempänä täysiä tehoja. TTL:n eksymistä tähän keskusteluun ihmettelin. Miten TTL:ää edes voisi käyttää sekatilanteessa? Minusta TTL ei edes kuulu oikein studioon, kuten ei oikein mikään muukaan automatiikka. Jos kuvaisin vain nikonin uudemmilla SB600-910 salamoilla voisi vähän tuohon TTL:n perehtyäkin. Nyt ei ole kuin yksi välkytin joka tuon osaa. Silloin tällöin reissussa sitä tulee komennettua kameran popupilla mutta aika vähän. Joskus lokaatiossa olisi kiva että saisi määrättyä tehoja kameralta eikä tarvitsisi juosta eri valojen luona jne, mutta hinta estää useamman sb800/900:n hankkimisen.
Vs: Salaman tehon säätö? Keskustelu meni sivuraiteelle kun mainitsin että salamamittari ja TTL-salama ei sovi yhteen. Eikä TTL ja studio sen enempää.
Vs: Salaman tehon säätö? Hieman asiaan liittyen - nyt sitten kun eksyttiin jo.. Studio olisi ihan kiva paikka päästä testaamaan Nikonin CLS systeemiä. Katsomaan kuinka tasainen ja tarkka tuo systeemi on. Muutoin sen edut ovat toki liikkuvuudessa ja kuvaajan liikkumattomuudessa...ei tarvi kameran takaa liikkua kun ohjaa tehoja.
Vs: Salaman tehon säätö? Tehonsäädöt kameran suunnasta on ihan kiva juttu. Elinkan Skyportilla on myös kiva säädellä RX-salamoiden tehoa, mulla on 2 lähetintä joista toinen on mittarissa ja kivaa kun salamoita voi säätää yksinään tai kaikkia yhdessä. Kun käyttää pistemittaria niin mittaus ja tehonsäätö onnistuu kuvussuunnalta.
Vs: Salaman tehon säätö? Tämä ohje on ehkä paras tähän mennessä. Tehdä ensiksi tollanen seinään ammunta testi jonka jälkeen saa jonkinalaisen käsityksen tehoista. Tämän testin pohjalta voi sitten alkaa soveltamaan asiaa käytäntöön. Varmaan sellainen mittari olisi kätevä. En kyllä ihan heti meinaa sellasta hankkia. Luulen että mä sekoilisin mittarin kanssa ja menis homma ihan pieleen. Tietty jos joku antais ihan kädestä pitäen ohjeistusta mittarin käyttöön ja muutama muunnelmakin käytäis läpi vois tämä hemmo myydä mulle vaikka mittarinkin.
Vs: Salaman tehon säätö? Joo. Ensviikolla oonkin hiihtolomalla. Voisin hiihdellä komialle kirkolle.......autolla.
Vs: Salaman tehon säätö? Tehrään näin, mullakin muun homan ohessa löytyy varmaan sopivaa aikaa kun sovitellaan.
Vs: Salaman tehon säätö? Eikös tuolla tapaa käytetty pistemittari mittaa heijastuvaa valoa,joka "lukee" mukaan myös kohteen väriä jne,joka toimii kuin kameran pistemittari?
Vs: Salaman tehon säätö? Tavallaan se lukee väriäkin, ei kuitenkaan (ainakaan oma Minolta) osaa tulkita muutakuin kohteesta heijastuvaa valoa eikä sen väriä. Saattaa joku kirkkaan värinen kohde aiheuttaa ongelmia mittauksessa. Tämän takia pistemittarilla pitää pähkäillä mitatessa että minkä tummuiseksi juuri mitattavan kohdan haluaa, ihan niinkuin kameran mittarillakin.
Vs: Salaman tehon säätö? En muista että siinä sekakäyttöä juuri käsiteltiin. Itse kirja on kyllä tullu kahlattua.
Vs: Salaman tehon säätö? Mainosprosyyri Nikonin matriisi-TTL:n puolesta Sellainen kuva mulle ainakin ko. kirjaa lukiessa syntyi. Pistemittauksesta: väri vaikuttaa, mutta yllättävän vähän. Vaikka esim. Gossenin pistemittarit ovat herkimmillään vihreällä alueella, ei niiden herkkyysvaste eri väreille poikkea hirveästi mm. pankromaattisesta filmistä.
Vs: Salaman tehon säätö? Olisi kait enemmin pitänyt udella pinnan tummuuden, kuin värin vaikutuksesta mittarin antamiin lukemiin. Mutta yhtä kaikki, ilmeisen tarkkoja kuitenkin siinä missä kohdistuvan valon kupla on "aina oikeassa." (Se on ainoa mittari mikä mulla on studio touhuihin. Spotti olisi kiva lisä ja kait tuohon Minolta III:n sellaisen saakin,mutta en ole hirveästi kaivannut.) Sitä kait se Joen kirja on, mutta äärimmäisen hyvä sellainen. Ja myös perusidean hallitseva kääntää samat kikat canonille ilman ongelmia. Kaippa tuollainen kirja on kirjoitettava järjestelmä kohtaisesti ja Joe nyt on muutenkin tunnettu Nikon mies. En koe sitä kirjan rasitteeksi millään muotoa.
Vs: Salaman tehon säätö? "aina oikeassa", eli keskimäärin oikeastaan väärässä - mutta sitä ei saa mainita ääneen. Romuttaa liian monta vanhaa oppia Kupla, tai oikeammin sellainen tasainen kiekko jota ainakin Sekonicissa on optiona on kyllä loistava väline eri valojen välisten kirkkauksien mittaamiseen.
Vs: Salaman tehon säätö? Eli mittaritkin on väärässä. Emme voi selvästi saada oikeaa valotusta ikinä! Chimppaan siis ja vähät välitän mistään jatkossakin. ;D Mun wanhassa minoltassa tuo kupla ei ole muuta kuin härpäke jonka idea on kait kerätä valoa vähän joka suunnasta. Mittarin anturi sitten sellanen laatta. Käyttäessäni olen osoittanut sen aina suoraan valoon joten kuplan vaikutus lienee olematon. Toinen koulukunta kait osoittaa kuplan kameraan, oleellisinta kait että tekee aina samalla tavalla.
Vs: Salaman tehon säätö? No nyt tuli kokeiltua näitä kahta yhdessä. Elikkä Elinchromea ja Canonin salamaa. Yllätys yllätys, värilämpötilat on sitten erinlaiset. Ja noita tehojakin saa kummasta vaan liikaa, jos haluaa.