Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Photonetissä plustekin ainakin olevinaan töissä puhuu 5000 dpi:stä ja 4.8 dmaxista. Taitaa hieman olevan satua, mutta jos edes negapitimet pitävät filmin suorana ja tarkentaa joka ruudun erikseen, niin avot. T Jukka
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Plustek on ilmeisesti aikonut käyttää Kodakin kennoa tuossa, mutta kun se myytiin pois niin on nyt tullut 5kk viivästys tuohon julkaisuun. http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=114288&page=2 [QUOTE> [/QUOTE]
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Kyllä minä ainakin pystyn ostamaan juuri nyt Kodakilta CCD-kennoja. Firman nimi on ilmeisesti vaihtunut Truesenseksi mutta Kodakin sähköpostiosoitteiden takaa sitä ainakin kommunikoidaan. Juuri pari viikkoa sitten sain tarjouksen. KLI-2113 2098x3 pikselin värikenno 300 dollaria kappale. Paremmat mallit ovat varmasti huomattavasti kalliimpia... http://www.kodak.com/ek/US/en/Image_Sensor_Solutions/Products/Linear_CCD.htm
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Mitäköhän maksaisi leica M9 kennot, jos houkuttelis FOKA:n hankkimaan huoltoa varten
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Satua juurikin. Varsinkin skannereiden Dmaxit ovat olleet aina ihan omissa liioittelusfääreissään. En tiedä kuinka valmistajat ovat niitä Dmaxeja mittailevinaan, kun näkisi edes skannerin joka löytäisi ne sävyt kunnolla jostakin 3.0 -tasosta...
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Ei ne niitä mittaakaan, jopa ilmoittavat joskus että "teoreettinen" tms. Ei sillä tosin ole teoriankaan kanssa mitään tekemistä, tai on jos teoriasta rajataan pois tarpeeksi asioita. Ilmoitettu Dmax tarkoittaa sitä maksimitiheyttä, joka AD-muuntimessa olevalla bittimäärällä olisi mahdollista toistaa. Nykyään kun 14- ja 16-bittiset AD:t ovat jo halpoja, CCD:n signaali-kohinasuhde eli dynamiikka on rajaava tekijä. Se ilmoitetaan kyllä CCD:n datashiitissä ja sen voisi sieltä suoraan kopioida skannerin Dmaxiksi ja se olisi jo melko rehellistä. Mutta rehellinen valmistaja saisi tällöin huonompia lukemia kuin kilpailijat, joten kukaan ei uskalla tehdä aloitetta. 16 bitillä saadaan lineaarisesta lähteestä (CCD-kenno) esitettyä 16 aukkoa, kerrotaan 0,3:lla -> Dmax = 4,8. Hyvä 16-bittinen AD-muunnin pystyy optimitapauksessa toistamaan n. 15 bittiä oikeaa dataa, jolloin Dmax = 4,5. Esim. A. Alhosen Elokuvalaboratorion tulevassa filmiskannerissa Kodak KLI-2113, yksittäiskappaleen hinta Kodakilla 300 dollaria, dynamiikka datashiitin mukaan 76 dB, jaetaan 20:llä perusyksikköön pääsemiseksi, tulee Dmax = 3,8. Tämä siis optimitapauksessa. Ja koska CCD:n 3,8 on vähemmän kuin AD:n 4,5 niin CCD:n 3,8 on ratkaiseva. Ja sitten täytyy muistaa, että tuo luku ei tarkoita sitä, että tummimmat kohdat toistuisivat kovin HYVINÄ vaan että ne toistuvat ylipäänsä, yleensä aika kohinaisena. Lisäksi, CCD:n ja AD-muuntimen välissä oleva analogielektroniikka kohisee jonkin verran. Jos se on tarpeeksi hyvin tehty niin ei välttämättä tulosta muuttavasti, mutta sekin voi vaikuttaa. Ja, tättärää, kunnon CCD-skannerit pääsevätkin tuonne n. 3,5:een. Huiput pääsevät 4:ään. Kodakin lippulaivakennolle, KLI-8023, luvataankin 90 dB dynamiikka "extended DR" -modessa. Se on 4,5, ja vasta tällaisella kennolla 16-bittinen AD-muunnin oikeuttaa paikkansa 14-bittisen sijaan. Näinollen nykyaikaiset, kalleimmat CCD:t voivat kilpailla dynamiikassa rumpuskannerien PMT:n kanssa, mutta halvoissa kuluttajaskannereissa niitä ei tulla näkemään. Halpikset on aina halpiksia. Nikon Coolscanhan skannaa haastavinta Velviaa "juuri ja juuri".
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Konica-Minolta Scan-Dual IV ja Velvia... Heh, se on jo vitsi. Luin tuossa jotakin skanneridokumenttia ja siinä etenkin kinon kohdalla nostettiin yhdeksi ongelmaksi suoraan se, että kuvaajat lähettävät (lähettivät) kirjapainoa varten yleensä liian tummia diaruutuja. Valinta kun tapahtuu valopöydällä tai projisoidessa, joissa tumma pää näkyy helposti ja vähän alivalottuneet diat ovat lisäksi maukkaamman sävyisiä monen mielestä. Onko tuossa muuten hintaa lukuunottamatta jotakin periaatteellisia esteitä sille, ettei valotehoa voi kasvattaa? Esimerkiksi luetaan CCD, sitten kirkkaampi valo ja luetaan uudestaan.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Ei ole mitään esteitä, kaksi erillistä valotusta on ihan toimiva konsti, joskin se hidastaa skannausta. Valotehoa kasvattamalla tietysti hidastuu vähemmän. Valotehoakin rupeaa saamaan entistä enemmän kun hyvät teholedit halpenevat. Minun skannerissani on ledeissä yhteensä huima 60W tehoa. Pois on ne ajat jolloin ledeistä puhuttiin milliwateissa.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Eikö se Alhonen vois alkaa tekemään meille keskikokoa vielä kuvaaville filmihörhöille jotain dedikoitua filmiskanneria? Minä ainakin tukisin kotimaista osaamista jos toimivan pelin sais.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Kyllä se on mielessä käynyt mutta siinä tulee äkkiä työtunteja niin paljon että hintaa tulee, ellei päätä hyväntekijäksi ryhtyä. Sen minkä VOIN tehdä on julkaista mahdollisimman paljon "open-sourcena" jos haluaa itse rakentaa, mutta valokuvaajapiireistä taitaa valitettavan vähän löytyä kyvykkäitä kötöstäjiä. Tai ei sitä tiiä; elektroniikat, firmwaret, softat ym. on helppo kopioida nopeasti ja halvalla halukkaille, ja työtä teettävä osa on mekaniikat, mutta mekaniikan osaamista saattaa yllättäen löytyä aika moneltakin, ainakin enemmän kuin minulta. Oishan sitä hauska nähdä vaikka omatekemiä jalopuuskannereita! . Toi mun leffaskanneri tulee itse asiassa olemaan hyvin samanlainen design kuin Flextight (eli IMO ainoa järkevä design). Filmi kulkee reunoista pyöreän rummun päällä, rummun "sisällä" on valolähde, ja sitten vaan simppelisti obtiikka ja CCD ilman mitään turhia peilejä. Ja zoomata voi erikokoisille materiaaleille siirtämällä linssiä ja kennoa. Jatkuvaa leffafilmiä skannaavana päätin sen tehdä niin että filmi liikkuu koko ajan tasaisesti ja siitä räpsitään vauhdissa kuvia. Tästä syystä tehokas valolähde, jotta voi lyhentää pulsseja ettei kuva blurraudu liikkeen takia, ja väri-CCD jotta saa kaikki värit yhtä aikaa. Jos sitä valokuvakäyttöön muuttaisi niin askeltava liike, mustavalko-CCD ja värierottelu valolähdettä vilkuttamalla on helpoin ja myös laadukas ratkaisu, kuten esim. Nikon Coolscaneissa. Ellei skannerin täydy olla huippunopea.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Tarvisi varmaan alkaa filmillä kuvaamaan dialle ja isolla filmiperällä, niin voisi ajaa rullallisen aina elokuvaskannerista läpi. Noi kun on aika edistyksellisiä nykyään, jos vaan 4K:n resoluutio riittäisi suurennoksiin. Lasergraphics ainakin lupailee helposti repivänsä diasta 4.0 DMaxia. http://www.lasergraphics.com/us/pages/high-dynamic-range.htm
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Ja olettaen että ao. skanneri pystyy skannaamaan stilliruutuja. Ruutu on kuitenkin ihan eri kokoinen. Elokuvafreimi on lähellä puolikinofreimiä. Noi skannerit joihin linkkaat reproaa 2D-CCD:llä ruudun eli eivät ole kirjaimellisesti "skannereita" sanan vanhassa merkityksessä. Se varmuudella rajaa pois stilliruudut. Viiva-CCD-skanneri tietysti skannaa mitä vaan olettaen että softa taipuu. Mun skannerini taas tulee olemaan maks. 16mm. Siirryin kyllä aika äkkiä tekemään sitä niin että se on mahdollisimman pienellä työllä modattavissa 35-millisellekin jos kysyntää tulee, voi olla että pelkkä valolähteen uusiminen leveämpään riittää. Tämä skanneri on kuitenkin "vain" 2K. Tietysti siihen voi sitten kennomoduulinkin uusia melko siedettävällä työllä jos 4K rupeaa kutkuttamaan. 16-millisellä siinä ei ole järkeä.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Mitähän nuo 16k sensorit kustantaa: http://www.teledynedalsa.com/sensors/Applications/panchromatic.aspx -jja
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Todennäköisesti aika helvetisti. Mietin vaan että tarvitseeko valokuvaaja skanneriinsa oikeasti yli 8000 pikselin kennoa? "Huonoimmassa tapauksessa" eli neliökuvalla saadaan 64 megapikselin kuva. Tällöin optiikankin laadulla on jo aika suuri merkitys.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn BTW, sain Kodakilta hinnan 8000 pikselin Dmax vähintään 4 -huippu-ccd:lle KLI-8023: 600 dollaria yhden kappaleen erissä. Sitä ei siis ole lopetettu kuten tietyistä huhuista olisi voinut päätellä. Ja, sen pohjalle voisi periaatteessa joskus hyvinkin rakentaa alle 1000 euron tee se itse -huippuskannerikitin, josta puuttuisi mekaniikka ja objektiivi.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn 8k riittää mainiosti rullafilmille, 4x5" kanssa kaipaisi jo sitten isompaa. Oliko tuo hinta mono vai RGB -versiolle? Täytyykin pitää silmät auki sopivan vanhan min. 4x5" skanneriraadon suhteen jonka voisi sitten tuunata huippuskanneriksi... -jja
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn No tulihan se sieltä: http://plustek.com/mea/products/opticfilm-series/opticfilm-120/introduction.html Speksit on paperilla paremmat kuin CoolScan 9000:ssa mikä tietysti ei sano paljon mitään ennenkuin skanneria on perusteellisesti testattu. Mielenkiinnolla jään odottelemaan testejä - ja hintaa myös. Negapitimet näyttäisi kerrankin olevan vähän tukevampaa sorttia.
Vs: Keskikoon skanneri - painetta pyttyyn Kyl noi uudemmat ainakin on nimenomaan kinarissa pirun hyviä, terävää raetta ja isoa 60x40cm printtiä @ 360dpi