Vs: studio aloittelija Saattaisin edelleen suositelle kokeilua pikkutuikuilla. (Vaikka täällä strobisteja hirtetäänkin.) Varsinkin jos runkona on joku 7D / D700 yms joka komentaa oman merkin salamaa. Voi olla että kysyjällä on jo mitä tarvitaan valaisun opetteluun eikä tarvitse ostaa studiotuikkuja. Ja esim 430ex.stä pääsee helpommin eroonkin, jos salamakuvausta ei muuten harrastele.
Vs: studio aloittelija Onhan noi irtosalamat, varsinkin nykyään, ihan varteenotettava vaihtoehto. 430ex:ssä on tehoa saman verran kuin noissa falconeissa ja 580ex:ssä jo hurjasti enemmän. Lisänä vielä ulkokuvaamiseen löytyy lyhyempää synkka-aikaa. Valmiina noihin saa jopa ostaa kaikenlaista pehmennintä ja pidikettä. Ainoa ongelma noissa on, että kun sitä tehoa sitten tarvittaisiin lisää sinne 500ws:iin, niin sitä ei löydykään ja toinen aloittelijalle olennainen on tuo ohjausvalon puute. Näissä harrasteissa ja kalustossa on aina se ongelma, että tuommoinen rutinoitunut pärjää melkein millä vaan, mutta sellainen joka ei oikein vielä tiedä mitä on tekemässä, tarvii siihen kalustoon sitä reserviä, että tekeminen olisi mielekästä.
Vs: studio aloittelija Itse ratkaisin ton ohjausvalon tollai. käsisalamassa se hyvä puoli että kulkeee kätevästi mukana jos tarvii.
Vs: studio aloittelija Onhan esim sb800:ssa ohjausvalo, mutta ei sitä sekunnin välkettä viitsi katsella eikä siitä oikein tolkkua saa. En henk.koht. pidä ohjausvaloa kovinkaan tärkeänä - edes alottelijalle. Aikaa on kuitenkin kokeilla. Klick-siirto-klick.. tai en ainakaan pidä sitä niin tärkeänä että sitä varten pitäisi hankkia studiosalama. Joku tuollainen hehkulamppuviritys toimii varmasti jos kaipaa.
Vs: studio aloittelija Samaa niillä on tarkoitettu niin kauan kuin studiosalamalaitteita on Suomessa käytetty.
Vs: studio aloittelija En kanssa tiedä, että mikä tuolle on virallinen suomennos. Modelling light se on, mutta kautta aikojen on siitä täällä puhuttu noilla kummallakin nimityksellä. Muotokuvaajat kai puhuu enemmän ohjausvalosta, jonka kanssa ohjataan mallille oikea asento. Nykyään kun salaman liikuttamisesta on tullut helpompaa, on vallalle tullut tuo muotoiluvalo. Itse pidän tuota muotoilu-/ohjausvaloa aika olennaisena, kun kuvaa ihmisiä. Ne harvoin on enää siinä samassa asennossa mitä ne oli kun siirsin valoa, niin sen hienosäädön voi tehdä noilla ja käskytyksellä. Lasten ja eläinten kuvaamisessa niistä ei ole paljoakaan iloa. Samoin ne auttavat melkoisesti, kun jollain varjostimella rajaa valon vaikutusaluetta. Toiset jopa pitävät tärkeänä, että ne olisivat kaikki teholtaan balanssissa, mutta itse en kyllä pysty salamavalon lopputulosta näkemään noiden ohjaus-/muotoiluvalojen perusteella.
Vs: studio aloittelija Tähän saakka valoa on tuottanut kameran oma tuikku, johon alkeellinen softbox viritetty sekä 1kpl Nissin Di622-salama. Muita valaisuun liittyviä tarpeita ei vielä kalustosta löydy. Ajattelin nyt sitten vain ryhtyä tuumasta toimeen ja hankkia pari-kolme ym. salamaa lisää ja niille jalat sekä tasovalot/varjot. Katsotaan sitten mitä siitä syntyy ja jatkoja mietin sen pohjalta. Ainakin näin valoa saa lisää ja valon määrän sekä tulosuunnan vaikutuksia pääsen ihmettelemään.
Vs: studio aloittelija Kyllä ohjausvalo on tärkeä. Näyttää hieman, miltä kuva tulee näyttämään, valojen väliset suhteet siis. Lisäksi auttaa kameraa tarkentamaan hämärässä. Oletuksena tietenkin, että olet asianmukaisessa tilassa, jossa valo on todellakin hallinnassa - ei hallitsemattomia heijastuksia esim. seinästä, katosta jne. Lisäksi suosittelen salamamittarin käyttöä, jolloin hieman kokemuksen lisäännyttyä näet jo mielessäsi eri valoisuuserojen vaikutuksen lopullisessa kuvassa. Kameran takanäytöltä se on hieman vaikeaa. Ainakin oman kamerani näyttö on oletusasetuksena aivan liian liian kirkas ja kontrastikas. Kirkkautta voi pienentää, mutta kontrastiin ei voi vaikuttaa. TJukka
Vs: studio aloittelija Näin on, kerrankin J.W. puhuu lyhyesti ja asiaa... Nyt kun oli puhe opettelusta, niin minusta sitä olennaisesti helpottaa se ohjausvalo. (Tuohon nimitykseen olen itse tottunut, ja käytän sitä jatkossakin, muotoilkoot muut mallejaan). Ilmankin toki tulee toimeen, mutta auttaa se nimenomaan *opettelua*. Sitten kun jo osaa, laittelee korvakuulolta valot paikoilleen ja räpsii pikkusalamilla siinä missä isommillakin. Harjoitteluvaiheessa auttaa kumminkin se näkeminen jonkin verran. Halvemmallakin pääsee jollain D-litellä tai Falconilla, 3 kpl SB-900 on jo jonniinmoinen investointi. Yhden sellaisen hinnalla saa jo koko studiosetin. Sitten kun ne isot pehmeät alkavat kyllästyttää, ja halutaan niitä spotteja yksityiskohtia korostamaan, ei ilman ohjausvaloja oikein tule toimeen. Jos mallin elintoiminnot ovat tavanomaiset alkaa häntä jo puolenkin tunnin säätäminen tavallisesti hermostuttaa. Mutta; kuten J.W. sanoi - touhuksi vain, tärkeämpää on opetella näkemään se valo, kuvassa ja ympäristössä, ja tehdä niitä juttuja. Vehkeillä millä hyvänsä.
Vs: studio aloittelija Täh? Mitä tarkoitat "teholla"? Minun villi arvaukseni on, että 580EX polttelee sähköenergiaa semmoiset 40 J täydellä paukulla; yhden Falconin 150 Jouleen niitä sentään tarvitaan neljä. Valoa johonkin kapeaan keilaan heijastettuna niistä kyllä tulee aika hyvin, mutta softbox tms hyötyy kyllä ihan oikeasta tehostakin.
Vs: studio aloittelija Sitten vielä varautumis-/latautumisaika eli kuinka kauan jaksat odottaa ennen seuraavaa laukaisua.
Vs: studio aloittelija Toi nyt tosiaan on, minkä mainosmiesten mukaan vertaillaan. Falconille annetaan ohjeluvuksi 42 ja 580ex:lle 58. Toki keilan leveys on myös huomioitava. Parasta olisi vertailla lumenia per sekunti, mutta sellaista tietoa en ole kyseisistä tuikuista löytänyt. Ei nyt tuo J välttämättä kerro kaikkea, jos toinen valaisee 1/1000s ajan ja toinen 1/6000s ajan. Jossain puhuivat 580ex:n energiankulutuksesta, että 60J. Itse olen aloittanut valojen kanssa harjoittelun tuollaisilla Henselin 150ws valoilla ja hyvin pian huomasin, ettei siitä mitään tule. Kyllä sitä tehoa vaan kaipaa kun studiossa kuvaa, myöhemmin taas on alkanut tuskailemaan, kun valoa tulee paikoitellen liikaa vaikka säätimet on minimissä. Vaan siinä ollaan asian ytimessä, että ei pidä antaa asian odottaa oikeiden valojen löytymistä, vaan reippaasti kuvaamaan millä tahansa valoilla mitä käsiinsä saa. Yleensä se tekeminen kertoo parhaiten, mitä tulee tarvitsemaan.
Vs: studio aloittelija Niin, Canonin luku on 105 mm polttovälille, 24 mm:lle sen voit jakaa vähän vaille kahdella. Heijastimen vaikutus on molemmissa merkittävä. Kuvan perusteella Falconin valaisukulma on melkoisen laaja.
Vs: studio aloittelija Sinäkö oli just silloin kipeänä, kun koulussa puhuttiin noista tehoista sun muista yksiköistä? (Joule = wattisekunti on energiamäärä vähähdyksen aikana; valotukseen sillä ajalla on vaikutusta vain, jos suljinaika on välähdyksen kestoa lyhyempi, mikä lienee aika harvinainen tilanne)
Vs: studio aloittelija Ohjeluvut ovat heijastinkohtaisia. Sen Canonin zoomaus 24 mm (eli siis ohjelukuna about 25-28) voi olla vertailukelpoinen tai sitten ei. Vempeleet rinnakkain ja mittari kouraan, sittenhän sen tietää.
Vs: studio aloittelija Katselin silloin naapuripulpetin tyttöjä. Tuli ajatusvirhe kun pohdin tuota sekunnin keskiarvona, enkä tehopulssina. Ei oikein multitasking toimi tänään.