laitetaans vielä kerran tuo prosessi: Mieluiten nopea DIA filmi ( tässä tapauksessa Fuji 400 Provia) valotetaan ISO arvolla 2x tai enemmän. Filkka kehitetään tuhdisti normi MV kahitteessä kuten Acufine, D-76 stock tai Rodinal 1:25, fiksataan ja huuhdellaan normaalisti, sen jälkeen C-41 valkaisussa MV kuva pois, huuhdellaan taas ja kehitetään C-41 prosessissa värinegaksi, valkaistaan ja fiksataan ja huuhdellaan. Tuloksena on jyrkähkö nega jossa on kirkas pohja ja korostuneet värit ja rakeisuus. Siitä lähtökohdasta sitten skannailee ja photoshopissa viimeistelee haluamansa version.
Vs: Crossaus nega ja posa: Mahtavaa jälkeä! Eli tämä on ilmeisesti valoitettu 800 mukaan? Sehän alkaa olla jo ihan käyttökelpoinen nopeus konserttikuvaukseen...
Vs: Crossaus nega ja posa: poikaparat on aika pihalla... laukun hemmoilla on se etu puolellaan että täällä seikkailee äijä joka on sitä tehnyt monta vuotta ja monilla eri filmeillä, ja jopa osaa toimittaa aineet sen toteuttamiseksi... Ne jotka oli tarpeeksi nokkelia tilaamaan tutoriaalit, onnea heille. muut saa odottaa kunhan olen maisemissa ja saan inspiraatiota tehdä lisää painotuotteita, siihen asti: koettakaa pitää varpaat lämpimänä, lunta tiputta hiljalleen...
Vs: Crossaus nega ja posa: Miten vaikuttaa valotuksen ja mv-kehityksen määrän vaihtelu, joitain pääsääntöjä? Mitä olisi odotettavissa jos onkin valotettu normaalisti ja kuinka tätä valotusta huomioitaisiin mv-kehityksessä? Vähennetään?
Vs: Crossaus nega ja posa: Mistä löytyy aiemmat? Prolabin osiossa ei näkynyt ainakaan otsikoissa, eikä uusimmassa tietopaketissa.
Vs: Crossaus nega ja posa: Näistä tutoriaalipaketeista ois hyvä saada digitaaliset kopsut, eli vaikka pdf:t johonkin jakoon. Vai menisikö liian new-schooliksi?
Vs: Crossaus nega ja posa: Senkuin väännätte, vapaata riistaa. tein kolme satsia a 40kpl . Jo postimaksut+ kuori oli per moniste € 3,50 = yli neljäsataa ekeä, se riittää mun sponssaukseksi tältä erää.
Vs: Crossaus nega ja posa: Valkaisun jälkeen puuttuu kehitys? 8. Bleach the film for 10 minutes. The Bloom article recommends e-6 or c-41 bleach, but I just use Potassium Ferricyanide bleach found in sepia toner kits. 9. Wash your film for 10 minutes at least. Do not use photo-flo. 10. Hang the film to dry.
Vs: Crossaus nega ja posa: Se seikkaileva hemmo on MINÄ ja niissä ohjeissa on se vika että tuollaisia ohjeita ei voi antaa, kun kaikki perustuu kokeiluun. Diafilmi vaatii aivan erilaisen käsittelyn kuin negafilmi, Diassa on enemmän "kamaa" eli vaatii esim 2 tai 3 kertaisen valkaisun ja fiksauksen kuin nega. (puhumattakaan ekasta MV kehityksestä) filkat reagoi tuohon ekaan kehitykseenkin eri tavalla. näiten jannujen ohjeet perustuu siihen että kirkas Mv kehityksen jälkeinen filkka viedään c-41 prosessiin mutta kun se vakiona ei käy. täytyy nostaa kehitys ja valkaisuaikoja sielläkin. Siksi en ole antanut mitään tarkkoja "kädestä pitäen" ohjeita, ainoastaan suuntaviivat mistä lähteä liikkeelle jotta tekijä ymmärtäisi mitä on tekemässä
Vs: Crossaus nega ja posa: Kiitos Jukka tarkennuksesta ja pahoittelut provosoinnista Eli negalla valkaisu ja fiksaus normaalisti. C-41 prosessi muutekin normaali? Vai koskiko toi " c-41 prosessiin mutta kun se vakiona ei käy. täytyy nostaa kehitys ja valkaisuaikoja sielläkin." negaakin? Dialla sitten eri hommat. Sillä kyselen, kun 500T Vision stockia on pakkasessa ja sillä näitä voisi kokeilla.
Vs: Crossaus nega ja posa: En olevärinegaa juurikaan kokeillut, en näe itselleni kovin paljon pointtia. Mun tyylini on MV kuvissa "karski ja rakeinen", toi nyt keskusteltu prosessi tuo väreihin vähän samaa otetta. Jos kemiaa piisaa, kannattaa kuvata muutama rulla matskua vakioiduissa olosuhteissa, vaihdella arvoja niin että ne näkyy ruudussa, pätkiä filkka osiin ja kehittää sitten eri lailla. Se mikä on tässä jäänyt sanomatta on että MV filkka kehityksen ja fiksauksen jälkeen kaikki seuraavat vaiheet voi tehdä normaalissa huonevalossa ja kun olet pätkinyt filkan voit myös testailla tuon värikehityksen eri lailla tekemisä ja sen vaikutusta . nyrkkisääntö on että dia tarvitsee ainakin tuplat ajat värinegaan verrattuna. myös valkaisu ja fiksausajat. Fiksata kannattaa tehdä MV printtien tapaan kahdessa eri fiksikylvyssä. Siitä vaan lutraamaan...
Vs: Crossaus nega ja posa: ...Tuolla "hiekkalaatikossa" on digi/filmi väittelyssä tuotu esiin linkki saitille missä esitellään "digitaalista crossausta" joka on täyttä höpöhöpöä. Alunperin crossaus eli filmin kehittäminen "väärässä" prosessissa kun (kenties vahingossa) Rock kuvaajat huomasivat että saavat tuollaista "Death-heroiini lookia" kun nega filkan kehittävät E-6 diaprosessissa. Silmät olivat pikimustia aukkoja ja iho kelmeätä. Kätevää kun ei ollut rahaa meikkaajaan.. ( tuossa digilinkissä ollaan vähän heiluteltu säätöjä magenta cyan akselilla ja kutsutaan "crossaukseksi" ) Se crossauksen muoto joka kiinnostaa valokuvaajaa enemmän on dian kehittäminen (itse) C-41 negaprosessissa. Tuota versiota MV alkuvaiheella on jo käsitelty tässä mutta tuolla muualla ollaan tehty jo eri versioita ja tulkintoja tästä "normaalimmasta " crossauksesta Laitan tähän muutaman suoran dia/nega tulkinnan. Tässä kannattaa huomata, että mahdollisuus hyvin erilaisiin tulkintoihin on mahdollista. negassa riittää "aihiota" vaikka silti säilytetään filmillisen alkuperän uskottavuus.
Vs: Crossaus nega ja posa: laitetaas vielä: Crossaus diasta negaksi josta photoshopissa kääntäen "printti" ja toinen on negamatskusta diaksi suoraan kehittäen ja skannaten.