Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Taktiikka toimii tietyissä rajoissa ja sitä voi kokeilla, mutten odottaisi siltä juuri mitään hyötyä. Sillä ei välttämättä korvaa ison vedoksen kanssa tehtyjä koepaloja. Edelleen viimeisintä parasta hakiessa (kunkin kykyjen ja näkemyksen mukaan) ei loppuun asti auta koepalatkaan vaan vielä uusi toinen kokonainen suuri vedos (ja kolmas..), sillä jo visuaalisestikin vaikutelma on aina hiukan toinen kuin koepaloissa - ja vaikutelma on samoin toinen pienemmässä vedoksessa. Kyse on siitä, ettei tiettyä mustumaa ja jyrkkyyttä voi aina siirtää sellaisenaan toisen kokoiseen vedokseen kun haetaan parasta vaikutelmaa. Tässä vaikuttaa muukin kuin tekniikka. lisäys. Toinen, kolmas, neljäs vedos... Auttaa kyllä hahmottamaan kun laittaa kuvan seinälle ja jatkaa jonain toisena päivänä kun näkemys on kirkastunut. Ja toki ajattelen myös luonnollisesti varjostus- ja lisävalovariaatioita luonnollisena mukana olevana perustekniikkana. edit. lisäystä muutenkin edit. Lisätty vielä sana jyrkkyyttä. (Kirjoittaminenkin on kuin vedoksen tekeminen: aika auttaa parempaan. Siispä kuva seinälle sellaiseen paikkaan jossa sitä myös katsoo.)
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Vasta luin yhtään muuten tätä säiettä. Näihin yleisiä tärkeitä vastauksia on kuvien katsominen, toisten ja omien. Huomioidaan myös vedoksen valaisu, mikä muuttaa vaikutelmaa. Määrittelyt tehdään tekemällä ja sitten niitä katsomalla - että mikä miellyttää eniten. Jos näyttää toisille kuviaan, pitää muistaa että jokaiselta voi tulla erilainen palaute. Erittäin tärkeää on aikalisät mitä kirjoitin edellisessä jo. Ei kannata jäädä nyhjäämään yhtä kuvaa liikaa kerralla. Näkemys muuttuu ja se upea kuva jota tulit hieroneeksi 20 paperia, kaipaakin seuraavaksi jotain, mitä et osannut vielä ajatellakaan.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen [QUOTE> [/QUOTE] Loistava idea! (Onpa hyvä, etten ole heittänyt suotimien hukkapaloja pois.) Vanhan koulun kopistina olen oppinut arvostamaan negatiiveista tehtyjä pinnakkaisvedosarkkeja. Näistä näkee - tai ainakin pitäisi - selvitä, mitä negoista on vedostettavissa. Oma vaivansahan näiden pitämisessä ajan tasalla on, mutta minusta niihin käytetty aika ei ole hukkaan heitettyä, pikemmin aikaa säästyy jatkossa.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Ja yksi tapa on myös laittaa kuva seinälle, vaikka työvedos. Ei hienosti kehyksiin vaan johonkin josta sen usein näkee. Auttaa vähän epävarman kuvan kohdalla keksimään juttuja tai sitten dumppaamaan kuvan lopullisesti.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen ^ Ihan tätä selitin ekassa viestissä. Se on tärkeimpiä tapoja huomata ja oppia.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Jos ei ole kiirus, niin vedos piiloon ja katsotaan vasta puolen vuoden päästä. Sama koskee negatiiveja, ehkä kuitenkin lyhyemmällä aikavälillä. Aika on armoton kriitikko. Vähän kuin ihastus, joka ei välttämättä muutu rakkaudeksi. kapa
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Pakko kirjoittaa pieni ylistyspuheenvuoro löytämälleni split grade printingille, jota aiemmin tässä säikeessä neuvotaan. Menetelmän suurena etuna on varjojen ja huippuvalojen todella tarkka määrittäminen. Kun varjot on määritetty varjokoneella, pysyvät ne käytännössä muuttumattomina, vaikka päälle tehdään valokonevalotus. Myös huippuvalot saadaan määritettyä erittäin tarkasti, koska valokoneella tehtävät koevalotukset tehdään testipaloihin, joihin ensin tehdään aiemmin määritetty varjokonevalotus. Näin ollen valot ja varjot ovat ja pysyvät siinä, mihin ne on määritelty. Nollajyrkkyyden vaikutus varjoihin on olematonta ja viitosjyrkkyyden vaikutus valoihin huomioidaan menetelmässä. Perinteisessä menetelmässä tulee väkisinkin ongelmia. Foorumilta löytyvän ohjeen mukaan ensin määritetään huippuvalot nollajyrkkyydellä, minkä jälkeen määritetään varjot jyrkkyyttä muuttamalla. Jyrkkyyden muuttaminen vaikuttaa määritettyihin huippuvaloihin, minkä vuoksi huippuvaloja pitää mahdollisesti testailla uudelleen, mikä taas vaikuttaa varjoihin, joiden säätäminen taas vaikuttaa huippuvaloihin, mikä taas järkyttää mieltä ja laitteet alkavat särkyä turhautumisen vuoksi ja... Kannattaa huomata, ettei mikään ohje pakota käyttämään kokonaisia testiarkkeja split grade printingissä. Yhtä hyvin voi käyttää pieniä testipaloja, joilla määrittää varjoja ja valoja kriittisistä kohdista.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Kyllähän tuo totta on, että perinteisellä tavalla mentäessä joutuu valotusta kompensoimaan vaikka harvemmin siitä on (mulle) tullut ongelmaa. Tarvittaessa korjaukseen on myös melko hyvin toimivia geneerisiä taulukoita ja voihan sellaisen tehdä omille materiaaleilleenkin helposti. Toisaalta, splittaaminenkaan ei oikeasti ole täysin varjoja ja valoja erikseen kontrolloiva menetelmä, siinäkin tulee eteen noita tilanteita missä maksimijyrkkyydellä tehtävä varjojen valotus vaikuttaakin liikaa huippuvaloihin. Ei ole hopealuotia, loppukädessä pitää aina hienosäätää mikä ei haittaa lainkaan tehdessä kunnon vedosta.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Tämä on totta mutta masentavaa T Jukka
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Niinpä. Siinä ei tarvitse pitää kuvaa esillä, päinvastoin; kun sitä ei näe, pystyy kuvaa katsomaan vieraan silmin, tuoreesti. Digi on onneksi vienyt moisen pois kuvaamisesta. Porukkahan tuhoaa aina ne hyvä kuvat heti kuvatessa, tai viimeistään koneen ääressä. ;-)
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Voiko tuossa split menetelmässä antaa eri kuvan osille eri määrän valotusta? Monijyrkkyyspaperin hienoin puoli on se, että eri kuvan osille voi antaa eri jyrkkyydellä valotuksia, eikä ole edes kovin vaikeaa. Varmaan splitissä voi myös, mutta onko se vaikeampaa vai helpompaa? T Jukka
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Not even a "doer`s sport", it is a dreamer`s sport, you keep on dreaming of the perfect image and the trash can just keeps filling up with rejects...
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Täällä on "Paper Exposure compensation"-taulukoita, joita voinee käyttää lähtökohtana oman filtteri+paperi -yhdistelmän testaamiseen: darkroomagic.com - This website is for sale! - darkroomagic Resources and Information. Siellä on muuten myös graafi lampun korkeuden vaikutuksesta valotusaikaan.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Nyt osuitte asian ytimeen! Paras kuva ikinä on aina seuraava kuva.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Täältä myös löytyy kaikkea hyödyllistä: http://www.darkroomautomation.com/support/index.htm
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Olen löytänyt split grade printingin, ja pidin sitä alkuun aivan loistavana keksintönä. Tai pidän mä sitä sellaisena vieläkin, mutta splitiä käyttäessä kuvissa esiintyy seuraavaa ongelmaa: Varjojen mustan ja huippuvalojen valkoisen saa kyllä todella tarkasti ja helposti kohdalleen, mutta tuloksena on melkein aina kontrastiton ja tasaisen yrjöttävän harmaa kuva. Se, että määrittää syvimmät varjot juuri ja juuri menemään mustaksi ja siihen päälle 0-suodin, ei todellakaan takaa sävykästä ja keskisävyiltään kontrastista kuvaa. Kuvat lähestulkoon aina kaipaavat keskisävyihin lisää 5-suodinta ja 0-suotimeen varjostusta. Tällöin ollaan tilanteessa, että paperia alkaa kulua. Mustan voi tietenkin määrittää jostain keskisävyistä, mutta tällöin varjot menevät rankasti tukkoon, jolloin ollaan tilanteessa, jossa varjot vaativat varjostusta 5-suotimeen ja paperia tuhoutuu jälleen rankasti. Miten te, varsinkin splittausta harrastavat, teette kuvistanne sävykkäitä? Mistä kohtaa kuvaa te määritätte mustan ja valkoisen? Miten te määritätte varjostusten ja lisävalotusten määrän ja paljonko teillä kuluu paperia ennen kuin hyväksyttävä vedos on syntynyt?
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Yhden "sinnepäin" printin kannattaa koko kuvasta tehdä, perustuen aikaisempaan kokemukseen. Sitten vaan palasilla nuo eri alueet kohdalleen. Yleensä annan lisävaloa viitos ja kokonaan ilman suodnta eli focus asetuksella. sillä saa eniten valoa ja valotukset ei veny liian pitkikisi- alkaa pimeähuonevalaistus kuitenkin jossakin vaiheessa haittaamaan.
Vs: Mustavalkovedostus: Valotusajan ja jyrkkyyden määrittäminen Tämän ketjun viestissä #10 on melko hyvä kuvaus mun tavasta. Oli käytössä splitti tai perinteinen, paperia menee. Jos tavoitteena on 24x30cm vedos, niin eiköhän 4 arkkia ole lähellä totuutta. Ensivaiheessa 1 arkki leikeltynä kolmeen strippiin, jokainen 24x10cm ja noilla haetaan ne splitin tai perinteisen perusvalotukset kohdalleen ja samalla vähän arvioidaan jo kokonaisuutta.. Sitten tarvitaan 1 siihen, että tehdään koko kuvasta valotus (joskus samaan voi yhdistää osaan kuvaa kokeeksi jotain varjostusta/lisävalotusta). Kun tästä työvedoksesta, perusvedoksesta, miksi sitä kutsuukaan on vähän tehty johtopäätöksiä niin yleensä menee jonkin verran koepaloja että löytyy ne hyvät arvot. Osin se on myös intuitiota joka voi tehdä hyvää, joskus huonoa. Jos tekee huonoa niin valmis vedos jääkin harhapoluksi ja pitää tehdä vähän toisin. Varmasti päivittäin vedostava, tasaisen varmasti saman laista negaa tuottava kuvaaja pystyy oikomaan monesta kohtaa. Toisinaan taas ei. 'Pimiöpäiväkirja' ja siihen tuhritut vedostuskartat kertovat karua kieltä siitä, että helppo vedos on vähän semmoinen legenda. Ellei tavoitteena ole periaatteellisista syistä suora printti. Kuten Minor Whiten koulukuntaa seuraavilla (zonettajilla).