tällänen kehitys paketti tuli postista. karkkia tuliaisina mutta ei minkäänlaisia käyttö ohjeita. interverkosta löytyy kyllä helpot ohjeet mutta voiko se nyt olla niin että filmi kun filmi valmistuu samoilla liotus ajoilla. tässä se ohje: http://www.maco-photo.de/files/images/C41_InstructionManual.pdf niin mitäs nyt kun valokuvaamossa sanottiin että osta omat limut kun meillä ei enää tehdä kehityksiä eikä varsinkaan erikoiskehityksiä. (menee kuulemma kemiat kuralle semmosella ylikehityksellä) olen nyt sitten pantannu näitä 3-4 aukkoa alivalotettuja filmejä ihan sillä että vois itte harjotella. kertokaa nyt kokeneemmat jotain "push/pull" perusohjeita. toiveena olis sellasta reilua raetta jos siihen nyt jotenkin voi vaikuttaa. filmeinä kodak nc160 120 fuji 400 135 fuji 200 135
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! C41 filkkaa 3-4 aukkoa alle? Huhhuh... toivottavasti sieltä jotain tulee, kun aika vähältä valolta kuullostaa. C41 prosessissa kehitys on aina 3:15 riippumatta filmistä.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! +30 sekkaa kehitysaikaa on n. 1 aukko. Ei aavistustakaan, mitä tulee tuollaisella alivalotuksella.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! noniin kiitoksia ohjeista. juu kyllä jännittää et mitä niistä tulee jos mitään. se väitetty limujen pilaantuminen kyllä ihmetyttää. tulee kuulemma seuraavista kehityksistä jotenkin hassun värisiä.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! MacoLollei levittää vieläkin kriittisesti virheellisiä ohjeita, tuohon täytyy lisätä pesu valkaisun ja kiinnitteen väliin. Eli 3-4 vedenvaihtoa n. 38-asteisella vedellä. Loppupesu myös puuttuu kokonaan, se tulee niinku kiinnitteen ja "stabin" väliin. Vähint. 6-7 vedenvaihtoa, n. 4 minuuttia yht. Muuten, helppoahan tuo on. Kuumemittari on sopivin lämpötilojen mittailuun. Kehitteen tulee olla 37,8 (MacoLollein ohjeista riippumatta muut lämpötila-aika-yhdistelmät EIVÄT ole vaihtoehtoisia), muilla vaiheilla ei ole niin suurta väliä. MacoLollein aineista ei tiedä, mutta jos kyseessä on standardikamat niin valkaisun ja kiinnitteen ajat on väärin, oikea aika on 6'30 kummallekin. Voihan ne olla nopeammin toimiviakin. Kuitenkin raportteja tiheistä negoista muutaman uusiokäyttökierroksen jälkeen on tullut joten kannattaa pelata varman päälle 6'30. Alivalotusta filmit eivät hirveän hyvin siedä. Uusimman Kodak Portra 400:n väitetään sietävän paremmin kuin monien muiden. Push-kehitys auttaa vain rajallisesti. Ei se rakeen kasvu niinkään ole se juttu, vaan se että tulee tukkoisat, loivat varjosävyt ja hailakat, suttuiset värit.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Juu, maco ROLLEI on vähän ylimalkainen noitten ohjeitten kanssa. Onneksi macolla on asiantuntija maahantuoja Suomessa joka testaa itse kaikki tuotteet ja prosessit. Käyttöohjeetkin suomen kielellä saa postissa ilmaiseksi, kun viitsii pyytää. Mitä tuohon alivalotukseen tulee, niin no Problem. Kyllä Alhonenkin ne tietää, mutta haluaa vähän nokittaa tuota Maco lolleita: Ensin normaali mustavalkokehitys,kuvan puhtaaksi pesu, uudelleen kehitys väriprosessissa jne tarkemmat ohjeet tuossa infopaketissa kunhan muistat pyytää "C-41 Speedibrew ohjeet" terv JW Tässä olis hiukan maistiaisia: http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewtopic.php?f=1&t=9840
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! En ole "buustauskonsteja" itse jaksanut (vielä) testata, mutta se on varmaa, että 4 aukkoa alivalotettua Fujin peruskuluttajanegaa ei saa näyttämään hyvältä millään konstilla. 2-3 aukon kiskominen filmistä onnistuu varmaan kohtuullisin tuloksin jos tietää mitä tekee. Netissä näkyviin esimerkkeihin "valtavista pusheista" kannattaa suhtautua aina varauksella, koska testin onnistumisen kannalta on täysin kriittistä, että filmi ihan oikeasti alivalotetaan niin paljon kuin väitetään. Testien tekijät napsivat näkyville tietysti parhaat palat. Jos joku ruutu onkin "vahingossa" vähän ylivalottunut siihen uuteen hehkutettuun ISOon nähden, niin se yllättäen näyttääkin hyvältä. Sitten kun itse meneekin sillä valtavalla ISO-arvolla kuvaamaan, niin käykin niin päin että mukana on vielä siitäkin arvosta vähän vahingossa alivalottuneita ruutuja... Tästä syystä voisi varmaan sanoa että uutta Portra 400:aa koneeseen ja ampuu sen kasisatasena ja pushaa yhden aukon, niin jää edes vähän jotain varmuusvaraa vielä jäljelle. Tietysti nuo ekstreme-nopeuteen pyrkivät erikoisprosessitkin kiinnostavat, ja ehkä jokupäivä niihin tulee käytännössä tutustuttuakin. Toistaiseksi olen antanut ISO 800:n aina piisata. Toisaalta, voishan se olla hauskaa Mamiya 7:llä laukoa hämärässä vaikka @ 3200 .
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! No, minun "Jazzfiilis" tekniikkani on tuo yllämainittu speedibrew jolloin 100 asasta Ektachromea valotetaan 400 tai 800 asan mukaan, ensin kehitetään "reippaasti" Acufinessä ja fiksataan valkaistaan ja uudelleen kehitetään normi C-41 satsissa. Lisätietoa saa yksärillä tai meilaamalla.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Nuo kuvat ovat kyllä siistejä, kiitos esimerkeistä. Niistä myös näkyy millainen se lookki sitten on, jos siinä onnistuu. Eli mitään "normaalia" ei kannata odottaa... Jos homma menee putkeen niin tuloksena on kontrastikas, rakeinen lookki, jos ei mene putkeen niin tukkoinen sumea haalea lookki.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! KIITOS, kiitos, joskus on vaikea tunnustaa että olen TEHNYT näitä juttuja enkä vain ole googlannut ja siirtänyt "mutu" tietoa...
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Ne ei vaan enää osaa ja/tai niillä on sellaset vehkeet missä on vaikea vaikuttaa yksittäisen parametriin. kemioitten väitettiin joskus saattavan mennä kuralle crossaamisesta eikä mistään prässäämisestä. en enää oikein näitä muista mutta olikos se niin että diaa pystyi prässäämään hyvin koska siinä filmikehitys ja värikehitys tapahtu erikseen mutta näissä c41 on vaan väripigmentit - niinkö se meni? seuraavan push-ohjeena voisi ajatella fuji pressiä tai 800/1600 xtraa jos niitä vielä on olemassa... ehkä.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Värinegat ei kovin hyvin prässäydy, koska prosessi ei siihen kovin hyvin sovellu. Käyriä voi tutkia tarkemminkin ja itse sen todeta. Tietysti se kun varjot menee tukkoon ja raetta tulee, viehättää joitakuita. Kannattais sitten kuitenkin valottaa kohtuudella (enempi kuin se prässäyslukema sanois) ja kehittää vain efektiks, ennemmin kuin prässätä hämärässä kuvaamista varten värinegoja. Varjosävyt eivät hirveesti siis negalla nouse, se on se "ongelma". Dialla tosiaan kehitetään ensin mv-kuva, joka määrää lopullisen värikuvan kontrastin. Se mv-kehitysvaihe "blokkaa" ikäänkuin osan niistä rakeista, sitten kehitetään loput värikehitteellä, tän takia siitä tulee positiivi kun vain ne jäljelle jääneet kohdat kehitetään väriksi ja kun sitten valkaistaan, jäljelle jää vain se osuus. Diaa voi itsekehittäjät kokeilla sitten vaikka Xtolilla tai vastaavilla prässäykseen soveltuvilla kehitteillä jos huvittaa . Vaihdetaan vain ensikehite siihen. Ei ne kemiat miksikään mene, prässäyksistä ainakaan. Eivät vaan puljussa tiedä tai osaa, se nyt ei ole nykyaikana mikään ihmekään. Jutut ja huhut vaan leviää...
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Se että crossaus tuhoaa kemigaalit on aina ollut urbaanilegenda minilabbisten keskuudessa, eikä asiaa auttanut sekään että Kodak julkaisi aiheesta dokumentin minilabbiksille. Muistaakseni sisältö oli että n. 10% läpimenevistä filmeistä voi täysin turvallisesti olla E6-filmejä ilman että prosessia täytyy säätää, tms. Pushattavia filmejä voi myös vetää muutaman silloin tällöin ilman prosessimuutoksia. Jos niitä tehdään enemmän niin tarvitsee painaa kehityskoneesta muutamaa nappulaa niin että tuorestetta syötetään vähän enemmän ja oikea kustannus nousee ehkä 10%. Mitä minilabbiksiin tulee, niin onhan niillä se minimikehitysmäärä. Koneissa on tietynkokoiset tankit ja aineet vähitellen pilaantuvat. Aina uutta filmiä kehittäessä liemiä tuoreistetaan tilkalla uusia. Jos filmejä kehitetään harvoin, kemikaalien "vaihtumisaika" menee kovin pitkäksi. Kyllä sitä täytyy kehittää luokkaa 5 rullaa päivässä jotta liemet pysyvät kunnossa. Se voi olla aika paljon nykyään joillekin kaikista pienimmille. Kyyllä Kodak ainakin toi markkinoille kehitteestä paremmin säilyvän version pienen kysynnän minilabbiksille. Parempi suoja hapettumista vastaan ja laimeampi tuoreste jota käytettiin suurempi määrä per filmi jolloin kiertoaika lyhenee. Mutta noillakin täytyy kehittää useita filmejä päivässä. Sitä vähemmällä määrällä ratkaisu on sitten kertakäyttöliemet, esim. Jobolla. Tällöin alarajaa ei ole, ja pieniin kustannuksiin pääsee jo vain 50-100 filmillä vuodessa.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! 15% lisää kehitysaikaa ekaan kehitteeseen per aukko (100 - 800 = 3 aukkoa) tais olla ohjenuora jolla itse oon prässännyt värinegaa, muiden kemikaalien aikoja ei muistaakseni lisätä pelkästään First Developeria. Muista laskea 15%:n lisä aina aukko kerrallaan tyyliin KEHITYSAIKA x 1.15 x 1.15 x 1.15 eikä KEHITYSAIKA x (1.15 + .15 + .15). Tulee ulkomuistista tää tieto joten kandee tarkistaa jostain ennen kuin pistää käytäntöön. Mieluummin käytän itse hieman kalliimpaa Tetenalin C-41:stä, koska siinä kemikaalit menee tasan ja on hyvät käyttöohjeet mukana yms. Jos oikein haluaa hifistellä niin sitten ostaa jonkin useamman kylvyn setin, mutta omat kokemukset Digibasen ja Tetenalin C-41-seteistä on kyllä hyviä.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! kiitos vinkeistä!! on ollu tässä kaikenlaista muuta hommaa(työt haittaa harrastuksia). ehkä ensvuoden puolella ehtii harjotteleen kehittämistä. heitin kiev6c:n huoltoon. vähän jännittää koko lystin hinta. tyhmältä tuntuu tollasia huollattaa mutta itseltä menis samaan työhön kuukaudenpäivät.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! no nyt on tullu harjoteltua kehitys hommia. aika helposti kokeneempien vinkeillä pääsi jyvälle. kiitoksia kovasti. kun vain kelloa osaisi käyttää... meni mokaillessa parit tärkeät kuvat hukkaan. osa ihmisistä epäili kolmen aukon puskemista. huonosti ja hyvinhuonosti siinä kävi. kodakin 160nc noin seitsemän vuotta vanhasta rullafilmistä ei tullu mitään. kokeilin monenlaisia kehitys aikoja jopa rodinalia ja c41 systeemiä yhdessä ja erikseen. eikä mitään mistä edes viittis kunnolla kokeilla vedostusta. filmi pohja jää kaljapullonväriseksi kehitti sitten mitentahansa. kävin sitten oikein koittamassa sitä kodakkia. valotin korvakuulolta yli kymmenen sekunttia maisema kuvia. kuvien kulmiin koitin saada katuvaloja ihan kokeeksi. kyllä niistä nyt näkee missä on kuvattu mutta kun ei valo tartu niin ei väkisin. hupina koitin fujin 200ta kuluttaja negaa samoilla puskukuilla. no siitä tuli ihan kuvat mutta ei niistäkään tosissaan kannata paperikuvia tehdä. saa jäädä puskuharjotukset siihen. jotain pientä "efektiä" voi yrittää kikkailla mutta kyllä hämärässä kuvaamiseen täytyy hommata sopivat filmit.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Eiköhän nuo Digibase litkut ole ihan standardeja sentään? Kummallisia ohjeita löytyy sieltä sun täältä, tässäyksi versio. Puuttuu loppupesu.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Tässä melko lailla asiallisen tuntuinen ohje, luulen. http://photo-utopia.blogspot.fi/2011/01/processing-your-first-colour-negative.html Siinä käytetään Tetenalin blixiä mutta lopussa mainitaan mm. kuinka valkaisu tykkää ilmasta sekä annetaan kehitysaikaan säätövinkkejä sen mukaan miten kehite kuluu.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Lyhyen C-41 urani (Tetenal) aikana olen muuttanut kehitäisen kaytäntöä useaan otteeseen, miten nyt olen erilaisiin "maagisiin" ohjeisiin törmännyt. Ainoat asiat mitkä voin sanoa varmasti on, että kehitteen kanssa lämpötilan on syytä olla oikean ja, että kehitteen vanhetessa puoliväliin ajatellusta kestoiästään alkaa laatu hiipua väistämättä. Se miten filmipurkkia sekoitetaan, kuinka kauan blixataan tai pestään, tai miten tarkkaa lämpötilakuria näissä vaiheissa harjoitetaan tuntuu olevan aika yhdentekevää niin kauan kuin pysytään jotakuinkin tolkullisella tiellä. Tämä päätelmä on ihan tolkullinen myös siitä näkökulmasta mitä kemiasta tiedän. Kemiallisissa prosesseissa aivan pienet muutokset konsentraatiossa tai aineiden suhteissa ovat harvoin oleellisia. Kysymys on siitä, että pidetään huolta tiettyjen prosessille oleellisten reunaehtojen toteutumisesta.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Sama satsi postissa tulossa, hölmöyksissäni tilasin 0,5 litran paketin eli hyvästi kahden filmin kehitys kerrallaan. Onko joku noista aineista kertakäyttöistä vai mixaanko kaikki ekalla kerralla valmiiksi ja sitten kehittelen kunnes litkut on harmaita? Ruvennut tuntumaan että olis kiva kuvata joskus muutakin kuin mustavalkoista, ihan jo sen takia että saattaa tuo mukula ihmetellä 20 vuoden päästä miksei siitä ole yhtään värikuvaa