Vs: Polaroid Materiaali on aivan oleellista jos hakee jotain tieyttä fiilistä. Siksi aikoinaan oli tuotannossa iso määrä erilaisia polaroidfilmejä. Jos katsoo vaikkapa tämän päivän Shot of the Day -kuvaa polanoid.netissä, ahkeran saksalaisen instantfilmikuvaajan, ystäväni BastianK:n kuva on otettu Polaroid 79 filmillä. Jos olisi otettu Fujin 4x5 instantfilmillä kuva olisi täysin eri näköinen, paljon tarkempi, tasaisempi ja luultavasti samalla hyvin paljon tylsempi. BastianK tietää erittäin hyvin mitä tekee. Siksi hänellä onkin jo 27 kpl Shot of the Day -kuvaa Polanoid.netissä. Niissä kuvissa on sekä nähty vaivaa että mietitty asioita hyvinkin tarkkaan. Polanoid.netistä löytyy myös runsaasti erittäin hyviä Impossiblen filmeillä otettuja kuvia. Kuten aina, koko homma on kameran käyttäjästä kiinni. Pitää osata valita tilanteeseen sopivat filmit ja välineet. polanoid
Vs: Polaroid Minä ainakin haluaisin että ne Polaroidit olisivat myös alkuperäisinä hyviä (ovat kivoja esim. kansiossa). Ikävää jos pitää Photoshoppailla kuntoon... tai jos puolet kalliista pakasta menee hukkaan. Mutta ostakaa kuka tahtoo, eihän sitä tiedä ja makuasioita. Arvioita löytyy lisääkin netistä, galleriat eivät ehkä kerro parhaiten totuutta koska niihin valitaan kuitenkin parhaat... Itse kyllä välillä kaipailen hieman Polaroid-kuvaamista mutten noihin koskisi. Koittakaa vaikka jotain muovilinssi-Holgaa ennemmin =) tulee ainakin halvemmaks ja jälki on melko lähellä.
Vs: Polaroid Joskus laittanut tämän lehden linkin esille, Blur jossa useassa numerossa on oma lukunsa Polaroid kuvaamisesta ja kuvaajista, laitanpahan taas kerran n 20 http://www.blur-magazine.com/blur-magazine-20/ löytyy mm. Passion for Polaroid photography... ALEXEY KURBATOV. Kannattaa muutenkin tutustua, muistaakseni jossain numerossa oli jopa esitelty Polaroid filmien valmistus alusta loppuun.
Vs: Polaroid Nuorempana taistelin tuollaisia asenteita laukovia vanhoja jääriä vastaan (tosin kyse oli eri tekniikoista), nykyään pitää taistella tuollaisia asenteita laukovia nuoria vastaan. Ei se katukuvakaan tule siitä, että ottaa kätöseen Leican ja laittaa sisään rouheanrakeista filmiä ja upottaa sen sitten teeveetä katsellessa johonkin Rotskuun. Materiaalin tuntemus, sen hallitsematon käyttäytyminen on osa prosessia, joka on tiedettävä. Niillä eväillä mennään. Jos ei näytä siltä, mitä etsittiin, niin sitten uusiksi. Frank, meitä on erilaisia täällä kuvaamisen kentässä. Jotkut ovat enemmän oikeassa, jotkut vähemmän. Jotkut käyttävät jopa paskamateriaalia ja paskakameroita, mutta eivät ole mielestään oikeammassa tai vääremmässä kuin muut. Ovat vain niitä tekijöitä. kapa
Vs: Polaroid Tosissaan polaroidia kuvaavat eivät pahemmin korjaile kuvia photarissa, lähinnä säätävät hieman sävjyjä että paremmin vastaa originaalia. Se on täysin totta että osa pakan kuvista aina menee hukkaan. Polaroidilla kuvaaminen ei ole edullista, päinvastoin – se on sikakallista. Varsinkin jos kuvaa esim. Polaroid 55 -filmiä. Ruotsalainen polaroidguru Peter Eriksson (Fotograf Peter Eriksson) onkin joskus sanonut että jos jokin aihe ei kolmannella kuvalla onnistu, hän jättää sen ja siirtyy eteenpäin. Itsekin pidän kolme otosta rajana, ja silloin kuvassa täytyy jo olla potentiaalia. Useimiten tulee otettua kaksi valotusta. Aika harvoin onnistuu heti ekalla. Määrätietoiselle ihmiselle polaroid- tai instantfilmikuvaaminen on kuitenkin hyvin kiinnostava matka. Suosittelen! EDIT: Alla pari esimierkkikuva otettu Impossiblen uudella PX-70 filmillä. Itse olen todennut että IP:n filmi tarvitsee paljon valoa, useimiten salamaa jopa keskellä päivää. Omasta mielestäni IP lähenee sitä aitoa polaroidfiilistä koko ajan. http://www.flickr.com/photos/kennethluoto/6093170816/in/set-72157626216896156 http://www.flickr.com/photos/kennethluoto/6126823027/in/set-72157626216896156/
Vs: Polaroid En ole missään vaiheessa yrittänytkään väittää etteikö materiaalia pitäisi tuntea, voisin väittää minäkin päinvastoin. Mutta ymmärtää pitää sekin että se materiaali ei tee kuvista hyviä pelkästään, eikä sen tunteminen . Se sokeuttaa monet. En tietääkseni ole koskaan myöskään katukuvauksessa näin väittänyt, siihen pätee aivan samat kuin Polaroideihin ja Lomoiluun. Moni varmaan tuntee Lomographyn 10 sääntöä, joista tärkein "Dont think, just shoot". Ei niin... Tässä nyt tuskin on oikeassa olemisesta kyse, kuka vaan saa jättää viestini lukematta ja ostaa rahoillaan ihan mitä huvittaa. Itse suosittelen kriittiseen suhtautumiseen näihin uustuotanto-polaroideihin koska voi helposti pettyä, valitettavasti. Tottakai jos joku tuntee että haluaa juuri tuollaista jälkeää, niin hän sen mukaan toimii. Vanhojen Polaroid-kuvien ihailija ei välttämättä ole täysin tyytyväinen Impossiblen tuotteeseen, ne ovat erilaisia (ks. vaikkapa tuo Blur). Tarkoitatkohan nyt samaa asiaa? Siis siirtyykö Peter Eriksson seuraavaan aiheeseen jos materiaalit eivät kolmella yrityksellä toimi (filmi ei vaikkapa kehity tai siihen tulee pilaantumisen takia raitoja)? Mielestäni aika huono asenne. Sehän on aivan normaalia, että hyvästä kohteesta otetaan muutama kuva, jos tilanne sen sallii ja tuntuu siltä ettei eka ollut tarpeeksi hyvä. Mä ainakin tarkoitan sitä, että Impossiblen filkoilla on laatu sellaista, että osa kuvista menee hukkaan koska filmi on niin surkeaa tekniseltä laadultaan. Tässä on nyt tullut muutamia esimerkkejä teknisesti laadukkaista Polaroid-kuvista, joilla ei ole kertakaikkiaan mitään tekemistä Impossiblen kanssa (Polanoid ja tuo Blur).
Vs: Polaroid Laitan vielä tuohon linkin Blur N 17 jossa Special Edition Delicated By Polaroid. http://www.blur-magazine.com/blur-magazine-17/ En ota kantaa millaisella materiaalilla on kuvattu, mutta esim.ensimmäiselle kyselijälle kuvia ja juttua Polaroid-kuvaamisesta.
Vs: Polaroid Hyvä, kiitos linkistä! Kannattaa samalla ladata Blur Magazine nro 23, sivulla 160 hyvän ystäväni Dan Wallinin esittely. Dan on todella taitava polaroidkuvaaja. hän on oikeastaan ollut tietolähteeni kaikkeen mitä polaroidia koskee. Hänen kautta sain myös hankittua Szabad-kamerani.
Vs: Polaroid Nämä ovat niin pitkälti mielipideasioita. Fuji antaa 'oikean' ja välittömän kuvan. Satunnaisuus ja muuttujat ovat sitten kuvaajan itsensä hallittavissa. Jostain syystä polaroidin uusiotuleminen on tapahtunut juuri nyt kun materiaalit ovat menneet niin kehnoiksi ettei niillä olisi aiemmin kukaan tehnyt kauppaa. Mun oma tuntuma on, että huonosti kehittyneet polaroidit, hipstamaticit ja muut ovat nyt kovaa huutoa nimenomaan siksi kun digi tuli ja toi 'täydellisen kuvanlaadun' ilman mitään satunnaisefektejä. Muutti tavallaan työnkulun päinvastaiseksi: Kun ennen oli pakko elää teknisesti vajavaisten tulosten kanssa ja pyrkiä värkkäämään niistä omalle ilmaisulle sopivaa, nyt tulos onkin teknisesti virheetön josta sitten yritetään muokata sopivan virheellistä. Analogisen kuvan puolella esimerkkeinä sitten vaikka tuo impossible ja huonot polaroidit. Tai märkälevyillä tehty taiteellinen suttu, vaikka tekijämiehet näyttivät jo toissavuossadalla ettei menetelmä estä 'puhtaiden' kuvien ottamista.
Vs: Polaroid Strawberryashin kannattaa mun mielestäni ostaa se pakka 600-filkkaa. Kokeileminen maksaa sen parikymppiä ja sittenhän sen näkee tykkääkö hommasta ja jäljestä vai ei. Toisin kun Frank väittää, jos polakamera löytyy kaapista, sen kokeileminen vaikka paskalla filmillä on halvempaa kuin muovilinssiholgan kokeileminen. Polaroid-kuvan kehittyminen on maaginen kokemus, kokeilemisesta ei ole mitään haittaa.
Vs: Polaroid Todellakin, osta Polaroid 600 -paketteja jos niitä käsiisi saat. Mielellään ehkä sellaisia joissa on päiväys, koska mulla ainakin vanhentuneet on mm. vuotaneet mömmöjä kameran sisuksiin ja jääneet kehittymättä. Muovilinssiholga maksanee n. saman verran kuin pakka filmiä Impossiblelta, siis jotain 25 € eBaysta tilaamalla Honkkarista tms. idästä uutena. Se ei muuten ollut pelkästään vitsi tuo muovilinssinen Holga, sillä muovilinssi tekee jo itsessään väreistä vähän sensuuntaisia mitä noi Polaroidit on. Filmit on paljon halvempia Holgaan kuin Polakameraan... Jos haluat Polaroid-jälkeä, sellaista mitä ne on olleet ennen tai mitä tämän ketjun esimerkit ovat (laadukkaita pikakuvia 4x5 -kameroilla sun muilla) niin Impossiblen pikafilmeillä sitä et saa. Tämä on ollut mun asiani tässä ketjussa, mutta taitaa mennä ohi kaikilta... Pikakuvissa ei ole mitään vikaa, mutta valitettavasti laadukasta Polaroidin vanhojan matskujen kaltaista filmiä ei helpolla enää saa. Fujit on toimivia, mutta ne voivat monen mielestä vähän tylsiä kun kuvanlaatu ja värit ovat niin kirkkaita. Ehkä kuitenkin kannattais koittaa sitä eikä tuomita nettiskannien perusteella, sillä ei ne varmasti ihan digikuvia ole nekään . Tuolla on näemmä juuri myynnissä kamerakin tätä varten.
Vs: Polaroid Ostin Polaroid 779 Pro -filmipakan, tulee ensviikol. Jännittää uskallankohan ees kuvata, olen varmaan ku pieni lapsi sen kanssa ja toivottavasti ees kamera toimii. Ku siellä sisällä oli vanha pakka mis on luultavasti se paristokin mut ei merkkivalo palanu eikä mitään, toivottavasti oli niin kauan et on ehtiny tyhjetä, vai kestääkö ne vaan just sen kymmenisen kuvaa?
Vs: Polaroid Kyllä sun pointtisi tuli minun mielestä selkeäasti esille. Jos sitä ei haluta ymmärtää niin sillehän ei mitään voi. Ja mä allekirjoitan ja komppaan sua.
Vs: Polaroid Kyllä Impossiblen filmeillä hyväkin kuvia saa, jopa erittäin hyviä. Mutta se ei ole helppoa ja pakasta menee menee väkisin useita kuvia hukkaan. Kehitystyö IP:llä kuitenkin jatkuu ja se on tärkeintä. Instantfilmillä on tulevaisuus, kyllä ne lopulta hoksavat mitet filkat tulee valmistaa.
Vs: Polaroid Ainakin mun pari pakkaa silvershadea on ollut kovin huonoja. Tekis mieli jopa reklamoida mutta taitaa kielitaidon vuoksi jäädä semmoinen valitus. Värifilmi on hiukan parempaa mutta ei sekään ole vielä läheskään hyvää.
Vs: Polaroid Kysellääpäs samassa ketjussa, ajattelin ostaa RB67:lle polaroid perän. Mitäs filmejä siinä voi käyttää, ainakin noita Fujin filmejä, mitä muita?
Vs: Polaroid Itse olen kuvannut jo aika monta pakkaa IP:n filkkoja, ja vasta nyt olen alkanut saamaan edes jotenkin kohtalaisia valotuksia. Kuten jo mainitsin, valoa tarvitaan paljon ja usein salamaa. Eli vaikeata on muttei mahdotonta. Mutta Type 100 pakkafilmi ja 4x5 kiinnostaa henkilökohtaisesti enemmän juuri nyt ja satsaan näihin formaatteihin. Ota Juke vaan pois se SX-70 myynnistä ja odota parempia filmiversioita, kyllä ne vielä tulee!
Vs: Polaroid Oikaisen tässä muutamia harhakäsityksiä: 1) Jos kapa kuvittelet että olen sitä mieltä että "automaattisesti tulee hyviä kuvia, kun ottaa käteensä leican" olet väärässä. LSF avaus sivulla todetaan että leicakuvaajat ovat kerääntyneet tämän formaatin ympärille ja työskentelevät siinä hengessä, jonta aloitti Oscar Barnackin keksintö ja sai jatkumon muunmuassa magnum kuvaajien toimesta. jatkossa todetaan että useat meistä työskentelevät myös KESKIKOON KAMEROILLA ja ISOLLA LAAKAFORMAATILLA sekä POLAROIDILLA, mutta tällä LSF foorumilla keskitymme M Leican muodostamaan kuvausperinteeseen. 2) Polaroid on loistava materiaali osaavissa käsissä, mutta se ei ( ei varsinkaan IMPOSSIBLEN) ole automaattinen tae luovuudesta tai "taiteellisesta jäljestä" 3)Mitä itseeni tulee, olen eniten työskennellyt hasselblad formaatin kanssa, sekä kaupallisissa toimeksiannoisa että myöhemmin aktiiviurani jälkeen omissa projekteissani. En vain ole niitä juuri laittanut näytille, sillä ne on tehty vain yhtä tarkoitusta varten, joka selviää myöhemmin. Leicakuvaus on ollut esillä siksi , että siihen on helppo samaistua,se on selkeä formaatti, joka erottuu muista ja siihen oli helppo saada tukea ryhmämme ensiaskeliin. On minulla Flickrissä myös Hasselblad ryhmä, mutta siihen ei ole uusilla jäsenillä pääsyä, ennenkuin LSF fyhmä on saanut muotoutua omaksi toimivaksi ryhmäkseen joka "elää omaa elämäänsä" 4) laitan tässä ystäväni Esa Lukalan (muunmuassa luhdan vaatesuunnittelija ja muotiopin professori lahdessa) Polaroidkuvan, kuvattu new Yorkissa tuolla Polaroid staattisella kameralla, johon voi varata aikaa päiväksi tai useammaksi, ja johon kyllä edelleen löytyy materiaalia. Esa kuvaa myös 8X10 laakaa, hasselbladilla ja Leicalla omia muita juttujaan, mutta ei, kuten en minäkään ole "jämähtänyt yhteen formaattiin" vaikka joku voisi näin luulla.
Vs: Polaroid Ei ollut JW tarkoitus mitenkään potkia kantapäitä. Anteeksi siitä. Meillä täällä maalla vaan ollaan tälläisiä, kun monet kukat vielä onneksi kukkivat. Harvoille kedoillemme mahtuu niin mahdottomat, kuin muutkin härpäkkeet rinta rinnan. Arvioimme sitten lopputulosta sisätiloissa kysymättä välineitten kokoa tai arvoa. kapa
Vs: Polaroid No mä kyllä yhdelläkin pärjään. En mä tota mustaa slamalla olevaa meinaa myydä. Tuosta aattelin luopua.