Moi. Skannailemassa juuri XP2:sta ja siistimässä karmeita skaraiduja jokaisesta ruudusta ja hermo on sopivasti liekeissä. Tuo Hassen perä on jees eikä tee mitään tälläista, joten epäilys osoittaa labraan tai filkan pohjaan. Voisi kokeilla kehittää muutaman rullan itse ja katsoa mikä on homman nimi. XP2 on siis kromogeeninen C41-filmi. Onko kenelläkään kokemusta tuon filmin koti-kehityksestä perinteisillä mv-kehitteillä ?? Toki kuuntelen hyvät näkemykset C41 kotikehitys kittien puolesta
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? kylläkyllä, sekä kvg:tä. Jotain rodinal-juttuja löytyy mutta thats it. Luotan KL:comin studioraatiin enemmän kuin sekalaisiin netti-hehkutuksiin ;-) EDIT: jätetään mv-kehitteet syrjään ja mietitään suoraan C41 kittiä. Kauan taistelin ajatusta vastaan, että tekisin tuon itse sen sijaan että käytän kaupallisia palveluita C41 prosessiin. Tänä aamuna henkinen selkäranka naksahti poikki ja mietitään tämä asia uusiksi.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? C-41 on yhtä nopea ja melkein yhtä helppo kuin mv-kehityskin joten ei ole mitään syytä olla tekemättä. Esim. FujiHuntin 5 litran kitti. Tuolta osteltu useampia kerralla: http://www.ag-photographic.co.uk/fuji-hunt-c41-x-press-kit-5l-680-p.asp . Postikulut on niin isot ettei yhtä kannata ostaa tuolta. Macodirectillä sama kitti on kalliimpi mutta postit voi olla halvemmat jos ostaa yhden (n. 6 kg). Kannattaa sitten vaan suosiolla miksata koko kehite kerralla (lämpimään veteen josta antaa ilman ensiksi poistua 5-10 minuuttia). Noissa on kolme osaa joita on hankala mittailla, joten helpompaa tehdä koko satsi. Kannattaa säilöä esim. kymmeneen 0,5 litran pulloon, säilyy paremmin käyttöliuoksena kuin avatut tiivisteet (huvittavaa kyllä). Ilmat huolella pois puristaen jääkaapissa puoli vuotta ihan ok, kenties ylikin. Valkaisu ja kiinnite sen sijaan laimennetaan helposti 1+1 ja 1+4 ja niitä voi lantrailla sitä mukaa kun tarvitsee. Loppuhuuhtelu kannattaa tehdä tislattuun/akkuveteen jos haluaa minimoida kuivumistahrat. Kuumemittari kehitteen lämpötilakontrolliin (37,8). Esihuuhtelulla (2 perättäistä nopeaa sykliä) saa filmin ja purkin nopeasti oikeaan lämpötilaan. Vesihaude pitää lämpötilan kehittämisen ajan. 3'15 on niin lyhyt aika ettei hauteelle tarvitse tehdä mitään kehityksen aikana. Mittaa kehitteen, hauteen (ja mahdollisen esihuuhteluveden) lämpötila ennen kehitteen kaatoa tankkiin. Jos käytät esihuuhtelua, muista kaataa esihuuhteluvesi pois, kerran unohdin . (Pidensin aikaa ja kuvia tuli laimennetulla kehitteelläkin, mutta vaati selvästi normaalista poikkeavat värikorjaukset.) Jotkut tekevät ilmankin vesihaudetta. Tankin jäähtymistä on moni mittaillut, itse mittasin 3'15 aikana jäähtymiseksi 2 astetta joten jos aloittaa 39 asteesta niin lopputulos on varmasti vähintään kelvollinen. Joka tapauksessa prosessi on vallan lyhyt ja helppo. Valkaisun ja kiinnitteen välissä olevaa pesua ei saa poistaa. Rollei Digibasen kitin ohjeissa on tässä virhe joka kostautuu värivirheinä. Kehitteestä mennään kuitenkin suoraan valkaisuun. Siihen ei lisätä pesua.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Oliko näissä ehdotetuissa lämpötilojen tarkkuuksissa yhtään eroa värinegan tekemiseen - vaikuttaako kehitteen lämpötila väreihin? (Kysyttiinhän kuitenkin muistavalkoisesta C-41 filmistä. Vastaus taisi olla yleisesti c-41 prosessiin.) Paljonko lämpötila saa laskea kehitteen jälkeen? Loppuprosessi kai periaateessa hoituisi jopa vain 20 asteessakin? Jos sen antaa laskea, minkälainen temperointitarve on kehitettä seuraaville purkkiin kaadettaville nesteille - ilmeisesti äkkinäisiä muutoksia on syytä varoa kuten perinteisillä mv-filmeillä?
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Niin, mitä sitä hienoja filmejä huonontamaan, naarmuilla tai väärällä prosessilla.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? En oo kyllä kuullut, että naarmuja tulis liemistä, oli ne mv tai väri. Tai ehkä skraidu ei olekaan naarmu. Kuka noista sanoista tietäis. Enkä ainakaan kato googlesta.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Joo, lämpötila vaikuttaa väribalanssiin vähän, joten mustavalkoversiolla virhetoleranssit on paljon suuremmat. Lyhyesti sanottuna, värifilmissä on aika tarkasti laskelmoitu että oikealla ajalla ja oikealla lämpötilalla kehite diffusoituu eri kerroksiin oikealla hetkellä ja sama tapahtuu seuraavassa vaiheessa (stoppi tai valkaisu). Lämpötilasta ja ajasta poikkeaminen vaikuttavat siten normaalin kontrastin ja tiheyden lisäksi aina myös vähän värien kontrastitasapainoon. C-41-MV-filmillä tällaista ei tietenkään tapahdu. Ei sillä, että se nyt silti niiiiin tarkkaa olisi ihan värilliselläkään. Esim. se kun vahingossa kehitettä laimensin 1+1 ja lisäsin summassa aikaa varmasti sotki diffuusion täysin ja se pisti väribalanssin täysin uusiksi, mutta kun oikeat suodatukset suurennuskoneeseen haki niin mitään erityisen häiritsevää crossoveria ei printeissä näkynyt, ihan tavallisia kuvia tuli. [QUOTE> [/QUOTE] En muista ulkoa virallisia suosituksia mutta sanoisin lonkalta että lopuille liemille se on n. 28-39 välillä. Ihan huoneenlämmössä ei siis suositella. Voi myös olla ettei ne toimi tarpeeksi nopeasti 20 asteessa, mutta missään nimessä tarkkaa se ei ole eikä siinä vaiheessa kehityspurkille tarvita enää vesihaudetta, kunhan valkaisua ja kiinnitettä on vähän lämmitetty ensin. [QUOTE> [/QUOTE] Värifilmit on todella hyvin kovetettuja ja kestävät retikuloimatta käytännössä mitä vaan. Ehkei silti aivan 20-asteista kannata heittää suoraan, vaan mennä ilmoitettujen toleranssien rajoissa. Ilford XP2 voi tietysti hyvinkin poiketa tästä vähän, ei voi tietää. Esim. Ilford ei tee värifilmejä ja tuollaiselle rakenteeltaan huomattavasti yksinkertaisemmalle filmille ei kenties tarvita yhtä tehokasta kovetusta.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Kiitos, sekä hyvistä neuvoista että kirjoitusvirheiden korjaamisesta. Taidan aloitella helpoimmalla mahdollisella setillä, joka vaikuttaisi olevan tuo suositeltu Tetenal Colortec. Lämpötilan kontrolli ei siis ole ihan pilkun tarkka kromogeenisillä filmeillä, joka toki helpottaa hieman tekemistä. Kenties varastosta löytyy jokin vanha akvaarion lämmitin jolla tuo asia hoituu näppärästi
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Olen tätä jo aika monta kertaa suositellut, mutta vesihaude styrox-laatikossa pitää liemet oikeassa lämmössä vaikka usean erän ajan. Kannella voi säädellä lämpenemisnopeutta. Vedenkeittimestä vähän lämmintä välillä vaan sekaan. Tuommoiseen mökkikäyttöön tehtyyn styroxlaatikkoon mahtuu juuri kolme litran kannua vierekkäin. Kehitys sitten vesihauteessa keittiön pesualtaassa. Colortekin blixin pitää olla riittävän lämmintä. Muuten ei valkaisu/kiinnitys tapahdu ilmoitetussa ajassa.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Ei paljoa auta tyypilliset akvaariolämmittimet, kun akvaariossa tarvittavat korkeimmat lämpötilat on kolmenkympin tienoilla (mm. kiekkokala). Jos lämmintä laskee hauteeseen valmiiksi, tehoa ei tarvita paljoa, mutta termostaatin säätövara todennäköisesti ei yllä.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Kittien "helppoudessa" ei ole oikeastaan eroa. Blixin ongelmat: - Mahdollisesti huonompi lopputulos (haaleammat värit, rakeisuutta, liian tiheä nega) joissain tilanteissa (Tetenal toimi minulla ihan hyvin). Tuskin ongelma ohuempiemulsioisilla C-41-MV-filmeillä. - Luvattua huonompi kapasiteetti, tai blixausajan eskaloituminen muutaman käyttökerran jälkeen (> 15 min) - Ei toimi liian viileänä, kuten yllä mainittu, tai vaatii kohtuuttomia aikoja. - Valmistaja vähättelee blixausaikaa ja se on ehdoton minimi, siinä missä oikean valkaisun/kiinnitteen ajat ovat varmasti riittävät. - Erillinen valkaisu ja kiinnite (etenkin valkaisu) kestävät huoletta runsaastikin ylikäyttöä, blix ei. - Erillinen valkaisu ja kiinnite säilyvät laimennettunakin pitkään. - Tarvitsee stopin ja stopin jälkeen pesun joten vaiheita onkin oikeasti yhtä monta, paitsi kenties one-shottina (jota kukaan tuskin haluaa Tetenalin hinnoilla tehdä). - Blixi tarvitsee sekoittaa kahdesta eri osasta, enemmän mitattavaa ja sekoitettavaa. - Blixikitit ovat kalliimpia. Näiden pointtien valossa en oikein näe miksi blixikittejä kukaan haluaa kutsua "helpommiksi". Markkinointihuijaus se vaan on. Joskus sellainen voi olla saatavuustilanteesta johtuen pakko ostaa ja ihan hyvin nekin toimivat em. litaniasta huolimatta, ei siinä mitään. Kuitenkin kannattaa huomata että 5 litran oikea kitti on ainoastaan marginaalisesti kalliimpi kuin 1 litran blixikitti. Periaatteesta kyrsii että Tetenal, joka on hoitanut markkinointiverkkonsa kuntoon ja jonka tuotteita esim. pystyy ostamaan, haluaa tietentahtoen tarkoituksellisesti tuottaa yli-innovoitua paskaa vaikka voisi myydä kunnonkin tavaraa mikä olisi helpompaa, yksinkertaisempaa ja halvempaa kaikille osapuolille. Sama pätee yllättävän moneen nimenomaan saksalaiseen valokuvausalan yritykseen. Jotain kummallista siinä on . En siis halua sanoa että "älkää missään nimessä ostako blixikittiä" mutta suosittelen normaaliprosessia JOS sellaisen ostaminen onnistuu järkevään hintaan järkevästä paikasta.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Mikä on pointti käyttää kyseistä filmiä jos itse kotona kehittelee? Aika paljon helpommalla ja halvemmalla pääsis ihan normaaleilla mv-filmeillä?
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Tulkitsen: yhdistetty Bleach ja Fix = Blix. Eikö Tetenal ole luopunut siitä, kun tarjolla on käsittääkseni erilliset aineet: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,59647.msg444658.html#msg444658 edit. 5-litran Colortech siinä Tetenalissa näyttää lukevan, mistä tuossa oli puhe. Sattuipa vaan että se oli ainoa Tetenal minkä äkkinäisellä haulla löysin tarjolla. Ehkäpä kaupat ovat jo osin siistineet valikoimaansa. Lie selvää, ettei markkinoilla sellainen tuote voi kauaan ollakaan, minkä huonoista ominaisuuksista tieto leviää. edit. Tai sitten ei? Tetenal Colortec C-41 Rapid Negative Kit, 1 litre. 2 baths,. Mutta että Colortec sekin - ei se siitä kiinni olekaan.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Niissä on erilainen lookki, erityisesti rae on hyvin erinäköistä. Samankaltaista kuin värinegassa, pehmeämpää. Lisäksi skannereiden infrapunapölynpoistot toimii. Jotkut tykkää noiden filmien jäljestä. - Joo, blix = bleach-fix. "blixikitti" = kemikaalit markkinointihuijausprosessia varten joka on vähän niinkuin C-41 muttei ole C-41. Sis. kehite, stop (ei mukana!), valkaisukiinnite eli blix, loppuhuuhtelu. 4 vaihetta, kutsutaan nimellä "2-bath". "normaalikitti" = kemikaalit virallista C-41-prosessia varten. Sis. kehite, valkaisu, kiinnite, loppuhuuhtelu. 4 vaihetta. Ei Tetenal blixikiteistä tiettävästi luopunut ole, ainakin niitä on joka paikassa myynnissä. Niillä on ainakin joskus ollut kyllä myös saatavana kalliimpaa normaalikittiä 5 litran koossa jos muistan oikein. - Kaikki suosittelee Tetenal Colorteciä koska kaikki ostaa sitä. Kaikki ostaa sitä koska sitä saa kaikkialta - ja on saanut pitkään ja luotettavasti. Simple as that! Se toimii ja tuottaa kuvia ja se riittää siihen että ihmiset ostavat sitä jatkossakin. Se ei tarkoita että se olisi mitenkään parempi, mutta ihmisillä on tapana suositella käyttämäänsä tuotetta vaikkei olisi kokeillutkaan mitään muuta.
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Jälki on ihan nättiä ja helposti skannattavaa. http://jari.zenfolio.com/p925398521 Toinen painava syy on 40 rullaa hankittuna lähes ilmaiseksi.... Hyvät kommentit A. Alhoselta blix-kiteistä!
Vs: Ilford XP2:lle kehitysohje? Löytyi Tetenal Colortech "kaksikylpy" kitti 1 litra. (Lisäsin edelle.) Sellaisestako nyt puhut? Oman vasta alkaneen kiinnostukseni takia minulle on päinvastoin syntynyt käsitys, että Tetenal on se mitä pitää välttää. Markkinakatsaus olisi paikallaan, että tietäisi millä nimillä myydään mitäkin. Jos pakkauskokokin vielä vaikuttaa sisältöön...