Ihanaa luettavaa filmidiggarille ! www.EOSHD.com Koettakaa löytää tuo otsikon juonne. Siinä Steve Spielberg ja martin Scorsese kertivat että aikovat käyttää filmiä siihen asti kunnes viimeinen labbis sulkee ovensa tai Kodakilta ei enää saa bulkkifilkkaa. Samaan aikaan ARRI ostaa "varmuuden vuoksi" pakkaseen valtavia määriä Eastman ja Fuji Filkkastokkia. jos vaikka noissa tehtaissa kävisi raju saneeraus ja joku"valopää" päättäisi lopettaa leffafilkan valmistuksen. Samaa teen mikroskaalassa isekin. Aina kun on ylimääräistä pätäkkää lahetän pyynnön new yorkkiin. pari nejlänsadan jalan kakkua, kiitos !Vetäkää pätäkät Visa silveriltä... samassa jutussa vanhat filmijäärät kertovat että jotta saisi "karaktääriä" pätkiinsä, keräilevat vanhoja neukkulaseja joita adaptoi uusiin Digi leffakameroihin... Kuullostaa ihan leicadiggareitten touhulta. vanhoja leitz ja Zeiss obiskoja adapterilla kiinni M leicoihin...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Mielenkiintoinen juttu. Tuossa suora linkki: http://www.eoshd.com/content/4469/what- ... ms-passing"]http://www.eoshd.com/content/4469/what-digital-filmmakers-can-gain-from-films-passing
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Niin, Spielbergin seuraavaksi Suomessa ensi-iltaan tuleva Tintti -elokuva onkin digitaalisesti kuvattu... Älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Kuvattu? Mihin siinä Tintissä kameraa tarvittiin?
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Kyllä ne n. 100 kameraa tuon informaation sinne tietokoneelle poimii. http://www.moviemind.se/steven-spielberg-on-the-making-of-tintin/ Sinänsä melkoisen hauska tuo "Filmiä käytän niin kauan kuin labbiksia riittää" kun tuorein leffa on 100% digitaalinen...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Ai se ei ollutkaan 3d-animaatio vaan 'näyttelijöiden mukaan tehty 3d-animaatio'. Renderöityä yhtä kaikki. Aika hyödytöntä tuollaista liikedataa olisi kerätä filmillä...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... nehän kuvaa jopa sarjoi viel filkalle, kuten tohtori housse on 35mm filkalle kuvattua.. on se vieläkin se pro valinta
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... IMDB kertoo tosiaan seuraavaa: "Camera Arricam LT, Cooke S4 and Angenieux Optimo Lenses Arricam ST, Cooke S4 and Angenieux Optimo Lenses Canon 5D MKII Film negative format (mm/video inches) 35 mm (Fuji Eterna 400T 8583) Video Cinematographic process HDCAM SR (1080p/24) (master format) Super 35 (3-perf) (source format) Printed film format Video (HDTV) Aspect ratio 1.78 : 1 16:9 HD" Vaan mikä on tuo "Cinematographic process", reproaako ne tuosta negasta digivideolle ja sitten editoimaan?
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Arrilla on tosi tehokkaita skannereita jolla ruutu ruudulta voidaan vetää 35mm negaa digitiedostoksi, jopa eri "layereita" eli eri skannausarvoilla jotta ruuduista voidaan yhdistää sekä tumma että vaalea versio, jotta "kaikki" saadaan talteen värinegasta. Mulle on tulossa myös tuota Fuji Eterna 400 tungstenia, pakkasessa on jo eastman 500 Tungstenia. kaikkien näitten temppujen lisäksi on kotikehittäjällä mahdollisuus noihin erikoisprossesseihin. leffa nega kehitys eroaa normi C-41 kehityksestä, jotkut ovat kokeilleet myös Printti RA.4 kehitystä joka tekee erittäin loivaa negaa. Photoshopissahan siitä voi vääntää sitten mitä haluaa... Ei ole analoginen filkka touhu edes henkitoreissaan mitä tuo stilli diatouhu alkaa valitettavasti olemaan.
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Elähän nyt, ostin juuri elämäni ensimmäisen diaprojektorin ja olen oikeasti innosissani tästä uudesta harrastuksesta...Värinekatouhut ei enää innosta, skannaileminen riittää, digikameralla saa saman tuloksen niin paljon helpommin (mustavalkofilmit taas on eri asia)
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... "Kotiteatteri touhuun" todellakin oiva zydeemi, mutta jos näyttelyitä aikoo pitää (niinkuin mä) niin sitten taas skannerin ääreen...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Olikos se muuten ihan uutisankka tässä viikkopari sitten kun jossain huudeltiin että mm. Arri on lopettanut filmikameroiden tuotannon?
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Ei kai niitä jatkuvasti tarvitsekaan tehdä, jos on muutama valmiina? http://www.arri.com/camera/film_cameras.html
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Olis kiinnostavaa tietää kuka tekee Arrin master prime linssit ! kaikissa 1,3 valovoima ja 16 eri polttoväliä aina 150mm 1,3 obiskaan saakka... huh huh ! On se aika metkaa, Zoomeja vaan muutama ja reppis ulko käyttöön. Studiossa ja "location" kuvauksissa aina kiinteätä...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Näytti Carl Zeiss olleen asialla noissa prime-laseissa ja Fujinon puolestaan zoomeissa.
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Herttinen sentään upposin tuonne leffamaailman keskustelupalstain syövereihin, ja SIELLÄHÄN se digi vs. filmi-"keskustelu" muuten vasta vellookin, nää valokuvaajien nykyiset kädenväännöthän tuntuu jo pieneltä tuohon verrattuna... Hiki oikein tuli noita lukiessa. Mutta joo, uutisankkahan tuo taisi olla, ainakin Panavision oli kai oikaissut että "tehdäänpäs kameroita", eikä se Arrikaan varmaan sano että "ei tehdä", jos joku on 250000 taalaa kädessä kysymässä josko saisi kameran...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Näinhän se menee ! tosiasia on kuitenkin että Digi tulee leffapuolelle kohisten, Ulkona, hyvässä valossa se on kyllä hyvä vaihtoehto,kun nyt on valtavia kohtuuhintaisia kovalevyjä minkä tuuppaa tuollaisen minikokoisen arrin persukseen, jossa on vain optiikkakiinnitys, etsin ja kenno. se klöntti ( Kovalevy clusteri)sitten roikkuu piuhan päässä jossakin... Filmille (tällä hetkellä) tehdään vaikeat valaistus olosuhteet, filminegasta skannataan "monen kerroksen" informaatiota jota sitten tuttuun still /photoshoppaus tyyliin viimeistellään tuotanto originaali jota monistetaan ympäri maailmaa. leffapuolelta voisi harrastaja ainakin oppia ennakkoluulottomuutta mutta myös tosiseikkoja:_ Miksi heittää romukoppaan toimivia ratkaisuja kun lopputulos on kuitenkin se joka pitäisi olla päämääränä, eikä tekniikka...Kun lukee noita leffajorinoita, filmin vahvuus ( edelleen) on tuottaa hyväkontrastista kuvaa ihan huippuvaloissa tai melkein mustassa, juuri silloin kun digikenno alkaa tökkiä.
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... http://www.arri.com/camera/digital_cameras/news.html?article=874&cHash=0b3c52912b Tässä on Arrin ALEXA Digikamerat parhaimmillaan... ( ja myös suosikki automerkkini...) Aika fantastista, mielestäni, että stillikuvaus on tuonut kohtuuhintaiset Zeiss Primet elokuvauspuolelle samoin kuin Tilt/shift obiskat. Eilen muuten seurasin kuinka leffaporukka kuvasi Nosturin ulkopuolella mainos shottia, oli ne oppineet käyttämään GOBO:a ja Strip Liteä, jotka ovat olleet jo vuosia kunnon Studiokuvauksen ( stilli puolen) repertuaarissa...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... Ihan OT:tä, Arrin saittia kahlatessani, kiinnittyi huomio myös "uuteen" ARRI 765 filmikameraan.. Ihan vaan ilmarille tiedoksi: Ne on tehnyt 65mm ( eli 70mm stokkia käyttävän) leffakameran joka on "suurennettu" 35mm up to date kamera... sanovat että uudet digitaaliset systeemit tekevät tämän formaatin uudelleen ajankohtaiseksi... heh heh...
Vs: What Digital shooters can do with Film`s passing... En pistäisi rahojani kyllä 70 mm filmin uudelleen tulemiseen Tuo Arriflex 765 on yli 20 vuotta vanha malli, 4K käytössä kun nykytilakin on jo tämä: Shot on RED - Cinema