No käytetään sitten termiä kukkahattu-ymmärtäjä, jos se saa herneet pysymään poissa nenusta. Edelleenkin pidän surullisena tätä nykymenoa, enkä jaksa uskoa että tähän kaikkeen on menty enemmistön tahdosta. Kenties enemmistön reagoimattomuuden takia kylläkin. Siinä välissä xxxxxxxxxx-joukko on saanut tehtyä suomesta paikan, jossa rikollinen voittaa aina.
Minä taas luulen, että huonolla muistilla on osuutensa. Hei, muistelkaas hiukan, kundit - kovempaahan se meno oli silloin, kun miehet olivat rautaa.... Löysäilyähän tuo nykymeno on, pullamössösukupolvella. Voi helekuta, mihin kuntoon Mikkelin tori jäi, kun aikanaan siviiliin lähdettiin...
No ei tuo ainakaan kontrollin puutteesta ja rangaistusten lepsuudesta voi johtua: http://nollatoleranssi.info/historia.php Noin näppituntumalta sanoisin että asiat alkoivat mennä pahasti päin helvettiä noin 100 000 vuotta sitten Afrikassa.
Tuo "ituhippii...jne" -virsi on yksikoikoinen ja ennen kaikkea virheellinen. Ongelma ydin on vanhemmissa, joille pääoman kerääminen on niin tärkeää, ettei lapsille yksinkertaisesti ole riittänyt aikaa. Ei yhdessäoloa, ei hellimistä ja hyväilyjä, eikä kurinpitoa. Rahalla ei niitä saa. Toinen asia, joka on korjattava on hyvien tapojen ja yleisen sivistyksen puute. Sen näkee hyvin selvästi mm. nettikirjoittelussa. Sama koskee valitettavan monen nuoren suhtautumista ja vastaamistapaa asioihin, jotka ovat vakavia ja joita on syytä kuunnella - halusipa tai ei. Se opittu tapa ei häviä myöhemmin mihinkään. Kolmas on se, että opettajilta, osin vanhemmiltakin ja muilta kasvavan kansanosan kanssa työtä tekeviltä on viety palikat pois. Häirintä ja toisten dissaaminen, koulukiusaaminen, typerien pipojen pitäminen sisällä, kännykät päällä tunneilla ym.ym. ovat vain kaikki esimerkkejä siitä, että vaikka yhteiskuntamme vaurastuu koko ajan on toisen arvostus, ylipäänsä minkään merkittävän asian ymmärtäminen jäänyt vähemmälle. Menemme siinä suhteessa takapakkia. Siinä on ituja sun muita turha syytellä poliittisen tai ideologisen syyn vuoksi. Jokaisen on katsottava myös peiliin. Ihan itse.
Joo, toi pipojuttu on aika paha. Varsinkin, jos pipo on typerä. Kylny, kylny, kylny JOTAIN tarttis tehrä, ettei mee tää maailma ihan vituralleen. Palikoita opettajille, edes.
Tuossahan se oikeastaan oli, minkä laitoin itujen kontolle. Siis kaikenlaisten kurinpitomahdollisuuksien viennin yhtenä esimerkkinä. Nykyään kun tapahtuu näitä tapauksia missä opettaja ei saa luokkaa mitenkään hallintaansa vaan jotuuu pakenemaan, niin olisi kiva kysyä joltain näitä asetuksia säätämässä olleelta että mikä siinä oli se alkuperäinen kantava ajatus. Millä tavalla kaiken oletettiin sujuvan? (joo, on koulussa aina ollut ongelmia, oli kuria tai ei. Joskus vuoden 81 tienoilla muistaakseni 6-luokkalainen hakkasi lapiolla opettajansa kuoliaaksi)
Niin tarttis. Muistelen lämmöllä kansakouluopettajiani. Sodankäyneitä miehiä. Ehkeivät nykyisten opetussuunnitelmien mannekiineja mutta oppi jäi päähän ja luokassa metelöitiin vain jos se heille sopi. Meteli loppui alta sekunnin kun niin käskettiin. Ei paha.
Kulkeeko sun pyöräreitti kuvauspaikoille jonkin koulun ohi, vai mistä olet noin laajan asiantuntemuksen hankkinut?
Ranskalaisessa koulussa aloittelin ja siellä vasta kuri olikin. Kaikki suomalaiset koulut ovat olleet lällärikamaa siihen verrattuna. Opettaja osasi sanoa suomeksi vain "Hyvää päivää!" mutta kevätlukukauden lopussa me kaikki 6-vuotiaat osasimme kirjoittaa ja lukea kunnolla ranskaa. Sääli, etten enää osaa lukea tuota vihkoakaan Tehtaankadun kansakoulu oli se mainio opinahjo, jota tuossa edellisessä viestissä muistelen.
Kyllä pitää kuri olla ja järjestys ! Mihin me muuten ajaudutaan ? Liikaa jo merkkejä holtittomuudesta, anarkiasta ja kaiken maailman "hillumisesta" "ilmassa" - nykyisin ! Joku roti se on (sentään) oltava ! - Minä
Meillä oli ala-asteella reksinä sodassa ollut heppu. Mies käytti karttakeppiä varsin innokkaasti muuhunkin kuin kartalla osoittamiseen ja sormet sai kyytiä. Bonuksena liikunnan opettaja joka piti jätkiä asennossa seisomassa... Asennevammaisia henkilöitä väärässä duunissa. Kyllä mä väittäisin että se entisajan kuri ei ollut puhtaasti hyvä asia..
Juu, ja sitten tarvitaan muutama yyberleutnant jotka katsovat soveliaaksi olla välittämättä säännöistä, eihän ne kaikkia voi koskea!
... ja maisterit noudattavat lukemattomia paragraafeja (sub.) - kurittomat kakarat ei. Siinäpä oiva kasvatusmetodi, jonka jäljet kyllä näkyvät.
Mikä se taikakeino sitten olisi, jolla tuollaisissa tilanteissa saataisiin luokka kuriin? Fyysiset rangaistuksetko? Äärimmäisen autoritäärinen ja ulkoisen kurin merkitystä korostava opetustyyli sopii aika huonosti nykykouluun, jossa tavoitteena on kuitenkin kasvattaa lapsista aloitekykyisiä, luovia ja vastuullisesti toimivia ihmisiä, jotka osaavat tarvittaessa myös kyseenalaistaa asioita. Useimmista sellaisia tuleekin, ennemmin tai myöhemmin. Tämä ei tietenkään vähennä sääntöjen noudattamisen ja hyvien käytöstapojen merkitystä. Tän säikeen siirtämistä omaan ketjuunsa vois varmaan harkita.
Vs: Keskustelua kurista, kurittomuudesta, kasvatuksesta, ... (siirretty: Vs: Päivän :-( ) Nopealla aikavälillä ei varmaan ole helppoja keinoja. Ehkä agitaattoreiden erottaminen / väliaikainen erottaminen koulusta voisi tuoda ainakin luokkaan rauhallisuutta? Toisaalta se taas sotii suomessa opinto-oikeuden ja oppivelvollisuuden periaatteita vastaan. Tarkkailuluokille ennen siirrettiin tosi pahat tapaukset, mutta liekö tuohonkaan nykyään voimavaroja - ja kuinka tarkkiksella saataisiin kuri pidettyä? Ongelma tulee siitä, että kuitenkin suurin osa on 'kilttejä', osa ehkä lähtee vielä helposti agitoijien mukaan - osa vain ottaa sivustakatsojan roolin. Autoritäärisemmällä menolla saataisiin kuri kyllä, mutta se tuntuisi rangaistukselta taas näitä 'kiltimpiä' kohtaan. Pitkällä aikavälillä ratkaisu lähtee kasvatuksesta, vanhempien saamisesta ottamaan vähän vastuutakin, tarhojen yms. resurssien lisäämisestä, ... Vanhempien ja opettajien kunnioitusta pitäisi saada palautettua, samoin auktoriteettia menemättä nyt kuitenkaan mihinkään autoritääriseen yhteiskuntaan (joka tuntuu monien mielestä olevan se toinen vaihtoehto). Alas päin on nopea mennä, ylös aina hidas. Kaikki kuitenkin lienevät sitä mieltä että nykymuotoisena esim. koululaitos on vaikeuksissa. Jotain on tehtävä, joko sitten lähdetään reilusti riehumisen tielle tai tehdään korjausliikkeet. Ennen jälki-istunnoissa istuttiin kirjoittamassa 10 000 kertaa jotakin sanaa tai haravoimassa koulun pihaa - en tiedä kuinka nykyään... Eivätpä nuo siihen aikaankaan oikeen pelotteesta toimineet, joten tuskin nyt siinäkään määrin. Ja kun jälki-istunnon valvojalla ei ole mitään auktoriteettia niin mitäs siinä on tehtävissä?