Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana r-e, 4 Elokuu 2011.

  1. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Kysymyksiä kemioista ja altaista:

    Lämpötilan vaikutuksesta filmiä kehitettäessä olen hiukan perillä, mutta mitä vaikuttaa nesteen lämpötila paperin kehittämiseen? Jos vedostelee tuntikaupalla, niin pari litraa nestettä ehtii lämmetä siitä 20 asteesta. Ilfordin ohjeessa todetaan vaan, ettei ole suositeltavaa lipsua 20 asteesta. Kiinnitteelle annetaan 18-24 asteen haarukka.

    Omistan ainoastaan kolme allasta, joten sävytykset pitää tehdä samoissa altaissa kuin kehitykset/keskeytykset/kiinnitykset. Kuinka hysteerisesti altaat pitää tuossa välissä pestä? Vai lähteekö kehite/kiinnite/sävytekemiat pienellä huljuttelulla?
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Onko kyse M/V -prosessista?
     
  3. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Kyllä.
     
  4. sorbuz

    sorbuz Member

    806
    7
    18
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Hanki omat altaat sävytteille, eivät ne niin paljoa maksa. Eikä ole pelkoa mahdollisista jäämistä.
     
  5. Edvard1960

    Edvard1960 Member

    293
    6
    18
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    itsekin olen tätä miettinyt mielenkiinnolla odotan vastauksia. Näin aloittelijana teen kehitenesteen 18 asteiseksi ja jos sen lämmettyä 22 asteiseksi on vielä kehitettävää laitan altaaseen pari ns. 'kestojääpalaa' pakastimesta.
     
  6. Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    ei se paperikehitteen lämpiäminen paljoa vaikuta, joskus kun tahtoo jäädä laimeaksi, otan vanutupolla tulikuumaa vettä ja hieron, saapihan kehite vähän lisäpotkua...
     
  7. Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Oulussa muuten ei niitä isoimpia altaita, kunhan hakee pois. pannanko rajaksi 2 allasta per hakija ;)

    laita vaikka yv jos kiinnostaa. ilmaiset altaat.
     
  8. Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    paperikehitteen lämpötilalla taitaa olla vaikutusta jos maksimimustuma on arvioitu paperista 1 minuutiksi.
     
  9. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Minä olen oppinut että M/V -paperi valotetaan "oikein" jolloin kehitteen lämpötilalla tai kehitysajalla ei niin ole väliä, koska vedos ei "ylikehity".
     
  10. Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Kyllä se voi "ylikehittyä" , muodostuu huntua  liiallisesta liottamisesta.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    anteeksi epätäsmällisyyteni; en tarkoittanut "liiallista liottamista" vaan sitä ettei sekuntikelloon tartte tuijotella.
     
  12. Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    saman sanoin juuri yllä mutten vittuillut. lukitaan.
     
  13. jazz58

    jazz58

    11
    0
    0
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Arabissa, Hämeentiellä kun tekivät mustavalkovedoksia, ei tullut kyllä kertaakaan vastaan että joku olisi mitannut kehitysprossessin kemikaalien lämpötilat. Saatika pessyt kehitealtaita, samaa tavaraahan niihin yleensä pannaan.
     
  14. jazz58

    jazz58

    11
    0
    0
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Eihän sitä maksimimustumaa "arvioida" vaan vedos pidetään yleensä valmistajan suositusten mukaisesti kehitteessä. Riippuen kehitteen laimennusuhteesta. Alkuperäisen kuvan valotus on mennyt pieleen jos tässä ajassa kuva on liian vaalea tai tumma. Luonnollisesti lämpimämpi kehite,- nopeampi kehitys. Liikuttelu on myös tärkeää, että sen tekee aina saman kaavan mukaan.
     
  15. Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Joskus ensimmäisiä kertoja pienessä seurakunnan pimiössä saimme kiinnostavia huntumyrsky-efektejä lämpimästä kehitteestä. Tuota voisi joskus koittaa uudestaan, tosin Nevan valovuodotkin olivat mukavasti esillä.
     
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Asiaa en ole jaksanut tutkia sen enempää. Vedoksia tehdessä lämpö on yleensä alimmillaan 24, normaalisti 26-29 astetta. Eli huonelämpö.

    Mitään hunnuttumisia tai muita ilmiöitä ei ole tullut vastaan.
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Ei kai siellä normaali huoneen lämpötila ole 26-29 astetta?

    Ai, niin, sinähän ootkin Turuus.

    kapa
     
  18. Antti M

    Antti M Member

    545
    18
    18
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Kyl se aika lähellä tuota on monasti täällä helsingissäkin kun kylppärissä suurennuskoneen lämmössä suljetun oven takana muutaman tunnin puuhastelee.

    Eiköhän se ole kuitenkin tärkeintä että se lämpötila pysyy sen vedostussession aikana mahdollisimman tasaisena. Että ei välttämättä kannata alkaa mitään jääpalavirityksiä tekemään. Sitä paitsi ainakin mulle on tossa vedostusprosessa itsessäänkin jo ihan riittävän paljon säätämistä ilman lämpömittareiden tarkkailua.

    .Antti
     
  19. OlliJ

    OlliJ Active Member

    414
    26
    28
    Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Paperin mustumaa ei kontrolloida kehitysajalla kuten filmin, vaan paperin valotus haetaan niin, että "normaalissa" kehitysajassa kuvan sävyt kehittyvät halutun laisiksi ja ennenkaikkea maksimimusta kehittyy maksimimustaksi, jos sellainen on kuvaan valotettu. Kehitysaika on muovipapereilla lyhyempi kuin kuitupapereilla. Kehitysaika voidaan helposti testata: Täysin valotettu paperiliuska  viedään vaiheittain ajoittaen kehitteeseen, kehittämisen jälkeen keskeytetään, kiinnitetään jne ja liuskasta etsitään aika, joka tarvittiin kehittämään niin musta ettei mustemmaksi tule.

    Kehittymisen kinetiikkaan vaikuttavat normaalit asiat, lämpötila, laimennus, kehitteen "väsyminen" jne. Yleensä näitä muuttujia ei vedosten prosessoinnissa seurata lainkaan niin tarkkaan kuin filmien kehittämisessä, koska vedosten kanssa ei ole samalla tavalla "kaikki pelissä".

    Jos kuitenkin haluaa jotain kontrollia, niin helpoin tapa lienee käyttää "faktoriaalista" kehitysmenetelmää. Siinä mitataan aika, joka tarvitaan valotetun paperin kehitteeseen laittamisesta keskisävyjen ilmestymiseen asti. Kertomalla tämä aika sopivalla kertoimella, tavallisesti kuudella, saadaan kokonaiskehitysaika, joka tarvitaan kuvan sävyjen ns. täydelliseen kehittymiseen. Kun sitten session aikana kehitteen lämpötila muuttuu tai se menettää tehoaan, muuttuu ilmestymisaikakin ja tarvittava kokonaiskehitysaika saadaan kertomalla se "faktorilla". Näin vedosten kehitys pysyy vakiona.

    Kuvan sävyt kehittyvät kyllä kehitysaikaa pidentämällä tummemmiksi vielä senkin jälkeen kun normaali kehitysaika on kulunut, joskin muutos on hidas eikä musta tietenkään tule mustemmaksi.

    Ns. normaali kehitysaika ei ole absoluuttinen, vaan sitä voidaan vaihdella tietyissä rajoissa. Kehitysajalla voidaan jonkin verran säätää kuvan sävyä. Vajaakehitetty kuva on sävyltään lämpimämpi kuin normaalisti kehitetty, ylikehitetty taas pikemminkin kylmä. Siten esim. faktorilla neljä saadaan hieman lämminsävyisempiä kuvia muuttamatta mitään muuta.

    Kehitysajan yläraja on tietenkin se aika, jonka jälkeen valottamattomaan valkoiseen alkaa muodostua huntua.
     
  20. Vs: Paperikehitteen lämpötilasta ja altaiden pesusta

    Siihen taas vaikuttaa suurelta osaltaan pimiön valaistus, onko todella valotiivis ( testataan kaikki valot pois päältä, silmän totuttua pimeään ja sitten pimeähuone valaistus päällä. Itse printissä muodostuneeseen huntuun vaikuttaa kehitys yllättävän vähän.