Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

220-filmiä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana keegan, 8 Toukokuu 2011.

  1. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 628
    1 536
    113
    Päivää
    Asiaa on kysytty neljä vuotta sitten täällä, mutta ajattelin että jollakulla on ehkä tuoreempaa tietoa.
    Myykö mikään firma Suomessa enää 220-filmiä (dia/mv)?
    Tähtäimessä on rullafilmikamera jossa tulee mukana vain 220-kasetti enkä viitsisi odotella että saan 120-perän hommattua.

    Kiitoksia
     
  2. Vs: 220-filmiä

    Mä kun kattelin foorumeita ja selvittelin juuri samaa asiaa, niin tuli vaan semmosta juttua vastaan, että senkun lataa sen 120 filmin sinne 220 kasettiin. Ei pitäis olla mitään probleemaa. Jotkut aina nyrisee, että on fokus pielessä, mut sehän on p-puhetta, koska paperi on siellä toisella puolella. Ainoa mikä voi olla, on että paperin kanssa filmi on paksumpaa, joten vähän enemmän pitää tehdä koneiston työtä jotta filmi kulkee (jos on kovin ahdasta). Voi olla sitten muka paha sille perälle. Keltään ei ollu sit esimerkkiä heittää missä olis perä hajonnu tai jotain muuta käyny. Täällähän on joskus ollu esimerkkiä miten käy kun 120 filmi irtoo paperista ja systeemit menee ruttuun perään. Voi mennä paskaks. Mutta tää ei kai koske tuota asiaa (120 filmi 220 perässä). Sitten vielä tuosta paksuudesta, että onko niin, että 220 filmissä on eka ja vika ruutu paperin kanssa kuitenkin (vai oliko jotain legendaa). No vähän matkaa siinä on pakko olla filmi ja paperi päälekkäin (vai onko päästä puskuun teipattu?) Kyllähän sekin paksunnos siellä kulkee, joten miksei koko filmi...

    Koko hommasta tuli vähän se fiilis, että ei muuta kun 220 perillä, jos halvemmalla saa, niin kameran voi ostaa.

    Tietenkin pitää muistaa millon se 12 laukausta on täräytetty, ettei tuu vedeltyä kuivia.
     
  3. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: 220-filmiä

    Itse hommasin 220-filmit ebaysta.

    Olin itse käsityksessä että perien ero johtuu juuri siitä että filmi saadaan oikeaan tasoon. 120-rullassahan on just se paperi taustalevyn ja filmin välissä, joten 220-perässä filmi joutuu hintsusti lähemmäs linssiä kuin paperiton 220.

    Mun Noritassa ei edes ole eri filmeille eri "perää" vaan homma hoituu pelkästään kääntämällä taustalevy 120 ja 220-asentoihin. Ja 220-asennossa siinä on nimen omaan snadi paksunnos.

    En muista miten paljon mulla on tuota 220-värinegaa vielä jäljellä (eri osoitteessa pakastimessa). Jos on runsaasti niin parista rullasta voinen luopua kohtuuhinnalla jos tarvetta.
     
  4. Vs: 220-filmiä

    Wildin mukaan:

    "The 120 roll film can be used in an A24 magazine. The spacing, how ever, comes wide toward the end of the roll, so you will end up with only about 11 images".

    Näin siis Höblässä.

    T. Kerkko.
     
  5. Vs: 220-filmiä

    Urbaanilegendaa. Voihan se jossain kummallisessa kamerassa olla totta, mutta kaikissa näkemissäni kameroissani on takana jousitettu painolevy, joka painaa filmin nk. kuvaporttia vasten, eikä päinvastoin.

    Painolevyn jousivoimassa voi olla eroa joten voi olla pieni riski että 120-perässä 220-filmi jäisi joskus pois fokuksesta mutta sekin on aika epätodennäköistä.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: 220-filmiä

    Valmistetaanko maailmassa enää 220 rullia?  Tai: kuinka vanhoja ovat uusimmat?
     
  7. Vs: 220-filmiä

    Kyllä. Esim. Kodakin uusia Portra 400:a ja Portra 160:a valmistetaan myös 220-koossa.

    Ilford ei 220-filmiä tee.
     
  8. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: 220-filmiä

    Mittasin tuossa kaksisilmäisen mamiyan painelevyä "120" ja "220" -asennoissa, ja sain siihen 0,3 - 0,5 millin eron.
    Voiko se olla noin tarkkaa? Vaihteleehan se filmin paksuuskin jo.
     
  9. Vs: 220-filmiä

    Paperin paksuus on noin 200 µm luokkaa. Filmipohja on 100 µm ja emulsion paksuus on n. 20 µm suuruusluokassa. Filmin paksuus ei juuri vaihtele. Jossain värinegassa voi ehkä kenties olla 10 µm paksumpi emulsio kuin jossain mustavalkofilmissä. Mutta eipä näillä ole väliä kun se filmin emulsion pinta asettuu kuvaporttia vasten jousten avulla.

    Ilmeisesti jotkut adoxefkeyms. firmat ovat joskus ainakin leikelleet samasta rullasta 130 um -pohjallista kamaa sekä kinoksi että keskikooksi ja eipä siitäkään hirveästi valituksia ole kuulunut.


    Eroa siis painolevyn eri asennoilla pitäisi olla n. 0,2 milliä. Mutta kuten sanottu, siinä painolevyssä on jouset joten filmi asettuu kyllä samaan kohtaan ja kyllä se painolevy yleensä liikkuu vähintään millin. Säädön ansiosta puristusvoima pysyy hyvinkin samanlaisena molemmille filmityypeille. Mutta minun on vaikea uskoa että säätö olisi oikeasti niin kriittinen.

    Ilfordilla oman väitteensä mukaan oli erilainen filmipohja 220- kuin 120-filmeissä silloin kun Ilford niitä valmisti. Kodakilla pohja on sama (100 µm). Kinofilmin pohja on 130 µm ja laakafilmien 190 µm.

    Jos filmitasossa olisi 0,3 - 0,5 mm heitto, se kyllä näkyisi tarkennusvirheenä.
     
  10. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: 220-filmiä

    Sitä minä juuri, että kun ne on ne jouset mitkä painaa sen filmin emulsiopuolen porttia vasten, niin eihän se jousien esijännityksen muuttuminen 0,3-0,5 mm voi merkitä yhtään mitään..? Ihan kikkailua koko asetus.
     
  11. Vs: 220-filmiä

    Mulla on useita laatuja 220 filkkaa, diaa ja värinegaa, ota yhteyttä, hierotaan kauppoja,
    filkka on yli ikäistä mutta pelittää.
     
  12. Vs: 220-filmiä

    Siinä se ero on, kun paperi on takana pitää olla suurempi välys. Näin oli Pentax 67 kamerassa, näköjään myös mamiyassakin
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 628
    1 536
    113
    Vs: 220-filmiä

    Kiitoksia kaikille vastauksista ja NowHere Manille myyntitarjouksesta. Ystävällistä. Projekti näyttää nyt kuitenkin menevän niin, että odottelen vielä hetken ja vaihdan toiseen kombinaatioon jossa tulee mukana tuo normaali 120-perä.

    Valitan aiheuttamaani vaivaa.
     
  14. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: 220-filmiä

    220-filmistä sanoisin että syystä tai toisesta se on ameriikassa suositumpaa, jossain adoraamassa on värinegoissa ja dioissa fujia ja kodakkia pilvin pimein 220:na. Se ainoa mv (oli) tri-x 320 mutta se taidettiin lopettaa.

    Ilford ei sitä ole tosiaan aikoihin tehnyt. Agfa joskus teki ainakin värinegoja, mulla on jotain hyvin hapokkaita Agfan portraitteja ja optimoita jossain vielä.
     
  15. Vs: 220-filmiä

    Tuo painikelevyn filmin suorana pitäminen toimii kinokameralla mutta rullafilmikoneissa ei filmi aina niin järin suorana ole ja silloin filmityypeilläkin voisi (huom. voisi) näkyä siinä suhteessa eroa.

    Ajatellaanpa vielä sellaista epämieluisaa vaihtoehtoa, että kuvataan täydellä aukolla tai lähellä sitä, rullafilmi olisi hieman kuprulla ja optiikassa focus sift ;)
     
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: 220-filmiä

    Eipä kaikissa 6x9 ja 6x12 -perissäkään ole mitään jousisysteemiä painamassa filmiä kasetin porttia vasten..

    Hätäisesti sanoisin ettei Bronican filmiperissäkään olem itään jousitusta - mutta pitää tarkastaa asia myöhemmin. Lähinnä kinoissa ja joissain kinorakennetta muistuttavissa kameroissa (rullakoon mittaetsimet jne) tuo jousilevy on tullut huomattua.
     
  17. Vs: 220-filmiä

    Mulla on yksi mamiyan  70mm perä jossa on painikelevyssä reikiä ja perän sivussa liitäntä kumipappulalle jolla imetään filkka kiinni painikelevyyn, että kyllä tuo mamiyan rimpulakin osaa olla PRO !
     
  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: 220-filmiä

    Seison korjattuna. Katselin bronican perää tässä niin kyllähän se on jousitettu.
     
  19. Vs: 220-filmiä

    Onks se jousitettu? Tulisko väärä tarkennus väärällä filmillä?
     
  20. Vs: 220-filmiä

    70mm filkka taitaa olla ohuinta mitä löytyy, tottakai jousitettu.