Mikä on näppärin keino säätää ulkoisen salaman teho täytesalamaksi? Tähän asti olen käyttänyt manuaaliasetuksia. Sisällä kuvatessa voisi olla kätevämpää joskus kuvata niin päin että säädän salamasta tietyn tehon ja kamerasta aukon jolloin automatiikka arpoisi ajan. Mahtaako tuollainen onnistua? Ainakin pokkareissa taitaa olla joku valmis täytesalama-moodi?
Ainakin canonin järkkäreissä tais toimia fillinä AV-moodissa (jos ei ole custom func. toisin säädetty).
No niin näyttää toimivan. Toimii myös aika-automaatilla. Olisin tietty voinut kokeilla ensin ja kysyä sitten ;D
Mulla on sekä 420EX että 580EX, mutta en ole vieläkään jaksanut kunnolla opetella käyttämään tota uutta. Homma toimii siis niin (minulla) että kamera on Av:lla ja säädän salaman tehoa kamerasta sekä mahdollisesti alivalotan hiukan.
kokeilin yksi ilta kuvailla Panan pokkarilla salamalla ja täydellä aukolla eli f/2.0. kamerassa toimii salamasynkka ainakin 1/1000 valotusajoille saakka vs. Canon 1/160. kaikki kuvat olivat lähes yhtähyvin valottuneita vaikka aukko oli sama ja puukotin vain manuaalisesti suljinaikaa. valaistus oli olohuoneen kattovalaisin ja Panan salama 60-astetta ylöspäin suunnattuna. aika loistavia kuvia sisätiloissa esim. ISO100 ja vaikka valotusaika 1/250. varmaan jotain Canonin "product placement"-tragediaa, mutta miksi vakiosalamaa ei saa suunnattua ylöspäin kuten esim. Panasonic LC1 pokkarissa? pitää vissiin leikkokuva modin jälkeen näyttää rautasahasetää D60:n salamalle..
Pokkareissa toi sulkimen synkka on eri juttu kuin järkkäreissä, olen ymmärtänyt. Meidän Nikon CP 995 kuvaa kanssa 1/1000 ajoilla ihan näppärästi salaman kanssa.
Sen on tuo järkkäreitten verhosuljin kaiken pahan alku. Liian suurella ajalla kun ei tule kuin viipale kennosta valotettua. Pokkareissa on keskussuljin mikä ei aseta moisia rajoituksia. Jos vaikka ei olisi oikeaa mekaanista suljinta ollenkaan niin silti laitetaan koko kennon alalta valot sammuksiin samaan aikaan, vaikkakin sähköisesti. Sepe
Filmille kuvatessani (33V reilut pari kuukautta sitten) alivalotin lähes aina salamaa .5-1.5 aukkoa. Joskus tuhoisin seurauksin kun järki ei pysynyt mukana mutta kohtuullisen usein ihan hyvin tuloksin. Salaman heijastaminen auttaa myös, pokkarissakin/sisäistä salamaa käytettäessä voi yrittää peittää salamaa sormella tai paperilla osittain tai kokonaan. Ja digillä erioten kun voi kokeilla ja nähdä miten se vaikuttaa kuvaan (kannattaa harjoitella). Nyt kun repertuaarissa on 300D ja 420EX on pieni ongelma tuon salaman tehon kanssa. Alustavat kokeilut tekivät niin kauheaa jälkeä että lapsien kuvaaminen salama-avusteisesti on jäänyt päivänvalokaudelle. Mutta esim 'pirteä olo' on napattu 1/200 ajalla sekä aukolla f8 (muistaakseni). Eli 300D:n salamasync-ajalla. Salaman pää oli tietty seinää päin (kirjahyllyä itseasiassa) ja pieni läppä paperia takana heijasti valoa kasvoille. Huone on riittävän pienehkö että valo kimpoaa seinistä myös toiselta puolelta jonkin verran. Vielä parempaan tulokseen olisi päässyt virittelemällä lakanaa katosta heijastuspinnaksi. 420EX:ssä ja aika monissa muissakin ulkoisissa (ja taitaa olla sisäisissäkin, en ole katsonut) salamoissa on lisäksi nopea moodi jolla voi ottaa lyhyelläkin suljinajalla kuvia. Tällöin salaman teho on paljon ohjelukua pienempi ja taitaa räpsytellä sitä välähdyspäätä ripeässä tahdissa, hiukan ennakkoon aloittaen. Eli lyhyelläkin suljinajalla kuvaaminen onnistuu. Ymmärtääkseni manuaali-moodi ei vaikuta salaman tehoon ETTL:ssä. Salama päättelee paljonko valotehoa tarvitaan esisalaman kanssa, ja jos sattuu ymmärtämään että 'täytesalama' niin sitten säätää sitä tehoa itse sopivaksi. Mutta näin ei kyllä kovin helposti tunnu käyvän. =) Tai sitten vika on etsimen takapuolella. 550EX tai 580EX olisi kiva kaveri tuolle 420EX:lle monessa mielessä. Vesku
Nikon D70:n suljinajat toimii aina 1/4000sec asti... sen nopeemmilla on ruutu musta. Kokeilin stusdiosalmoilla noita aikoja....ja kaikki hitaamat ajat pelitti ihan ok. Ja salamatehoa fillinä säädän joko rungosta, tai sitten salamasta itsestään (sb-600). Ja tilanteesta riippuen paljonko sitä heikennän. Digissä se on kuitenkin aika helppoo tutkiskella heti kuvanoton jälkeen ruudulta... ja jos edelleen liikaa valoa, niin sit vaan ruuvataan tehoja alemmas.
Nikonillahan tasapainotettu täytesalama on käytettävissä, kunhan mittaustapana ei oile pistemittaus. Kamera mittaa silloin valotuksen sekä ilman salamaa että esivälähdyksillä ja laskee sopivan välähdystehon. Tehoa säädetään mitatusta arvosta ylös/alaspäin sitten korjauksella. Käytännössä juuri koskaan ei tule säädettyä välähdystehoa manuaalisesti, automatiikka on niin toimiva.
vähän sama juttu 300D:ssä, automatiikalla saa aina kaivettua esiin "hirvi auton valoissa"-efektin. D60:n salamaa en ole juuri kokeillut, jos ei laseissa valovoima riitä niin sitten ei kuvata.
D60-salama on oikein kätevä peli. Koska tehoa voi helposti säätää, on "hirvi auton valoissa" iisisti vältettävissä.
Päällä olevat napit, valkkaa se, mikä on kauimpana nenästä ja paina. Sen jälkeen rullaiset takaosan isoa pyörää. Palikka liikkuun päällä näkyvän näytön asteikolla. Huomaa, että napin painon jälkeen säädetään salaman tehoa ja laukaisisijan ollessa puolivälissä samalla pyöräytyksellä ja asteikolla säädetään yli/alivalotusta.
toimii kuin junan vessa! kokeilin muutaman laukaisun Sigman pallolinssillä ja helppoa kuin heinän teko. 14-millisellä vaan lattia vinjetoi rankasti pimeässä huoneessa, mutta itse idea valkeni. kiitos. D60 rulez