Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lutra Lutra

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jesalonen, 27 Maaliskuu 2011.

    Vs: Lutra Lutra

    Mnä liotin tmaxia kolmisen minuuttia, ja lopputulos oli ainakin tasaisempi kuin ekassa rullassa. Tuo on ymmärtääkseni nimenomaan standkehityksen ongelma. Interwebin ihmemaassa tuosta löytyy runsaasti mielipiteitä puolesta ja vastaan - esim. http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/00X1HF

    Toisena vahvana syynä epätasaiseen standkehitykseen pidetään muovispiraaleja, metalliset olisivat joidenkin mielestä parempia.

    Eilen kehittämäni Acros ei irroittanut yhtään mitään tuossa esiliottelussa, mutta Tmaxista kyllä selvästi irtosi jotain joka värjäsi sen liotusveden, joten jossain määrin varmaan on juuri Tmaxin ongelma. Muita en ole vielä kokeillut.
     
  1. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Lutra Lutra

    Eikai sillä presoakin pituudella hirveää väliä ole, mutta jos aikoo kehitettä käyttää tuoreistettavana, on miellyttävämpää kun se ei värjäänny pahasti juuri tuon antihalonisaatiokerroksen takia.

    Tärkeintähän on kastaa emulsio ja nostaa emulsion lämpötila vastaamaan kehityslämpötilaa. Ja kehitän rotaatiolla, ständikehitystä käytän hyvin harvakseltaan.
     
  2. Vs: Lutra Lutra

    No joo, ei ollut tänään ulos asiaa - joten käytin ajan hyödykseni selvittääkseni kummalla saapi parempaa jälke, Vuescanilla vai Epsonin omalla softalla. Tuossa Acrosrullassa oli muutama ongelmallinen kuva, joissa tuppasi aina leikkautumaan jompi kumpi pää, tahi molemmat. Epätieteellisen testin tulos oli se, että parasta nimenomaan tummassa päässä syntyy Epsonin omalla softalla, skannattuna 48-bit positiivina. Tuo tulppaanikuva ei ollut tarkoittamani hankala nega, mutta tuossa vertailun vuoksi - vaikka tuskin noista tässä koossa suuria eroja näkee, vai näkeekö?
     
  3. Vs: Lutra Lutra

    Hankala verrata kun ei saa vierekkäin mutta tässä jälkimmäisessä on ainakin tulppaanien alaosissa enemmän yksityiskohtia nähtävänä.  Hyvää jälkeä pukkaa. 
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Lutra Lutra

    Standin ongelma.

    Esikostutusta ei oikeasti tarvitse kuin joidenkin vanhan ajan filmien kanssa + laakafilmillä etenkin käsin altaassa kehitellessä.
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Lutra Lutra

    Metallin ja muovin vaikutus kehityksen tulokseen on puhdasta legendaa.

    Muovilla on mahdollista kuitenkin saada hieman voimakkaampaa kehitystä reunoille mikäli ei puhdistele spiraaleitaan tarpeeksi hyvin. Erityisesti Photoflo:n käyttö loppuhuuhtelussa on aiheuttanut ongelmia. Ajan myötä sitä kertyy spiraaliin ja sitä kautta se vaikuttaa heikentämällä filmin reuna-alueiden pintajännitystä.

    Silloin tällöin kuumassa vedessä vähän hammasharjalla putsaten ja tuota ongelmaa ei tarvitse pelätä. Mikäli siihen muutenkaan törmää. Itse en ole törmännyt, mutta putsaan kai spiraalit käytön jälkeen sitten tarpeeksi hyvin?


    Esikostutusveden väri ei korreloi mitenkään kehityksen tasaisuuteen. Värin sävy ja tummuus riippuu vain filmin valopihasuoja yms. kerroksissa käytetyistä väriaineista.
    Joka filmillä väri on vähän erilainen ja joillakin olematon. Yhdestä saa maukkaan vihreää vettä, toisesta sinistä, kolmannesta punaista, neljännestä pinkkiä, ...
     
  6. Vs: Lutra Lutra

    Eipä ole viikkoon ehtinyt lutraamaan, ja viikonlopun kuvauksetkin kääntyivät valotusmittarin toiminnan opetteluksi. Koeajossa tällä kertaa Ilford PanF50, box speed ja tunnin Rodinalstandissa. Kutakuinkin suoraan skannerista (48-bit pos., invert) näyttää tuollaiselta.
     
  7. Vs: Lutra Lutra

    Hyvähän siitä tuli. Kannatti lutrata. Vähän kurvia kääntämällä saat kontrastin kohdalleen ja taustan pilvetkin esiin. 
     
  8. Vs: Lutra Lutra

    Taitaa tuo Tmax kuitenkin olla eniten mun makuun... Tmax 100 @ 80, tunnin Rodinalstandi, skannattu Vuescanilla kun Epsonscan teki niin platkua. Valkoinen koira vaalealla sohvalla ei tietysti ole paras kohde, kun sävyjä etsitään. Pöntöllä kuvattu, nokalla Rolleinar 2.
     
  9. Vs: Lutra Lutra

    Tulppaanikuva muistuttaa vahvasti sävymaailmaltaan sellaista, josta nimen omaan tykkäsin käyttäessäni Panatomic-X filmiä. Kun se se loppui, en ole sellaista aikaiseksi saanutkaan. Tosin, koska raetta ei tarvinnut pelätä, kehitin Panatomicit aina melko tieheäksi.
     
  10. Vs: Lutra Lutra

    Tykkään isosti koirulikuvasta. Onko tuo "out of the scanner" vai ootko vielä kovastikin säätänyt jälkikäteen?

    Rolleinar 2 on muuten mahtava kapistus. Melkein ilman ei tule edes kuvattuakaan...
     
  11. Vs: Lutra Lutra

    Herra Koira oli pari päivää vähän huonossa hapessa, ajattelin jo että loppu on lähellä ja siksi häntä ikuistin - vaan niinpä tuo sitten taas virkistyi. Sitkeä sissi.

    Koko lailla out of scanner, muutaman roskan putsasin. En ole osannut vielä säätää tummaa päätä Vuescanissa kohdalleen, aavistuksen verran leikkautuu. Odottelen kuin kuuta että RockyNook saa toimitettua kauppoihin Vuescan Bible -nimisen opuksen, pitäisi tulla tässä kuun lopulla ja nimi on ainakin lupaava.

    Joo, on se kiva, Rolleinar. Mun setti oli vaan jotenkin eri paria, parkeil tarkentui äärettömään eikä lähelle ollenkaan, vaan meneehän se näköjään noinkin kun ensin tarkentaa ja sitten vaihtaa toiseen linssiin. Yashinonin piirtokykyä tuossa enemmän ihastelin :)
     
  12. Vs: Lutra Lutra

    No joo, ehkä lutraaminen saa nyt piisata. Piti vielä kokeilla, miten Rodinal käyttäytyy Tmaxin kanssa noin agitoimalla: Tmax 100@50, Rodinal 1+50, 19 C, 10 minuuttia. Eka 30 sekuntia rauhallista kääntelyä, sitten sellaiset 10 sekuntia joka minuutti. Lehtikuvassa paistoi aurinko kirkkaasti (tosin kamera varjosti sitä lehteä) ja Merihaassa oli tavanomaisen paksu pilvipeite.

    Pitää nyt varmaan unohtaa nämä kokeilut - skannausprosessi vaatii vielä hienosäätöä - ja yrittää saada seuraavaksi jotain muuta kuin turvallisia testikuvia. Hui kauhia...
     
  13. Vs: Lutra Lutra

    Kerta kiellon päälle.... alkoi tuo koekuvien mahdollinen loppuminen niin huolestuttaa, että piti tänään Tampereen reissulla hankkia uusi kuvausväline. Minä ostin vaan yhden, pojat useampia.

    Prosessi on aika lailla sama kuin ennenkin: Tmax100 tällä kertaa @100, Rodinalstand 1 h 1+100 20 C ja skannattu Epson V500 Epsonin omalla softalla.

    Sen verran vierasta katsella tuollaisesta pienestä aukosta, että koko kohde ei meinannut mahtua kuvaan. Toki Solinar piirtäisi vielä varmasti paljon paremmin kuin tämä Apotar, mutta... mielestäni jälki on kohtalaisen hyvää, etenkin kun tarkennusrengas on jumiutunut vähän vajaan kolmen metrin kohdalle. Mustonen, here I come!
     
  14. Vs: Lutra Lutra

    Sitä on lähdetty ihan vieraille paikkakunnille asti kameroita haalimaan. Vai lasketaanko Triumph kuvausvälineeksi? Apotar tosin viittaisi Agfaan. Arvaan, että joku porukasta tutkailee parhaillaan onnellisena uutta Bronicaansa.