Niin, mikähän olisi järkevin työjärjestys käsitellä kuvia yllämainitulla ohjelmalla? Alla lueteltu satunnaisessa järjestyksessä tarvitsemani työvaiheet kun Jpeg kuva käsitellään ja tallenetaan Jpeg muotoon nettikäyttöön: - Rajaaminen crop työkalulla - Pienentäminen kokoon 800 x 533 - Mahdollinen auto contrast / tms. - Hue / saturation tarvittaessa lisää värejä - Unsharp mask terävöitys - Actionilla copyright merkintä - Tallentaminen web / devices työkalulla Tässäpä nämä yleisimmin käyttämäni työvaiheet, vielä kun osaisi tehdä ne oikeassa järjestyksessä että lopputulos olisi mahdollisimman asiallinen. Kiitos asiallisista vastauksista!
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Itse pienennän kuvan viimeiseksi ennen tallentamista, koska tallennan kuvasta myös suuremman käsitellyn version jos tulee tarvetta samalle kuvalle suuremmassa koossa. Auto contrastin sijaan kannattaa kokeilla manuaalisäätöjä, saa parempaa jälkeä aikaan.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys + objektiivivirheiden korjaus + horisontin oikaisu + perspektiivin oikaisu - Rajaaminen crop työkalulla + levelsit kohdalleen [- Mahdollinen auto contrast / tms.] [- Hue / saturation tarvittaessa lisää värejä] - copyright ym. merkinnät IPTC-tietoihin + tallennus maksimikokoon - Pienentäminen kokoon 800 x 533 - Unsharp mask terävöitys - Tallentaminen web / devices työkalulla
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Eiköhän tässä ole yhtä monta mielipidettä kun on käyttäjääkin... Nämä alkutoimet teen vain filmiskanneille: - karkea pölyjen prikkaus - karkea kontrastin säätö - tallennus "masteriksi" Nämä ovat yhteisiä digille ja skannille. Digille masterina toimii joko alkuperäinen jpg, raw:sta tuotettu jpg tai mahdollisesti itse raw jos sen jaksan säästää: - Sävysäädöt kurveilla, ensin laajasti sitten paikalliset korjailut - Väri-skanneille kurvien auto-työkalulla väritasapaino, digikuville tarvittaessa - Mahdollisia väritasapainon säätöjä ja saturaation vähentämisiä - Actionin ajo joka muuntaa kuvan 8bit srgb:ksi ja tallennus "valmiina" versiona jpg 11-laadulla - Action joka tuottaa web-kokoisen kuvan ja terävöi sen valmiiksi. - Web-version talletus IPTC:t lätkin Bridgen kautta, se on siihen todella loistava ja exiffit laitan exif-toolilla
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Totta tuo, yhtä monta mielipidettä kuin käyttäjiäkin. Koitin lueskella asian tiimoilta julkaisuja ja niissäkin työvaiheiden järjestys vaihteli. Kuvaan ja siirtelen kuvatuksia web käyttöön moottoriurheilun tiimoilta, joten kaikkia säätöjä kuviin ei tarvista tehdä. Mutta aihetta ohjeiden tiimoilta miettiä ja säätää työjärjestys uusiksi, joten kiitos ohjeista! Kesän mittaan herättelen 10v uinuneen luontokuvauksen uudelleen kuvioihin, joten siellä puolella tuon oikean tavan ja järjestyksen oppiminen tärkeää. Tässä tarkennusta nyt käyttämiini työvaiheisiin, tuo aloitus viesti sattuikin ihan lonkalta siihen järjestykseen. - Kuva otettu kameralla sRGB jpeg - Avataan Photoshoppiin - Rajaaminen crop työkalulla, croppiin laitettu asetukseksi kuva koko 800 x 533, joten lopuksi pienentää rajatun kuvan valmiiksi - Kuvan suurennus actual pixel kokoon pöydälle - Mahdollinen auto contrast / levels tms. - Hue / saturation tarvittaessa lisää värejä - Unsharp mask terävöitys - Actionilla copyright merkintä suoraan kuvaan ja samalla tallentaa web / devices työkalulla vakiokansioon max laadulla ja pois jätetään kaikki oheis tiedot kuvasta tilan säästämiseksi.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys ...........miks ei ensiksi alkusäätöjä ainoastaan ACR:llä ja sit vasta CS4/CS5 jos yleensä enää tarvii ??
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Jos nyt oletetaan, että yritetään neuvoa kysyjää, eikä jotain toista, niin mitä ihmettä joku "ACR" tekisi JPEG-kuvien säätämisessä. Mutta tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Ei kannata uskoa ihmisiä, jotka väittävät sellaista. * Kaikki värimuunnokset kannattaa tehdä täysikokoiselle kuvalle, sillä pienennys tarvitsee hyvää pikselimateriaalia. * Koska kontrastimuunnokset muuttavat sävyjä tai katsojan preferenssejä niille, ne kannattaa tehdä ennen värimuunnoksia. * Terävöinti pitää yleensä tehdä viimeisenä, pienennöksen jälkeen. * Rajaaminen ja koon muuttaminen pitää erottaa toisistaan. Ensin kannattaa tehdä rajaus ilman pikselien uudelleenlaskentaa, jotta kuvan visuaalinen ilme ohjaa sen säätöjä. Ja pikselimäärän muunnos kontrasti- ja värisäätöjen jälkeen. Tästä ei jää paljon vahtoehtoja.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys ACR tekee hyvää kaikille kuville. Valkotasapaino säätyy Jiipekistäkin. Ja moni muukin juttu. Skannatut kuvat tallennan 16bittiseksi Tiffiksi jotka pyöräytän ACR:n kautta Photosoppiin niin monesta ongelmasta on päästy.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys ".........mitä ihmettä joku "ACR" tekisi JPEG-kuvien säätämisessä......." tiiätkö sinä edes mitä se ACR on ja mitä sillä voi tehdä, luululisin että tiedät, mutta outoja puhut.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Kuvaa RAWia ja avaa ACR:lla. Tee siellä kaikki tarvittavat säädöt. Järjestyksellä ei väliä. Älä rajaa. Terävöitys viimeisena loppukäytön mukaisesti. Jätä aina RAW talteen, jotta voit palata ja käsitellä uudestaan. Jos olet kiireinen päivälehtikuvaaja, niin harkitse jpg-kuvaamista. Todennäköisesti et ole työssä oleva välittömästi julkisuuten kuviasi tekevä kuvaaja, joten kuvaa aina RAWilla. kapa kapa
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys No en ole, ihan tehdastyöläinen vaan. Harrastuksen sovittaminen vuorotyön oheen vaan rajaa paljon käytettävää aikaa Siksi yrittänyt pitää käsittelyn perustasolla, kuvia kilpailusta saattaa kertyä 400 - 500kpl ja nettiin päätyy 40 - 50, jotka pyrin sinne lataamaan jo samana yönä tai seuraavana päivänä. Tuo RAW käyttö ryhdyttävä opettelemaan kesän mittaan. Vielä olisi pari tarkentavaa kysymystä, tapauksessani kun käsittelen ja tallennan sRGB kuvia Web / Devices toiminnolla nettiin, onko suotavaa olla täppä kohdassa Embed color profile ? Ja kohdassa image -> mode -> täpät kohdissa RGB color ja 8 Bits / channel ? Saavutettaisiinko millaista laadullista hyötyä kuvata kameralla Adobe RGB kuvia, käsitellä ne sellaisena ja tallentaa Web / Devices vaiheessa niin että täppä kohdassa Convert to sRGB tai muuttaa jo aikaisemmin?
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Mä avaan kaikki kuvat ACR:n kautta, siinä on helpp korjaa vääristymät ym. virheet, paljon helpompaa kuin photarin puolella
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Mä käytin tuota ACR:n kautta avaamista joskus, mutta totesin että helpompi suoraan photoshoppiin. Ainoa etu oli helpompi skannin valkotasapainon korjaaminen. Mutta se kärsi kuitenkin siitä että pipetti on turhan tarkka. Photoshopissa pipetin voi vetää suureksi jolloin rakeet yms. eivät vaikuta tulokseen. ACR:ssä en keksinyt kuinka pipetin kokoa voisi kasvattaa jonnekin 50 pikselin kokoluokkaan.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Eikö nuo ole ihan normaaleja tilanne(digi)kuvaajan määriä? Jotkut kuulemma kuvaavat tuhansiakin ruutuja jostakin kilpailuista... Filmimiehenä mulle on riittänyt vissiin 3-4 rullaa kovimpiinkin tapahtumiin, mutta ehkä se kuvaaminen on eri luonteista eikä tule haettua sarjakuvauksella jotakin juuri oikeaa onnenkantamoista.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys No kyllähän dikikameran myötä ruutu määrät kasvaneet todella paljon, erittäin lujaa liikkuvat kuvauskohteet, useampi ruutu / auto, useampi kuvakulma / auto sekä mahdolliset onnenkantamoiset, kun nopeus suuri myös kaikki tapahtuu nopeasti. Aikoinaan kun kuvailin diafilmille, oli tarkkaan harkittava jokainen liipaisu, tosin kohteetkaan eivät olleet aivan noin kiireisiä.
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Nyt jos saisi neuvon kuvan koon muuttamiseen ACR:ssa. Tarkoitus olisi tallentaa muotokuvat printtauskokoon valokuvausliikkeessä tapahtuvaa valmistusta varten. ACR tarjoaa noita vaihtoehtoja presettinä, mutta mikä olisi oikea vaihtoehto? Värit, koko, lähinnä. Minkälaisia kuvan mittoja suosittelisitte perhepotretista vedostettavaksi ?
Vs: Photoshop CS5 oikea työjärjestys Niin tai näin, pitääkö ne kaikki kuvat käsitellä? Itse valitsen vain ne kuvat, jotka vaikuttavat käsittelemisen arvoisilta. Bridge olisi ok valintaan, jollei olisi niin hidas, joten katson kuvat läpi FastStonella ja klikkailen ne kuvat jotka vedän acr:ä.