Terve! Inostuin tuosta, että maskaa negan mustalla pahvilla ja kuvaa makrolla valopöydällä. Kyseessä ovat mv-negat, jotka on tarkoitus kääntää photoshopissa kuvaksi. Kannattaako photoshopissa laittaa tuo käännös srgb:stä vai greyscalesta, kun tavoitteena on saada mv-kuva? T Jukka
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Jos se on mustavalkonega, ei tonaalisuuteen voi vaikuttaa enää osaväreistä, vaan curvesilla sitten. Jos taas haluat töönätä sitä negaa, niin käännät rgb spaceen. Jos suoraan RGB:ksi laitat, tulee helposti ongelmia valkotasapainon kanssa, jotta kaikki olisi harmaan sävyjä, eikä color castia ilmenisi missään. -P
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Jos se on kehitetty jollakin värjäävällä kehitteellä niin silloin värikuvasta voi kokeilla millä mv-muunnos-asetuksella maskin vaikutus tulee parhaiten esiin...
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Kyllähän niissä toisitstaan hieman eroava väri on. Ajattelin laittaa 66 suurennuskoneen negamaskiin litteäksi ja sen valopöydälle ja siihen yläpuolelle puomin avulla kohtisuoraan ja makro-opitiikalla. Omegan koneessa on tasainen negamaski. Jospa tällä viikolla ehtisi kokeilla. T Jukka
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Tuo on kyllä digitointia, koska reproamiseen käytetään digikameraa, mutta skannausta tuo ei ole.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Käytämpä tässä samalla aihetta röyhkeästi omiin tarkoitusperiini. Tosiaan mv-negatiiveja täälläkin kertyy. Tekisi mieli myös koneella kuvia käpistellä ja valita parhaat vedostettaviksi. Valmistun tänä keväänä, niin koulun skannerista ei ole enää paljoa iloa. Kannattaisiko ostaa kohtuuhintainen tasoskanneri, jossa on pidikkeet kinolle ja keskikoolle? Toisena vaihtoehtona minulla on edullisen Nikonin digirungon hankkiminen (esim. D40) ja digitoiminen Nikon PB-6 bellows + PS-6 Slide copying adapterin kanssa, jotka siis löytyvät hyllyltä. Ilman skanneria keskarin digitoiminen ei tietty onnistu, mutta jospa ilmankin pärjäisi. Luulisi äkkiseltään, että palkeen kanssa digitoiminen tuottaisi parempaa jälkeä kuin halpa skanneri? Tulisi periaatteessa se digirunko huomattavasti edullisemmaksi, ja kai se digi pitää muutenkin hankkia :|
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Näin se useasti onkin. Etenkin kinokoossa. Säästyy myös tietyiltä skannerien ongelmilta (ja saa nipun erityyppisiä ongelmia tilalle). Hyvälaatuinen makroamiseen sopiva obtiikka tuossa helposti maksanee jotain. Valolähde on traditionaalinen ongelma ihmisille jotka eivät harrasta elektroniikkaa. Meille elektroniikan harrastajille se on näin ledien aikakaudella äärimmäisen helppo. Jotkut ovat käyttäneet salamia, mutta itse diggaan enemmän jatkuvasta valosta. Ledeistä voi tehdä valolähteen jonka väriä voi säätää, näin väribalansoinnin voi tehdä erityisesti negafilmin tapauksessa jo kuvattaessa ja jättää kuvankäsittelyohjelmaan vain hienosäädön. Lopputulos on parempi. Itse olen rakentanut 16mm elokuvafilmin "skannerin" em. tavalla, tosin käytän siinä vaan superzoom-digipokkaria (Fuji S5600) ja 16mm projektorin omaa 50mm projisointiobtiikkaa "lähilinssinä". Tehty projektorinrunkoon, hidas siirtomoottori ja digikamera on modattu kuvaamaan jokainen ruutu automaattisesti. Tämä klippi on mm. skannattu em. laitteella: . Esimerkki laitteen "skannaamasta" 16mm värinegatiivin ruudusta: http://www.students.tut.fi/~alhonena/DSCF1089.JPG - filmiruudun koko on n. 10.3 x 7.5 mm. Invert-toiminnon jälkeen se näyttää suunnilleen tältä: http://www.students.tut.fi/~alhonena/16mmskan.jpg . Värinegan oranssi maski on siis kompensoitu jo valolähteellä, kuten näkyy ruudun reunojen ulkopuolelta. Ai mutta alkuperäinen kysymys koski mv-negaa, ja vielä vähän isompaa sellaista. No problem, kyllä se onnistuu. Tässä jotain äkkiseltään kokeiltuja testejä: http://www.students.tut.fi/~alhonena/bronica/ . Samaisella Fujin pokkarilla, muistaakseni suurennuskonetta apunakäyttäen (valonlähde, ja oisinkohan käyttänyt suurennusobtiikkaa lähilinssin tavoin). Kuvankäsittelynä taisi olla lähinnä "invert". Isompiresoluutioiset lienevät valitettavasti hukassa. Eipä ne mitään ihmeellisiä olleet mm. pokkarin rajun kohinanpoiston ja jpg-pakkauksen takia. Eikä se 5 megapikseliäkään niin äärettömästi ole.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Joo, kokeilun perusteella jopa tuollainen 6mpix digiwanhus pesee nämä epson V700 sun muut tasot. Epson V700 - Wide area lens vs high resolution lens Digitointi kyllä on niin työlästä ettei siihen ihan tuosta vaan ryhdy. Pitäisi rakentaa joku penkki johon kameran saisi tukevasti ja filmi kulkisi kameran ja valonlähteen välistä jolloin touhu alkaisi muistuttaa edes jotensakin yksinkertaisimpia skannereita. Digitoinnissa on toinenkin etu: Oikeat valotusajat, joten dian tummasta päästäkin saa sävyjä tarvittaessa irti, valottaa vaan pitkään ja yhdistää varjot sitten siihen peruskuvaan. Kovasti odottelen että tulisi joku kaupallinen ratkaisu tämmöiseen. Olisi mahdollisuus laittaa kuvia tulemaan tausta-ajona yms. kivaa. Tosi hyvä olisi sellainen joka osaisi kuvata filmin osasuurennoksina ja yhdistää ne! Eiköhän tuollainen vielä ilmesty... joskus.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Oman kokemuksen mukaan se onnistuu ihan hyvin. Katso tarkemmin linkin takaa: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47442.msg358222.html#msg358222 Tuossa samaa yhdistelmää on käytetty makrokuvaukseen, mutta toimii kinodiojen kanssa ok. Ilman paljetta kiinteillä kääntö- ja soviterenkailla varustettuna tallentuu Nikonin kroppikennolle kehyksessä olevan kinodian (lähes) koko kuva-ala. Keskikoon nega kannattaisi kuvat kahdessa limittäisessä osassa ja yhdistää esim. panoraamaohjelmassa tai sitten vierekkäin ja yhdistää manuaalisesti. Silloin saisi kuvaavan kameran kennon pidemmän sivun hyödynnettyä - muutenhan esim. 6x6sta tulee vain lyhyemmän sivun korkuinen. 6x9 menisi kerrasta ja 6x7n kanssa voi sitten arpoa kuvaako kahdessa osassa vai tyytyykö pienempään tiedostoon.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Noita diakopiointilaitteita kun on keksitty jo puoli vuosisataa sitten, ellei ennemmin.... Suunnilleen satasella saa esim vanhan Bowens Illumitran-diakopiointilaitteen. Halvemmalla Panagorin tai vastaavan. Jälkimmäisiä minulla onkin kaksi, voin vaikka toisen myydä. Illumitran Slide Copiers Ainakin Kuuva-Lenitalla on yksi Bowens käytettynä myynnissä. http://www.kuvalenita.fi/kaytetyt
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Rajaus ja filmin asettelu on vähän haastavaa. Itse joskus kuvailin 105/4 micro -nikkorilla ja D80:llä. Niillä tuntui saavan aikaan jo LS-50:stä vastaavaa jälkeä, D3X:llä, 5D2:lla tms. resoihmeellä saisi varmaankin vielä paljon parempaa jälkeä. Pari samplea, tosin väridiasta: http://hakkarainen.kuvat.fi/temp2/DSC_9882.jpg http://hakkarainen.kuvat.fi/temp2/tiinakuva.jpg Ottamalla useamman kuvan samasta ruudusta saisi resoa myös kasvatettua. Jos kuvia ei ole kauheasti, niin mielestäni ei kannata turhaan ostaa ainakaan mitään halpaskanneria. Paremmat skannerit (LS-50 jne.) ovatkin sitten jo tonnin pintaan...
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Oho, olipa siistejä esimerkkiejä, pitää tosiaan koittaa itsekin, kunhan ehtii.Hyviä valopöytiä on kaksikin kappaletta. T Jukka
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Simppeli Panagor-tyylinen duplikaattori löytyy myös kotoa. Puutteina valonlähde ja hyvä pidin filmiliuskalle. Jos en olisi näin käsi rakennustouhussa niin väsäisin tuollaisen vekottimen joka käyttäisi jonkun vanhan skannerin hyvää pidintä, liikuttaisi aina seuraavan ruudun kohdalleen josta sen voisi valottaa vaikkapa haarukointi-sarjana siltä varalta että joutuu hifistelemään. Penkki myös mahdollistaisi kameran tai filminsiirtimen pysty- ja sivuttaissiirrot jotta pieniresoisella kameralla saisi otettua useamman kuvan mosaiikki-skannin.. Joten odotellaan kätsyä kaupallista ratkaisua...
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Tuo Illumitran on minusta aika hyvä lähtökohta, siihen kun väsää jonkin pitimen filmiliuskalle.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Minä käyttäisin ennemmin valopöytää kuin salamaa jotta kuvan näkee koko ajan sellaisena kuin se tulee. Valopöydässä on myös jo valmiiksi aika hyvä tasoitus valolle. Jos se tasaisuus ei riitä, laittaa vielä yhden opaalipleksin lisää. Kannattaa huomioida, että jos (käytännössä kun) valopöytä on perinteistä loisteputkia perinteisellä kuristimella varustettuna, kameran valotusaika täytyy pitää alle 1/50 s jotta kirkkaus ja värisävy toistuu samana. Liitteenä digikameralla räpsitty kuvasarja loisteputkesta oisko ollu 1/1000 s ajalla. Säädä valotus kamerasta siten, että filmin kuvien välinen tyhjä alue (Dmin) toistuu lähes täysvalkoisena, esim. RGB-arvon 220-230 tienoilla. Vähän varaa jätettävä epätasaisuuksien varalta. Huomaa, että Dmin vaihtelee filmin ja kehitteen myötä eli vaarana polttaa vahingossa joistain negoista varjot tukkoon jos negat ovatkin yhtäkkiä hunnultaan ohuempia toisella filmillä.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Toisaalta salamalla poistuu tärähdysvaara ja pystyy himpun himmentämäänkin. Kiva tuo putkikuvasarja! Ja hyvää Wapun odotusta kampukselle! T. K.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Niin, valopöydällä tai kameran merkkisellä salamalla saa tietysti TTL:t käyttöön. Enpä ole kokeillut,olisko niistä hyötyä, ehkä ei.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Mä oon yrittäny räpsiä noita kuvia ilman kunnollista telinettä (eli ihan jalustalta) jossa voi varmistua kameran sensorin ja kuvattavan negan yhdensuuntaisuudesta. On otettava pienellä aukolla, jotta tulisi terävää kauttaaltaan. Ja silti on vaikeaa. Jatkuva valo on hyvä tarkentamiseen, salama eliminoi tärähtämiset. Joten kummatkin olisi kiva olla. Tuo värillinen valo värinegalle olisi tietysti kiva.. Ongelmat poistuisi kunnon telineellä johon ruuvata tukevasti kaikki kiinni ja varmasti suoraan. Siinä olisi sitten vielä tämä mukava etäisyydensäätö kuten suurennuskojeessa. Oiskohan paras ja tukevin systeemi juurikin tommonen linssiin ruuvattava teline (mitä kaupallisia tuotteita on olemassakin). Onko muuten semmosia 6x9 asti? Parhaan kontrastin saamiseksi olisi varmaan käytännöllisintä, että olisi palje siinä vielä suojana. Ja shiftit, jotta voi ottaa osina.
Vs: Mv-negan skannaus makro-optiikalla Tämähän on jo suorilta OT kun ei makro-optiikkaa käytetä.. Mutta kävi mielessä että jos ei kiinnosta/onnistu se lähityöskentely ja makroilu, niin miten toimisi kuvaaminen valkokankaalta? Olettaen että dia on heijastettu hyvällä optiikalla. Toisella kädellä vaihtaa diaa ja toisella laukaisee kameraa. Muistan nähneeni näin digitoituja kaitafilmejä. Onhan tässä heti enemmän optiikkaa välissä eli mahdollisuuksia vääristymiin tai epätarkkuuksiin (ja pölyyn ja roskiin...), mutta joillekin suuremmille projekteille joissa lopputuloksen ei tarvitse välttämättä olla mahdollisimman priimaa tää vois olla ihan riittävän hyvä, vielä jos diatkin on valmiiksi kelkoissa. EDIT: No niin.. ja kysehän koko ketjussa oli MV-negoista. Todellisen off topic siis.