Kaipuun Sininen Hetki – Connecting people, Disconnecting families eli mistä tässä nyt oikeastaan onkaan kyse. Täällä taas. Tällä kertaa esillä on toinen kuvatukseni viiteentoista vuoteen. Jos homman tausta kiinnostaa - lue tämä keskusteluketju http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3213 Vielä kerran suuri kiitos kaikille edellistä kuvaa kommentoineille. Edelleen toivon rakentavaa ja tarkkaa palautetta - pyrkimyksenä kehittää omia valokuvaksellisia ja ilmaisullisia taitojani näyttelytasolle. Edellisen kuvan jälkeen olen hieman päivittänyt kalustoani ja kuvaustuntumakin alkaa hiljalleen löytyä. Tämä kuvatus on kuvattu 20D:llä ja 17-85mm putkella. Muistaakseni käytin 17mm polttoväliä. Kuva on kuvattu vallitsevassa valossa: Huoneessa on yksi kattolamppu, eteisessä toinen ja taustalla keittiössä kolmas. Kuvausaika on varhainen aamu – eli taustalla olevalle ikkunalle ei tarvinnut tehdä mitään jälkikäsittelyssä – keinovalovärilämpötila loi kivan sinisen sävyn. Kaipuun punainen hetki (ei löytynyt oikean nimistä kirjaa, mutta ei kai sillä niin väliä), kahdessa monitorissa näkyvät valokuvat sekä yksi seinällä roikkuvista on lisätty shopissa jälkikäteen. Lisäksi hyllyssä olevaa Nokia-tekstiä on hieman voimistettu. Shoppailujälki on ihan hirvittävää, mutta eiköhän sekin taito kartu harjoituksen myötä. Mallin päänsivu uppoaa eteisessä oleviin vaatteisiin. Mikä muu meni pieleen? Hieman parempilaatuinen versio löytyy täältä http://www.kallesaarinen.com/kameralaukku/KaipuunSininenHetki.jpg -Kalle ps. jousiammunnan aloitus odottaa edelleen vuoroaan, valokuvaaminen on ihan liian hauskaa ja aikaa vievää puuhaa -
En itse vielä jättäisi päivätyötäni, mutta pitää sanoa että tuomoisen Galleria-linjan olet kyllä löytänyt.
pirun hyvä kuva minusta. paljon katsottavaa, olematta kuitenkaan liian sekava. hyvät värit, hyvä kolmiulotteisuus. ps. mutta mistä kuva kertoo? muuttolaatikoista ja disconnecting peoplesta tuli mieleen ero. fiilis on kuvassa muutenkin jotenkin tosi raskas; jotain rankkaa on tapahtunut, jolla kuitenkin leikitellään tai sitten tämä on vain kuvaajan tapa käsitellä asioita.
Viuhahdus on aina hyvä asia, mutta minusta tämä kokonaisuus on liian sekava, eikä tuo tekstin (tl;dr) sanoma oikein ainakaan tänne välity.
Quiquern: Kiitos kannustuksesta, se motivoi jatkamaan Gerbera: Poimit kuvan viestin ihan oikein. Ajatuksena on tehdä kuvasarja, jossa jokainen yksittäinen teos kertoo oman itsenäisen tarinansa ja kaikki teoksen yhdessä kertoo oman hieman pidemmän tarinansa. Tässä kuvassa, tai oikeastaan kuvaparissa (kts. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3213) yritetään kertoa parisuhteen päättymisestä ja siihen liittyvistä tuntemuksista. Nimessä oleva viittaus "Connecting People - Disconnecting Families" on usein kuultu lausahdus työpaikkani käytävillä. Streessaava ja sitouttava työ syö perheelle tarkoitetun ajan ja energian josta tietenkin seuraa ongelmia parisuhteessa jne... Nokku: Mulla on myös versio jossa mallilla on vaatteet päällä, mutta esivalintaraati päätyi kuitenkin tähän. Se kuulemma kertoo tehokkaammin epätoivosta ja voimattomuudesta. Nakuilu sinänsä on vähän kitch-juttu, mutta minusta se toimii tässä yhteydessä. Zorppa jos tekstiä oli liikaa ja lupaan että seuraava kuva on selkeämpi -Kalle
Kyllä tästä kuvasta eronneen miehen tuska välittyy. Minulla olisi tällainen ehdotus. Kuvaa kaikkea josta ero välittyisi ja näkyisi että jotain puuttuu. Penkkiä jossa hän istui, tyynyä joka on jäänyt tyhjäksi tai lavasta kattaus kahdelle mutta vain yksi ruokailija. Pitemmässä kuvasarjassa ajatus kyllä valkenee. Kuvaa kunnes sinulla ei ole aiheeseen mitään lisättävää. Sitten olet valmis, julkaise kuvat, pidä näyttely. Sitten. Pura muuttolaatikot, siivoa, vie näkyviltä kaikki jotka muistuttavat hänestä. Vie tyhjät pullot pois äläkä osta enää lisää. Avaa verhot ja päästä valo sisään. Ota sitten tämä kuva uudestaan.
Aluksi sanottakoon, että valokuvat ja mielipiteet niistä ovat tietysti aina makuasioita. Minun mielipiteeni on tietysti vain oman rajoittuneen maailmankatsomukseni läpi tuleva toteamus, johon vaikuttavat useat seikat, kuten esimerkiksi juuri tämän hetkinen tunnetila, jne. Mutta mielestäni tämä ei kuitenkaan ole hyvä valokuva. Mallin liikkumisen tarkoitus valotuksen aikana jää minulle hämäräksi, paitsi tietysti se itsestään selvä syy - malli ei halua että kasvot, heppi ja hepin koko ovat selkeästi kaikkien katsottavana. Ehkä tässä on annos ujoa exhibitionismia. Huoneen rekvisiitan asettelu ei ainakaan minulle kerro mitään tarinaa. Kuvasta tulee mieleen, että sen synty on tapahunut suunnilleen näin: "Tekeepä mieli viuhahtaa." "Otanpa siitä kuvan." "Ei jaksa kuitenkaansiivota kämppää sitä varten." "Klick." Jos tässä yritetään kertoa selkeä tarina, niin kuvallisten keinojen täytyisi olla mielestäni jotenkin voimakkaampia / selkeämpiä, että tarina välittyisi. Ja valokuvien pohjustaminen ymmärrettäviksi pitkällä johdannolla kuvalle, jossa ei ole voimakasta kuvallista ilmaisua olisi taas mielestäni täysin järjetöntä. Tämä on turhan sekava kuva, jossa lisätyt yksityiskohdat vaikuttavat turhalta näpertelyltä, kokonaisuus saisi olla eheämpi.
"Valitettavasti" täytyy olla samaa mieltä. Tällaiseen aiheeseen ja tilanteeseen sopisi nähdäkseni visuaalisesti täysin vastakohtainen kuva, jossa subjekti on paikallaan ja kaikki muu liikkuu.
Hyvä pointti. Mutta mallin liikauttaminen kuvaa varten on huomattavasti helpompaa kuin asunnon ravistelu
vimma: Jotain tuollaista minullakin on mielessä. Eli kuva samasta toipumisen jälkeen. Sen pitäisi ilmaista valoa, selkeyttä ja uutta suuntaa. Katsotaan mitä aiheesta syntyy ja palataan aikanaan asiaan. En ole ihan varma kuinka paljon kannattaa korostaa toisen osapuolen poissaoloa. Vaarana on tuoda asia liian voimakkaasti esille, jolloin katsojalle ei jää niin paljon oivallettavaa? Tätä on vaikea ratkaista tässä vaiheessa. Pitää vaan kuvata sarjaa eteenpäin ja katsoa millainen siitä muodostuu. Mainitsemasi pullo on eräs symboli, jota ajattelin kuljettaa mukana. Viskipullo vaihtuu tuoremehuun, mineraaliveteen tai jotain sinnepäin. Myös kommunikaattorit ja muut tekniset vempeleet, reppu ja matkalaukku kulkevat mukana läpi koko sarjan. Arn, mvuori ja faitteri: Mallin putoamisella kuvittelin ilmaisevani romahtamista. Kertoa miltä ihmisestä tuntuu kun hän tajuaa elämänsä erään vaiheen päättyneen. Tämän vuoksi siis alaspäin suuntautuva liike. Mallin halulla pitää peniksensä omana tietonaan on varmasti myös vaikutusta Exhibitionismista ei ole kyse, mallin pitää olla alaston, jotta tunnetila korostuisi (kokeiltiin myös vaatteet päällä, eikä se toiminut) Myöskään huoneen liike ei mielestäni toimisi, vaikka onkin hyvä idea ja olisi helppo toteuttaa vuokraamalla rakennusnosturi. Tämä koska haluan kuitenkin pitää nuo tietyt esineet selkeästi esillä seuraavia kuvia varten. -Kalle