Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Korjaan, ei todellakaan ollut Mavica, vaan videokamera, joka käytti CCD-kennoa. Tallensi käsitellyn signaalin nauhalle. Eli tarkennukseksi: FIRST CCD COLOR VIDEOCAM - 1980. In 1980, Sony marketed a commercial color videocam using a CCD. The world's first commercial color video camera to utilize a completely solid state image sensor, a charge-coupled-device, or CCD. It was also the smallest camera on the market, weighing only 2.8 pounds.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Sehän on tuo Hasselin H sarjalainen "Fuji Superzoom" kyllä sillä ihan messeetä jälkeä syntyy kun on oikea mies painamassa nappia.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Tais mennä vähän ohi: Hasselin linssit tekee nykyään Fuji...niillä on myös Zoomi.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään No, tuo oli minulta vähän niinkuin humööriä. Siis että riittää kun painaa nappia á la George Eastmanin mainoslogo Pähkinäpensaanlehden käyttämän filmin lanseerauksessa: "Paina nappia, me huolehdimme lopusta". Minulle kelpaa vain täys-Fuji ;-)
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Nykyään: paina mitä huvittaa, mutta me emme enää huolehdi muusta kuin digikennon valmistamisesta, ja muutaman filkan tekemisestä Meksikon filkkatehtaalla...
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään lie nettifoorumeiden eniten piiskattuja hevosenraatoja. Minkä ikäisestä adamsista pitäisi spekuloida? Nuoresta, keski-ikäisestä vai viimeisten vuosien? Vai yli 100-vuotiaasta? Usein viitataan noin 30 vuoden takaiseen kommenttiin jossa Adams mainitsi tulevaisuuden digit. Usein myös pontta spekulaatioille haetaan herran laitefriikkiydestä - olkoonkin että Adamsin kalusto ei yleensä ollut mitenkään aikansa hifeintä. Jotain osviittaa voi hakea siitä että Adams siirtyi jo keski-iässä tai myöhäisessä sellaisessa keskariin, käytännössä 645-formaattiin. Ehkä isot kamerat kävivät turhan raskaiksi. Toisaalta herran assareista Sexton ja Ross ovat yhä laakafilmi- ja mustavalkoheppuja. Muista assareista / lähipiiristä en tiedä. Moni ennen hyvä lf-kuvaaja on hypännyt digiin. Usein ikävän huonoin tuloksin. Ikäänkuin tekniikka ja digin efektimahdollisuus olisi tullut itse tarkoitukseksi. Tuotokset ovat järkyttäviä. Toki onnistuneitakin lf:stä digiin hypänneitä on, mutta he ovat nähdäkseni olleet filmin kanssa jo värikuvaajia ja turvautuvat yhä palkkiin tarvittaessa. Esimerkkinä vaika Dyckinka (jos kiroitin nimen oikein).
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Mihin lähteeseen tuo tieto perustuu? En ole ikinä nähnyt Anselilta 645-kokoista kuvaa, Hasselilla kyllä kuvaili aina silloin tällöin, ja sitten varsinkin kun tarvitsi taluttajan kuvausmatkoillaan. Neliötä nekin kuvat ovat.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Adamsilla on vaikka kuinka paljon hasseli-kuvista tehtyjä 645-rajauksia. Neliöitä en muista lainkaan? Ellei sitten joku ihan viimeisten vuosien bunkkerikuva ollut neliö. Ulkomuistista pari hassellikuvaa: The Negativen kannessakin oleva aaltoileva hiekkadyyni, 50mm linssi ja hasseli. Sitten Moon and Half-Dome - myös pystyrajaus 645 ja 250mm objektiivi Hasselissa. Tosin otti versiot myös 150-millisellä muttei tykännyt niistä. On noita paljon, tarvis vaan jaksaa kaivaa kirjallisuudesta.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään "The Hasselblad has been my camera of choice for the past twenty years. I thoroughly enjoy its superlative optical and mechanical precision." (An autobiography, p. 375) Ansel sai Victorilta lahjaksi yhden ihan ekoja malleja, 1600F:n, jo 1950. Sittemmin A.A. sai järjestyksessä toisen Hasselbladin kultamitalin (eka meni Lennart Nilssonille). Ruotsin kuningaspari taisi käydä varta vasten veden takana sen luovuttamassa. En yhtään epäile, etteikö A.A. rajannut negojaan, mutta kuvaaminen kyllä tapahtui Hassen vakioperällä.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Moon and Half Dome on tavallisimpana Anselin tekemänä vedoksena 53x67 cm. Luulempa, että nuo rajaukset on tehty tuumakokoiselle paperille sopiviksi, eikä siinä mitään "645-formaatteja" ole ajateltu. 4:3 on aika tavallinen kuvan sivusuhde, ja sehän on melko lähellä. Niin tai näin, on eri asia "siirtyä 645-formaattiin" ja rajailla 66-negoja. Toki, onhan Anselilla varmasti ollut 645-kasettejakin Hasseleihinsa. Tuonkaan kuvan osalta ei taida olla mainintaa muusta kuin Hassella kuvaamisesta.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään No joo ei nyt mennä pilkun viilaamiseen. En tiedä kuvasiko Adams edes 645-perillä, miksipä olisi? 6x6 kun tuo siihen pikkusen shiftiä tarpeen vaatiessa silloin kun haluaa kuvata vaaka- tai pystyformaattiin. Kyllä mun mielestä voi puhua 645-kuvasta ihan hyvin jos kuva on kutakuinkin vastaavaksi rajattu 6x6:sta. Siis olettaen ettei se ole osasuurennos - sitähän kukaan ei tiedä minkä kokoisia aloja negoista herra käytti hyväkseen. No ehkä "Adams siirtyi pysty- ja vaakarajattuun 6x6:n osasuurennokseen" olisi sitten ollut oikeammin sanottu.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Rajaus paperia ajatellen kuulostaa muuten uskomattoman hölmöltä. Samoin kuin rajaus tiukasti kuvausformaattia mukaillen. Molemmissa joudutaan menemään jonkun muun kuin oman mielen ehdoilla. Adamsin siirtyminen laakafilmeistä 6x6:sta tehtyihin rajauksiin tuli mainittua tuolla aiemmin vain esimerkkinä siitä että ei kyseessä ollut mikään die-hard -laakafilmikuvaaja. Sinänsä en pidä 6x6:sta rajaamista huonona, teen sitä itsekin usein jos neliö ei tunnu sopivalta syystä tai toisesta.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Mihin se mieli siinä katoaa, kun kumminkin rajataan johonkin muotoon (kuvatessa) tai muotoon ja kokoon (vedostettaessa)? Väittäisinpä että kuvista suurin osa ei ole riippuvainen paperin muodosta vaan ennen kaikkea sommittelusta ja rajauksesta jollekulle muodolle. Ensimmäisinä vuosina tein suurennokset ilman rajaajaa, ja useimmin asettamalla 18x24cm paperiarkin sellaisenaan kinoruudun alueelle punasuodin päällä. Siinä kohtaa oli yksi tärkeä vaihe kuvan synnyssä eikä useinkaan tullut edes tarvetta poiketa siitä. Tarkkaa puuhaa sekin, aivan kuin kuvatessakin! Ja ehdottomasti oman mielen mukaan, vaikka lähtökohta olikin se että halusin käyttää kalliin paperin koon hyödyksi. Tuli isompia kuvia pienelle paperille. Sitä helposti voi myös harhautua epäolennaisuuksiin miettimällä rajausta tai muotoa liikaa, kun sen toimivan voi nähdä välittömämminkin. Ja tosiaan useimmat kuvat on rajattavissa useisiin muotoihin hyvin.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Ansel oli hyvin tarkka kuvan viimeistelystä. Hänen tuloistaan valtaosa tuli ainakin loppuaikoina galleriamyynnistä, ja silloin kuva asemoitiin paperille kehystämiseen sopivilla marginaaleilla (-> The Print). Epäilemättä rajaus tapahtui osin kuvan ehdoilla, mutta jos katsoo nykyisiä myyntiluetteloita, ovat melkein kaikki printit osapuilleen sillä 4:3 sivusuhteella. Joku neliö on, mutta muut sivusuhteet ovat harvinaisia. Luulenpa, että jos nyt sanotaan filmille kuvaavan "siirtyvän 654-formaattiin" niin valtaosa tämän ketjun lukijoista ymmärtää sen (niinkuin minäkin) tarkoittavan sen tyyppistä kameraa. Itse rajaan ehkä 85 % kuvistani 4:3 sivusuhteelle, mutta en katso "siirtyneeni 645-formaattiin", kinokoolla kun kuvaan.
Vs: Millähän Ansel Adams kuvailisi tänään Aikoinani kun olin innostunut hasselin mahdollisuuksista, tietenkin piti olla muutama 6x4,5 kasetti, joo hienoa, tuli muutama ruutu lisää! Kuvatessa vitutti sitten tavattomasti kun pystypotrettia pitäisi alkaa sommittelemaan, eiku hasseli kyljelleen ja siitä sivusta prismaa tuijottelemaan... Äkkiä vaihdoin EP:llä ihan normi 6x6 kasetteihin. No sit kun alko toi 70mm kama oleen ajankohtainen, ei kyllä mitenkän kirpaissut että vetää vaikka kymmenen ruutua putkeen, hiukka eri rajauksilla ja suhteilla. On makeeta printata noi 70mm perforaatiot hasselin ruutuun, ei ihan joka jamppa tee sitä.