Haussa on helppokäyttöinen ja selkeä piirto-ohjelma vaimon tekemän 'sarjakuvamaisen kuvituksen' muuntamiseen tietokonepohjaiseksi. Googlettelun perusteella nykyään tunnetuimmat ovat paint.net ja sumopaint. Kummassakin on hyvä plussa laaja kielituki, mutta toisaalta onko muita vaihtoehtoja? Molemmissa on hankaluutena suoraviivainen pikselipohjaisuus, kuvalle valitaan pikseliresoluutio eikä esim. paperin kokoa - A4, A3 tms. Koska kyse on ääriviivapiirustuksista jotka myös väritetään niin ohjelman pitäisi olla helppo siihen.Em. ohjelmissa ongelmana tulee tyypillinen pikselisoftien ongelma: Kun piirtää esim. mustalla siveltimellä ääriviivat (olkoon vaikka rantapallo) ja haluaa värittää sen punaiseksi maalitölkki-työkalulla niin tuloksena on mustan ja punaisen rajalla oleva valkoinen repeämä (syynä tietysti mustan siveltimenjäljen tuottama pehmennys johon maalitölkki ei koske). Muttamutta... käyttäjän tietokone-osaamistaso ei riitä edes vektori- ja pikseli-käsitteiden tuntemukseen joten vähän hankala lähteä neuvomaan että tuosta vähän tresholdeja säädellen jne... Siis ilmainen softa joka ei ole liian monimutkainen Myös vinkkejä itse skannin päälle tapahtuvan väritysvaiheen toteuttamiseen otetaan vastaan.Muuten menen neuvomaan kuitenkin ihan vääriä metodeja
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Yleensä on hyvä idea olla neuvomatta lainkaan, jos se neuvonta on vain muiden antamien neuvojen välitystä. Hyvä neuvo hänelle olisi ns. perehtyä asiaan. Muistan lukeneeni tänä vuonna tuoreen kirjan, joss käsiteltiin sarjakuvien digitaalista tekemistä ja digitalisointia. Se saattoi olla Ilpo Koskelan Sarjakuvantekijän oppikirja http://www.ilpokoskela.fi/julkaisut mutta kenties se oli jokin muu. Toisekseen tuo mainitsemasi "tyypillinen pikselisoftien ongelma" ei ole lainkaan tyypillinen pikselisoftien ongelma, vaan ongelma on se, että niitä ei osata käyttää. Perinteisiä ihan tavallisia keinoja valkoisten "repeämien" estämiseen: * piirtäminen "lineart/bitmap"-moodissa - millä nimellä kukin ohjelma sitten kutsuukin 1-bittistä moodiaan * pehmentämättömän siveltimen käyttö * alueiden valinta isommalla raja-arvolla * väritettyjen alueiden laajennus ja muun kuin "tavallisen" sekoitustilan käyttäminen * mustien ääriviivojen jälkilihotus - hyödyllistä varsinkin offset-painoja ajatellen * jne... Keinojen valikoima vain korostaa sitä, että puuhun kannattaa nousta tyvestä ja opetella digitaalisen kuvankäsittelyn perusasiat. Ilman sitä ei ymmärrä edes kirjoissa kuvattuja sarjakuvapiirtäjien työtapoja. Mutta kun perusasiat tuntee, yksikään piirto-ohjelma ei ole liian monimutkainen, ei edes Photoshop tai Gimp - tai edes Corel Painter, joka antaisi eniten kasvunvaraa osaamiselle eli muunkinlaiselle tietokoneavusteiselle piirtämiselle ja maalaamiselle.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Näköjään rakentavia vastauksia on yleensä turha odottaa foorumilta. Turhauttavaa :| Kaikki ihmiset kun eivät halua perehtyä johonkin tietokone-asioihin. Ihmistä ei - valtaosaa ihmisistä - yksinkertaisesti kiinnosta. Tietokone on väline helpottaman työtä, jos se vain tuottaa lisäopettelua tietokoneohjelmien puutteiden kiertämisen opiskelun muodossa niin silloin tietokone on jo väärä valinta. Valitettavasti monilla on tämä ajattelu vallalla: keksitään ja luetaan/kirjoitetaan kasapäin ohjeita kuinka kikka-kolmosella kierretään ohjelmien puutteita, kun pitäisi miettiä miksi ohjelmat ovat ylipäätänsä niin huonoja. Miksi ihmiset kirjoittavat wordilla käyttämättä hyväkseen juuri lainkaan sen tarjoamia apuvälineitä? Koska ohjelma on tehty huonosti, se ei ole intuitiivinen. Peruskäyttäjä aloittaa otsikon kirjoittamalla tekstin isolla ja paksulla kirjasimella - ei ajattelemalla ohjelmistopuolen fakki-idiotismin tuottamia määritelmiä kuten dokumentin rakenne ja alkamalla pohtimaan että ahaa, tämä on rakenteellisesti otsikko ja tämä on päätason otsikko, siis etsitään jostakin kuinka tämän kohdan ominaisuuksiin lisätään tieto siitä. Hyvä ohjelmisto ymmärtäisi jo isoa kirjoittaessa ehdottaa että kirjoitatko otsiokkoa... Vastaavasti hyvä piirto-ohjelma osaisi edellisen viestin esimerkkitapauksessa havaita että ahaa, täytettävä alue rajautuu yhden väriseen viivaan -> ehkäpä kyseessä onkin ääriviiva ja tarjota kenties näkyville jotakin blendaus-rajainta tms..
Vs: helppo piirustus-ohjelma? ^ Oikein. Mitä valokuvilla niistä piirroksista voisi tehdä? Digikuvat ovat ainakin 'tietokonepohjaisia'.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Nyt ei missään nimessä ole kyse ohjelmistojen puutteista, vaan yksinkertaisesti käyttäjän laiskuudesta. Koko tietokoneiden intuitiivisuus perustuu sille, että ohjelmistot tekevät vain ja ainoastaan sen, mutta juuri sen mitä käyttäjä määrää sille tehtäväksi. Jos piirrät pehmeäreunaisen viivan, niin pehmeäreunainen viiva siihen syntyy. Mikään ohjelmisto ei voi olettaa, että käyttäjä ei tiedä mitä hän tahtoo tehdä ja sattumanvaraisesti ehdottaa hänelle jotain tuhansista muista pensseleistä. Yksikään ohjelmisto ei voi tietää millaista lopputulosta käyttäjä hakee ja siksi ohjelmistot tekevät juuri sen mitä niille käsketään. Mikäli ihminen ei tahdo perehtyä ohjelmiston toimintaan, niin ihminen ei yksinkertaisesti voi käyttää ohjelmistoa tehokkaasti. Ihan samalla tavalla minä henkilökohtaisesti en voi mennä lentämään helikopteria olettaen, että ohjaamo on niin intuitiivinen, ettei minun tarvitse perehtyä helikopterin toimintaan millään tavalla. Kyse on helikoptereiden puutteesta?
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Hyvä helikopteri kyllä lentää kohtaasta a kohteeseen b, kun vaan syöttelee koordinaatit oikein ja näppää enteriä
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Erittäin näin! Ajattelin juuri itsekkin tuota. Piiiitkä aika pitää kulua ennenkuin tekoäly kehittyy sille tasolle että tietokone arvaa *oikein* mitä käyttäjä haluaa. Yleensähän siitä ei synny muuta kuin verkonpainoja. Lentokoneet kai osaa lentää pääosin itsekseen, mutta niissäkin on hyvä olla vielä toistaiseksi asiaan perehtynyt pilotti. Metrot sentään kulkee jo itsekseen.. hmm..
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Taas lähdetään näköjään samalle juupas-eipäs + poljetaan väärin ajattelevat maan rakoon -linjoille. Tokihan viimekädessä syy löytyy siitä joka haluaa tehdä asian X mutta into ei riitä kaikkien siihen vaadittavien asioiden opiskeluun - ainakaan heti. Tästä seuraakin suora analogia tänne kameralaukkuun: Kummalla tavalla täysi ummikko oppii hedelmällisemmin kuvaamaan luovasti? Sillä tavanomaisella maanrakoon ja siperia-opettaa -mentaliteetilla, jossa julistetaan kaiken opiskelemista alkeista etukäteen - aukon, ajan, valotuksen, sommittelun, erilaisten etsinten ja muiden opiskelua, sitten halvan kameran hankkimista, kokeilemista vuoden pari ja sitten pohtimista että kiinnostaako harrastus ja miten aikoo harrastaa. Vai sillä, että antaa käteen jonkun peruspokkarin/järkkärin missä on täysautomatiikka päällä ja toivottaa luovia kuvaushetkiä? Mielestäni ehdottomasti jälkimmäisellä. Siinä vaiheessa kun luovuuden lisäksi alkaa kiinnostamaan että miksi rannalla kirmaavan lapsen kasvot eivät erotu takana olevaa auringon kiiltoa vasten niin voi aloittaa sen työlään ja tylsänkin vaiheen. Perehtymiseen tekniikkaan, sen hyödyntämiseen ja sen tuomiin rajoituksiin. Mitä hyötyä on aina lähteä kovalla äänellä nillittäään aloittelijoita ja tarjoamaan kasapäin opiskeltavaa? Sillä ei saada aikaiseksi muuta kuin täysi mielenkiinnon lopahtaminen. Tietokone-ohjelman vertaaminen helikopteriin on jo hupaisan, surkuhupaisan tai peräti säälittävän kaukaa haettua analogiaa. Edelleenkin olen vahvasti sitä mieltä, että nykyisissä ohjelmistoissa on huomattavan puutteellinen näkövinkkeli. Ohjelmat ovat liian insinöörivetoisesti ajateltuja, ei loppukäyttäjän ajatusmaailman kannalta. No, tämä selittää senkin miksi Nokian kaatamiseen riitti ominaisuuksiltaan mitätön iPhone. Se kun sattui olemaan käytettävyyden puolesta fiksuksi ajateltu - ei insinöörien ja nörttien kannalta. ps. valokuvat tai originaalien skannaus ei suoraan auta, koska tekijä haluaisi nimenomaan tietokoneella tehdä jäljestä siistimmän. Ts. jättää taustalle sen paperille tehdyn luonnoksen ja piirtää päälle piirto-ohjelmalla (joo, kuolkaa fanaatikot tähän: piirtää käyttäen hiirtä). Pikseli-ohjelmia esitellessä törmäsin jatkuvasti noihin ongelmiin: yhden pikselin "reikä" jossakin ehjän näköisessä alueen rajauksessa aiheuttaa heti 'maalin valumisen kaikkialle' jne... Oma mielipide on (jos itse lähtisin moista tekemään) vektoripohjaisen grafiikan käyttö...
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Lisäkommenttina se, että itse koodarina inhoan ohjelmia jotka yrittävät ajatella käyttäjän puolesta ilman että kertovat sitä. Mutta tämänkin voi tehdä fiksusti, esimerkiksi tuomalla esiin jonkun pienen dialogin josta voi säätää asioita tai josta voi vastata että haluan tämän alueen rajatuksi - tai josta voi olla täysin välittämättä ja merkata että älä enää tule esiin.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Toi on kyllä niin totta mitä sanot noiden softien käyttöliittymistä - valtaosa on suolesta ja syvältä sieltä. Ja jos vastaus paskaan käyttöliittymään on aina että "opettele käyttämään sitä", niin silloin mennään metsään. Itse en jaksa kauheasti opetella Photarin käyttöä - onneksi on Nik Softwaren pluginit olemassa, joilla hoituu moni asia hyvin intuitiivisen käyttöliittymän kautta helposti.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Lähtökohtaisesti ei maalia kannata kaataa, vaan viivapiirros laitetaan vaikka päälimmäiseksi (esim. multiply) ja alemmille layereille maalataan brusheilla ja pyyhitään pyyhekumilla. Eli ei piirretä kuvaa uudelleen hiirellä vaan maalataan tai väritetään. Hyvästä skannista saa tarpeen tullen vaikka magic wandilla valittua maskeja avuksi. Skannin tulee toki olla riittävän iso loppukäyttöön nähden. Hiiri välineenä on kyllä kömpelö wacomiin tms verrattuna, mutta kyllähän jotkut oppii piirtämään hiirellä... Vekeillä piirtäminen menee kyllä sinne helikopteriosastolle Pitkä oppimiskäyrä. Toki viivapiirroksen voi vektoroida jonkinlaiseksi lähtökohdaksi, mutta monesti helpompaa piirtää kokonaan uudelleen. Riippuu toki viivasta ja kuvasta.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Ajattelin vaan että jos jostain kuvankäsittelyohjelmasta löytyisi tarpeeksi välineitä juuri tehdä piirretystä siistimpää. (Mutta jos hiirellä pitää piirtää, ei sitten. On se kyllä kummallinen vaatimus sinänsä, kun ei paljoa huonompaa kynänkorviketta ole.)
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Piirtopöydät ovat aika hinnakkaita satunnaiskäyttöä varten, tai peräti yhtä kokeilua varten. Mulla muuten on yksi piirtopöytä - ajuritukea tuskin on Ostin joskus 2002 tai 2003, käyttelin hetken ja totesin että mun taidetta ei tehdä koskaan ruudulle vaan kankaalle... Vaan takaisin alkuperäiseen asiaan. Beziereillä on tosi helppo piirtää päälle ääriviivoja, tarvittaessa myös ympyröillä yms. Itseasiassa sumopaintin kurvit ovat helpoimmat mihin olen törmännyt. Ja syy miksi kysyn helppokäyttöisen ohjelman perään: Mun kokemuksella en yksinkertaisesti oikein osaa asettua sellaisen asemaan joka ei tiedä edes mikä on pikseli tai vektori.. Kuulun itse valitettavasti tuohon itse ohjelmoimalla ensimmäiset piirto-ohjelmansa tehneeseen, "insinööriajattelun" osaavaan ryhmään. Joten jos katson että hitsi, tää on hyvä ja helppo ohjelma niin se ei yleensä ole sitä ummikkojen mielestä.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Kokeilin PSE8:n efektiä sketch - stamp. Lyijykynää kirjekuorella. Repro ei ole ihan terävä..
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Brush Strokes -> Sumi-e Accented edges Löytyyhän PSE8:stakin vaikka mitä!
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Onko kvaak.fi sivusto tuttu? Siellä on keskustelupalsta ja paljon asiaa myös tekniikoista.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Kaikkein yksinkertaisin vaihtoehto voisi olla Google Docs. Siis se Gmail-tilin kautta selaimessa toimiva toimistosoftapaketti. Nykyään siellä voi tehdä tekstitiedoston lisäksi paljon muitakin, esimerkiksi piirroksen. Lopputuloksen voi ladata omalle koneelle PDF-tiedostona joka on täysin skaalattava. Voi sieltä ladata myös pikselikopioita (jpg, png). Piirtäessä voi taustalle ladata oman luonnoksen pikselikuvana. Eikä omalle koneelle tarvitse ladata tai asentaa mitään softaa, kunhan pamauttaa selaimella osoitteeseen docs.google.com ja kirjautuu sisään omilla tunnuksilla. Kuvat voi myös tallentaa tuonne google docsiin, joten ei niin tarvitse backupistakaan huolehtia.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Selailempa tuota kvaak.fi -sivustoa. Google docs, joo sekin on vaihtoehto jos draw-osa on suht toimiva.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ve ... cs_editors"]http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vector_graphics_editors Tuolla on sitten listaa muista maksuttomista ja maksullisistakin. Ihan mielenkiintoisia softaproggiksia, mukana tosi yksinkertaisiakin.
Vs: helppo piirustus-ohjelma? Koulun ja töiden olen piirtänyt logoja ynnä muuta vektoria Adoben Illustratorilla, kotioloissa koetin paikata sitä ilmaisella Inkscapella. Illuun tottuneena Inkscapen käyttöliittymä vaati hieman hakemista, mutta kyllä sillä selviää ihan mukavasti. Jos vaan jaksat sisäistää vektorigrafiikan perusteet ja Inkscapen käytön niin siitä on paljon etua (mm. skaalattavuus, jos piirrät pikseleitä niin niitä ei kauheasti suurennella kun resoluutio on kerran määritetty). Eli vektorigrafiikkaohjelma olisi nähdäkseni oikea työkalu tähän hommaan. Suljetun muodon (vaikka pallon tai polun jonka alku- ja loppupiste yhdistetään) viivan ja täytön värin pystyy määrittämään haluamakseen. Sama toimii myös pikseligrafiikalla (ainakin tietyissä rajoissa), Photoshopissa on mm. pallotyökalu jolla piirtäessä voi määrittää myös täytön värin. Toisaalta Photoshopilla voi myös tehdä valintoja (vaikka lassolla) ja niitä voi ainakin täyttää haluamallaan värillä.