Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Ei yhtään. Mä saan vetää digillä sarjatulella vaikka pari tuhatta laakia putkeen ja ruudulla hieroa niitä niin pitkään ku huvittaa tehden niistä jos jonkinlaisia tulkintoja. Ja jos sattuu tuollainen tympiin niin voin yhtähyvin kaivaa itseäni vanhempia kameroita esiin ja räpsiä harkittuja tai vähemmän harkittuja fotoja filkalle. Ja päälle lillutella sormiani pimeässä kopissa jos jonkinlaisissa litkuissa. Tää kuvaaminen ja tän kuvaamisen monenlaiset muodot ovat kivoja. Väliin kiva läträtä mv vedoksia ja väliin napsutella digillä. Molempi parempi. Koko digi vs. filmi väännöt ovat typeriä harrastelijoiden keskuudessa - kukin tehkööt kuviansa sillä tavalla ku sattuu huvittamaan ja mistä ne parhaat fiilarit saa irtoamaan. <SIZE size="2"](kapa, tiedän kyllä, että kirjoituksesi oli sarkasmia - halusinpa vaan kertoa asiaan omankin näkemykseni)</SIZE>
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Nyt olen täsmälleen samaa mieltä! Itse harrastelen digillä ja filmivehkeillä ja molemmat tyylit tuo sitä tyydytystä, mitä harrastuksen tuleekin tuoda. Kyllähän jotkut kalastaa, vaikka kalaa saa Prismastakin. Nyt ei tosin enää olla aiheessa.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Syytä onkin! Digikuvaajat! Kaikenlaisissa kuvabisneksissä vain on omat huippuhetkensä. Yksi oli tuo muoti- ja katalogikuvausten mustavalkoprinttien aika. Se nyt oli lähinnä lupa oman rahan painamiseen. Muistelin tuota edellistä kirjoittaessani, että silloin mustavalkoisen A4-printin hinta taisi olla luokkaa 20 mk (alv 0) per kpl. Tietysti sesonki oli lyhyt muodin osalta, Vatevien aluskuukaudet. Silti Jukan mainitsema Kari Pulkkinen saattoi tehdä luokkaa 2 miljoonan markankin printtilaskutuksen vuodessa. Mutta sitten tulivat hyvät tasoskannerit, ja enää tarvittiinkin vain yksi vedos. Ja sitten loppui mustavalkoinen kokonaan muoti- ja mainoskuvioissa. Paitsi tietenkin silloin tällöin spesiaaliefektinä. Pulkkisen Karikin maksoi kovaa menemisestä surullisen kovan hinnan. Että asioilla on puolensa. Vedostetaan me vaan hissukseen hopealla tai pigmentillä, kuka mitenkin, parempi niin... -p-
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Taidan ottaa tähän näytön viereen pienen lasin Laphroaigia... voi nuuskia sitä tässä samalla. Jos joku kaipaa hydrokinonin ja etikan sekoitusta, niin samalla vaivalla sellaisen kupin koneen kulmalle kantaa.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Kyllähän nykyäänkin saa hintaa: ottaa neulanreikäkuvan tai muutenvaan heilauttaa kameraa, tekee 1*2 metriä vedoksen. Hinnaksi vaikka 6700 euroa. T Jukka EDIT: älkääkä sitten haukkuko taidetta ymmärtämättömäksi.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Kunhan saan tämän punkkupullon hoideltua, ajattelin palkita itseäni Bunnahabhain Darach Ürilla ihan vain siitä, että sain kerrankin kuvat Mainoskuvaajien vuosinäyttelyyn viimeisenä toimituspäivänä ilman epämääräistä selittelyä siitä miksi saisin viedä ne vasta maanantaina. Laphroaigin tuoksu ei sinänsä tunnu ajatuksena ollenkaan hassummalta... -p-
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Miksi tyytyä 6700 euroon, jos voit laittaa hinnaksi 13400 euroa? -p-
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Tästä innostuneena taidan laskea itsellenikin Laphroaigin. Slàinthe!
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Sillä kyllä niin varjostus kuin lisävalotuskin hoituu ihan samalla työkalulla...
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Kyllä vain. Tämä ilta varjostuu, ja kaikki on huomisaamuna aivan liian lisävaloista.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Jospa illan päätteeksi minäkin Laphroaigia, Quarter Cask. Melkein pidän enemmän tuosta Alkossakin myynnissä olevasta. Huomenna sitten opiskelemaan tulostamisen saloja. Japaninpaperille, akvarellipaperille, alumiinille, Tyvekille, siirtoa vanerille jne... Lutraamiseksihan menee tämä mustesuihkuilukin kapa
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Mikä vika tässä oikein on? Burn-työkalu tekee harmaata highlight asennossaan. Midtones ja shadow toimii kuten pitääkin. Kuvassa ylin vinokaista highlight, sitten midtone (nämä kalan pään edessä), kolmas shadow (kiduksen ja rinnan päältä) ja neljäs jälleen highlight. PSE8. On useamman kerran vedelty edestakaisin tuossa jokainen kaistale, exposure 50%.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Tässä vielä kuvapari BURN käsitelty HIGHLIGHT asennossa ja käsittelemätön. Kolmeen kohtaan kuvaa sitä laitoin. Varmaan löytyy! Burn Highlight on tällaisenaan käyttökelvoton suurimmalle osalle värikuvia. :-\
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Niin näyttää olevan. Siinä on nähdäkseni tietty logiikka, eli kuvaa tummennettaessa värien on taipumus visuaalisesti vahvistua, joten niiden kylläisyyttä kannattaa automaattisesti vähentää. Tulos on huippuvalojen tienoilla sitten tämä. Oikeansorttisen korjauksen pystyisi tekemaan mm. Curves-säätötasolla (jos sellaiset ovat nykyään jo PSE:ssä), jolloin koko kuva-alalle tehty sävyalojen korjaus "maalataan" maskin avulla oikeisiin paikkoihin. Ja tietenkin joskus eli useimmiten se globaali säätö onkin paikallaan koko kuvassa. Säätö- tai tavallisten tasojen puuttuessa samaan asiaan on luultavasti monta muutakin keinoa, joista voinee kertoa joku, jolla on ko. ohjelma. Mutta oikeastaan jo se, että tällaista korjaussivellintä joutuu käyttämään noin rajusti kertoo, että jokin muu korjaustapa olisi luultavasti parempi.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Ööh, selitähän nopeasti näin ymmärtämättömällä, mitä haet BURN HIGHLIGHT toiminnolla. Eikö se ole sama asia kuin yläsävyjen siirto paikallisesti alemmas, eli harmaatahan silloin tulee ainakin minun väriopissani. Työkalu toimii aivan kuten sen pitääkin.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Ei se toimi niin kuin pimiön lisävalo, ja eroaa midtone ja shadow -burnista. Tässä on esimerkiksi kuva, jossa taivaalle talon talon päälle keskelle on annettu vähän highlight asennossa burnia. Ei siihen tullut siinisävyä mitä taivaassa siinä on (minkä näkee jos tummentaa kuvaa muilla tavoin. Se ei todellakaan toimi kuten pitäisi. Toki tämä on minun näkemykseni asiasta. Olen pettynyt, yhyy. :-[ Onneksi toimii mustavalkoisiin.
Vs: Varjostus- ja lisävalotyökalut Sinne päin. Tietenkin jos on puhki palanut, ei sinne voi kuin harmaata tulla. Mutta aika tyhmä kone on, kun ei voi edes siitä pensselin (tai pyörylän) alalta ottaa värisävyä niihin, jos on vaikka pieniä kohtia puhki jotka haluaisi sävyttää.